Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vermogen tekort

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Vermogen tekort

Bericht door DNS »

Afgelopen weekend sinds lange tijd weer eens op de Autobahn geweest, dus de ideale gelegenheid om onze TDI even schoon te blazen. Dat viel helaas toch tegen. Met moeite en tussenstappen haalde die de 145-150 max. Kreeg het idee dat hij ineens lucht en/of diesel te weinig kreeg, het vermogen zakte op bepaalde momenten gewoon weg (soort noodloop). Als ik dan even gas liftte en weer intrapte kreeg ik wel weer wat vermogen terug en ging hij weer verder, maar meer dan 150 haalde hij niet.

Vorig jaar kwam ik naar mij gevoel met de caravan ook al vermogen tekort, dus heb ik toen de LMM vervangen. Daarna leek het beter, al heb ik er geen caravan meer achter gehad. Aangezien de LMM al vervangen was, zocht ik de oorzaak dus nu in de vacuümslangen/N75. Vacuümslangen nagelopen, maar alles leek in orde. Voor de zekerheid toch maar de kap van de ECU verwijderd en daar trof ik dus de slang los. Natuurlijk vastgezet en een nieuwe run gemaakt. Nu liep hij ineens wel vlot naar de 160, dus de volgende afrit weer omgedraaid om tevreden naar huis te rijden. Toch nog even proberen... en helaas was het euvel weer terug. Dacht zelf dat het slangetje zich gelost had (zat niet gezekerd met een klemmetje), maar thuis kwam ik tot de ontdekking dat die slang er nog gewoon op zat. Vreemd en vooral balen natuurlijk. Dan zal er toch nog meer niet in orde zijn. Misschien de N75, of toch de LMM weer?

Daarom zou ik dus graag willen vragen of iemand hier in de buurt (bijv. omg. Zwolle of Twente) voor mij een paar logjes zou kunnen/willen maken, om zo meer duidelijkheid te krijgen of alle waardes wel gehaald worden. Wie kan mij daarmee verder helpen?
Laatst gewijzigd door DNS op 04 feb 2014, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Vermogen tekort - Kan iemand loggen?

Bericht door Egbert&Manon »

Controleer de wastegate nog even of deze nog goed vastzit met twee boutjes.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vermogen tekort - Kan iemand loggen?

Bericht door Pascal-141 »

Welke LMM heb je gemonteerd toen ? Een echte Bosch of Pierburg , of zo'n goedkoop namaak ebay ding ? Die goedkope namaak durft wel eens voor problemen zorgen (slechte waardes)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Vermogen tekort - Kan iemand loggen?

Bericht door DNS »

Ik zal de wastegate nog even nakijken. Kijk ik meteen of de aansluiting van de slang op de turbo niet te veel speling heeft. Las op Duitse forums namelijk dat daar ook soortgelijke problemen door kunnen ontstaan.

Ik heb de LMM toen trouwens vervangen door een originele VW (074906461X), dus ging er vanuit dat die wel even zou houden. Misschien heb ik ook wel een slechte te pakken, daarom zou ik die waardes graag uit willen lezen. Anders van de week maar even naar de elektro-handel om te kijken of ze zo'n BAV20 of 21 diode hebben liggen voor een LMM bypass.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vermogen tekort - Kan iemand loggen?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou geen diode gebruiken voor permanent, eventueel alleen voor testen.
Ik heb nog een LMM die als diode werkt..
wastegate zal goed zijn,
anders haal je de 150 km/u niet.

Ik verdenk de LMM, want ik heb nieuwe van de plank bij de dealer getest, en die haalden de specs zelfs niet :nuts

groeten Peter
ps ik ben er even vanuit gegaan dat de roetkat leeggemaakt is..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Vermogen tekort - Kan iemand loggen?

Bericht door DNS »

Was ook de bedoeling om de diode als test te gebruiken. Ik had namelijk begrepen dat de motor er wat rauwer van gaat lopen (misschien met tuning bij te stellen?). Verder zit er geen cat meer onder; EPS van voor (incl. downpipe) naar achter zonder dempers.


Heb net wel iets anders, enigszins verontrustends, vast moeten stellen. Ik heb dus de turboslang op speling nagekeken en die speling is er ook, maar tot mijn grote verbazing mis ik de onluchtingsslang van de N75 op die buis. :ie Zo te zien is het pinnetje daarop afgebroken en heeft een of andere :gif doodleuk een dopje over de ontluchtingsuitgang van de N75 gezet. :muur
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Vermogen tekort

Bericht door DNS »

Even de titel maar aangepast, want voor alles weer in stand is heeft loggen toch geen zin. :bonk
Eerst maar eens op zoek naar zo'n nieuwe slang en bijbehorende O-ring.

Verder dan meteen maar even alle vacuümslangen vervangen. Via VagCat zie ik dat ik deels 3.5x3 slangen en deels 5x3 slangen nodig heb. Ik neem aan dat de 3.5 en 5 de binnendiameters (in mm) zijn en beide 3'en de wanddiktes?

@Peter: wat zijn precies de verschillen tussen een diode op de stekker en die LMM die als diode werkt?
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Vermogen tekort

Bericht door Geert G »

Heeft jou bus al meer dan 200.000 op de teller staan?
Dan is het beste er ook af van de N75 klep. Het blijft tenslotte een slijtdeel.

Zoals jij het beschrijft, vacuumslang eraf gesprongen van de ECU ( hierin zit de Map-sensor ingebouwd) dat ie daarna het goed deed, vermoed ik toch dat de N75 klep de boosdoener is.
Deze stuurt de wastegate aan.
Na gelang ouderdom, stijgt de kans op jutteren/uitval van een N75.

Lmm denk ik niet, omdat deze nagelang slijtage, het vermogen/trekkracht reduceert, niet de snelheid.
Vacuumslangen heb je vernieuwd, lees ik, maar zonder verbetering.
Grote kans dat de N75 klep overblijft.

Opgelet: N75 klep is in twee varianten verkrijgbaar voor een ACV:
Een vierkant model, ook wel Amerikaanse uitvoering genoemd. (deze is tevens het duurste van de 2)
En een Pierburg uitvoering (kokervorm)
Als jou bus van 1996 is, vermoed ik dat je de eerste heb, net als mijn bus. (juni '97)
Amerikaans model & Pierburg zijn niet uitwisselbaar, omdat de stekker niet hetzelfde is. :muur

Ben benieuwd of dit het is...... laat effe weten

Groeten, Geert :zwaai
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Vermogen tekort

Bericht door DNS »

Busje heeft 180.000 op de teller staan, maar of dat klopt is een 2e natuurlijk (al is er 2 jaar terug wel de originele uitlaat onderuit gekomen en de km-stand zou volgens NAP kloppen, maar boekjes heb ik niet).

De vacuümslangen moet ik nog vervangen, maar daarvoor moet ik de maten even zeker weten zodat ik de juiste kan halen. Als ik het goed begrijp, zijn er stukken nodig met een binnendiameter van 3.5mm nodig en stukken met een binnendiameter van 5mm. Zou iemand dat kunnen bevestigen?

Verder is er blijkbaar voorheen een of andere beunhaas met de bus bezig geweest. Die heeft de nippel van de N75-aansluiting op de turbo-slang (074129715F) afgebroken en toen die vacuümslang maar geheel verwijderd en de nippel daarvoor op de N75 gewoon afgedopt. Die turbo-slang ga ik dus morgen even bij de dealer bestellen, zodat ik de vacuümslang van de N75 daar weer op kan aansluiten. De N75 is inderdaad het vierkante Amerikaanse model overigens (BJ 96, maar MJ 97).

De intercooler er voor het gemak ook maar afgehaald en gereinigd, waarna bleek dat deze ook een lek had. :bonk Lijkt alleen vooraan de rib te zijn, dus die probeer ik eerst even dicht te smeren en moet daarna even kijken of de intercooler dan weer dicht is.

Al met al dus niet zo vreemd dat die vermogen tekort kwam. :nuts

Eerst alles maar weer op orde brengen en dan kijken of het opgelost is. Zo niet, wordt het alsnog tijd voor een logje.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Vermogen tekort

Bericht door Geert G »

Als de N75 is afgedopt, kan het ook niet fatsoenlijk werken.
De enigste vacuumslang die afgedopt mag zijn is die van de EGR. Deze komt van de ronde Pierburg die bij de vierkante N75 zit.
Dan moet er ook nog een vacuumslang richting intercooler lopen. Die willen ze ook nog wel eens afdoppen.

Als dunne vacuumslang voor o.a N75 haal je bij de automaterialenzaak een paar meter (3 á 4m) dunne brandstofslang, die je ook gebruikt voor de retour van de verstuivers. Dus met linnen geweven brandstofslang.
Passende klemmetjes erbij..... :toppie
Naar de wastegate is volgens mij een maatje dikker.
Trek, om te beginnen, overal nieuwe vacuumslangen, om vacuum-lekken uit te sluiten.
Vacuumlek, resulteerd meestal in noodloop.
Na zoveel jaren zijn de OEM vacuumslangen wel gaar/rip.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Vermogen tekort

Bericht door DNS »

De intercooler was inderdaad alleen op het randje aan de voorkant van de rib lek, dus met nu met een likje epoxy dichtgesmeerd. Daarna getest en hij is weer luchtdicht. :toppie

Straks even terugplaatsen, slangen aan de N75 wisselen en dan eens kijken of het allemaal weer in orde is. :ikrij
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Vermogen tekort

Bericht door DNS »

Het lijkt allemaal weer in orde. :yes Heb net op een vrij stukje snelweg de 165 kunnen aantikken. :politie
Morgen naar Enschede, dus ga dan wel even de grens over om wat geruster te kunnen testen. :knipoog

Bij het verwijderen van de afgedopte N75 nippel, de slangenvolgorde toch maar even extra nagekeken.
Bleek de uitgang voor de stuurdruk van de wastegate afgedopt te zijn en de nippel voor de N75-ontluchting op de wastegate te zitten. :nuts :ie


Wat was er nou mis:

- Intercooler lek
- Vacuümlang van IC naar ECU los
- Vacuümlang van N75 naar inlaat (ontluchting) ontbrak
- Vacuümslang van wastegate zat aangesloten op ontluchting van N75

Nu even wachten op de nieuwe turbo-slang en binnenkort een schoon inlaatspruitstuk plaatsen, dan zou het motorisch allemaal weer super moeten zijn. :ikrij
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vermogen tekort

Bericht door Multivan Generation »

DNS schreef: Wat was er nou mis:
- Intercooler lek
- Vacuümlang van IC naar ECU los
- Vacuümlang van N75 naar inlaat (ontluchting) ontbrak
- Vacuümslang van wastegate zat aangesloten op ontluchting van N75
En dat komt allemaal in eens? :nuts
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Vermogen tekort

Bericht door DNS »

Zeker niet ineens. Ik heb zelf het idee dat het er al vanaf de vorige eigenaar zo op zat, maar het was me nog niet zo opgevallen als afgelopen weekend. Vorig jaar met de caravan erachter viel het echt op dat hij vermogen tekort kwam, maar toen ik daarna de LMM had vervangen hadden we het idee dat het weer in orde moest zijn (al hebben we die er daarna niet weer achter gehad). Aangezien we deze voornamelijk voor woon-werk gebruikt hebben en dat allemaal buitenweg was (max. 80-90) is het ook niet echt opgevallen. Ook op de snelweg viel het allemaal wel mee; 120-130 lukte wel vrij eenvoudig. Pas op de Autobahn viel het op dat die begon in te houden als je meer vermogen vroeg; boven de 140 ongeveer. Dat rijden we hier in NL nooit en naar het buitenland gaan we eigenlijk altijd met de camper.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: Vermogen tekort

Bericht door Lammert »

Dit probleem komt me bekend voor. Mijn vorige bus 2,5 tdi van '96 had ook een soorgelijk probleem. Normaal geen last, totdat er wat langdurig op hogere snelheid gereden werd. Gingen regelmatig naar Danmark en op de de Duitse autobaan, een 140/145 km/u. Als het wat langer duurde 15 min. tot een 1/2 uur op de cruise controle, begon hij in toeren weg te zakken. FF het gas los en daar ging ie weer. tot een tijdje later zakte hij weer weg. Heb de bus toen verkocht in 2002. Maar achteraf gehoord dat de brandstof/pomp, brandstof voorziening de oorzaak was. Ik hoop voor je dat het niet de pomp is. misschien opvoerpomp.
Lammert
:werkaanT4
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
Plaats reactie