Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Folie plakken op voorruit en voor-zijruiten
-
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 22 jan 2007, 21:35
- Locatie: De Steeg , parel v. Gelderland
- Contacteer:
Hahaha He JP , je schreef "zelfs de reactie van Kees 128 ???? "
Hoe moet ik dat opvatten ???? Zal wel positief zijn , toch ???
Maar hoe het ook is , ga i.d.d naar een goeie dealer die precies weet hoeveel licht de folie door moet laten ( mijn goed gemeende advies ) Het is ook zonde als je het eraf moet trekken als ze je staande houden .
Enne laten we het gezellig houden en niet met modder naar elkaar gaan gooien pleace ?
Hoe moet ik dat opvatten ???? Zal wel positief zijn , toch ???
Maar hoe het ook is , ga i.d.d naar een goeie dealer die precies weet hoeveel licht de folie door moet laten ( mijn goed gemeende advies ) Het is ook zonde als je het eraf moet trekken als ze je staande houden .
Enne laten we het gezellig houden en niet met modder naar elkaar gaan gooien pleace ?
Groet Kees
Beste Kees,
Ik bedoelde dat zeker positief!
Het is natuurlijk geen reactie die ik graag krijg maar wel met respect :klappen
Jouw advies over de goede dealer zal ik zeker ter harte nemen.
Ik zal het ook gezellig houden maar ik kan er niet zo goed tegen als mensen mij aso noemen (opgemaakt vanuit een tekstje), dat is dan mijn makke
Ik bedoelde dat zeker positief!
Het is natuurlijk geen reactie die ik graag krijg maar wel met respect :klappen
Jouw advies over de goede dealer zal ik zeker ter harte nemen.
Ik zal het ook gezellig houden maar ik kan er niet zo goed tegen als mensen mij aso noemen (opgemaakt vanuit een tekstje), dat is dan mijn makke
Hou er als je de ruiten dan toch wilt beplakken met folie er wel rekening mee dat de ruiten meestal al getint zijn.
Dat wil zeggen ze zijn af fabriek al iets donkerder, meestal hebben de ruiten al een tinting tussen de 15-25 %, dus ga je hier folie op plakken van 65-75 %, dan zit je al vaker onder de 50 % en ga je dus nat.
Wil je het goed doen dan haal je een ruit van blankglas dus geen getinte en beplak je deze, dan komt het wel goed.
bv een getinte ruit van af fabriek (25%), laat dus 75 % van het licht door
Ga je deze beplakken met een folie 65% door laatbaarheid (Dus 35% donkerder). Kom je uit op 75% - 35x0.75% = 75%- 26.25% = 48,75 %
Dus dan ga je al nat.
En hier houden er een heleboel geen rekening mee.
Dat wil zeggen ze zijn af fabriek al iets donkerder, meestal hebben de ruiten al een tinting tussen de 15-25 %, dus ga je hier folie op plakken van 65-75 %, dan zit je al vaker onder de 50 % en ga je dus nat.
Wil je het goed doen dan haal je een ruit van blankglas dus geen getinte en beplak je deze, dan komt het wel goed.
bv een getinte ruit van af fabriek (25%), laat dus 75 % van het licht door
Ga je deze beplakken met een folie 65% door laatbaarheid (Dus 35% donkerder). Kom je uit op 75% - 35x0.75% = 75%- 26.25% = 48,75 %
Dus dan ga je al nat.
En hier houden er een heleboel geen rekening mee.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
in de prijktijk werkt het anders,je moet meten met de titnman.Pim 328 schreef:Hou er als je de ruiten dan toch wilt beplakken met folie er wel rekening mee dat de ruiten meestal al getint zijn.
Dat wil zeggen ze zijn af fabriek al iets donkerder, meestal hebben de ruiten al een tinting tussen de 15-25 %, dus ga je hier folie op plakken van 65-75 %, dan zit je al vaker onder de 50 % en ga je dus nat.
