Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stuurpomp

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Stuurpomp

Bericht door mevlut »

Als ik mijn stuur een klein beetje naar links of rechts draai dan hoor ik "gezoem". Kan dit de stuurpomp zijn, zo ja, moet deze dan vervangen worden. Het gaat om een 102 pk'er bj 1998.

Mvg, Mevlut
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Het gezoem kan idd door de pomp komen, door je stuur te verdraaien moet de pomp aan het werk en gaat geluid produceren.
Uit je verhaal weet ik niet of dat het hinderlijk of zeer goed waarneembaar is, dus of het kwaad kan kan ik niet beoordelen.

Rene
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Bericht door mevlut »

Soms maakt ie een schurend geluid. Als ik de stuur een heel klein beetje draai ( de banden draaien niet) dan hoor je gezoem.

Mvg, Mevlut
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, kan het kwaad...

gezoem duid wel op een probleem met de stuurpomp, in hoeverre dit een echt probleem is of dat ie gewoon ietsjes geluid maakt is (zoals rené al zei) moeilijk te beoordelen zo via het forum.

Een lichte zoem is niet echt alarmerend, wel op blijven letten of het erger wordt.

Een forse zoem kan duiden op (forse) slijtageverschijnselen in de pomp, de pomp is niet echt te repareren, dus moet vervangen worden, als ie stuk gaat heb je geen stuurbekrachtiging meer maar daar is wel nog mee te rijden als het echt moet. Als je heel erg pech hebt zou het asje kunnen breken bij een vastloper en daarbij je multibelt eraf lopen zodat je geen dynamo en airco meer hebt.

Grootste probleem is het eventuele slijpsel dat door vergevorderde slijtage in je systeem kan komen en strakjes de nieuwe pomp ook weer kan beschadigen (en je stuurhuis is er ook niet echt blij mee)

Mijn advies, laat iemand die er echt wat van weet eens naar kijken voor je veel gevolgschade hebt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb eens een keer een gescheurde poelie gehad die de aansturing naar de pomp regelde. Wat een kabaal zeg :bonk

De poelie zit erop vast gevulcaniseerd er dat was losgescheurd :muur
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie