Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Transporter GP met side assist: ervaringen?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door heemskerk »

bvddobb schreef:
Gerard 136 schreef:@ heemskerk: Ik vermoed dat een aanhanger niets uitmaakt, omdat de radarsensoren (onder de achterlichten) niet achter de auto kijken, maar alleen er naast.
Is het probleem met een aanhanger dan niet veeleer dat het systeem bij inhalen 'veilig' meldt om weer naar rechts te gaan, maar 'vergeet' dat er nog een aanhanger achter hangt? Omdat het systeem ter hoogte van het achterlicht 'kijkt'? Lijkt mij erg link...

Ik weet het niet, (nog) geen ervaring mee. Wanneer ik de promo van Volkswagen ( https://www.youtube.com/watch?v=ueyeSckaXYo" onclick="window.open(this.href);return false; ) bekijk lijkt het er op dat er recht achter de auto niet 'gekeken' wordt. Mogelijk is dit filmpje alleen een grafische weergave om het systeem te laten zien aan aspirant kopers en wordt er wel aan de achterkant gemeten. Aan de andere kant: het lijkt een dynamisch systeem te zijn welke rekening houdt met verschillende rijsnelheden en aan de hand daarvan een analyse maakt. Mogelijk wordt een aanhanger wel 'gezien' maar doordat de snelheid doorlopend gelijk blijft aan die van het trekkende voertuig dat deze ingecalculeerd wordt als aanhanger? Geen idee, in Januari 2015 ga ik het meemaken/ testen.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door Gerard 136 »

Over een week of zes kan ik het juiste antwoord geven, dan heb ik een originele trekhaak en side assist...

Wat zelf inbouwen betreft: alles is mogelijk, maar het zal niet erg eenvoudig zijn. Radarsensoren, nieuwe spiegelkappen met lampjes, bedieningsknoppen, stuurapparaat, bekabeling, inprogrammeren.....
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door Multivan Generation »

Wordt er nu verwacht,
dat een side assist systeem rekening houdt met de lengte van een aanhanger die achter de bus hangt?
Moet niet gekker worden. :gekte

Ik bedoel, wat denk je dat als een kar, die er achter hangt en voor radar niet doordringbaar is,
in plaats van 3 meter 8 meter lang is.
Daar kan een systeem toch geen rekening mee houden, of wel soms? :knipoog :zwaai
Of men moet er standaard 50 meter marge in programmeren :gekte
Of wellicht schakelt het side assist systeem uit na aankoppelen van de stekker van de aanhanger/caravan?

Voor een gewone auto/bus werkt het echt prettig, want dat is ook een vaste lengte, dus qua tussen afstand wanneer je terug kunt naar rechts, of links, te programmeren.
In mijn geval dooft het lampje in de buitenspiegel na ongeveer 20 meter voorbij de ingehaalde auto, en kun je veilig naar rechts.

Wat een super uitvinding is, is ABS en ESP correctie(ik bedoel hiermee de anti-Schleuderfunktion(Duits) van de aanhangwagen.
Dus als de aanhangwagen gaat slingeren, de auto dit gaat compenseren en de aanhangwagen weer in het gareel krijgt.
Ik heb dit live werkend gezien, dat bij een auto dat systeem ingreep, en echt een machtig en veilig systeem..
De caravan werd weer netjes 'rechtgetrokken' en de reis kon weer veilig vervolgd worden, terwijl voordien die caravan toch behoorlijke zwiepers naar links en rechts maakte..

groetjes Peter
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef:Wordt er nu verwacht, dat een side assist systeem rekening houdt met de lengte van een aanhanger die achter de bus hangt?
Moet niet gekker worden. :gekte
Nee, juist niet! In ieder geval niet door mij. :ikrij

Maar omdat er hier sprake was van de combinatie side-assist en aanhangwagen leek het mij het vermelden waard dat je dan niet zo veel aan je side-assist hebt: als 'ie 'veilig' geeft is het dat dus meestal nog niet, met een aanhangwagen. :groteogen

Het zou misschien wel een handige feature voor een side-assistsysteem zijn als je de lengte van je combinatie ergens kon ingeven? Gratis tip voor VW! :toppie
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door heemskerk »

Andere, gerelateerde vraag: Verschilt het aanbod qua opties hier in Nederland tov Duitsland? Ik kan hier op de Volkswagensite de prijs- & optielijst bekijken, voor VW Duitsland kan ik het niet zo snel vinden.

Vraag mij namelijk af of de Adaptive Cruisecontrol of Lane Assist, Park Assist, Rear Assist, etc daar bijvoorbeeld wél te bestellen zijn op een nieuwe GP. Iemand daar ervaring mee? Op de Golf en Passat is het in de regel wel te verkrijgen, hier in Nederland houdt het voor de T5 GP met Side Assist wel op...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door Multivan Generation »

@ Heemskerk,
heb je hier als eens gekeken:

http://www.volkswagen-nutzfahrzeuge.de/ ... n/cc5.html
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef:@ Heemskerk,
heb je hier als eens gekeken:

http://www.volkswagen-nutzfahrzeuge.de/ ... n/cc5.html

Thanx Peter, zal 's ff neuzen..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door Multivan Generation »

Wees er trouwens op bedacht, dat als er schade aan de achterzijde optreedt,
dat de totale schade door onderhuids falende componenten zoals de radar sensoren,
echt heel snel zal oplopen.
Ook het afstellen en calibreren van dit door sensoren is niet eenvoudig..
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef:Wees er trouwens op bedacht, dat als er schade aan de achterzijde optreedt,
dat de totale schade door onderhuids falende componenten zoals de radar sensoren,
echt heel snel zal oplopen.
Ook het afstellen en calibreren van dit door sensoren is niet eenvoudig..

Daar heb je een punt Peter... Een origineel Xenon koplampje is ook al een dure. De prijs van de vooruitgang zullen we maar denken...


Overigens gisteren even gesnuffeld in de optielijsten van de buren... Ook daar alleen Side-Assist benevens het gebruikelijke reportoire als PDC e.d. voor de Transporter.
Plaats reactie