Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koppeling met 2 massa vliegwiel
koppeling met 2 massa vliegwiel
Hallo,
Door veel rondneuzen op de forum heb ik de volgende informatie nog niet helemaal binnen gekregen.
Ik moet namelijk van mijn t4 2002 2.5 tdi 88pk de koppeling set en 2 massa vliegwiel vervangen en heb gelezen dat de 88pk versie vrij ''zwakke'' koppeling/drukgroep hebben.
Nu ik toch 102pk 2 traps verstuivers ga monteren als ze aan vervanging toe zijn met intercooler + software aanpassen wil ik direct een goede koppeling set en vliegwiel monteren zonder er later problemen mee te krijgen.
De koppelingset van acv wordt dan aangeraden en zou ook op de ajt passen alleen kom ik meerdere diameters koppelingen tegen. moet een met een mechanische druklager hebben.
weet niet precies welke koppeling ik moet hebben qua diameter . ajt is 220mm en acv 219 ?
228mm komt er ook nog in voor ?
weet iemand de goede onderdeel nummers ? zat volgens mij ook nog verschil in sachs en luk ?
Alvast bedankt
Door veel rondneuzen op de forum heb ik de volgende informatie nog niet helemaal binnen gekregen.
Ik moet namelijk van mijn t4 2002 2.5 tdi 88pk de koppeling set en 2 massa vliegwiel vervangen en heb gelezen dat de 88pk versie vrij ''zwakke'' koppeling/drukgroep hebben.
Nu ik toch 102pk 2 traps verstuivers ga monteren als ze aan vervanging toe zijn met intercooler + software aanpassen wil ik direct een goede koppeling set en vliegwiel monteren zonder er later problemen mee te krijgen.
De koppelingset van acv wordt dan aangeraden en zou ook op de ajt passen alleen kom ik meerdere diameters koppelingen tegen. moet een met een mechanische druklager hebben.
weet niet precies welke koppeling ik moet hebben qua diameter . ajt is 220mm en acv 219 ?
228mm komt er ook nog in voor ?
weet iemand de goede onderdeel nummers ? zat volgens mij ook nog verschil in sachs en luk ?
Alvast bedankt
Re: koppeling met 2 massa vliegwiel
http://www.ebay.de/itm/161205533100?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.de/itm/400231538700?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.de/itm/400231538700?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: koppeling met 2 massa vliegwiel
Waarom niet meteen de bak van een ACV plaatsen als het spul toch vervangen moet worden (en je hem ook laat tunen)? De bak van de AJT is ook niet de sterkste.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
Re: koppeling met 2 massa vliegwiel
ACV & AJT hebben dezelfde diameter, nl 220mm. Beide met een Twee Massa Vliegwiel.
Die ene millimeter verschil doet er niets aan af. Een ACV koppeling past plug & play.
230mm is van een 2.4 AAB motor met een Single Massa Vliegwiel, en niet relevant in jouw geval.
Sachs 2289 521 002 of als ruildeel: Sachs 2290 601 034 De koppelingen zijn beide incl. vliegwiel & voorgemonteerd .
Wil je dit alsnog versterkt hebben kun je overwegen Sachs Performance koppelingsplaat SRE 881864 999964 te nemen ipv de standaard koppelingsplaat.
Een O2G bak van een 102PK ACV is vééle malen sterker als een O2B bak van een 88pk AJT.
Dat is zeker een verstandige keus /modificatie, gezien jouw toekomstplannen.
Voor een O2G bak heb je wel een ander druklager nodig : Sachs 3182 998 401
Een front intercooler van een 1.9/2.5 TDI T5 schijnt vrij goed te passen en werkt beter als een boven de motor geplaatste ACV intercooler.
Tip: Zoek een tuner die "rondom het vliegwiel" chipt. Oftewel.....het vliegwiel ontziet.
Gr, Geert
Die ene millimeter verschil doet er niets aan af. Een ACV koppeling past plug & play.
230mm is van een 2.4 AAB motor met een Single Massa Vliegwiel, en niet relevant in jouw geval.
Sachs 2289 521 002 of als ruildeel: Sachs 2290 601 034 De koppelingen zijn beide incl. vliegwiel & voorgemonteerd .
Wil je dit alsnog versterkt hebben kun je overwegen Sachs Performance koppelingsplaat SRE 881864 999964 te nemen ipv de standaard koppelingsplaat.
Een O2G bak van een 102PK ACV is vééle malen sterker als een O2B bak van een 88pk AJT.
Dat is zeker een verstandige keus /modificatie, gezien jouw toekomstplannen.
Voor een O2G bak heb je wel een ander druklager nodig : Sachs 3182 998 401
Een front intercooler van een 1.9/2.5 TDI T5 schijnt vrij goed te passen en werkt beter als een boven de motor geplaatste ACV intercooler.
Tip: Zoek een tuner die "rondom het vliegwiel" chipt. Oftewel.....het vliegwiel ontziet.
Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Pascal-141
- Berichten: 10855
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: koppeling met 2 massa vliegwiel
Ik heb er bij mijn 88PK onlangs ook een nieuwe koppelingsset ingezet , heb de 102PK (acv) koppelingsset genomen . Voor het druklager moet je wel het 88PK-type gebruiken .timt4 schreef:Hallo,
De koppelingset van acv wordt dan aangeraden en zou ook op de ajt passen alleen kom ik meerdere diameters koppelingen tegen. moet een met een mechanische druklager hebben.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: koppeling met 2 massa vliegwiel
Hallo
De 2289 521 002 sachs heb ik vervangen met de 26524 febi druklager maar nu wil de koppeling niet helemaal vrij koppelen en dat voel je ook wanneer je de koppeling intrapt. hij drukt niet door de zwaarste punt heen.
Hoogte van de druklager leek gelijk te zijn dus weet nu niet precies waar het probleem in zit ?
Koppeling hoogte heb ik niet vergeleken
Iemand een idee ?
De 2289 521 002 sachs heb ik vervangen met de 26524 febi druklager maar nu wil de koppeling niet helemaal vrij koppelen en dat voel je ook wanneer je de koppeling intrapt. hij drukt niet door de zwaarste punt heen.
Hoogte van de druklager leek gelijk te zijn dus weet nu niet precies waar het probleem in zit ?
Koppeling hoogte heb ik niet vergeleken
Iemand een idee ?
Re: koppeling met 2 massa vliegwiel
Juiste druklager is gemonteerd
Andere hulpkoppeling cilinder mogelijk ?
koppelings hevel in de bak is gelijk gebleven maar zie dat er ook 2 soorten hulp koppelings cilinders zijn
19mm en 23.8mm
Andere hulpkoppeling cilinder mogelijk ?
koppelings hevel in de bak is gelijk gebleven maar zie dat er ook 2 soorten hulp koppelings cilinders zijn
19mm en 23.8mm
Laatst gewijzigd door timt4 op 27 feb 2014, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34124
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: koppeling met 2 massa vliegwiel
Zit er nog voldoende vloeistof in het remvloeistof reservoir?
Enne Febi is niet echt het beste merk..
Enne Febi is niet echt het beste merk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: koppeling met 2 massa vliegwiel
voldoende remvloeistof aan wezig + nog even ontluchten maar helpt niets
Re: koppeling met 2 massa vliegwiel
lengte van de koppelings cilinders anders ? diameters zijn wel anders.
hoe hebben anderen dit opgelost ?
heb er nu 1 hulpkoppeling cilinder in zitten met een dikke bolle kop 19mm versie , de 23mm versie heeft een lange dunne stift
als ik de koppeling intrap voel je wel weerstand maar zou gauw hij door de zwaarste punt wil zit de pedaal op de bodem.
Lucht in het systeem is uitgesloten !
hoe hebben anderen dit opgelost ?
heb er nu 1 hulpkoppeling cilinder in zitten met een dikke bolle kop 19mm versie , de 23mm versie heeft een lange dunne stift
als ik de koppeling intrap voel je wel weerstand maar zou gauw hij door de zwaarste punt wil zit de pedaal op de bodem.
Lucht in het systeem is uitgesloten !
- Multivan Generation
- Berichten: 34124
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: koppeling met 2 massa vliegwiel
Bij mij is deze set er toen ingegaan:
Wellicht kun je wat met de nummers..?
En dit was het gaffeltje:
Wellicht kun je wat met de nummers..?
En dit was het gaffeltje:
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10855
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: koppeling met 2 massa vliegwiel
Voor een bwj2002 AJT heb je normaalgezien de 19mm hulpkoppelingscilinder nodig.timt4 schreef:lengte van de koppelings cilinders anders ? diameters zijn wel anders.
hoe hebben anderen dit opgelost ?
heb er nu 1 hulpkoppeling cilinder in zitten met een dikke bolle kop 19mm versie , de 23mm versie heeft een lange dunne stift
als ik de koppeling intrap voel je wel weerstand maar zou gauw hij door de zwaarste punt wil zit de pedaal op de bodem.
Lucht in het systeem is uitgesloten !
Ik heb er een nieuwe HITEC ingezet , werkt perfect .
Heb je trouwens de geleidingsbus mee vervangen bij het monteren van de mechanisch druklager ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: koppeling met 2 massa vliegwiel
probleem zit niet in de hulp koppeling cilinder 19mm idd.
geleider en alles is vervangen ik heb te veel spelling tussen druklager en koppeling daardoor koppelt hij hem niet vrij
hoogte van de druklager is gelijk aan de oude.
probleem zit hem dus in de koppelingset ? of is er nog een andere druklager in omloop ?
geleider en alles is vervangen ik heb te veel spelling tussen druklager en koppeling daardoor koppelt hij hem niet vrij
hoogte van de druklager is gelijk aan de oude.
probleem zit hem dus in de koppelingset ? of is er nog een andere druklager in omloop ?
Re: koppeling met 2 massa vliegwiel
2 massa vliegwiel zijn allemaal gelijk ?
- Pascal-141
- Berichten: 10855
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: koppeling met 2 massa vliegwiel
Welke bedoel je met "allemaal" ?timt4 schreef:2 massa vliegwiel zijn allemaal gelijk ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper