Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelvloeistof vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maurice 858
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:56
Locatie: Westfriesland

Koelvloeistof vervangen

Bericht door Maurice 858 »

Is het vervangen van koelvloeistof makkelijk zelf te doen, met name het verwijderen ervan? zo ja, graag enige uitleg. Rij zelf een 1.9 TD 1998.

groeten Maurice
Ik heb een hekel aan bumperklevers, vandaag had ik er wéér eentje voor me!
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Heb een 2.4D AAB-motor uit 1992.

Ik heb de bodembak eronderuit gehaald. Toen de slang bij de thermostaat losgemaakt. Thermostaat verwijderd. Natuurlijk een opvangbak eronder. In deze motor zit 9 liter vloeistof. Daarna heb ik met stromend leidingwater de laatste restjes verwijderd. Er zat de oude groene G11 in. Heb het reservoirtje meteen goed schoongemaakt. Met compressor alle leidingwater uit systeem geblazen. Daarna uit voorzorg nieuwe thermostaat geplaatst. Ongeveer 15 euro bij automaterialenzaak. Was gewend Renault 4 en 5 Express te rijden. Daar ging de thermostaat altijd rond de 75000 km kapot.
Systeem met nieuwe SP12 van Comma gevuld (vergelijkbaar met VW G12). Er schijnt nog weer nieuwere G12+ te bestaan.
Lees ook een eerder topic over mengen van koelvloeistof.

Heb het thermostaathuis voor vastschroeven van een klein rupsje siliconenkit voorzien voor zekere afdichting.

Mogelijk kan het eenvoudiger, maar dit was mijn werkwijze.

Succes met vervangen,

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Koelvloeistof vervangen

Bericht door frank884 »

Maurice 858 schreef:Is het vervangen van koelvloeistof makkelijk zelf te doen, met name het verwijderen ervan? zo ja, graag enige uitleg. Rij zelf een 1.9 TD 1998.

groeten Maurice
Gemakkelijker:.....
Zou je kunnen combineren met het vervangen van de distributieriem want dan wordt ook gebruikelijk de waterpomp mee vervangen
en dan is toch de koelvloeistof er al uit.
bij de 1.9TD hoeft officieel de waterpomp niet mee vervangen te worden als bij de TDI omdat die op een andere riem zit, en ddrdoor het risiko veel kleiner is, maar bij mij was die met 140.000
km ook evengoed helemaal dood, zodat die met een oprijwagen opgehaald moest worden, want er kwam zo.n geluid uit dat ik de motor niet meer aan durfde te zetten.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

koelvloeistof

Bericht door j.d.hukema »

Bodemplaat er onderweg. dan slang die voorlangs naar aansluiting pomp loopt beneden los halen.Schone emmer er onder en vloeistof op vangen.Daarna slang terug plaatsen en weer vullen. met speciale koelvloeistof voor vw.Als dat er in zit dan kan je het weer gebruiken.Is rose van kleur.Dan motor starten en enigemalen in de slang knijpen die zie je boven bij het vulpotje en loopt naar beneden toe.Dikke slang Dit is om hem te ontluchten.Dan een eindje rijden en navullen.Kan soms voorkomen dat je hem nater nog iets moet bijvullen.Zo heb ik het gedaan

Dick
Groningen
Gebruikersavatar
Maurice 858
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:56
Locatie: Westfriesland

Bericht door Maurice 858 »

Bedankt voor de reacties heren. :toppie
Ik heb een hekel aan bumperklevers, vandaag had ik er wéér eentje voor me!
Plaats reactie