Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

climat control / airco

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33909
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

is mogelijk, complete dashboard verwijderen, andere kachelunit plaatsen, en dan dashboard weer terugbouwen, en daarbij ook een andere kabelboom voor climatronic plaatsen, evenals de nodige sensoren.

Climatronic werkt anders als de mechanische airco namelijk.
Climatronic is vacuumgestuurd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
peterb
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jul 2007, 22:52
Locatie: Almere
Contacteer:

climat

Bericht door peterb »

Johan nr.46 schreef:Het climatronic systeem is alleen op de caravelle (tranporter highline) en multivan affabriek te bestellen. Ik heb eerst op mijn transporter comfortline een gewone airco gehad en nu op mijn multivan een climatronic maar ik ben hier wel heel blij mee, het werkt echt top.
volgens mij kan je het wel bestellen af fabriek staat wel in de optie lijst
ik ben zo stom geweest het niet te doen

groet peter
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

belgacom schreef: Peter, speciaal voor jou ben ik even naar mij auto gelopen om te proberen :klappen maar ik kan dus de ene zone op 29 graden zetten en een andere op 16 graden! Maar volgens de garage (die moet ik maar geloven) zitten er 2 airco pompen in. Eentje is in de motorruimte gebouwd voor de voorste zones links en rechts en voor de achterste zone zit er eentje onder de bus helemaal achteraan aan de passagierskant. Ik had er nog speciaal naar gevraagd bij de garage omdat er op 2 plekken onder de wagen water vandaan kwam en ik had dus gevraagd waar dat van was.
Je garage niet helemaal geloven lijkt me in dit verhaal beter.

De plasjes water waar jullie het over hebben zijn condensnwater plasjes en die zijn afkomstig van de verdampers, Je hebt voor in de auto een verdamper en achterin de auto een verdamper. In zoals peter het noemt een climatronic kast.

Dmv een elektronisch expansie ventiel wordt je airco per ruimte aangezet.
Je ventilatoren regelen de juiste gewenste temperatuur. En de vacuumkleppen ( alleen voor ) regelen waar de koude lucht naartoe moet.

Wat betreft de Aircopomp of compressor, er zit er maar 1 in, en die is op het motorblok gemonteerd en wordt dmv van een multiriem aangedreven. Op de compressor zit ook nog een magneetpoelie, zodra de magneetpoelie bekrachtigd wordt gaat de compressor pompen. De magneetpoelie draait dus altijd mee met de motor, de compressor pas als de poelie bekrachtigd is.

Groeten Berrie
Plaats reactie