Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw naar 1.9 tdi?

vragen over de T4
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Ombouw naar 1.9 tdi?

Bericht door MrMillion »

Heren,

Op t4 fora in Duitsland en Engeland lees ik regelmatig over mensen die hun t4 ombouwen naar 1.9TDI uit bijvoorbeeld een golf. Enkele delen van een ABL (carterpan, versnellingsbak enz.) zijn dan nodig.


De 2.5tdi met zijn aanbouwdelen begint nu toch wel wat te lijden na 485000 kilometer. En aangezien de 2.5 tdi een idioot dure motor is om aan te schaffen en ook redelijk prijzig is in het onderhoud. Leek mij dit een goede optie....

Zijn er mensen in Nederland die met zo'n ombouw rondrijden?

Groeten Coen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33910
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw naar 1.9 tdi?

Bericht door Multivan Generation »

zie hier:
viewtopic.php?f=12&t=44428 :zwaai

groeten Peter
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Ombouw naar 1.9 tdi?

Bericht door MrMillion »

Die had ik nog niet gezien :)

Lees dat de meeste mensen een 1z ahu of afn gebruiken. Weet iemand zo de verschillen tussen deze motoren? Aanbouwdelen vind ik niet zo belangrijk, gaat me meer om zaken als de krukas,zuigers ed.

1z is natuurlijk al wel een wat oudere motor....
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ombouw naar 1.9 tdi?

Bericht door Pascal-141 »

MrMillion schreef:Heren,

Op t4 fora in Duitsland en Engeland lees ik regelmatig over mensen die hun t4 ombouwen naar 1.9TDI uit bijvoorbeeld een golf. Enkele delen van een ABL (carterpan, versnellingsbak enz.) zijn dan nodig.


De 2.5tdi met zijn aanbouwdelen begint nu toch wel wat te lijden na 485000 kilometer. En aangezien de 2.5 tdi een idioot dure motor is om aan te schaffen en ook redelijk prijzig is in het onderhoud. Leek mij dit een goede optie....

Zijn er mensen in Nederland die met zo'n ombouw rondrijden?

Groeten Coen
Een 2.5tdi met 485000km is toch niks uitzonderlijk ? Wat is er mis mee dan ?
En wat is er zo idioot duur aan ? Een tweedehandsblok heb je voor 1000eur , een compleet gereviseerd blokvoor 1600eur. Is dat duur ?

enne , van een 2.5tdi (indien een acv)met een degelijke versnellingsbak erachter , waar je op de snelweg makkelijk 160 km/u kan aanhouden , en dan naar een 1.9 tdi-tje gaan met een pietlullig 1.9td versnellingsbakje erachter , is niet 1 maar 2 stappen achteruit volgens mij... Dan mag die 1.9tdi blok nog gechipt worden met zoveel pk je wil , je blijft met een zwakke bak zitten , waar je wegens de bakverhoudingen amper 145km/ mee haalt , zonder het toerental in het rood te trekken. Die versnellingsbakken zijn gewoon te licht om wat vermogen aan te kunnen.

Maar goed , da's mijn mening natuurlijk...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Ombouw naar 1.9 tdi?

Bericht door MrMillion »

Betreft inderdaad een ACV. Motortje draait opzich nog prima, mist geen slag en loopt nog rustig 165/170. Ik blijf het dan ook heerlijke motor vinden. Vraag me alleen af hoe lang de boel het houd. Steeds meer rare geluiden, lekkages en onderdeeltjes die wel vervangen mogen worden (met name randzaken) . Versnellingsbak begin ik nu ook mijn twijfels over te krijgen.

De 5cyl blijft lekker. Maar het is meer een alternatief om een 1.9 in te bouwen. Motor blijft 485.... Gedraaid hebben. Weet niet of ik daar nou weer van alles aan wil gaan vervangen. Die zwakke bakken blijft wel een issue idd

(En ik hou van sleutelen :) )
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: Ombouw naar 1.9 tdi?

Bericht door VWZN »

Ff aanhaken op die zwakke bakken.
Zijn er geen sterkere bakken welke passen op een 1.9?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ombouw naar 1.9 tdi?

Bericht door Pascal-141 »

VWZN schreef:Ff aanhaken op die zwakke bakken.
Zijn er geen sterkere bakken welke passen op een 1.9?
Nee , niet voor een T4 .

1.9d , 1.9td , 2.4d en 2.5tdi-88pk = zelfde bakconstructie = en deze zijn aan de "zwakke" kant ...
Natuurlijk , een 1.9 d/td motor met nog niet eens 70 pk gaat die bak niet kapot trekken door het vermogen :knipoog , maar als die bakken veer meer vermogen te verwerken krijgen is het een andere zaak ...
(of bvb zware aanhangers moeten trekken )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ombouw naar 1.9 tdi?

Bericht door Pascal-141 »

MrMillion schreef:Betreft inderdaad een ACV. Motortje draait opzich nog prima, mist geen slag en loopt nog rustig 165/170. Ik blijf het dan ook heerlijke motor vinden. Vraag me alleen af hoe lang de boel het houd. Steeds meer rare geluiden, lekkages en onderdeeltjes die wel vervangen mogen worden (met name randzaken) . Versnellingsbak begin ik nu ook mijn twijfels over te krijgen.

