Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
opknapper multivan westfalia
Re: opknapper multivan westfalia
Even naar die zwarte en die rooie gekeken....kriebelt toch wel een beetje.....
Wat zou daar nog voor BPM op komen??
Wat zou daar nog voor BPM op komen??
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: opknapper multivan westfalia
haha, ja bij mij ook.........Er staan meerdere Topstars op autoscout...........http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?i ... 86&asrc=st." onclick="window.open(this.href);return false;. ook bij dezelfde aanbieder een hele mooie multivan...http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?i ... 54&asrc=st...." onclick="window.open(this.href);return false;. BPM< ik geloof helemaal nix. De auto is ouder dan 10 jaar.
Re: opknapper multivan westfalia
Na 10jaar nog niet helemaal BPM-vrij, maar het meeste is er wel af.
Dat is hij volgens deze formule pas na 17½ jaar.
Dat is hij volgens deze formule pas na 17½ jaar.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
Re: opknapper multivan westfalia
Oww dit topic had ik even gemist.
ik kom op mijn '94er op bijvoorbeeld de instapbakken en de 'pedalenbak' ook wel wat roest tegen,
maar -gelukkig voor mij- lang niet zoveel als bij jouw -toch beter verzinkte- bus. Wat een pech.
Maar wel weer geluk dat je zoveel zelf, en met hulp van je schoonvader, hebt kunnen doen.
Hulde voor het roestoratiewerk, ziet er goed uit.
Succes!
Odorf
ik kom op mijn '94er op bijvoorbeeld de instapbakken en de 'pedalenbak' ook wel wat roest tegen,
maar -gelukkig voor mij- lang niet zoveel als bij jouw -toch beter verzinkte- bus. Wat een pech.
Maar wel weer geluk dat je zoveel zelf, en met hulp van je schoonvader, hebt kunnen doen.
Hulde voor het roestoratiewerk, ziet er goed uit.
Succes!
Odorf
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: opknapper multivan westfalia
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik dacht echt eerlijk dat na 10 jaar de meeste auto's BPM vrij waren. grrrr.
@odorf; ik lees nu net je stukje over je dorpel, mooi stukje werk en bekende taferelen.
@odorf; ik lees nu net je stukje over je dorpel, mooi stukje werk en bekende taferelen.
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: opknapper multivan westfalia
Omdat de bus altijd droog staat rij ik zelden in nat weer maar het was mij al eens opgevallen dat het net leek alsof de rechter A-style bij de ruit lekkage vertoonde. Vandaag maar eens op onderzoek gegaan.
Ik heb de ensoscoop geleemd van mij schoonvader, die heeft er toen een aangeschaft bij de Aldi en ik moet zeggen tot nu toe geen slechte koop. Heeft mij al paar keer goed geholpen.
Maar vrouwlief buiten laten staan met de tuinslang en laat het water maar stromen, lang hoefde ik niet te zoeken...Voor het resultaat zie het filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=lUWA8mjN ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb ook heel veel foto's genomen van de renovatie en daar kwam ik de boosdoener tegen, tenminste daar lijkt het sterk op. De plek is rood omcirkelt. Aan de bovenkant zit er in de holte van de A-style een gat. Ik heb een vermoeden dat dat gat volgestopt moet worden met ruiten kit ? wie kan hier iets zinnigs over zeggen ? Ik heb nog garantie op de montage van de ruit dus ik neem aan dat dat hier ook onder valt.
Ik heb de ensoscoop geleemd van mij schoonvader, die heeft er toen een aangeschaft bij de Aldi en ik moet zeggen tot nu toe geen slechte koop. Heeft mij al paar keer goed geholpen.
Maar vrouwlief buiten laten staan met de tuinslang en laat het water maar stromen, lang hoefde ik niet te zoeken...Voor het resultaat zie het filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=lUWA8mjN ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb ook heel veel foto's genomen van de renovatie en daar kwam ik de boosdoener tegen, tenminste daar lijkt het sterk op. De plek is rood omcirkelt. Aan de bovenkant zit er in de holte van de A-style een gat. Ik heb een vermoeden dat dat gat volgestopt moet worden met ruiten kit ? wie kan hier iets zinnigs over zeggen ? Ik heb nog garantie op de montage van de ruit dus ik neem aan dat dat hier ook onder valt.
Re: opknapper multivan westfalia
Of dat onder de garantie valt durf ik niet te zeggen.
Maar de roestplekken daar. Net onder dat knikje is ook een bekende plek.
Net zoals overigens bovenaan waar de diepe lengte knik in het dak eindigt op de voorruit. Net niet zichtbaar op jouw foto.
(Hier zit de verbinding tussen de zijkanten en het dakpaneel) Mijn advies als de ruit er toch uit is: Check deze plekken ook goed!
Mooi filmpje trouwens! En aardig wat water dat erdoor komt
Je kunt het volstoppen met ruiten/carrosseriekit. Is een redelijke oplossing.
Maar de roest rondom dat gat blijft werken en rommelen. ook onder de kit.
Dus grote kans dat onder de kit de roestplek groter groeit totdat de gaten er weer invallen.
Oplossing voor een paar maanden tot grofweg een jaar als hij droog geparkeerd staat.
Kaalmaken, roest helemaal weg (stralen) en als het een klein gaatje is vol laten lopen met bijv owatrol of loodmenie, na droging 2K epoxy primer, dan plamuur en 2k aflak. (kan ook allemaal met een kwastje hoor.) is al een betere manier. En dan is het wat geluk hebben. Kan een aantal jaar goed blijven, kan ook wat korter, of langer.
Kaalmaken, roest helemaal weg en het gaatje vollassen/ of plaatje erin en dan bovenvermelde behandeling met primer en lak is de beste oplossing.
Dan kan het heel lang goed blijven.
Wat in ieder geval niet doen:
Siliconenkit gebruiken
Gewoon wat verf erover
Hammerite erover
Maar roestbestrijding is erg persoonlijk, het kan zomaar dat hier hele andere meningen bijkomen.
Odorf
Maar de roestplekken daar. Net onder dat knikje is ook een bekende plek.
Net zoals overigens bovenaan waar de diepe lengte knik in het dak eindigt op de voorruit. Net niet zichtbaar op jouw foto.
(Hier zit de verbinding tussen de zijkanten en het dakpaneel) Mijn advies als de ruit er toch uit is: Check deze plekken ook goed!
Mooi filmpje trouwens! En aardig wat water dat erdoor komt
Je kunt het volstoppen met ruiten/carrosseriekit. Is een redelijke oplossing.
Maar de roest rondom dat gat blijft werken en rommelen. ook onder de kit.
Dus grote kans dat onder de kit de roestplek groter groeit totdat de gaten er weer invallen.
Oplossing voor een paar maanden tot grofweg een jaar als hij droog geparkeerd staat.
Kaalmaken, roest helemaal weg (stralen) en als het een klein gaatje is vol laten lopen met bijv owatrol of loodmenie, na droging 2K epoxy primer, dan plamuur en 2k aflak. (kan ook allemaal met een kwastje hoor.) is al een betere manier. En dan is het wat geluk hebben. Kan een aantal jaar goed blijven, kan ook wat korter, of langer.
Kaalmaken, roest helemaal weg en het gaatje vollassen/ of plaatje erin en dan bovenvermelde behandeling met primer en lak is de beste oplossing.
Dan kan het heel lang goed blijven.
Wat in ieder geval niet doen:
Siliconenkit gebruiken
Gewoon wat verf erover
Hammerite erover
Maar roestbestrijding is erg persoonlijk, het kan zomaar dat hier hele andere meningen bijkomen.
Odorf
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: opknapper multivan westfalia
Ik snap precies wat je bedoelt, Ik heb de raam sponning helemaal schoon gekrabt, geschuurt, gestraald etc en hierna 2x in de fertan gezet, 2x grondlak en 3x "2 componenten lak". Als het nu nog niet goed is dan weet ik het ook niet meer. Misschien heb ik wel iets te goed schoongemaakt want wat mij opviel op enkele foto's waren toch de 4 gaten in de raamsponning, zijn deze vanaf fabriek vol gekit of doen ze dat alleen met het raam dicht kitten ?
