Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ACU stekkerbezetting

vragen over de T4
Plaats reactie
Harry0
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jun 2013, 16:09

ACU stekkerbezetting

Bericht door Harry0 »

Hallo, na heel wat sensorproblemen te hebben opgelost blijft er nu nog een lastige over. Waarschijnlijk een draadbreuk tussen de lambdasensor en de ACU. Bij het testen (lambda is nagelnieuw en Bosch) blijft de waarde 95% van de tijd op 0. Af en toe geeft hij even wat spanning aan, maar steeds maar heel even en valt dan weer terug naar 0. Dit is overigens precies wat hij ook met de oude sensor deed. Weet iemand hier hoe de stekkerbezetting op de computer van een 2.0 AAC motor zit, eigenlijk op welke connectors de lambdasensor gekoppeld zit? Dan kan ik gericht op zoek naar de breuk. Momenteel is het verbruik veel te hoog (rond 1 op 5 op benzine) en je hoort hem gewoon verzuipen. Temperatuursensor is overigens goed maar het zou nog kunnen dat de koudstartinjector niet goed sluit. Maar eerst het lambdasignaal in orde zien te krijgen. Op aardgas loopt hij wel beter, maar goed wordt het nooit als het op benzine niet eerst in orde is.

Alvast bedankt voor alle ideeën!
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: ACU stekkerbezetting

Bericht door MrMillion »

Harry,

Ik durf je zo niet te zeggen welke draad waar zit, maar op deze link kun je het een en ander lezen over de Lambda in de T4.

http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G39_(Lambdasonde)

Ps. Hoe loopt de auto als je de stekker lostrekt? Dit werkte op mijn golf met slechte lambda ook. Gaat hij in een soort noodloop. Zal nog wel veel verbruiken maar loopt dan wel goed. Heb je de auto ook al laten uitlezen?

Groet Coen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33910
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ACU stekkerbezetting

Bericht door Multivan Generation »

Hoi,
ervan uitgaande dat er richting je digifant stuurmodule 45 draden gaan.
Dan zou je op pin 20 van de 45 een bruine draad kunnen volgen die overgaat naar een 4 polige connector(pin 2) en dan de witte draad die doorgaat naar de Lamda sensor.

Op diezelfde 4 polige connector gaat op pin 1 ook een witte draad vanaf de sensor weg, die kun je ook meten.

En ook op de 4 polige connector op pin 4 de zwarte ingaande draad in de connector die richting digifant module overgaat naar liladraad op pin 17 van 45.

En oja, je hebt een PB :zwaai

Groeten Peter en succes..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry0
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jun 2013, 16:09

Re: ACU stekkerbezetting

Bericht door Harry0 »

Bedankt voor het meedenken alvast. Peter, je hebt een mailtje terug! Met dat antwoord kan ik vast al wel iets (als ik even tijd heb...)

Overigens... Ik lees hem zelf uit met Vagcom, geen foutcodes meer aanwezig. Enkel nog die rotte draadbreuk die me parten speelt. In de meetwaardeblokken kun je direct zien hoe het lambdasondesignaal zich gedraagt en dat wijst echt op een breuk.

Komt zeker wel voor elkaar er zouden momenteel alleen even wat meer uren in een dag moeten zitten... :lach
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33910
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ACU stekkerbezetting

Bericht door Multivan Generation »

@ Harry,
ben je er nog uitgekomen?

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry0
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jun 2013, 16:09

Re: ACU stekkerbezetting

Bericht door Harry0 »

Peter...

Nee, ik ben er nog niet uit. Sterker, ik ben nog niet begonnen. Ben thuis wat verbouwingen aan het doen en dat gaat even voor. Die lambda is dan wat minder belangrijk. Maar zodra ik iets weet zal ik het hier posten...
Harry0
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jun 2013, 16:09

Re: ACU stekkerbezetting

Bericht door Harry0 »

Nou, begonnen inmiddels. Bedrading doorgemeten: niets! Geen vreemde overgangsweerstanden. Het schema van een ACU is overigens alleen als leidraad te gebruiken, niet als bindend, de pinbezetting komt niet overeen met een AAC. Wel een draadje gevonden waarvan de isolatie iets was doorgeschavield, maar dat had hier niets mee te maken.
Stekkers geïnspecteerd, niets. ECU nog eens uit elkaar gehaald, ook niets bijzonders. Gascomputer uit elkaar, enkele lichtgeoxideerde stekkercontactjes. Schoongemaakt en terug, geen verschil. Denk dat ik toch echt met een kapotte ECU zit. Opvallend was wel dat bij het terug naar huis rijden alles was zoals het al die tijd was, eenmaal thuis (30 km verder) liep de bus ineens wel goed op benzine en gas. What the ....?
Dit is zo een week geweest maar de laatste 3 dagen zijn de problemen terug en nog erger dan voorheen. Hij zuipt benzine en blijft nu ook niet langer dan een paar tellen meer op aardgas lopen, wat hij voorheen tenminste nog wel goed deed.

Ik ga nu in ieder geval de bestaande ECU laten controleren, wellicht levert dat iets op. Komt daar iets uit, dan post ik het hier wel weer.
Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33910
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ACU stekkerbezetting

Bericht door Multivan Generation »

Schema van een AAC heb ik ook hoor voor je..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry0
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jun 2013, 16:09

Re: ACU stekkerbezetting

Bericht door Harry0 »

Peter,

Dat zou zeker mooi zijn... Hou ik me absoluut voor aanbevolen!

Ik zie nu eigenlijk pas mijn typefout... Nu snap ik ook waarom ik een schema van een ACU motor kreeg van je. Ik bedoelde niet een ACU maar een ECU pinbezetting.

:bonk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33910
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ACU stekkerbezetting

Bericht door Multivan Generation »

:knipoog :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry0
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jun 2013, 16:09

Re: ACU stekkerbezetting

Bericht door Harry0 »

Nou, zoals beloofd... Eindelijk iets gevonden! Overigens valt het me wel op dat veel mensen hun problemen op forums posten, maar nooit de oplossing, wat toch hulp voor een ander kan betekenen.

Okee, Peter, bedankt voor het opsturen van het juiste schema, hier had ik echt iets aan. Er bleek ten eerste een overgangsweerstand te zitten als gevolg van een draadbreuk naar het aardgas-afslagrelais. Hierdoor stopte steeds de aardgastoevoer en viel hij op benzine. Verleggen van wat massadraden en het aanknijpen van een nieuwe connector (wel een Duraseal zodat de verbinding waterdicht blijft!) loste dat op.

Verder aan de zijkant van het motorblok een niet aangedraaide massaverbinding aangetroffen. Deze even schoongemaakt en opnieuw goed vast gezet.

En omdat ik toch bezig was met het meten van overgangsweerstanden in de massaleidingen deed ik dat ook even op de lambdasondestekker. Zag ik dat nou goed? Jawel hoor, oorzaak gevonden van het steeds uitvallen van het lambdasignaal: op de signaaldraad hiervan (zwart op de lambdasonde/ lila aan de andere kant van de stekker), zit 3 cm voor deze stekker een connector geknepen, die nét binnen het gele omhulsel van de kabelboom valt. Vanuit toevallig de juiste hoek zag ik dat ding zitten, en zag ik ook dat daar nog 2 mm blanke draad uit stak, richting stekker. En net dat stukje lag tegen het subframe. Signaal werd dus domweg kortgesloten! Ik heb het even provisorisch opgelost door de buitenmantel iets op te trekken en de kabel anders te verleggen, maar zodra hij op de brug kan, set ik daar even een nieuwe connector aan.

En nu loopt hij als een zonnetje, lambdasignaal is continu aanwezig. Kan ik eindelijk de gereduceerde gasdruk ook juist gaan instellen. En de ECU hoeft er dus niet uit want daar is niets mis mee.

Al met al een hele grote zoektocht geweest naar een heel klein lulligheidje, en dan nog een toevalstreffer... :yes
Nu dus eindelijk zorgeloos rijden in een bus die er niet uit ziet, maar technisch in ieder geval in orde is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33910
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ACU stekkerbezetting

Bericht door Multivan Generation »

Thanks,

en dat nog voor het weekend :yes :jump
Nu lekker genieten :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry0
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jun 2013, 16:09

Re: ACU stekkerbezetting

Bericht door Harry0 »

Nou... Genieten nog even niet, nog veel te veel te doen haha...
Maar in ieder geval niet meer gehinderd door een zuipende en slecht lopende T4!

Thanks!!! :knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33910
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ACU stekkerbezetting

Bericht door Multivan Generation »

:knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie