Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Montage Eibach verlagingsveren / Bilstein B4 dempers

vragen over de T4
Plaats reactie
Harro
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 apr 2007, 17:31

Montage Eibach verlagingsveren / Bilstein B4 dempers

Bericht door Harro »

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend heb ik met m'n zwager een setje Eibach Pro-kit verlagingsveren gemonteerd op m'n T4 Caravelle (met camper-ombouw). Dit zou een verlaging van 3-4 cm. moeten opleveren.

In de montagehandleiding staat vermeld: 'Zur Gewährleistung der Fahrzeughöhe, ist an der Hinterachse die obere Serienfederunterlage mit der beigefügten Gummischeibe (Stärke = 8 mm) zu unterlegen!'

Oftewel, als ik het goed begrepen heb (en op 't plaatje gezien) moet er een bijgeleverde rubberen ring boven op de standaard 'Unterlage' (rubberen ring) gelegd worden. Dit hebben we dus gedaan, maar het eindresultaat is een minimale verlaging t.o.v. de standaardveren....

Is het ook mogelijk (veilig, comfortabel) om één van deze rubberen ringen weg te laten, en zo ja: welke adviseren jullie?! Of is het zelfs een goed idee om de 5mm onderleg-schijf uit het verlagings-artikel van Peter (T4 centrum) te gebruiken..?

En dan nog iets: de schokdempers bleken ook aan vervanging toe te zijn. De onderzijde daarvan kregen we echter niet los: schokdemper draait mee..... Is hier een trucje voor? Waarschijnlijk komen er Bilstein B4 dempers onder, is dat geschikt i.c.m. met deze Eibach veren?

Graag jullie advies!
Groet,
Harro
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Bericht door Bikevouwer »

Hoe het met de rubbers zit weet ik niet , maar bouten die niet willen daar gebruik ik een slagmoersleutel voor op lucht.
Eerst ff ruim in de kruipolie of ander smeermiddel(wd40 oid) en dan met de sleutel op lucht.
suc6
Gebruikersavatar
Niels949
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Niels949 »

Als je verlagingsveren monteert, is het sowieso raadzaam om ook kortere schokdempers te monteren. Dit in verband met slijtage anders aan je originele dempers.

Heb trouwens zelf ook Bilstein verlagingsveren met Bilstein B6 schokdempers, maar bij wij wou ie wel zakken hoor... :lach

Groeten,

Niels949
T4 102 PK uit 2003
Harro
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 apr 2007, 17:31

Bericht door Harro »

Bikevouwer schreef:Hoe het met de rubbers zit weet ik niet , maar bouten die niet willen daar gebruik ik een slagmoersleutel voor op lucht.
Eerst ff ruim in de kruipolie of ander smeermiddel(wd40 oid) en dan met de sleutel op lucht.
suc6
Probleem is, dat het onderste deel van de schokdemper meedraait als je aan de betreffende bout draait.... Onze Baco-bek is te dik om die onderkant tegen te houden (zitten wel hoeken aan, maar die zijnniet met standaardgereedschap vast te pakken)...
Harro
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 apr 2007, 17:31

Bericht door Harro »

Niels949 schreef:Als je verlagingsveren monteert, is het sowieso raadzaam om ook kortere schokdempers te monteren. Dit in verband met slijtage anders aan je originele dempers.

Heb trouwens zelf ook Bilstein verlagingsveren met Bilstein B6 schokdempers, maar bij wij wou ie wel zakken hoor... :lach

Groeten,

Niels949
Ik heb hier en daar gelezen dat verlagen t/m 4 cm. met 'standaard' veren kan. De Bilstein B4 kan ik gunstig via internet bestellen. De B6 zijn meteen een stuk duurder, en i.v.m. personenvervoer (camper) minder geschikt, of valt dat wel mee?!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Bilstein B6 is nog steeds prima geschikt voor comfortabel vervoer hoor, maak je daarover maar geen zorgen :knipoog

Het wil wel eens voorkomen, dat de onderkant van de demper meedraait.
Een persoon laten fixeren en de ander los laten draaien. Dan moet het wel lukken. En anders met een griptang..
Betekend wel dat ze zeer vast zitten.
Bovenzijde al ingespoten met kruipolie; want die zal dan ook erg vast zitten.
Gebruik een stukje pijp desnoods om een wat groter moment te krijgen.

Kun je eens beschrijven wat er nu allemaal tussen zit bij de veer en dan graag van boven naar beneden even opnoemen :knipoog

Mocht je er helemaal niet uitkomen, dan kun je ook even langskomen,
dan doen we het samen even vervangen :toppie

oja en de combinatie van veren en schokdempers is een mooie combinatie, je zal er geen spijt van hebben..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Onderste gedeelte van de demper kun je tegen houden met een grote waterpomptang of moordenaar, dan is ie zo los.

Succes.