De 5cyl blijft lekker. Maar het is meer een alternatief om een 1.9 in te bouwen. Motor blijft 485.... Gedraaid hebben. Weet niet of ik daar nou weer van alles aan wil gaan vervangen. Die zwakke bakken blijft wel een issue idd

(En ik hou van sleutelen :) )
Ik heb ze al gehad met 1.000.000km op de teller , dus je bent nog niet eens halverwege :knipoog
In Duitsland kom ik wel vaker ACV's tegen met 6-7-800.000km hoor
En ja , als je met bijna een half miljoen km eens een nieuwe generator moet monteren , of eens een setje dichtingen of zo , dan is dat toch zo erg niet ?
Ook de bak achter een ACV kan heel wat aan hoor. En desnoods een tweedehands bak eronder voor een paar honderd euro , en je kan terug veel km maken .

En neem nu dat je binnenkort eens pakweg 1000eur moet "investeren" in je T4 , voor 1000eur koop je geen andere bestelwagen die even betrouwbaar is als de T4 hé :knipoog

Ik heb er een paar maand geleden nog eentje bijgekocht , die heeft net geen 300.000km . Ik ga die gebruiken als "werkpaard" , trekken van aanhangers enz . En dat die al 300.000km heeft , daar zit ik niks mee in , omdat ik weet dat die TDI's heel betrouwbare motoren zijn (zolang de distributie op tijd vervangen word) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33910
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw naar 1.9 tdi?

Bericht door Multivan Generation »

de aanvulling die ik erbij wil zetten.
De zwakkere bakken waar Pascal op doelt zijn van het type 02B.
Dat zijn de bakken waarbij de achteruit versnelling linksboven naast de 1 zit.

De andere, lees zwaarder uitgevoerde bakken zijn van het type 02G.
Dit betreft de bakken waarbij de achteruit versnelling rechts beneden onder de 5 zit.
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Ombouw naar 1.9 tdi?

Bericht door MrMillion »

Los van het feit of het een betere keuze is om bij de 2.5tdi te blijven vind ik het ook gewoon een leuk project. Misschien niet voor nu, maar dan heb ik in ieder geval het een en ander aan informatie verzameld. Wie weet koop ik eens een 1.9 D/TD en bouw ik deze om....

Wat is dan precies het zwakke punt van de 02B bakken? Is het in de trend van de 5 bakken uit de golfjes/polo enz. Dat deze relatief vaak de klinknagels uit het differentieel hebben? Of is de algehele bak constructie zwak?

De verhoudingen van de versnellingen zijn zeker niet ideaal. Dat is mij bekend. Beetje wezen uitzoeken en alles van een 02a bak past erin..... behalve de eindoverbrenging. Versnellingen zelf zijn nagenoeg gelijk van een 02a/02b.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ombouw naar 1.9 tdi?

Bericht door Pascal-141 »

MrMillion schreef:Los van het feit of het een betere keuze is om bij de 2.5tdi te blijven vind ik het ook gewoon een leuk project. Misschien niet voor nu, maar dan heb ik in ieder geval het een en ander aan informatie verzameld. Wie weet koop ik eens een 1.9 D/TD en bouw ik deze om....

Wat is dan precies het zwakke punt van de 02B bakken? Is het in de trend van de 5 bakken uit de golfjes/polo enz. Dat deze relatief vaak de klinknagels uit het differentieel hebben? Of is de algehele bak constructie zwak?
.

Ja , dan is het een andere zaak , als je vertrekt van een 1.9d/td blokje . :lach Dan ga je er wel op vooruit , qua vermogen en modernere motortechniek . Voor de hobby knutselaar is dat een mooi project , van een klassieke diesel zonder enige electronica , naar een ECU gestuurde TDI (of die er misschien wel een m-TDI van maakt )

De 02B bak uit de T4 is eigenlijk een veredelde Golf bak , beetje aan de lichte kant dus . Het zwakke punt van deze bakken ? Ik heb ze al gehad met : kapotte lagers , aandrijfas van de 5e versnelling kapot , tandwielen van de 5e versnelling kapot .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33910
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw naar 1.9 tdi?

Bericht door Multivan Generation »

5de versnellings tandwielen zitten achter een soort van schotje,
dus oliepeil bij deze bakken(02A en 02B bakken) is nog belangrijker.
Vaak gaan de 5de versnellings tandwielen defect door onvoldoende smering.

Ik had eerst een EWB bak, welke van het type 02B was,
en heb nu een AFK bak welke van het type 02G is.

De verschillen die ik merk,
is dat de hele neus zwaarder aanvoelt doordat de bak zelf ongeveer 30 kg zwaarder is.
Bij het schakelen kan een 02B bak soms wat ;losser aanvoelen,
een 02G bak voelt degelijker aan. Zeker als je er wat meer vermogen op gaat zetten..

Ik heb overigens nooit een probleem gehad met mijn 02B bak,
wel regelmatig olie vervangen door verse nieuwe.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Ombouw naar 1.9 tdi?

Bericht door jos_br »

Paar bijzonder "geslaagde" foto's van een ombouw 1,9TD naar 1,9TDI. We gebruiken zoveel mogelijk delen van de 1,9TD zoals de turbo, oliefilterhuis e.d. Turbo wordt nu met een regelklep (elektronisch) bedient en de bak is langer gemaakt (zelfde verhoudingen als de 88pk). We gaan enkel voor duurzaamheid, dus ongeveer 100pk zonder intercooler. Wel hebben we voor de zekerheid de kop eraf gehad omdat er verder geen historie bij deze motor zat en we niet meteen op verassingen zitten te wachten. Motor ziet er goed uit (hoongroeven duidelijk zichtbaar), koppakking was er minder aan toe.

De veroorzaker van het debacle,

Afbeelding

Oude motor,
Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe motor,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zal van de ingebouwde motor betere foto's maken, beloofd!

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Ombouw naar 1.9 tdi?

Bericht door jos_br »

Het verdere verloop, auto loopt, is voorzien van een dashboard incl. toerenteller en er is cruise controle in gebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie