Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Rook onder stuur kolom
Rook onder stuur kolom
[img]Hallo T4 liefhebbers.
Ik heb een probleem wat plotseling is opgetreden.
Ik wilde de bus starten toen draaide de start motor heel moeilijk om.
En kwam er rook onder het stuur vandaan.
Ik dacht aan een lege accu maar die is goed.
Gloeibougies zijn nieuw.
Ik snap niet waarom de draad zo heet wordt.
Het is geen draad die aan het contact slot zit.
De draad zit aan de stuur kolom met een kleine stekker.
Ik probeer een foto bij te sluiten.
Het is de bruine draad.
Ik heb een probleem wat plotseling is opgetreden.
Ik wilde de bus starten toen draaide de start motor heel moeilijk om.
En kwam er rook onder het stuur vandaan.
Ik dacht aan een lege accu maar die is goed.
Gloeibougies zijn nieuw.
Ik snap niet waarom de draad zo heet wordt.
Het is geen draad die aan het contact slot zit.
De draad zit aan de stuur kolom met een kleine stekker.
Ik probeer een foto bij te sluiten.
Het is de bruine draad.
Re: Rook onder stuur kolom
Bruin is massa.
Mogelijk massaprobleem dus?
Als de draad gedeeltelijk kapot (van binnen) is loopt de stroom door minder koperdraadjes en wordt hij heet.
Zomaar een wild guess.
Is het de draad naar de claxon?
Odorf
Mogelijk massaprobleem dus?
Als de draad gedeeltelijk kapot (van binnen) is loopt de stroom door minder koperdraadjes en wordt hij heet.
Zomaar een wild guess.
Is het de draad naar de claxon?
Odorf
Re: Rook onder stuur kolom
Geen idee of deze draad naar de claxon gaat.
Het is wel bijzonder dat het plotseling plaats vindt en ook de startmotor moeite heeft met ronddraaien.
Het is wel bijzonder dat het plotseling plaats vindt en ook de startmotor moeite heeft met ronddraaien.
- Multivan Generation
- Berichten: 33895
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Rook onder stuur kolom
Aan welke zijde van de stuurkolom?
Ik zit even te denken aan het contact blokje wat een beetje sluiting gemaakt heeft.
Wellicht zo wie zo geen gek idee om daar eens goed naar te kijken en eventueel preventief te vervangen..
Ik zit even te denken aan het contact blokje wat een beetje sluiting gemaakt heeft.
Wellicht zo wie zo geen gek idee om daar eens goed naar te kijken en eventueel preventief te vervangen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Rook onder stuur kolom
Hallo,
Het is aan de rechterzijde boeven in bij het stuur.
Er zitten 2 stekkers voor elkaar met div draden , het is de achterste stekker.
De stekker is rood/oranje en er zitten 4 draden aan blauw/zwart ,bruin ,groen/wit en groen/rood.
Ik probeer steeds een foto bij te sluiten maar dat lukt niet
Het is aan de rechterzijde boeven in bij het stuur.
Er zitten 2 stekkers voor elkaar met div draden , het is de achterste stekker.
De stekker is rood/oranje en er zitten 4 draden aan blauw/zwart ,bruin ,groen/wit en groen/rood.
Ik probeer steeds een foto bij te sluiten maar dat lukt niet
- Multivan Generation
- Berichten: 33895
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Rook onder stuur kolom
je foto mag maximaal 250 kb groot zijn.
Je kunt hem eventueel in paint verkleinen als je een windows computer hebt.
Zit onder bureau accessoires.
Je kunt hem eventueel in paint verkleinen als je een windows computer hebt.
Zit onder bureau accessoires.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Rook onder stuur kolom
Zo toch nog gelukt met de foto.
Het gaat dus om de bruine draad in de oranje stekker.
Wordt gloeiend heet als ik probeer te starten terwijl de start motor moeilijk rond draait .
Als bij starten de start motor wel goed ronddraait wordt de draad niet heet.
Wat heeft deze draad met de startmotor te maken ???
Of zit ik helemaal verkeerd .
Het gaat dus om de bruine draad in de oranje stekker.
Wordt gloeiend heet als ik probeer te starten terwijl de start motor moeilijk rond draait .