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

idd,
maar niet iedereen heeft zo'n groot stuk gereedschap als jou René :knipoog

:bifun :bifun :bifun :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harro
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 apr 2007, 17:31

Bericht door Harro »

Multivan Generation schreef:Bilstein B6 is nog steeds prima geschikt voor comfortabel vervoer hoor, maak je daarover maar geen zorgen :knipoog
Ik heb zojuist via een Duits bedrijf een leuke aanbieding ontvangen voor Bilstein B6: 69 euro per stuk. 'k Ga deze dus maar bestellen.
Het wil wel eens voorkomen, dat de onderkant van de demper meedraait.
Een persoon laten fixeren en de ander los laten draaien. Dan moet het wel lukken. En anders met een griptang..
Betekend wel dat ze zeer vast zitten.
Bovenzijde al ingespoten met kruipolie; want die zal dan ook erg vast zitten.
Gebruik een stukje pijp desnoods om een wat groter moment te krijgen.
Tsja, het lijkt er op dat deze dempers al ruim 15 jaar op de Caravelle zitten... Inderdaad al met WD40 aan de slag geweest, dat hielp voor de bovenkant wel , in combinatie met wat 'geweld', maar voor de onderkant helaas (nog) niet.
Kun je eens beschrijven wat er nu allemaal tussen zit bij de veer en dan graag van boven naar beneden even opnoemen :knipoog
Ik zal binnenkort even een schemaatje inscannen en invoegen.
Mocht je er helemaal niet uitkomen, dan kun je ook even langskomen,
dan doen we het samen even vervangen :toppie
Waar woon jij ergens Peter, je webadres doet mij het Zuiden des Lands vermoeden, en ik zit vrij Noordelijk (net onder de Friese grens, in de Kop van Overijssel)....
oja en de combinatie van veren en schokdempers is een mooie combinatie, je zal er geen spijt van hebben..
Ik kijk er naar uit om hiermee te gaan rijden....!!! :gekte Maar eerst dus nog maar even wachten op de bestelling, én kijken hoe ik die oude dempers er onder vandaan krijg..... :groteogen
Harro
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 apr 2007, 17:31

Bericht door Harro »

Berrie en Rene schreef:Onderste gedeelte van de demper kun je tegen houden met een grote waterpomptang of moordenaar, dan is ie zo los.
Goed gereedschap is het halve werk, alleen jammer dat het wel lijkt of je voor elke klus wéér ander nieuw gereedschap moet aanschaffen, dat je vervolgens zelden of nooit meer gebruikt..... :muur

Wat een vreemde namen heeft dat gereedschap van tegenwoordig trouwens..... :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

sluetelmaat 16 heb je nodig en 18 en dat is voor de achterzijde.
Voorzijde 19 en 21 (uit mijn hoofd).

En inderdaad in het zuiden van het land :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harro
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 apr 2007, 17:31

Bericht door Harro »

Vandaag m'n Bilstein B6 schokdempers binnen gekregen, nog mooi op tijd om van 't weekend te gaan 'knutselen'. :jumpklap

Naar aanleiding van de vraag van Peter:
Multivan Generation schreef: Kun je eens beschrijven wat er nu allemaal tussen zit bij de veer en dan graag van boven naar beneden even opnoemen.
Een plaatje/beschrijving uit de Eibach montage-handleiding zal ik jou even mailen, Peter, want ik krijg dat niet ingevoegd....

Zoals ik de verlagingsveren nu heb gemonteerd: bovenaan de originele VW onderlegschijf, daaronder de meegeleverde Eibach onderlegschijf (8 mm)..
Ik vraag mij echter af of dit wel echt nodig is, en het beperkt de verlaging nogal .....

Wat vinden de experts daarvan: de extra schijf weglaten of niet?

Ondertussen heb ik naar aanleiding van het verlagingsartikel van Peter ook van die extra dunne (5mm) onderlegschijven besteld bij de VW-dealer, in combinatie met een setje kapjes voor montage tussen de veer en de draagarm. Is het mogelijk/verstandig om dus de huidige standaard onderlegschijf én de extra Eibach schijf te vervangen door enkel de 5mm onderlegschijven...? Dan zou ik wel een heel stukje extra verlaging hebben, maar ik wil wel zeker weten of dat veilig en comfortabel blijft....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

ik zou de 13 en de eibach onderlegschijven, beiden niet monteren maar alleen die van 5 mm aan de bovenzijde.

Maar als je ze al besteld hebt, dan is het best wel jammer, want als die Eibach er gratis bijzaten is het eigenlijk ruim 38 euro voor niets..
Die 3 mm dunner levert hooguit een mm of 8 meer verlaging op..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harro
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 apr 2007, 17:31

Bericht door Harro »

Hoi Peter,

Bedankt voor je advies. Ik ga vanavond of morgen dan alleen die 5 mm schijven er op zetten. De meegeleverde Eibach-schijven waren alleen van (enigzins slap) rubberachtig spul, zonder metalen versterking. De dunne VW-schijven hebben wel een metalen versterking er in, lijkt me dus beter.

En.... al is 't verschil dan toch maar 8 mm., die kunnen net 't verschil maken tussen m'n camperdakje heel houden of slopen in de parkeergarage..... :alarm

Ik heb er dus toch geen spijt van dat ik die 5 mm schijven besteld heb!
Plaats reactie