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: opknapper multivan westfalia
krijg net bericht, ze komen as maandag de ruit herplaatsen en opnieuw afkitten.
Re: opknapper multivan westfalia
Mmmmmmmm lijkt een beetje op mijn project van de T4.. wij hebben een bj 1994 en was er ook niet best aan toe..., wielkasten en bogen, binnen schermen voor een deel verrot... beide kokerbalkjes aan de voorzijde totaal verrot.
Zie mijn projectje... : viewtopic.php?f=2&t=42158&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
De bus staat nu sinds oktober 2013 binnen gestald... lekker droog..en is geschorst .. medio mei weer aanmelden en dan nog het een en ander aan de achter zijde laten doen... daar is ook nog meer dan genoeg te doen.
Zou daar ook maar eens gaan spieken als ik jou was, met name de wielkasten is een probleem bij die bussen.
Maar een fraai project en goed bezig ik zou willen dat ik de ruimte had om zo te kunnen werken.
Groeten,
Frans...
PS....makkelijk kleurtje he.. dat groen...
Zie mijn projectje... : viewtopic.php?f=2&t=42158&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
De bus staat nu sinds oktober 2013 binnen gestald... lekker droog..en is geschorst .. medio mei weer aanmelden en dan nog het een en ander aan de achter zijde laten doen... daar is ook nog meer dan genoeg te doen.
Zou daar ook maar eens gaan spieken als ik jou was, met name de wielkasten is een probleem bij die bussen.
Maar een fraai project en goed bezig ik zou willen dat ik de ruimte had om zo te kunnen werken.
Groeten,
Frans...
PS....makkelijk kleurtje he.. dat groen...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: opknapper multivan westfalia
@ Frans Ik had jou topic al eens gelezen natuurlijk. lijkt er inderdaad sterk op.
Maandag is de autoruit glas zetter geweest, die heeft niks kunnen betekenen voor ons, alles is goed afgekit zij hij. , ja dat wist ik natuurlijk ook al. . Dan maar gebeld met zijn baas, die kon niks voor mij betekenen. Erg jammer, ook wilde hij niks tegen betaling doen.
Wat is er nu aan de hand, de lekkage zit hem in de 4 kleine gaatjes in de sponning(voor foto's zie vorige berichten) ik heb de verschillende topics hierop nagelopen en dan zie je dus wel verschillen, iedereen met een T4 heeft 4 punten in de raamsponning, deze moeten dicht gemaakt worden, tja dat wist ik niet, bij mij zaten ze bij de vorige ruit ook zo in, dus is mijn conclusie dat de ruit toen ook al lekte. Maar ja nu de gaten dicht maken met... zeg het maar. sommige plamuren het dicht, andere doen kit. Hoe dit vanaf de fabriek zit weet ik niet maar ik gok met dat witte kit.
Dus ik ben nu op zoek naar een glas zet bedrijf of garage die de voorruit er weer uithaald, de vier gaten afkit waardoor het dus lekt en dan weer de ruit erin zet.
Maandag is de autoruit glas zetter geweest, die heeft niks kunnen betekenen voor ons, alles is goed afgekit zij hij. , ja dat wist ik natuurlijk ook al. . Dan maar gebeld met zijn baas, die kon niks voor mij betekenen. Erg jammer, ook wilde hij niks tegen betaling doen.
Wat is er nu aan de hand, de lekkage zit hem in de 4 kleine gaatjes in de sponning(voor foto's zie vorige berichten) ik heb de verschillende topics hierop nagelopen en dan zie je dus wel verschillen, iedereen met een T4 heeft 4 punten in de raamsponning, deze moeten dicht gemaakt worden, tja dat wist ik niet, bij mij zaten ze bij de vorige ruit ook zo in, dus is mijn conclusie dat de ruit toen ook al lekte. Maar ja nu de gaten dicht maken met... zeg het maar. sommige plamuren het dicht, andere doen kit. Hoe dit vanaf de fabriek zit weet ik niet maar ik gok met dat witte kit.
Dus ik ben nu op zoek naar een glas zet bedrijf of garage die de voorruit er weer uithaald, de vier gaten afkit waardoor het dus lekt en dan weer de ruit erin zet.
Re: opknapper multivan westfalia
Nou Arjan
wij denken dat er een vervolg komt op jou verhaal.
Leuk even terug te zien wat er allemaal geroest was
Ik ben inmiddels ook lid van weetjewel.com
Bedankt voor het busjesvirus je schoonvader Wim
wij denken dat er een vervolg komt op jou verhaal.
Leuk even terug te zien wat er allemaal geroest was
Ik ben inmiddels ook lid van weetjewel.com
Bedankt voor het busjesvirus je schoonvader Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: opknapper multivan westfalia
Heb weer de tijd om mijn topic up to date te maken. Er is veel gebeurd aan de bus. Ook weer erg veel geleerd. zoals je hebt gelezen was mijn voorraam lek. Ik heb de bus hiervoor weggebracht voor paar honderd euro maar dat had niks geholpen sterker het was er erger op geworden. Ik breng de bus nooit meer weg. Doe vanaf nu alles zelf. Na een paar maanden flink balen de voorruit zelf eruit gehaald samen met mijn schoonvader. Dat ging best wel redelijk goed.
De nieuwe ruit door een specialist uit Ede erin laten zetten. het resultaat mag er wezen. De ruit zat er de eerste keer ook mooi in maar niet zo mooi als nu. De lak en de hechting lijken ook goed te zijn.
word vervolgt. Ik heb in de tussentijd de volgende zaken ook aangepakt
- nieuwe keukenblok geplaatst
- Vaste watertank geplaatst.
- Nieuwe kasten gemaakt.
- Bus compleet op nieuwe laten stofferen.
foto's volgen.
zoals ik al verwachten de 4 gaatjes in de sponning, is een puntlas om de binnensponning met de buitensponning te verbinden, deze lekte dus. Ik was blij want nu was mijn probleem gevonden, hoe dit op te lossen kwam later. 2e probleem was de hechting van de grondlak. Alle goede adviezen van alle bedrijven en instanties, dit is toch een soort van "trail and error" maar concreet kon ik de gespoten delen weer compleet overdoen. Voordeel was dat ik nu wist hoe dus het ging 2x zo snel. Eerst alle verf weer eraf krabben. Om de hechting van de verf goed te krijgen ben ik begonnen met een "etchprimer" , dit moet je dus echt altijd gebruiken als je niet zeker weet of de hechting goed is. 2e punt is, gebruik geen thinner om te ontvetten. Altijd wasbenzine of speciale ontvetter. Thinner kan een witte waas achter laten. wist ik ook niet. De nieuwe ruit door een specialist uit Ede erin laten zetten. het resultaat mag er wezen. De ruit zat er de eerste keer ook mooi in maar niet zo mooi als nu. De lak en de hechting lijken ook goed te zijn.
word vervolgt. Ik heb in de tussentijd de volgende zaken ook aangepakt
- nieuwe keukenblok geplaatst
- Vaste watertank geplaatst.
- Nieuwe kasten gemaakt.
- Bus compleet op nieuwe laten stofferen.
foto's volgen.
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: opknapper multivan westfalia
Water en 230Volt aansluiting gemaakt.
keukenblok gemaakt.
Over de kleur van het keukenblok zijn de meningen uiteenlopend. Heb het in dezelfde kleur gespoten als de bus.
keukenblok gemaakt.
Over de kleur van het keukenblok zijn de meningen uiteenlopend. Heb het in dezelfde kleur gespoten als de bus.
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: opknapper multivan westfalia
watertank geplaatst.
Hier het keukenblok en de kastjes comleet.