Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tips remleidingen naar achter vervangen ?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

tips remleidingen naar achter vervangen ?

Bericht door Bertel388 »

Mijn T4 bjr. 2000, 2.5TDI KWB is afgekeurd op de remleidingen naar achteren. De stalen leidingen welteverstaan. De flexibele leidingen heb ik vorig jaar vervangen en die zijn ok.

Ik wil de remleidingen vervangen door koperen leidingen zodat het roestverhaal niet weer kan optreden. De leiding moet je zelf buigen/vormen, dat is me bekend. Het trompen van de leiding is ook geen punt.

Heeft iemand nog wat tips voor deze klus?
WillemK
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2014, 20:24
Locatie: Driel

Re: tips remleidingen naar achter vervangen ?

Bericht door WillemK »

Echt een fijn klusje (not) maar goed te doen als je geduld hebt. Het fijnste is om dit nou eens niet op een brug te doen, maar liggend op een garagekar. Dat is mijn mening in ieder geval, omdat je heel lang moet prutsen boven je hoofd. Staand krijg je een ontiegelijk stijve nek. :werkaanT4 Zorg ook voor goed licht, je moet door krappe bochtjes wringen

Kijk ook heel goed uit dat je niet te krappe bochten buigt, dan knikt de leiding en kun je opnieuw beginnen. Ik weet niet of je speciaal buiggereedschap kunt kopen, maar dat is de investering waard.

Hou er rekening mee dat de remleidingen elkaar niet raken, ook niet het chassis e.d. Dan gaat het schuren en slijten. Als je klaar bent tectyleren en je kunt weer jaren vooruit.

succes
1992 VW T4 Multivan 2.4D
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: tips remleidingen naar achter vervangen ?

Bericht door Bertel388 »

Hallo Willem,

Heb je enig idee hoeveel meter remleiding ik ongeveer nodig heb? Mijn T4 heeft een korte wielbasis. 'k heb nog een ring in de schuur hangen nl.

En ja, liggend gaat dat inderdaad wel het makkelijkst. heb onlangs de airco leiding gerepareerd, zat een gaatje in en volgens mij loopt dat vlak langs de remleiding als ik het me goed herinner. Buigijzertje heb ik overigens.

Moet je koperen remleiding ook tectyleren? Ik meen begrepen te hebben dat dat niet hoeft maar ik kan het mis hebben??

groet, Bertel388
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tips remleidingen naar achter vervangen ?

Bericht door Pascal-141 »

Bertel388 schreef:
Moet je koperen remleiding ook tectyleren? Ik meen begrepen te hebben dat dat niet hoeft maar ik kan het mis hebben??

groet, Bertel388
In Belgie word je afgekeurd op de keuring als je de remleidingen mee inspuit , hoe dat in Nederland zit weet ik niet ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
WillemK
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2014, 20:24
Locatie: Driel

Re: tips remleidingen naar achter vervangen ?

Bericht door WillemK »

Pascal-141 schreef:
Bertel388 schreef:
Moet je koperen remleiding ook tectyleren? Ik meen begrepen te hebben dat dat niet hoeft maar ik kan het mis hebben??

groet, Bertel388
In Belgie word je afgekeurd op de keuring als je de remleidingen mee inspuit , hoe dat in Nederland zit weet ik niet ...
Grappig, in Nederland kreeg ik het advies van de apk keurmeester om ze in te spuiten. Maar je kunt ook Owatrol of een wax spray gebruiken, daar kijk je zo doorheen.

Koper corrodeert ook trouwens, en die leidingen zijn ook geen 100% koper. Dus inspuiten is altijd verstandig.
1992 VW T4 Multivan 2.4D
Gebruikersavatar
rradd
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 feb 2010, 14:05

Re: tips remleidingen naar achter vervangen ?

Bericht door rradd »

kijk even op ebay.de bv http://www.ebay.de/itm/Bremsleitungssat ... 27e5ae2462" onclick="window.open(this.href);return false; je hoeft ze alleen te buigen
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
WillemK
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2014, 20:24
Locatie: Driel

Re: tips remleidingen naar achter vervangen ?

Bericht door WillemK »

Ik heb voor het opmeten een strook tape tegen de leiding geplakt van voor tot achter. Als je die dan loshaalt en opmeet, weet je precies hoe lang je leiding is. Brezan Nijmegen heeft ze voor me op maat gemaakt en de nippels erop gezet.
1992 VW T4 Multivan 2.4D
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: tips remleidingen naar achter vervangen ?

Bericht door Bertel388 »

OK, doe ik het ook zo. Ik heb echter nog een rol leiding in de schuur hangen maar weet niet of dat voldoende is. Vandaar de vraag betreffende de lengte.
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: tips remleidingen naar achter vervangen ?

Bericht door Bertel388 »

Ben d'r eens even onder gekropen :werkaanT4 . Leidingen lopen vanaf de motor boven de tank langs. Net achter de tank een koppeling en dan verder naar achteren. Ruwweg 4 m leiding zou per kant moeten volstaan, dus 2 x 4 m totaal.

Vanaf de tank naar achteren is prima te doen. Maar hoe het precies boven en voor de tank naar de motorruimte loopt, is me nog niet duidelijk :nuts .

Heeft iemand toevallig een afbeelding van de manier waarop de leidingen boven de tank richting motorcompartiment lopen? Mijn wagen heeft ABS, ik weet niet of dat nog uitmaakt?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: tips remleidingen naar achter vervangen ?

Bericht door odorf »

Bertel388 schreef: Vanaf de tank naar achteren is prima te doen. Maar hoe het precies boven en voor de tank naar de motorruimte loopt, is me nog niet duidelijk :nuts .
Ik had laatst mijn bestuurdersstoel er even uit. en onder de stoel kwam ik een inspectie-afdekdopje tegen.
Dit dopje gaf toegang tot een grotere holle ruimte onder de stoelen. Hierin zag ik twee remleidingen van voor naar achteren lopen.
Vastgezet in plastic clips.
(Dit is een 94'er maar ik denk dat dat soort dingen niet zijn gewijzigd)

De torsiestaven van de voorwielen lopen hier volgens mijn ook doorheen.
Remleidingen lopen hier vrij dicht langs. Aan de buitenzijde (kant instapbak)

Odorf
Plaats reactie