Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
betrouwbaarheid 151 pk motor
betrouwbaarheid 151 pk motor
Ik ben van plan om dit jaar een vw t4 kampeerbusje aan te schaffen, nou heb ik de keuze tussen de 102 pk motor en de 151 pk motor, natuurlijk heb ik voorkeur voor de 151 pk versie.
Uit ervaring weet ik dat de 102 pk uitvoering betrouwbaar is, ik heb er 4 ton mee gereden voordat ik mijn oude t4 verkocht.
Kan iemand mij vertellen of de 151 pk motor net zo betrouwbaar is en of de onderhoudskosten ook ongeveer gelijk zijn ?
Uit ervaring weet ik dat de 102 pk uitvoering betrouwbaar is, ik heb er 4 ton mee gereden voordat ik mijn oude t4 verkocht.
Kan iemand mij vertellen of de 151 pk motor net zo betrouwbaar is en of de onderhoudskosten ook ongeveer gelijk zijn ?
Re: betrouwbaarheid 151 pk motor
Qua betrouwbaarheid en onderhoud zijn er geen verschillen. Buiten het feit dat de motor meer vermogen levert is de versnellingsbak dermate langer dat dit wel veel fijner rijdt. Ook zijn de aandrijfassen en de koppeling sterker/groter.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- Multivan Generation
- Berichten: 33893
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: betrouwbaarheid 151 pk motor
Mogelijke problemen die specifiek voor de 151 pk zijn.
2 massa vliegwiel geven het vaker op
variabele turbo verstelling geeft iets vaker problemen als de vaste turbo van de 102 pk.
Verder qua rijden, gaf Jos ook al aan, dat de 151 pk een langere bak heeft, en in combinatie met het zwaardere camper interieur,
is dat bij acceleraties goed merkbaar. De 151 pk is gewoon wat trager tot rond de 2200 rpm. Kom je daarboven en rijd je op de snelweg dan zijn het beide hele fijne moteren.
Advies is dan ook om zeker met beide te gaan rijden!!
Groeten Peter
2 massa vliegwiel geven het vaker op
variabele turbo verstelling geeft iets vaker problemen als de vaste turbo van de 102 pk.
Verder qua rijden, gaf Jos ook al aan, dat de 151 pk een langere bak heeft, en in combinatie met het zwaardere camper interieur,
is dat bij acceleraties goed merkbaar. De 151 pk is gewoon wat trager tot rond de 2200 rpm. Kom je daarboven en rijd je op de snelweg dan zijn het beide hele fijne moteren.
Advies is dan ook om zeker met beide te gaan rijden!!
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10828
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: betrouwbaarheid 151 pk motor
Als je de keuze hebt uit de beide (102pk en 151pk versie) , en het gaat om een zware camper (Mijn California weegt 2,3T leeg) , dan kan ik zeker de 151PK versie aanraden . (Ter compensatie van het zwaardere gewicht dat je moet mee sleuren).snowman schreef:Ik ben van plan om dit jaar een vw t4 kampeerbusje aan te schaffen, nou heb ik de keuze tussen de 102 pk motor en de 151 pk motor, natuurlijk heb ik voorkeur voor de 151 pk versie.
Uit ervaring weet ik dat de 102 pk uitvoering betrouwbaar is, ik heb er 4 ton mee gereden voordat ik mijn oude t4 verkocht.
Kan iemand mij vertellen of de 151 pk motor net zo betrouwbaar is en of de onderhoudskosten ook ongeveer gelijk zijn ?
Wil je er ook nog eens aanhangers mee trekken , dan zou ik je een 102PK aanraden (en eventueel laten chippen tot 130pk) . Bij het trekken van (zware) aanhangers is de lange bak van de 151PK net iets te lang om er comfortabel mee te rijden , vooral het vertrekken is lastiger.
Op de snelweg voelt de 151PK versie zich pas echt thuis , rustig cruisen tegen 150km/u is geen probleem .
Als je vaak de gewone wegen moet rijden , bvb woon-werkverkeer , dan zou ik een 102pk variant aanraden , wegens de bakverhoudingen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: betrouwbaarheid 151 pk motor
Alvast bedankt voor deze tips.
Het gaat mij om een hefdakbusje van rond de 1950 kilo, en dan 1a 2 keer per jaar een caravan van 1100 kilo er achter en de rest van het jaar woon-werk verkeer in de randstad, dan heeft de 151 pk uitvoering dus voor mij niet echt veel meerwaarde.
Dus als ik het goed begrijp heeft de 102 pk motor wat meer kracht in lagere toeren.
Ik heb al eens een t4 met 102 pk gehad en deze laten chippen bij marja en dat reed erg goed,
Het gaat mij om een hefdakbusje van rond de 1950 kilo, en dan 1a 2 keer per jaar een caravan van 1100 kilo er achter en de rest van het jaar woon-werk verkeer in de randstad, dan heeft de 151 pk uitvoering dus voor mij niet echt veel meerwaarde.
Dus als ik het goed begrijp heeft de 102 pk motor wat meer kracht in lagere toeren.
Ik heb al eens een t4 met 102 pk gehad en deze laten chippen bij marja en dat reed erg goed,
- Pascal-141
- Berichten: 10828
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: betrouwbaarheid 151 pk motor
De 151pk heeft meer koppel (kracht) motorisch ( bij het vertrekken) , maar dat gaat eigenlijk een klein beetje verloren door de eindverhoudingen van de versnellingsbak. Dus de 102pk is wat "handiger" (en zal waarschijnlijk ook iets goedkoper zijn in aanschaf)snowman schreef:Alvast bedankt voor deze tips.
