Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Horror ! Ook bij jouw T4 ?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Horror ! Ook bij jouw T4 ?

Bericht door Pascal-141 »

ROEST !! de sluipmoordenaar bij de T4 ... :muur


De "oude" modellen T4 ('91-'95) hadden veel last van roest , enerzijds door de leeftijd (inmiddels oude knarren aan het worden) , anderzijds door onvoldoende "roestpreventie" ...
De modellen '96-'98 hadden er ook nog last van , zij het wel in mindere mate dan de "oudjes" .
De "jongere" modellen vanaf '98 waren verzinkt , en hadden nog weinig last van roest (op uitzonderingen na) .


Nu had ik onlangs de zwaar gehavende T4 van Cor gekocht , deze had een ongeval gehad (overkop geweest) en werd dus afgeschreven . Nadat ik deze T4 uit elkaar begon te halen , kwam ik toch wel aardig wat roest tegen op plaatsen waar ik het bij een 97-er zeker niet verwachtte (wel bij de "oude"modellen) : roest aan de chassisbalken vooraan .

Na het verwijderen van de voorste spatborden zag het er zo uit :

Afbeelding

veel roest dus onderaan waar het spatbord aan het (vaste) binnenste spatbord geschroefd zit . Zelfs doorgeroeste gaten.

andere zijde :
Afbeelding

En de schuine chassisbalken vooraan op de hoeken , die zagen er zo uit : gaten ingerot
Afbeelding

Afbeelding


Cor had dit zelf nog niet gezien , en de T4 had 2 maand eerder een APK gehad , waar ze ook niks hadden gezien of gemeld ...

CONTROLEER DUS OP TIJD !!! :werkaanT4

Laat je geliefde T4 niet wegrotten tot het onherstelbaar word , repareer op tijd !
:werkaanT4

Voor mij maakte het niet uit dat deze rot was , hij werd toch gesloopt .
Maar ik dacht : ik meld het even , een gewaarschuwd man is er twee waard !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Horror ! Ook bij jouw T4 ?

Bericht door sgsdebruijn »

mmmm, ik ga gelijk wat anders kopen (-;
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Horror ! Ook bij jouw T4 ?

Bericht door kurt&oxana »

hallo Pascal , ik ben net aan de mijne begonnen (96) moet zeggen al bij al valt het mee , morgen gaat de voorruit eruit , daar zal het niet zo positief uitvallen denk ik , ik zal spoedig de foto's posten
T4 Multivan 2.5 TDI
cor349
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007, 11:50

Re: Horror ! Ook bij jouw T4 ?

Bericht door cor349 »

Hoi Pascal.

Goed dat je dit meld voor de mede WJW ers.
Zo zie je maar dat een APK, al jaren bij de zelfde garage, ook weinig voorsteld. :ie

Mvg. Cor
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Horror ! Ook bij jouw T4 ?

Bericht door matje86 »

kurt&oxana schreef:hallo Pascal , ik ben net aan de mijne begonnen (96) moet zeggen al bij al valt het mee , morgen gaat de voorruit eruit , daar zal het niet zo positief uitvallen denk ik , ik zal spoedig de foto's posten
:bonk :bonk :bonk :bonk Kurt ruiten roesten niet
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Horror ! Ook bij jouw T4 ?

Bericht door frank884 »

cor349 schreef:Hoi Pascal.

Goed dat je dit meld voor de mede WJW ers.
Zo zie je maar dat een APK, al jaren bij de zelfde garage, ook weinig voorsteld. :ie

Mvg. Cor
APK wat je niet ziet bestaat niet!!!!!!!!!!!!!!!


ik heb een 2002-er T4 met 262000km mijn zoon heeft de spatbordranden en de dorpels ook opnieuw gespoten
4 weken terug ,....puntjes roest op de spatbordranden maar als je gaat schuren dan wordt meer zichtbaar
(weliswaar nog niet ernstig en nog goed bij te werken maar er zit vaak meer onder dan het op het oog lijkt)en nu was dat ook, en ik heb een hekel aan roest...

Voorspatborden: vaak op het forum besproken
die heb ik er ook nu weer vanaf gehad
ze zitten er nu 6 jaar op, en elke 2 jaar haal ik ze eraf en doe ze dan met KIT er weer op
maar ook nu weer er zit totaal GEEN roest onder
ik denk dat die problemen komen doordat er vocht (pekel) tussen de caroserie en de spatlap blijft hangen
dus zeker met kit die erop zetten zou ik zeggen!!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Horror ! Ook bij jouw T4 ?

Bericht door kurt&oxana »

matje86 schreef:
kurt&oxana schreef:hallo Pascal , ik ben net aan de mijne begonnen (96) moet zeggen al bij al valt het mee , morgen gaat de voorruit eruit , daar zal het niet zo positief uitvallen denk ik , ik zal spoedig de foto's posten
:bonk :bonk :bonk :bonk Kurt ruiten roesten niet
jajajaja matje , achter en rond de ruit hé :gekte met andere woorden de ruitkader matje :klappen
Laatst gewijzigd door kurt&oxana op 07 aug 2012, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Horror ! Ook bij jouw T4 ?

Bericht door robstof »

Pacal, zijn de balken van een 98 verzinkt dat je weet, ik weet wel dat het plaatwerk in verzinkt, bij die van ons is er wel een goede waslaag aan de onderkant, dat was van de fabriek uit, en beschermt goed, al blijven er plekjes, maar ja dan hebben we wat te doen he

rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Horror ! Ook bij jouw T4 ?

Bericht door Pascal-141 »

robstof schreef:Pacal, zijn de balken van een 98 verzinkt dat je weet, ik weet wel dat het plaatwerk in verzinkt, bij die van ons is er wel een goede waslaag aan de onderkant, dat was van de fabriek uit, en beschermt goed, al blijven er plekjes, maar ja dan hebben we wat te doen he

rob
Ik denk niet dat ze verzinkt zijn , maar normaalgezien vanaf '99 zouden ze goed gewaxt moeten zijn , en voor zover ik ervaren heb , komt er nog heel weinig roest aan bij die exemplaren
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Horror ! Ook bij jouw T4 ?

Bericht door robstof »

Dat klopt wel pascal, want die van ons is van eind 98 en daar zit een toffe wax laag op.


rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Horror ! Ook bij jouw T4 ?

Bericht door rick_k »

Tjah, misschien...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

linkerkantje...
Afbeelding
Afbeelding

Niks aan de hand mensen!! Allemaal doorlopen!!

mvg Rick
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Horror ! Ook bij jouw T4 ?

Bericht door frank884 »

Jammer dat sommige mensen er helemaal niks aan doen!!!
als je het tijdig bij houd en bijwerkt dan kun je de roest als je het heel vroeg doet stoppen
of in ieder geval flink afremmen
zodat het veel langer duurt tot dat die in een dergelijke staat verkeert
het is zonde als de motor en de aandrijving nog goed is en de "doos" zo rot is dat die naar de sloop moet!!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Horror ! Ook bij jouw T4 ?

Bericht door rick_k »

Nou is mijn bus motorisch ook niet helemaal jovel hoor. Maar zolang als dat ie door de apk komt vind ik het goed.

Ik kocht hem al in vrij slechte conditie. Dus als ik dacht naja zolang het goed gaat, hou ik hem. Vorig jaar was de remmerij af, dus die is vernieuwd. De tellerstand van het busje klopt echt van geen kant. Ik denk dat ie ruim over de 4 ton zit. Omdat er al nieuwe stoelhoes opzat, de pook helemaal weggesleten is, stuur valt uit elkaar en dat soort dingen.

Verder vind ik het eigenlijk ook wel weer wat hebben. Hij is gewoon rat. Technisch goed en uiterlijk zodat ze hem niet jatten...

En uiteindelijk is het gewoon een werkpaard bij mij. Dus ik ga er niet teveel aandacht aan schenken nog.

mvg Rick
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Horror ! Ook bij jouw T4 ?

Bericht door wilko »

En de schuine chassisbalken vooraan op de hoeken , die zagen er zo uit : gaten ingerot
Afbeelding

Onlangs is bij mij het uitlaatje van de voorverwarmer los gekomen. Bij nader onderzoek bleek op het bevestigingspunt een gat is geroest. Is dit het beruchte schuine dwarsbalkje?
Hoe kun je deze vervangen. Is dit veel werk en wat kost dit als je dit bij een schade reperateur laat doen. Ik kan helaas zelf niet lassen.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Horror ! Ook bij jouw T4 ?

Bericht door odorf »

Hoi Wilko,

Dat zijn inderdaad de beruchte schuine balkjes. Zo zien ze bij de oudere bussen op een gegeven moment allemaal uit.
Het vervangen is helaas niet zonder lassen te doen.
Let erop (spreek goed af) als je naar een hersteller gaat dat hij er geen balkje overheen zet. Is makkelijker maar veel slechter.
Dit gerommel is bij mij namelijk gedaan* en dat is één van de redenen dat ik het lassen mijzelf middels cursusje en veel oefenen heb geleerd. :toppie
*En kostte iets van 300,-

Er is vervangingsplaatwerk voor verkrijgbaar;
Goedkopere exemplaren bij de automaterialen zaak verkrijgbaar voor rond de 40 tot 50,-/stuk (ataparts/winparts etc.
En goed passende exemplaren (origineel dus :lach) bij de dealer rond de 70,- per stuk.

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 22 jul 2014, 00:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie