Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Inhouden, stotteren

vragen over de T4
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Inhouden, stotteren

Bericht door Peter73 »

Hoi,

Mijn Westy 2.5 TDI uit 2003 (ACV en gechipt door Geert Steenge / Chipmeister) heeft 182000 vrijwel probleemloze km's op de klok staan. Onlangs het normale onderhoud gehad, olie met filter, lucht en brandstoffilter enz.

Ik heb 3 dingen waarbij ik me afvraag of, en wat er aan de hand is.

1- Als ik op de cruise rijd en vanuit een dal naar boven gereden ben gaat de motor wat gas terugnemen en weer bijgeven. Hij twijfelt als het ware tussen juiste snelheid en bijregelen. Nu ging dat vroeger bijna onmerkbaar, maar de laatste tijd gaat het gasgeven en terugnemen (op de cruise) wat schokkend. Ik merk geen vermogensverlies bij acceleratie.

2- Daarnaast vind ik dat de bus best behoorlijk kan roken en op mijn achterklep is vrij snel (1500km na wassen) alweer behoorlijk wat aanslag (roet??) zichtbaar. (grijze aanslag met kleine zwarte "vlokjes")
Edit: EGR is afgedicht.

3- Bij ongeveer 2000 - 2300 rpm zit er een hoogfrequente tik in de motor. De kleppen zijn het echter niet. Hydr stoters al vervangen. Vacuümpomp met stift al vernieuwd. Brandstofpomp is al bijgesteld. (iets later) maar dat had geen effect. Het vreemde is dat de tik er enkel is als de motor belast wordt, dus bij gasgeven. Bij gas los is de tik ook gelijk weg.

Er zijn geen storingen opgeslagen.

Iemand een idee?

Alvast bedankt en vriendelijke groet,

Peter
Laatst gewijzigd door Peter73 op 26 jun 2014, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: paar vragen...

Bericht door Multivan Generation »

Hoe lang rijd je al met die tuning?

Is de roetkat al eens leeg gemaakt?

Heb je de bus al eens rijdend laten uitlezen?

Groetjes Peter
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: paar vragen...

Bericht door Peter73 »

Multivan Generation schreef:Hoe lang rijd je al met die tuning?

Is de roetkat al eens leeg gemaakt?

Heb je de bus al eens rijdend laten uitlezen?

Groetjes Peter
De tuning zit er al op vanaf 30000km. De roetkat is nog nooit leeggemaakt. Ik heb hem wel eens rijdend uitgelezen, maar dat was puur om de LMM te testen. Maar wellicht moet ik andere velden gaan lezen?
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: paar vragen...

Bericht door Multivan Generation »

Begin maar eens met je roetkat leeg te maken,
die kan prima flink verstopt zitten..

Daarna eens verder kijken.
Loggen is nog steeds de mooiste schone handen manier.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: paar vragen...

Bericht door Peter73 »

Multivan Generation schreef:Begin maar eens met je roetkat leeg te maken,
die kan prima flink verstopt zitten..

Daarna eens verder kijken.
Loggen is nog steeds de mooiste schone handen manier.
Hoe maak ik die roetkat leeg?
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: paar vragen...

Bericht door Multivan Generation »

De roetkat er onder uit halen,
dan met een stuk betonijzer of lange steenboor of koevoet bijvoorbeeld de inhoud kapot boren
en de inhoud verwijderen.

En dan de roetkat weer terugplaatsen.

Ik vermoed, dat het roeten dan een stuk minder zal worden,
doordat het rendement van de turbo naar boven gaat.

De turbo wordt nu waarschijnlijk een beetje tegen gehouden door tegendruk
welke veroorzaakt wordt door een mogelijk verstopte roetkat.

Vooraf een rijdende log maken kan een goede indicatie hierover geven.

Succes
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: paar vragen...

Bericht door Peter73 »

ok,thnx. Gaan we proberen.
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: paar vragen...

Bericht door Peter73 »

Multivan Generation schreef: Ik vermoed, dat het roeten dan een stuk minder zal worden,
doordat het rendement van de turbo naar boven gaat.

De turbo wordt nu waarschijnlijk een beetje tegen gehouden door tegendruk
welke veroorzaakt wordt door een mogelijk verstopte roetkat.

Vooraf een rijdende log maken kan een goede indicatie hierover geven.

Succes
Welke kanalen moet ik afvragen voor de rijdende log?

Nu kwam ik er gisteren achter dat de rest van de pijp waar de kat aan zit ook niet best meer is, dus ik heb een andere tussenpijp gekocht. van een AAB (074253209C), die heeft dezelfde flensaansluiting. Als ik nu in deze pijp kijk zie ik een soort vernauwing of "venturi" zitten. Waarvoor dient deze vernauwing?

Afbeelding
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: paar vragen...

Bericht door Pascal-141 »

Peter73 schreef:
Multivan Generation schreef: Ik vermoed, dat het roeten dan een stuk minder zal worden,
doordat het rendement van de turbo naar boven gaat.

De turbo wordt nu waarschijnlijk een beetje tegen gehouden door tegendruk
welke veroorzaakt wordt door een mogelijk verstopte roetkat.

Vooraf een rijdende log maken kan een goede indicatie hierover geven.

Succes
Welke kanalen moet ik afvragen voor de rijdende log?

Nu kwam ik er gisteren achter dat de rest van de pijp waar de kat aan zit ook niet best meer is, dus ik heb een andere tussenpijp gekocht. van een AAB (074253209C), die heeft dezelfde flensaansluiting. Als ik nu in deze pijp kijk zie ik een soort vernauwing of "venturi" zitten. Waarvoor dient deze vernauwing?

Afbeelding
Die vernauwing is voor niks goed , zorgt alleen maar voor tegendruk . Een TDI heeft dat niet nodig (door de turbo) , een ongeblazen diesel wel om te vermijden dat de kleppen gaan "zweven" bij hoge toerentallen .
Probeer jij maar eens door een rietje te ademen , zal ook niet zo prettig zijn als dat je "gewoon" vrij kan ademen hé :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Inhouden, stotteren

Bericht door Peter73 »

Dus maar trachten om die vernauwing open te zetten?
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Inhouden, stotteren

Bericht door Pascal-141 »

Peter73 schreef:Dus maar trachten om die vernauwing open te zetten?
inderdaad :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1291
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Inhouden, stotteren

Bericht door heartbeat »

OP DE FOTO DIE VERNAUWING NIET TE ZIEN OF BEDOEL JE DAT PLASTICK STUK ????? :bifun
Rob & Lize
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Inhouden, stotteren

Bericht door Peter73 »

heartbeat schreef:OP DE FOTO DIE VERNAUWING NIET TE ZIEN OF BEDOEL JE DAT PLASTICK STUK ????? :bifun
Leg even uit, dan lachen we met je mee....
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Inhouden, stotteren

Bericht door Geert G »

Peter73 schreef:Dus maar trachten om die vernauwing open te zetten?
Net zoals Pascal ook al zei....
Compleet eruit slijpen/frezen met een Dremel.
Misschien is deze restrector er compleet uit te trekken? Vermoed dat het een krimp/pers verbinding is.
Of rond boren en dan eruit kappen.... en daarna netjes alle bramen weg vijlen of frezen.
Pijp moet in ieder geval z'n maximale lucht doorlaat hebben. :knipoog

Nog effe een aandachtspuntje:
Heeft je nieuwe buis ook een buitendiameter van 60mm?
Oudere 2.4 AAB's, vóór 96 hebben een pijpdiameter van 50mm. :groteogen

Die hoog frequente tik..........
Zou best mogelijk zijn dat dit uit de turbo komt, 2000-2300 t.p.m. is wel het gebied waar de turbo maximaal opspoelt.
Als de kat dicht zit, heeft dit ook invloed op de werking van dit ondereel. Want die turbo is dan inwendig ook redelijk dicht gekoekt.

Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1291
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Inhouden, stotteren

Bericht door heartbeat »

Nou als je eens naar de foto kijkt, wat zie je dan als venturi ???
ik zie de pijp met een stuk plastiek die taps toeloopt (lijkt op plastiek beker) en kan die venturi waar je over praat niet zien op de foto
Rob & Lize
Plaats reactie