Even kort mijn situatie. Ik heb inmiddels 800.000km weggetikt in mijn T3 camper die inmiddels door naadroest en lekkage bij elkaar wordt gehouden
![fun :werkaanT4](./images/smilies/t4workinprogress.gif)
Ik heb ongeveer €8000,- direct te besteden. Op dit moment wil ik niet meer aan een bus uit geven. Er is mij een camper aangeboden, een T4 coach uit 1995 met een 1.9TD motor en 200000 op de teller. Hij ziet er netjes uit, alles werkt en de geschiedenis is bekend. Nu hoor ik alleen dat campers van voor 1996 veel last hebben van roest. Ik kan niet inschatten hoe erg het er onder het plaatwerk aan toe is. Een 1.9TD is natuurlijk ook niet het snelste, maar dat vind ik niet de grootste ramp. Voordeel vind ik weer dat er weinig electronica in zit; dan kan ik zelf nog eens wat sleutelen. Hoe toekomstbestendig deze keuze is kan ik niet inschatten.
Een andere optie zou zijn om voor bijvoorbeeld €6000,- een bestelwagen te kopen uit 2004 met bijvoorbeeld een 2.5TDI en de rest van het geld te reserveren voor de nog te betalen BPM en omkeuring. Natuurlijk heb ik dan nog geen camper maar die zou ik langzaam kunnen opbouwen in de loop van het jaar, we kunnen voorlopig even met een matras af. Nadeel is ook dat de wegenbelasting 4x zo hoog is, maar dat kan ik wel een jaartje hebben. Ik heb geen idee wat de ombouw aan materialen gaat kosten. Ik kan alles zelf maar het dak wil ik uitbesteden.
Kortom; ga ik voor een bus uit 1995 die helemaal af is? Wat kan ik met roest verwachten? Ga ik voor een ombouwer? Ik zou het op prijs stellen als jullie je ervaringen en mening willen delen. Alvast bedankt voor het nemen van de tijd daarvoor!
Groet,
Martijn