Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kleur / type koelvloeistof

vragen over de T4
Plaats reactie
B71
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jan 2007, 09:16
Locatie: Zwolle

Kleur / type koelvloeistof

Bericht door B71 »

Van de week ging op de snelweg het lampje van de koelvloeistof knipperen. Bij de eerstvolgende benzinepomp ben ik gestopt. Het koelniveau was beneden het minimum. In het vw boekje stond dat er alleen maar VW TL74B in mag. Op de flessen bij de benzinepompshop kon ik daarvan niets vinden. Anwb gebeld en gevraagd wat er aan koelvloeistof in moet. Zij vertelde mij dat er absoluut GEEN G11 in mag, maar alleen G12!

Er stond helaas geen G11 of G12 op deze flessen vermeld. De Anwb is toen langsgekomen en heeft er uit eigen voorraad VW TL 774F / G12+ bijgegooid. Dit is een roze vloeistof. De Anwb merkte op dat er nu groene koelvloeistof in zat, maar dat het absoluut geen kwaad kon dat er nu roze werd toegevoegd.

Omdat ik toch wil weten hoe dit nu precies zit met die kleuren en G11/G12 ben ik wat gaan google-en. Ik lees op verschillende sites dat groene koelvloeistof van het type G11 is??? De kleuren geven het type aan?? De Anwb (technisch support) vertelde nog dat er absoluut geen G11 in mag, terwijl de ww-monteur vertelde dat groen/roze gewoon gemengd mag worden??

Mijn vragen zijn dus:

- Welk type koelvloeistof moet er nou in een T4 (1,9TD, 1994)? G11 of G12?
- Is de groene per definitie G11 of kan dit ook G12 zijn?
- Heeft de garage waar de T4 in onderhoud is dus een verkeerde erin gedaan?
- Of... maakt het niet zoveel uit...??

Alvast bedankt voor jullie reakties :klappen
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Ben even in "de " boeken gegaan,volgens de vraagbaak mogen ze beslist NIET gemengd worden.Vraag me niet waarom want dat staat er niet bij.
Wel is het zo dat je de oude mag vervangen door de nieuwe kleur.Dit alleen na goed spoelen!
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Pim 328 »

een T4 van jouw bouwjaar heeft normaal gesproken de groene/blauwe koelvloeistof erin dit is de G11.
Vanaf '98 is er bij de t4 de G12 erin gekomen dit is de roze. bij sommige types vw is dit al eerder gebeurt (Vr6 in golf 3), dit omdat de g11 vrij agressief is voor lichtmetalen motors (de kop wordt hierdoor ingevreten)

Later is de oude G12 verandert in de G12+

De G12 en de G11 mogen niet met elkaar vermengt worden dit geeft aan de koelvloeistof een roest kleur. Dit wil niet zeggen dat het systeem dan inwendig aan het roesten is.

De latere G12+ mag wel met G11 bijgemengt worden en natuurlijk ook met de G12. Hoe meer G12+ erin je systeem komt hoe paarser de koelvloeistof zal worden.

Tevens is de G12+ sinds 2 weken weer verbeterd ten opzichte van de oude en zit ook in een nieuwe verpakking. Geen witte maar een grijze fles.

Hoop dat ik je hierbij meer heb kunnen informeren.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Pim,sorry....maar een beetje verwarrend,je mag met de "oude" vloeistof dus niet mengen maar later weer wel.Lijkt me veiliger om het dan maar niet te doen.
Want wat is "later' ??
grtz.Harry
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

12 niet mengen met 11
maar 12+ wel mengen met 12 en ook met 11

dat lees ik er even duidelijk uit.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Johan191 »

Ik kreeg er een tijd geleden ook een kunstkop van :bonk , wat mag wel, en wat mag je niet mengen.
Kort en bondig kwam het hierop neer. De G12+ is universeel.
Deze mag je dus mengen.

Maar ik kan mij je voorzichtigheid heel goed voorstellen. Ik zat in hetzelfde schuitje. Veel gelezen (oud nieuws en vaak de inmiddels achterhaalde informatie) "vroeger" was het anders en dat er inmiddels een G12+ is. . . . . . dat weten velen niet.
B71
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jan 2007, 09:16
Locatie: Zwolle

Bericht door B71 »

Bedankt voor jullie reakties! :jump
-Berny 692-
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jan 2007, 12:09
Locatie: omg. Maastricht

Bericht door -Berny 692- »

Het heeft ook nog met de vervangingstermijn van de koelvloeistof te maken. de G11 is onderhevig aan onderhoud de G12 niet deze is voor de levensduur. zodra er wordt gemengd vervalt dit en moet ook de G12 elke twee jaar worden vervangen.

Grtn Berny :happy
Gebruikersavatar
Maurice 858
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:56
Locatie: Westfriesland

Bericht door Maurice 858 »

Is het vervangen van koelvloeistof makkelijk zelf te doen, met name het verwijderen ervan? zo ja, graag enige uitleg. Rij zelf een 1.9 TD 1998.

groeten Maurice
Ik heb een hekel aan bumperklevers, vandaag had ik er wéér eentje voor me!
Plaats reactie