Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Terug van weggeweest maar nu een T5

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Harleypeter
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2011, 09:13

Terug van weggeweest maar nu een T5

Bericht door Harleypeter »

Hallo Mensen,
Ja ben weer terug van weggeweest op het forum :wjw .
Rij nu 6 maanden in een Caddy voor mijn koerierswerk maar ik heb besloten weer over te stappen naar een Transporter, maar nu een T5. T5 lange wielbasis met dubbele cabine en de 2,5 liter TDI motor.
Kom ik meteen bij mijn vraag waar moet je opletten bij een T5? Wat zijn de zwakke punten?
Ik rij veel kilometers zo'n 6000 km per maand, dus zoek ik een T5 met rond de 120000km op de teller.
Of kun je zonder problemen een T5 met meer km op de teller kopen.
Vraag 2 hebben de T5 allemaal een distributie ketting of zijn er met riem.
Ik had al gelezen dat de waterpomp een zwak punt is van de T5. :nuts
Als ik de T5 heb dan kom ik natuurlijk met foto's e.d.
Oh ja heb trouwens geen ombouw plannen meer. :driveT5
Ik heb inmiddels de Harley ook verkocht dus mijn naam harleypeter is eigelijk niet meer van toepassing.
Nou ik hoor het wel en alvast bedankt voor jullie reakties. :T54LIFE
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33897
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Terug van weggeweest maar nu een T5

Bericht door Multivan Generation »

lees even het T5 forum bij,
en je wordt een hoop wijzer van de zwakke punten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Terug van weggeweest maar nu een T5

Bericht door Geert G »

Harleypeter schreef:Hallo Mensen,
Ja ben weer terug van weggeweest op het forum :wjw .
Rij nu 6 maanden in een Caddy voor mijn koerierswerk maar ik heb besloten weer over te stappen naar een Transporter, maar nu een T5. T5 lange wielbasis met dubbele cabine en de 2,5 liter TDI motor.
Kom ik meteen bij mijn vraag waar moet je opletten bij een T5? Wat zijn de zwakke punten?
Ik rij veel kilometers zo'n 6000 km per maand, dus zoek ik een T5 met rond de 120000km op de teller.
Of kun je zonder problemen een T5 met meer km op de teller kopen.
Vraag 2 hebben de T5 allemaal een distributie ketting of zijn er met riem.
Ik had al gelezen dat de waterpomp een zwak punt is van de T5. :nuts
Als ik de T5 heb dan kom ik natuurlijk met foto's e.d.
Oh ja heb trouwens geen ombouw plannen meer. :driveT5
Ik heb inmiddels de Harley ook verkocht dus mijn naam harleypeter is eigelijk niet meer van toepassing.
Nou ik hoor het wel en alvast bedankt voor jullie reakties. :T54LIFE




Distributie: geen van beide, maar d.m.v. tandwielen

Zwakke punten:
Waterpomp,
Rechter aandrijfas vanaf 100.000km. Spie-vertanding opgevreten. Zie Olaf's page: http://www.olaf-jacobs.nl/aandrijfas.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Getande verbinding Aircopomp stuurbekrachtiging pomp. Deze twee pompen zijn gecombineerd op dezelfde as.
Tot 2006: Scheuren uitlaatspruitstuk, daarna met invoering van DPF dieselroet-filter zijn ze weer gemaakt van gietijzer. Deze geven weinig problemen wat betreft scheuren.
Cilinderkop: Uitgeslagen pompverstuiver houders. Cilinderkop pompverstuiver houders verbussen met RVS sleefs is een duurzamere/betere oplossing dan een ruil-cilinderkop, mits je nokkenas niet is aangetast door verminderde smering, als gevolg van diesel in de motorolie.
Zie Olaf's page: http://www.olaf-jacobs.nl/t5-motor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tandempomp: gaat inwendig lekken, komt motorolie in de dieselbrandstof, wat weer kan leiden tot kapotte pompverstuivers. Dieselfilter zwart van binnen? Pomp overleden. (testen: Slang lostrekken, uitstrijkje wattenstaafje ingangsleiding filter)
EGR kleppen, lekkende EGR koelers, verstopte DPF roetfilters, al die milieu-shit gaat kapot. (weg ermee)
Een T5 2.5TDi zuipt als een matroos met verlof.......vergeleken met een T4.
Absoluut speciale motorolie gebruiken voor Pompverstuiver-motoren. Dit is 5w30 vol-syntheet volgens VW-norm 505.00-507.00. Doe je dit niet is de kans groot dat je na 30.000km je kop + PD verstuiver(s) zijn overleden.

Advies voor een grotere bedrijfszekerheid + lagere km-kostprijs:
Reserveer budget voor modificaties bij een goede tuner, zoals JB-Autoservice. http://www.jbautoservice.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
EGR & koeler + DPF verwijderen & beide uit de software laten programmeren. Dan gaat een turbo ook weer langer mee.
Software optimalisatie voor een beter brandstofverbruik.
Een dealer (stealer) mag dit allemaal niet doen. Maar het verhoogt wel degelijk je bedrijfszekerheid.

Is een investering die je eigenlijk meteen in het begin moet doen. Het verdient zich zeer rap terug in jou geval.
Is dan misschien een idee: Houd je je Caddy effe iets langer aan, terwijl dan je T5 wordt klaargemaakt.

Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Harleypeter
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2011, 09:13

Re: Terug van weggeweest maar nu een T5

Bericht door Harleypeter »

Hoi Geert,
Bedankt voor je uitgebreide reaktie. :jumpklap
Dat is nogal wat weet niet of ik nu blij moet worden van een T5. :gif
Maar als ik je goed begrijp wel een T5 aanschaffen maar dan vanaf 2006 en dan meteen wegbrengen naar JB-Autoservice.
Gebruikersavatar
Harleypeter
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2011, 09:13

Re: Terug van weggeweest maar nu een T5

Bericht door Harleypeter »

Nog een vraag heeft de T5 met de 1,9 TDI dezelfde problemen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33897
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Terug van weggeweest maar nu een T5

Bericht door Multivan Generation »

Grotendeels niet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Harleypeter
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2011, 09:13

Re: Terug van weggeweest maar nu een T5

Bericht door Harleypeter »

Is bouwjaar belangrijker dan k.m.
En op welk punt komen de kosten of moet je een beetje geluk hebben.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Terug van weggeweest maar nu een T5

Bericht door matje86 »

de zzp,ers die koerrier worden en die ik spreek willen allemaal een t4 van rond 1999 i.v.m afschrijvingen :knipoog
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Terug van weggeweest maar nu een T5

Bericht door Harry 341 »

matje86 schreef:de zzp,ers die koerrier worden en die ik spreek willen allemaal een t4 van rond 1999 i.v.m afschrijvingen :knipoog
En betrouwbaarheid........ :lach
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Terug van weggeweest maar nu een T5

Bericht door harry t5 191 »

De 1.9 TDI is uit ervaring probleemloos.
Er zijn azijnzeikers die alles van de t5 afkraken maar mijn t5 is beter dan mijn vorige t4's.
In bijna 8 jaar alleen regulier onderhoud. :jumpklap Verder niets!

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Terug van weggeweest maar nu een T5

Bericht door Geert G »

Harleypeter schreef:Nog een vraag heeft de T5 met de 1,9 TDI dezelfde problemen?
Precies wat Peter zegt, in iets mindere mate.
Maar na de genoemde modificaties is een T5 2.5 weer redelijk betrouwbaar. En na optimalisatie komt het brandstofverbruik ook meer richting een T4.
Het uitlodderen van je pompverstuiver houders in de cilinderkop, komt voor bij alle PD-motoren, in de VAG group. Dus ook de 1.9 TDI. This alleen 1 cilinder minder.
En ook op een 1.9TDI zit een tandempomp.

Maar ook bij 1.9TDI geef ik je hetzelfde advies om deze bij Jos_Br (JB Autoservice) te modificeren.
Ook hier zit al die milieu-shit erop, zoals een DPF filter en een EGR-klep + EGR-koeler.
Hetzelfde laken en pak als een 2.5

Hetzelfde voor 2 jaar terug gedaan bij m'n broer z'n Seat Altea XL 2.0 TDI.
Kwam uit de lease, met 125.000 op de teller. Had al meteen een kapotte tandempomp te pakken.
Meteen aangepakt, gemodificeerd. En ook direct aircoservice uitgevoerd. Dit doet nl. géén één leasemaatschappij. Kun je wel een aircopomp mee redden.
Nu twee jaar later met 170.000 op de teller is er nog niks kapot gegaan. :yes En ook nog steeds de eerste turbo. :jumpklap
Er wordt niet flauw met die auto omgegaan. Deze wordt echt gebruikt.

Eigenlijk geld dit JB modificatie advies voor alle moderne hedendaagse diesels uit de VAG group.
Kost wat, maar dan heb je ook wat. En langer plezier....i.p.v. om de haverklap bij de dealer te staan, met een milieustoring/noodloop.
Anders bel je Jos toch effe, (niet mailen, maar bellen op z'n mobiel) hij zal je het eerlijk de voors en tegens vertellen.
This een monteur en autogek, geen commerciële verkoper.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Harleypeter
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2011, 09:13

Re: Terug van weggeweest maar nu een T5

Bericht door Harleypeter »

Hoi
Een t4 is geen optie meer wil nu graag een t5 liefst 2,5 tdi verlengd en dubbel cabine.
En zoals met alles moet je een beetje geluk hebben wel belangrijk was de info dat b.j. Boven de 2006 moet zijn.
Je zit een lange tijd in de auto dus is comfort voor mij belangrijk
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: Terug van weggeweest maar nu een T5

Bericht door astolk »

Gelden al deze gebreken ook voor de T5GP?

bram

:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Terug van weggeweest maar nu een T5

Bericht door Geert G »

astolk schreef:Gelden al deze gebreken ook voor de T5GP?

bram

:T54LIFE
Die hebben een Common Rail motor.
Dat gaat over het algemeen best goed.
Hogedruk brandstofpomp (5) kan in een enkek geval de geest geven.
En bij alle common rail motoren het algemeen probleem: Muurvast zittende verstuivers.
Slecht starten CR motor, is meestal een kapotte verstuiver. Daardoor komt de voedings rail (8) niet aan de startwaarde van 500-600 bar, gemeten door sensor 7.
Bijlagen
Common Rail System.jpg
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Harleypeter
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2011, 09:13

Re: Terug van weggeweest maar nu een T5

Bericht door Harleypeter »

Hallo allemaal.
Eindelijk de kogel door de kerk.
Afgelopen woensdag mijn T5 opgehaald, korte uitvoering dubbele cabine 2,5 tdi met 135 PK motor.
Kleur rood.
Jammer dat er cruise control op zit, en geen trip computer.
Voor de rest een perfecte bus
Plaats reactie