Wil je het goed doen dan haal je een ruit van blankglas dus geen getinte en beplak je deze, dan komt het wel goed.
bv een getinte ruit van af fabriek (25%), laat dus 75 % van het licht door
Ga je deze beplakken met een folie 65% door laatbaarheid (Dus 35% donkerder). Kom je uit op 75% - 35x0.75% = 75%- 26.25% = 48,75 %
Dus dan ga je al nat.
En hier houden er een heleboel geen rekening mee.
Sunteck nederland heeft een test gedaag met de tintman en de klp er bij en ze hebben gemeten op de ruiten die affabriek getint is en hierbij is de boven de 50%.
Laatst gewijzigd door wolfman op 23 aug 2007, 22:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Dan hadden ze geen tinman bij zich,anders hadden ze het wel gedaan.Das gewoon mazzel hebbenpeter T5 schreef:Ik heb op de voorste zijruiten titanium en na de B-stijl alu-dark
van sl llumar met achter glaspanelen met alu-dark ook de achterdeuren met alu-dark. Perfect zicht bij de voorste zijruiten ben ook al een keer staande gehouden :alarm werd niets over gezegt alleen dat ze het een mooie bus vonden
Laatst gewijzigd door wolfman op 23 aug 2007, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
laat je raam eerst meten en dan gaan tinten en dan weer gaan meten dan weet je zeker als je aan de nieuwe norm voldoet.JP schreef:Beste Pim en Kees
Ik zal er zeker rekening mee houden bij het laten beplakken van mijn ruiten.
Ik ga maar naar een goede dealer zodat ik daar geen gezeur over kan krijgen.
Wel ben ik nog geïnteresseerd in de de standaard tinting van een standaard T5 ruit.
Kijk dan ff naar een bedrijf die een titnman heeft.
Maar neem maar van mij aan,als je je voorportieren tint met 65%folie houden ze je niet snel aan,de zicht is zeer goed naar binnen.
Ben me ff gaan verdiepen en ben tot de volgende conclusie gekomen,
Van de politie mag het wel de 50% norm maar van de rdw weer niet die houden zich aan de eurpese norm lees ff onder voor uitleg:
Het verschil tussen de Politie en het RDW
Een nieuwe ontwikkeling is er gaande in ons landje!
Nou ja, nieuw is wat teveel gezegd, maar het is weer eens overduidelijk geworden dat veel instanties niet samenwerken!
Lees hieronder waarom een auto met de goedgekeurde folie tóch werd afgekeurd
Maar wellicht is het goed om nog even in te gaan op de wetgeving hieromtrent. Waarom?
Het volgende heeft zich voorgedaan:
Een autoliefhebber had zijn auto dusdanig aangepast (met spoilers e.d.) zodat deze auto door het RDW opnieuw gekeurd moest worden voor toelating op de openbare weg. Ook had hij van tevoren zijn auto laten voorzien van raamfolie die binnen de richtlijnen viel zoals de Politie deze sinds 1 februari 2007 duidelijk had bekendgemaakt. Maar wat overkomt onze autoliefhebber tot zijn grote schrik? Zijn auto wordt afgekeurd! De voorste draairamen voldoen niet aan de verplichte Europese norm!
Hoe kan dit nu? De Politie zegt het één, en het RDW zegt het ander!
HET RDW HANTEERT DE EUROPESE NORM
De wettelijke norm, op Europees niveau vastgesteld, is nog steeds dat de lichtdoorlating van de voorruit minimaal 75% dient te bedragen, en de voorste draairamen 70%. Autofabrikanten en autoglasproducenten houden hier dus rekening mee. Wanneer nieuwe of geïmporteerde auto’s dus in Nederland op de openbare weg moeten kunnen rijden, moeten deze dus voldoen aan de wettelijke Europese norm zoals hier-boven staat omschreven. Het RDW controleert of de voertuigen hier aan voldoen.