Als bij starten de start motor wel goed ronddraait wordt de draad niet heet.
Wat heeft deze draad met de startmotor te maken ???
Of zit ik helemaal verkeerd .
Re: Rook onder stuur kolom
Nee dat klopt ik heb de stekker er uit gehad .
Deze zit nu weer op zijn plaats.
Deze zit nu weer op zijn plaats.
Re: Rook onder stuur kolom
Lijkt mij een slechte massaverbinding tussen de startmotor en de accu, waardoor de stroom een andere weg zoekt.
Groeten, Bert
- Multivan Generation
- Berichten: 33895
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Rook onder stuur kolom
Heb je ook een probleem met de ruitenwissers, of deed het probleem zich voor toen je de ruitenwissers gebruikte?
Die stekker gaat in de ruitenwisser hendel.
Mogelijk dat daarin iets niet okee zit, door slijtage/leeftijd?
Van wanneer/bouwjaar is je bus?
Volg ook even de bruine (massa) draad en kijk,
of die netjes vast zit aan de andere zijde,
kan zijn dat hij bij de massakrans aan de rechterzijkant van de zekeringenkast er in gestoken zit,
en dat hij daar een beetje scheef zit.
Succes
Peter
Die stekker gaat in de ruitenwisser hendel.
Mogelijk dat daarin iets niet okee zit, door slijtage/leeftijd?
Van wanneer/bouwjaar is je bus?
Volg ook even de bruine (massa) draad en kijk,
of die netjes vast zit aan de andere zijde,
kan zijn dat hij bij de massakrans aan de rechterzijkant van de zekeringenkast er in gestoken zit,
en dat hij daar een beetje scheef zit.
Succes
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Rook onder stuur kolom
Peter ,
De ruitenwissers stonden inderdaad aan toen ik de bus probeerde te starten.
Tijdens het starten gingen de ruiten wissers heel erg traag ,maar ook de start motor draaide bijna niet rond.
Het was net alsof de accu leeg was ,maar deze is helemaal vol.
De bus is van 1996.
De ruitenwissers stonden inderdaad aan toen ik de bus probeerde te starten.
Tijdens het starten gingen de ruiten wissers heel erg traag ,maar ook de start motor draaide bijna niet rond.
Het was net alsof de accu leeg was ,maar deze is helemaal vol.
De bus is van 1996.
Re: Rook onder stuur kolom
Jacobus,
dit wordt meestal veroorzaakt door een slechte hoofd massa. Dus de dikke MIN-kabel van je accu naar het chassis en dan door naar je V-bak.
Loop deze kabel eens na en maak de verbindingen/bout aansluitingen eens los, schoon en zet ze dan weer vast.
Als deze verbinding niet goed is gaat het systeem massa zoeken via de zekeringkast en daar zijn de massa draden te dun voor.
Is deze verbinding goed, kijk dan eens naar de dikke plus van je accu naar je startmotor. Zit hier een overgangsweerstand in(vuil/slechte aansluiting) gaat het ook niet goed
Succes,![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
dit wordt meestal veroorzaakt door een slechte hoofd massa. Dus de dikke MIN-kabel van je accu naar het chassis en dan door naar je V-bak.
Loop deze kabel eens na en maak de verbindingen/bout aansluitingen eens los, schoon en zet ze dan weer vast.
Als deze verbinding niet goed is gaat het systeem massa zoeken via de zekeringkast en daar zijn de massa draden te dun voor.
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Is deze verbinding goed, kijk dan eens naar de dikke plus van je accu naar je startmotor. Zit hier een overgangsweerstand in(vuil/slechte aansluiting) gaat het ook niet goed
Succes,
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Groet, Oskar.
Re: Rook onder stuur kolom
Oscar,
Bedankt ik ga de kabel morgen even nakijken.
Ik heb een jaar geleden deze kabel vervangen door een niet originele.
Het was mij al opgevallen dat er op de div aansluitpunten (ook op de accu) veel witte corrosie zit.
Jaco
Bedankt ik ga de kabel morgen even nakijken.
Ik heb een jaar geleden deze kabel vervangen door een niet originele.
Het was mij al opgevallen dat er op de div aansluitpunten (ook op de accu) veel witte corrosie zit.
Jaco