Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

advies ; 2.5 l benzine kopen of niet

vragen over de T4
BG_weetjewel
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2014, 15:25

advies ; 2.5 l benzine kopen of niet

Bericht door BG_weetjewel »

HAllo,

ik wil een Caravelle of multivan of iets dergelijks aanschaffen om op vakantie te gaan, niet als camper, gewoon als reiibusje, ben dat bekrompen gevoel in de wagen een beetje beu, dus wat ruimer zitten met de bende op de achterbank is hetgeen we zoeken.

Omdat ik niks ken van een T4 deze vraag; ik zie hier en daar een 2.5 L benzine staan, begin jaren 90, meestal met een gastank erin.

Welk type motor is aan te raden voor mijn gebruik?

Stel dat ik op een jaar er max 10000 km mee zou doen?

Omdat ik maar max 10000 km zou doen, ik denk eerder maar de helft zelfs..., dacht ik dat een benzine fiscaal wat beter uivalt dan een diesel.

Ik woon dicht bij het werk (15 km), dus ook daarvoor zou een benzine weer aantrekkelijker zijn, dacht ik effe?
Maar misschien zeggen jullie wel, koop nooit een benzine of zo?

helluuup, alvast bedankt.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: advies ; 2.5 l benzine kopen of niet

Bericht door matje86 »

voor aanschaf, let op benzine - gas en diesel prijs
en hoeveel personen er mee mogen( gem verbruik t4 1;10)
een campertje , multivan met hefdak(tot 7 per) is goed geschikt(kwa prijs verhouding wegenbelasting in vergelijk met caravelle(9per), scheelt dat ong 140 euro per maand)
grijskenteken aanschaf lange wielbasis (6 per)is een pre omdat er kids mee mogen( en meestal wat bagage) wegen belasting lange met dc is rond de120 euro per maand afhankelijk welke regio
veel suc6 met uw keuze
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: advies ; 2.5 l benzine kopen of niet

Bericht door Pascal-141 »

BG_weetjewel schreef:HAllo,

ik wil een Caravelle of multivan of iets dergelijks aanschaffen om op vakantie te gaan, niet als camper, gewoon als reiibusje, ben dat bekrompen gevoel in de wagen een beetje beu, dus wat ruimer zitten met de bende op de achterbank is hetgeen we zoeken.

Omdat ik niks ken van een T4 deze vraag; ik zie hier en daar een 2.5 L benzine staan, begin jaren 90, meestal met een gastank erin.

Welk type motor is aan te raden voor mijn gebruik?

Stel dat ik op een jaar er max 10000 km mee zou doen?

Omdat ik maar max 10000 km zou doen, ik denk eerder maar de helft zelfs..., dacht ik dat een benzine fiscaal wat beter uivalt dan een diesel.

Ik woon dicht bij het werk (15 km), dus ook daarvoor zou een benzine weer aantrekkelijker zijn, dacht ik effe?
Maar misschien zeggen jullie wel, koop nooit een benzine of zo?

helluuup, alvast bedankt.

De 2.5i motor is een goede motor , er zijn ook weinig problemen mee. Het is ook een motor die heel veel km aankan . Bvb 300.000km is geen enkel probleem voor deze blokken. Het is een "traagloper" , dus de motor vind het helemaal niet prettig om in toeren gereden te worden . Dorstig is hij wel , hou dus rekening met een hoog verbruik . Om 1 op 10 te rijden met een 2.5i , dan zal je echt met een licht rechtervoetje moeten rijden.
Maar goed , dat is misschien voor jou minder van belang , als je maar zo weinig km rijd per jaar .

Zoek er wel een met een handgeschakelde bak , de automaten kun je beter laten opzij liggen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: advies ; 2.5 l benzine kopen of niet

Bericht door JanpeterJ »

meer over verbruik:
viewtopic.php?f=2&t=21596" onclick="window.open(this.href);return false;
15km naar je werk zijn korte afstanden, dan zou ik uit gaan van 1:8 benzine.

Maak even een excel sheet en je weet meer:
als ik 1:8 en 1:12 voor een tdi invul dan kom ik bij 10.000 per jaar ongeveer even duur uit.
200 dagen per jaar 15 km heen en weer is al 6000km.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: advies ; 2.5 l benzine kopen of niet

Bericht door DNS »

Qua motor; heerlijke motor en lekker rustig t.o.v. een diesel. :knipoog

Qua bouwjaar; oudste modellen zijn wel gevoeliger voor roest...
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
BG_weetjewel
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2014, 15:25

Re: advies ; 2.5 l benzine kopen of niet

Bericht door BG_weetjewel »

Hartelijk dank allen voor de reacties, valt reuze mee hier.