Het gaat mij om een hefdakbusje van rond de 1950 kilo, en dan 1a 2 keer per jaar een caravan van 1100 kilo er achter en de rest van het jaar woon-werk verkeer in de randstad, dan heeft de 151 pk uitvoering dus voor mij niet echt veel meerwaarde.
Dus als ik het goed begrijp heeft de 102 pk motor wat meer kracht in lagere toeren.
Ik heb al eens een t4 met 102 pk gehad en deze laten chippen bij marja en dat reed erg goed,
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: betrouwbaarheid 151 pk motor
Mijn ervaring met het verschil in onderin oppakken is vooral per ACV (102pk) behoorlijk verschillend, de een pakt flink vroeg (vanaf 1900tpm) op, de ander is met geen mogelijkheid te bewegen om onder de 2200tpm (zonder onwijs veel rook) goed te spoelen. Bij de 150pk versie is dit veel constanter, zal met de variabele turbo te maken hebben. Ook zit er een behoorlijk verschil in het spoelen van de oudere (tot bj 2000) ACV tegenover de nieuwere, wel vreemd aangezien de turbo, pomp en verstuivers dezelfde zijn en enkel een andere ecu gebruikt wordt.
Ik heb nu zelf een 150pk versnellingsbak achter een (getunede) ACV geplaatst en vindt dit een fijne combi. De bus wordt vaak met een aanhanger om auto's mee te vervoeren gebruikt. Hiermee gaat het ook van onderuit bijzonder goed. Zelf had ik eerst mijn twijfels in gebieden zoals bij Spa of de Nurburgring, ook hier absoluut geen problemen
Jos.
Ik heb nu zelf een 150pk versnellingsbak achter een (getunede) ACV geplaatst en vindt dit een fijne combi. De bus wordt vaak met een aanhanger om auto's mee te vervoeren gebruikt. Hiermee gaat het ook van onderuit bijzonder goed. Zelf had ik eerst mijn twijfels in gebieden zoals bij Spa of de Nurburgring, ook hier absoluut geen problemen
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: betrouwbaarheid 151 pk motor
You havesnowman schreef:Ik ben van plan om dit jaar een vw t4 kampeerbusje aan te schaffen, nou heb ik de keuze tussen de 102 pk motor en de 151 pk motor, natuurlijk heb ik voorkeur voor de 151 pk versie.
Uit ervaring weet ik dat de 102 pk uitvoering betrouwbaar is, ik heb er 4 ton mee gereden voordat ik mijn oude t4 verkocht.
Kan iemand mij vertellen of de 151 pk motor net zo betrouwbaar is en of de onderhoudskosten ook ongeveer gelijk zijn ?
![neutral :mail](./images/smilies/mail.gif)
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Re: betrouwbaarheid 151 pk motor
Waarom reageer je niet?henkru schreef:You havesnowman schreef:Ik ben van plan om dit jaar een vw t4 kampeerbusje aan te schaffen, nou heb ik de keuze tussen de 102 pk motor en de 151 pk motor, natuurlijk heb ik voorkeur voor de 151 pk versie.
Uit ervaring weet ik dat de 102 pk uitvoering betrouwbaar is, ik heb er 4 ton mee gereden voordat ik mijn oude t4 verkocht.
Kan iemand mij vertellen of de 151 pk motor net zo betrouwbaar is en of de onderhoudskosten ook ongeveer gelijk zijn ?
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
- Pascal-141
- Berichten: 10828
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: betrouwbaarheid 151 pk motor
Misschien geen interesse ? Of boven het beschikbare budget ?henkru schreef:Waarom reageer je niet?henkru schreef:You havesnowman schreef:Ik ben van plan om dit jaar een vw t4 kampeerbusje aan te schaffen, nou heb ik de keuze tussen de 102 pk motor en de 151 pk motor, natuurlijk heb ik voorkeur voor de 151 pk versie.
Uit ervaring weet ik dat de 102 pk uitvoering betrouwbaar is, ik heb er 4 ton mee gereden voordat ik mijn oude t4 verkocht.
Kan iemand mij vertellen of de 151 pk motor net zo betrouwbaar is en of de onderhoudskosten ook ongeveer gelijk zijn ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: betrouwbaarheid 151 pk motor
Sorry maar ik had je mail teruggestuurd maar dat is dan ergens fout gegaan.
Ik heb mijn oog al laten vallen op een andere bus en dat is eigenlijk precies de auto die ik zoek, dus helaas ga ik niet op je aanbod in.
Heel erg bedankt voor de tip.
Ik heb mijn oog al laten vallen op een andere bus en dat is eigenlijk precies de auto die ik zoek, dus helaas ga ik niet op je aanbod in.
Heel erg bedankt voor de tip.
Re: betrouwbaarheid 151 pk motor
Vandaag de knoop doorgehakt en een hele mooie zwarte t4 151 pk multivan met hefdak en keukenblokje gekocht.
Hij rijdt erg lekker.
bedankt voor al jullie adviezen
Hij rijdt erg lekker.
bedankt voor al jullie adviezen
Re: betrouwbaarheid 151 pk motor
Photo's or..........snowman schreef:Vandaag de knoop doorgehakt en een hele mooie zwarte t4 151 pk multivan met hefdak en keukenblokje gekocht.
Hij rijdt erg lekker.
bedankt voor al jullie adviezen
Jos.
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
Sent from my Bosch ECU via VAG COM