Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Extra waterpompje vervolg....

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Extra waterpompje vervolg....

Bericht door Tinus »

Nu heb ik tijdelijk het extra water pomje er tussen uit gehaald...
Raar maar waar... normaal loopt mijn temaparuur op tot ± 100 / 110 graden...
Nu het pompje er uit is blijft mijn tempartuur netjes op de 90 / 95 graden staan... :happy

Het gekke is dat het pompje een extra "waterpompje heet voor warme landen..."
Snap m niet maar als mijn temparatuur nu toch lager blijft wat voeg het dan toe aan de temparuur van de koeling? :groteogen

wie kan me uitleggen waarom dan die extra pomp er tussen moet...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Dat pompje word enkel (automatisch) ingeschakeld NA een stevige rit (bvb in de bergen of zo , of na het gebruik met bvb 2TON erachteraan of zo) wanneer de motor echt goed warm word.
Wanneer je na zo'n rit de motor stillegt , gaat de motor op dat moment normaalgezien geen koeling meer krijgen , want de waterpomp word door de motor aangedreven , dus gaat op dat moment de motor nog heter worden voor een korte periode. (En dan maak je kans op oververhitting)

Daarom heeft VW het elektrische pompje er ook tussen geplaatst , die neemt de functie van de 'normale' waterpomp over wanneer de motor is stilgelegd (als ie net heel warm is , want anders draait dat elektr. pompje ook niet hoor)
En tijdens het rijden heeft dat elektrische pompje ook geen werking , want het debiet van de 'normale' waterpomp is véél hoger dan dat elektrische pompje.

Kort gezegd : het elektrische pompje dient enkele voor de NA-KOELING . :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Bericht door Tinus »

Ok dat snap ik tot zo ver.... dank voor de uitleg..

Wat ik niet begrijp is als ik het pompje er tussenzet mijn motor temparatuur oploopt tot 100 gr bij normaal gebruik en 110/115gr bij warm weer en een zware kar er achter...

Nu hij er tussen weg is komt de temparatuur netjes tot de 90 gr..
en als ik een poosje hard.. nou ja hard.. :toppie de top van 130 gereden heb... staat de temparatuur nog opde 92 / 95 graden...

Met pomje ben ik soms net zo'n landend vliegtuig zo'n kabaal maakt de koeling
deze draait op volle toeren...
Zonder heeft hij dat nog niet weer gedaan... netjes afkoelen op lage toeren...

Ik kan mij indenken dat deze temparatuur van 90 / 95 graden beter is voor de motor dan 100 / 115 graden?


Tinus
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Inderdaad , 90 graden is de normale bedrijftemperatuur voor de TDI .
Eens boven de 100 graden , maak je meer en meer kans op motorschade door een lekke koppakking.
Even opletten daar ...

Als je temperatuur nu lager is dan met het pompje ertussen , kan het zijn dat ofwel het pompje vroeger misschien verkeerd aangesloten was of zo , en dat het dus een verkeerde werking had . Of omdat het pompje kapot was , dat de doorstroming van het koelwater gehinderd werd en daardoor minder kon afkoelen.

Da's een beetje hetzelfde als de thermostaat : haal die eruit en het koelwater krijgt een betere doorstroming en zal beter afkoelen. Maar da's natuurlijk niet aan te raden om zo te rijden omdat het dan eewenlang duurd om de TDI warm te krijgen. (Dat even terzijde)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Bericht door Tinus »

Ow... het is geen TDi hoor maar een 2.4D.

Ik heb meer gelezen in dit forum dat deze temparaturen gehaald werden en ging en van uit dat het normaal was...
Het zou toch niet kunnen zijn dat ze allemaalm het pompje verkeerd om of stuk hebben.
Ik laat m er voorloopig tussen uit omdat de temparatuur mij zo veel beter lijkt...

Ik ben nu natuurlijk toch wel benieuwd over de andere 2.4D rijders zijn temparatuur..

Ik zal eens een nieuwe veaag starten met "temparatuur 2.4 D" en kijken waar de anderen op uit komen...

Allemaal alvast bedankt voor het meedenken en de andwoorden.. :klappen

Tinus
Plaats reactie