De KLPD heeft slechts een richtlijn uitgezet voor auto’s die reeds op de openbare weg zijn toegelaten en die voorzien zijn van raamfolie op de voorste draairamen en voorruiten. Om niet alsnog bezwaarschriften tegen bekeuringen te krijgen dat de meting en de correctheid daarvan in twijfel wordt getrokken, is door het OM een ruime marge ingesteld; de minimale licht-doorlaatbaarheid van voorruit en voorste draairamen dient minimaal 50% te zijn (van het getinte (of blanke) raam mét raamfolie samen).
Om te kunnen bepalen wat de lichtdoorlating is van een rondrijdende auto met getinte zijramen, is de KLPD toen overgegaan tot aanschaf van de inmiddels bekende “Tintman”.
Dus:
Deze richtlijn vervangt NIET de wettelijke norm, want deze geeft nog steeds 70-75% weer in plaats van 50%.
Resúme: Indien er een auto gekeurd moet worden door het RDW (denk aan import auto's, speciaal aangepaste en uitgebouwde auto's met extra spoilers e.d.), zij zich wél houden aan de wettelijke Europese norm van 70-75%! De aangebrachte folie zal dan waarschijnlijk verwijderd moeten worden om een goedkeuring te kunnen ontvangen.*
LET OP BIJ APK KEURING
Bij een APK keuring zou in uitzonderingsgevallen de keur-meester zelf óók kunnen beslissen dat de aangebrachte folie verwijderd dient te worden. Officieel houden zij namelijk de Europese norm aan, net zoals het RDW
:- Wanneer een auto speciaal bij het RDW gekeurd moet worden, nog géén folie aanbrengen. Daarna kan het wel.
-* Niet alleen raamfolie moet voldoen aan de wettelijke Europese norm. Denk aan gemonteerde sportsturen en andere attibuten. Ook deze moeten binnen de norm vallen. Duitsland doet dat beter: alle producten die voor auto’s verkocht worden, zijn reeds gekeurd (TUV) en mogen zonder problemen op een auto gemonteerd worden.
Géén Wet!
Omdat dit een richtlijn is en géén wet (want dat is en blijft de Europese wetgeving) willen we wel benadrukken dat deze grens van 50% in de toekomst misschien aangescherpt zou kunnen worden!
Van de politie mag het wel de 50% norm maar van de rdw weer niet die houden zich aan de eurpese norm lees ff onder voor uitleg:
Het verschil tussen de Politie en het RDW
Een nieuwe ontwikkeling is er gaande in ons landje!
Nou ja, nieuw is wat teveel gezegd, maar het is weer eens overduidelijk geworden dat veel instanties niet samenwerken!
Lees hieronder waarom een auto met de goedgekeurde folie tóch werd afgekeurd
Maar wellicht is het goed om nog even in te gaan op de wetgeving hieromtrent. Waarom?
Het volgende heeft zich voorgedaan:
Een autoliefhebber had zijn auto dusdanig aangepast (met spoilers e.d.) zodat deze auto door het RDW opnieuw gekeurd moest worden voor toelating op de openbare weg. Ook had hij van tevoren zijn auto laten voorzien van raamfolie die binnen de richtlijnen viel zoals de Politie deze sinds 1 februari 2007 duidelijk had bekendgemaakt. Maar wat overkomt onze autoliefhebber tot zijn grote schrik? Zijn auto wordt afgekeurd! De voorste draairamen voldoen niet aan de verplichte Europese norm!
Hoe kan dit nu? De Politie zegt het één, en het RDW zegt het ander!
HET RDW HANTEERT DE EUROPESE NORM
De wettelijke norm, op Europees niveau vastgesteld, is nog steeds dat de lichtdoorlating van de voorruit minimaal 75% dient te bedragen, en de voorste draairamen 70%. Autofabrikanten en autoglasproducenten houden hier dus rekening mee. Wanneer nieuwe of geïmporteerde auto’s dus in Nederland op de openbare weg moeten kunnen rijden, moeten deze dus voldoen aan de wettelijke Europese norm zoals hier-boven staat omschreven. Het RDW controleert of de voertuigen hier aan voldoen.