Ook de tips om eens uit te kijken naar een camper bvb vind ik heel nuttig.

Ik wil toch 6 persoenen kunnenvervoeren, kan dat in een camper? Ik dacht dat die maar 4 zitplaatsen hadden?

Mvg, Bart
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: advies ; 2.5 l benzine kopen of niet

Bericht door matje86 »

als je een lange caravelle ombouwd, kan je een camper met 7-8 persoons maken :werkaanT4
voor kampeerwagen is alleen een eis dat je d,r een vaste kook gelegenheid, een sta hoogte en je moet er een bed in kunnen maken
voorbeeld hoogdak
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... soons.html" onclick="window.open(this.href);return false;

voorbeeld bus waar een klapdak op kan
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=238441167" onclick="window.open(this.href);return false;
en let bij zoektocht er op lange wielbasis en dan met 2 zits bankje op de 3 de rij(dus geen 3 zitter )
dus zoiets als dit http://www.ebay.de/itm/Volkswagen-T4-Ca ... 51b6cb5a20" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: advies ; 2.5 l benzine kopen of niet

Bericht door Sven_Stoffelen »

ik rijd er 1 uit 99. Gekocht met 81 dkm op de teller, daarna op lpg verder gereden tot en met nu 273 dkm. Motor doet het nog steeds goed.

dus kwa blok zeg ik doen
brammarijkelpen
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2013, 20:55

Re: advies ; 2.5 l benzine kopen of niet

Bericht door brammarijkelpen »

Hallo,

ik heb een t4 wesfalia california camper te koop staan, wel 2.4 diesel,
wegenbelasting 47 euro p/m en de verzekering 22 euro p/m wa plus.
goedkoper rijden kan bijna niet.
alleen campertjes zijn deurder.
BG_weetjewel
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2014, 15:25

Re: advies ; 2.5 l benzine kopen of niet

Bericht door BG_weetjewel »

Dag Bram,

een California is heel mooi, maar kan maar 4 personen vervoeren, als ik er eentje koop moet hij minstens 6 personen aankunnen.

En een lange WB zie ik niet echt zitten.

Multivan zou eigenlijk perfect zijn, maar in Belgie betaal ik me blauw aan taksen vermits een Multivan een personenvoertuig is hier.

Een California heeft een vaste acherbank voor 2, maar kan je daarin ook nog 2 zetels kwijt cfr een multivan?

In principe zou ik een California kunnen gebruiken, en de kasten minimaliseren.

Heb al zelfgebouwde modellen gezien, waar de keukenblok te bereiken is via de achterklep, dus binnein is er net evenveel plaats als in een multivan, alleen je koffer ruimte ben je kwijt.

Ik had een mooie 2.5L uit 93 op het oog, maar blijkt toch weer de roest de kop op te steken zeker.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: advies ; 2.5 l benzine kopen of niet

Bericht door Pascal-141 »

BG_weetjewel schreef:Dag Bram,

een California is heel mooi, maar kan maar 4 personen vervoeren, als ik er eentje koop moet hij minstens 6 personen aankunnen.

En een lange WB zie ik niet echt zitten.

Multivan zou eigenlijk perfect zijn, maar in Belgie betaal ik me blauw aan taksen vermits een Multivan een personenvoertuig is hier.

Een California heeft een vaste acherbank voor 2, maar kan je daarin ook nog 2 zetels kwijt cfr een multivan?

In principe zou ik een California kunnen gebruiken, en de kasten minimaliseren.

Heb al zelfgebouwde modellen gezien, waar de keukenblok te bereiken is via de achterklep, dus binnein is er net evenveel plaats als in een multivan, alleen je koffer ruimte ben je kwijt.

Ik had een mooie 2.5L uit 93 op het oog, maar blijkt toch weer de roest de kop op te steken zeker.

Wat zoek je dan precies ? Een lichte vracht die 6 personen aankan ? Of een "personenauto" uitvoering ?

Indien lichte vracht , dan moet je al een dubbel cabine zoeken met 3 zits bank achter en 2 persoonsbankje vooraan om 6 personen mee te kunnen nemen .
Als je er een vind van voor '96 ; let dan vooral op roest op de "verdoken" plaatsen , bij pré 96 modellen gebeurt het wel vaker dat de hele dwarsbalk vooraan (zit in/onder de bumper) half wegrot . De schuine balkjes vanaf de chassisbalken (voor de voorwielen) rotten vaak , er roesten vaak gaten in de vloer bij de achterste wielkuipen , de 4 wielranden enz ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
BG_weetjewel
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2014, 15:25

Re: advies ; 2.5 l benzine kopen of niet

Bericht door BG_weetjewel »

ok, misschien effe uitleggen;

een camper en lichte vracht kosten hier echt niks, een 140 euro of zo ,

terwijl een multivan een personenvoertuig is, en dus evenveel kost als een persoenenvoertuig, zijnd eeen 540 euro of zo.

