Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dat was bijna een lange sleutelavond geworden.....

vragen over de T4
Plaats reactie
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Dat was bijna een lange sleutelavond geworden.....

Bericht door MrMillion »

Vanavond had heb ik maar even de krukaspoelie vervangen. Bij de laatste riemwissel weer teruggeplaatst (met nieuwe bout en diamantschijf), maar niet echt een heel lekker gevoel bij gehad.

Het begon goed... multiriem eraf, imbussen van de poelie los, tool op de poelie en de krukasmoer losgehaald. Hmmmm, waarom zit dat klereding toch zo vast... en voor ik er erg in had;

Afbeelding

Shit!!! Het krukastandwiel vloog me even van de krukas af. Gelukkig hield de spanrol alles nog een beetje strak zodat er geen tandjes versprongen. Dus snel de looprol en de onderste kap gedemonteerd, voorzichtig de spanrol losgedraaid, krukas tandwiel met riem er weer op, en de boel weer opspannen.

Alles weer teruggemonteerd, met de hand de motor 2/3 keer rond. Dat was goed gelukkig. FF starten en niks aan het handje!.

Pffffff, zag mezelf al weer tot middernacht bezig om de boel weer op tijd te krijgen.

Verders was de oude poelie nog redelijk, wel droogtescheuren en vond hem wat bewegelijk op de motor. Tevens sleet hij tegen de distributiekap aan omdat ik die iets verbogen had bij de riem-wissel wat natuurlijk nooit echt bevordelijk is :).

Poelie heb ik trouwens van Ebay (carmaster autoteile). Inclusief verzendkosten was ik 102,- kwijt. Daarvoor kreeg ik een nieuwe poelie, nieuwe rekbout, en het diamantschijfje. Ook blij verrast dat het allemaal FEBI is en geen hokkie tokkie merk.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Dat was bijna een lange sleutelavond geworden.....

Bericht door Geert G »

Zo herkenbaar........ :wjw
Centrale krukasbout gaat het makkelijkste los met een middelgrote luchthamersleutel......Normale wielslagsleutel trekt het nét niet. Dan kun je de poeli nog met de hand tegendruk geven, zodat het distributie tandwiel niet meekomt.
This toch een bout met fijne schroefdraad.

En Febi is inderdaad best redelijk spul :lach
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Plaats reactie