De KLPD heeft slechts een richtlijn uitgezet voor auto’s die reeds op de openbare weg zijn toegelaten en die voorzien zijn van raamfolie op de voorste draairamen en voorruiten. Om niet alsnog bezwaarschriften tegen bekeuringen te krijgen dat de meting en de correctheid daarvan in twijfel wordt getrokken, is door het OM een ruime marge ingesteld; de minimale licht-doorlaatbaarheid van voorruit en voorste draairamen dient minimaal 50% te zijn (van het getinte (of blanke) raam mét raamfolie samen).
Om te kunnen bepalen wat de lichtdoorlating is van een rondrijdende auto met getinte zijramen, is de KLPD toen overgegaan tot aanschaf van de inmiddels bekende “Tintman”.
Dus:
Deze richtlijn vervangt NIET de wettelijke norm, want deze geeft nog steeds 70-75% weer in plaats van 50%.
Resúme: Indien er een auto gekeurd moet worden door het RDW (denk aan import auto's, speciaal aangepaste en uitgebouwde auto's met extra spoilers e.d.), zij zich wél houden aan de wettelijke Europese norm van 70-75%! De aangebrachte folie zal dan waarschijnlijk verwijderd moeten worden om een goedkeuring te kunnen ontvangen.*
LET OP BIJ APK KEURING
Bij een APK keuring zou in uitzonderingsgevallen de keur-meester zelf óók kunnen beslissen dat de aangebrachte folie verwijderd dient te worden. Officieel houden zij namelijk de Europese norm aan, net zoals het RDW
:- Wanneer een auto speciaal bij het RDW gekeurd moet worden, nog géén folie aanbrengen. Daarna kan het wel.
-* Niet alleen raamfolie moet voldoen aan de wettelijke Europese norm. Denk aan gemonteerde sportsturen en andere attibuten. Ook deze moeten binnen de norm vallen. Duitsland doet dat beter: alle producten die voor auto’s verkocht worden, zijn reeds gekeurd (TUV) en mogen zonder problemen op een auto gemonteerd worden.
Géén Wet!
Omdat dit een richtlijn is en géén wet (want dat is en blijft de Europese wetgeving) willen we wel benadrukken dat deze grens van 50% in de toekomst misschien aangescherpt zou kunnen worden!
zou het zeker niet te donker maken. Ik denk dat wanneer je anders iemand aanrijd, ongelovelijk de bok bent. En natuurlijk de kans op bekeuringen en het idd afkeuren bij een eventuele apk. Hangen dus wel een aantal nadelen aan.
Daarom zijn er dus een aantal bedrijven die het gewoon niet doen omdat het tegen de regels is. En dan kun je als bedrijf wel roepen dat het niet mag, maar vroeg of laat krijg je in keer gezeur. Of van een klant die een bekeuring krijgt, of anderzijds
Daarom zijn er dus een aantal bedrijven die het gewoon niet doen omdat het tegen de regels is. En dan kun je als bedrijf wel roepen dat het niet mag, maar vroeg of laat krijg je in keer gezeur. Of van een klant die een bekeuring krijgt, of anderzijds
T4 2.5TDI 88pk 1999
- Dimitri-Turbo
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 22 jun 2007, 18:15
Ik heb er onlangs een boete van 75 euro voor gekregen, het tinte van mijn voorruiten.
De KLPD kwam met zo'n mooie metertje aan....
Na ja ik heb het er maar weer afgehaald.
De KLPD kwam met zo'n mooie metertje aan....
Na ja ik heb het er maar weer afgehaald.
Stenen leggen is geen kunst ... maar wel de klinkers uit de straat scheuren ;)
Nu een Golf-6 en Range Rover Vogue TDV6
EX Touareg TDI
EX WJW T5 - nr. 262
Ex WJW T4 - nr. 653
Nu een Golf-6 en Range Rover Vogue TDV6
EX Touareg TDI
EX WJW T5 - nr. 262
Ex WJW T4 - nr. 653