Dus, ik bedoel eigenlijk dat ik een voertuig wil dat als camper of lichte vracht door het leven kan, maar waar ik toch 6 personen in krijg.

Daarenboven wi ik geen DC, dus niet 6 personen op 2 banken, maar ik zoek een manier om 6 persoenen in een camper te krijgen, dus op 3 rijen.

Dat zou bvb kunnen als een camper zoals de california , maar met een tweede rij had achter de voorzetels.

Een caravelle met 2 persoons middenbank zou al kunnen;

dan zou ik een keukenblok achter de achterste zetel zetten.

Of een multivan zou ook kunnen,

Ik zoek net een busje voor ruimer te reizen met de kids, en met 3 op 1 bank hoort dan daar net niet bij, heb ik gemerkt.. :-)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: advies ; 2.5 l benzine kopen of niet

Bericht door Pascal-141 »

BG_weetjewel schreef:ok, misschien effe uitleggen;

een camper en lichte vracht kosten hier echt niks, een 140 euro of zo ,

terwijl een multivan een personenvoertuig is, en dus evenveel kost als een persoenenvoertuig, zijnd eeen 540 euro of zo.

Dus, ik bedoel eigenlijk dat ik een voertuig wil dat als camper of lichte vracht door het leven kan, maar waar ik toch 6 personen in krijg.

Daarenboven wi ik geen DC, dus niet 6 personen op 2 banken, maar ik zoek een manier om 6 persoenen in een camper te krijgen, dus op 3 rijen.

Dat zou bvb kunnen als een camper zoals de california , maar met een tweede rij had achter de voorzetels. Een extra bank in een California geeft een héél bekrompen gevoel , die banken staan dan veel te dicht op elkaar om een beetje comfort over te houden , zeker als je het wil om op reis mee te gaan (als je dus lang in de auto wil zitten)

Een caravelle met 2 persoons middenbank zou al kunnen;dan zou ik een keukenblok achter de achterste zetel zetten. Dat gaat niet lukken , je voldoet dan niet aan de eisen om als "camper" te kunnen gekeurd te worden . En een Caravelle zonder tussenschot = wegenbelasting als gewone auto .
Of een multivan zou ook kunnen, Multivan = altijd wegenbelasting als gewone auto

Ik zoek net een busje voor ruimer te reizen met de kids, en met 3 op 1 bank hoort dan daar net niet bij, heb ik gemerkt.. :-)
Een T4 met comfort dubbel cabine (maar ze zijn zeldzaam , ik had er vroeger zo eentje , had 3 aparte zetels ipv een 3-persoonsbank en meer beenruimte dan de standaard DC) bied veel comfort en beenruimte . Maar dan blijf je , om met 6-personen erin te kunnen , vooraan ook nog met een bankje zitten ...

Wil je comfortabel reizen met 6 , dan blijft eigenlijk alleen een Caravelle of Multivan over . Dat zijn reisauto's met ruimte voor iedere passagier . En ja , dan betaal je ook 500eur per jaar aan wegenbelasting .

Of je betaald 127eur/jaar (lichte vracht tarief) om niet-comfortabel op reis te gaan .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: advies ; 2.5 l benzine kopen of niet

Bericht door Pascal-141 »

jan2009 schreef:Voor 500 euro per jaar rijdt je dus voor een koopje rond en betaal je je niet blauw aan taksen.
Wat een geluk hebben jullie toch.
Dat komt op zo,n 42 euro per maand , daar hebben wij nog geen halve tank diesel voor .
:bonk
Da's waar ja , in vergelijking met Nederland stelt onze wegenbelasting niet veel voor .
En dan moet je rekenen dat die 500eur/jaar zoveel is omdat het een oude vervuilende auto betreft , de nieuwe "propere" auto's hebben een lagere wegenbelasting ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: advies ; 2.5 l benzine kopen of niet

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt in een originele california coach ook een extra 2 zits bankje plaatsen
Je hebt dan de opstelling:

2 voorstoelen -- 2 persoons midden bankje -- 2 persoons zit/slaapbank

Eventueel kun je die 2de rij bank ook andersom monteren om een treinzit te maken.

En kinderen kosten geld, ja :zwaai
Plaats reactie