Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Keuzehulp.....

vragen over de T4
Plaats reactie
T3camperaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 aug 2014, 13:43

Keuzehulp.....

Bericht door T3camperaar »

Beste allemaal,

Even kort mijn situatie. Ik heb inmiddels 800.000km weggetikt in mijn T3 camper die inmiddels door naadroest en lekkage bij elkaar wordt gehouden :werkaanT4. Ik heb de T3 destijds van een 1.9TD voorzien en een "lange" AAP bak. Ik zou het allemaal kunnen fixen maar vind het inmiddels te veel werk. Daarom ben ik in mijn hoofd bezig met de overstap op een T4. Ik ben handig maar heb geen zin meer om, zoals bij de T3, constant aan roest en motor te werken terwijl je steeds achter de feiten aanloopt. Bovendien wil ik een representatievere auto. Ik wil de T4 camper dagelijks rijden en moet veel bij bedrijven langs (zelfstandige). Ik sta voor het volgende dilemma:

Ik heb ongeveer €8000,- direct te besteden. Op dit moment wil ik niet meer aan een bus uit geven. Er is mij een camper aangeboden, een T4 coach uit 1995 met een 1.9TD motor en 200000 op de teller. Hij ziet er netjes uit, alles werkt en de geschiedenis is bekend. Nu hoor ik alleen dat campers van voor 1996 veel last hebben van roest. Ik kan niet inschatten hoe erg het er onder het plaatwerk aan toe is. Een 1.9TD is natuurlijk ook niet het snelste, maar dat vind ik niet de grootste ramp. Voordeel vind ik weer dat er weinig electronica in zit; dan kan ik zelf nog eens wat sleutelen. Hoe toekomstbestendig deze keuze is kan ik niet inschatten.

Een andere optie zou zijn om voor bijvoorbeeld €6000,- een bestelwagen te kopen uit 2004 met bijvoorbeeld een 2.5TDI en de rest van het geld te reserveren voor de nog te betalen BPM en omkeuring. Natuurlijk heb ik dan nog geen camper maar die zou ik langzaam kunnen opbouwen in de loop van het jaar, we kunnen voorlopig even met een matras af. Nadeel is ook dat de wegenbelasting 4x zo hoog is, maar dat kan ik wel een jaartje hebben. Ik heb geen idee wat de ombouw aan materialen gaat kosten. Ik kan alles zelf maar het dak wil ik uitbesteden.

Kortom; ga ik voor een bus uit 1995 die helemaal af is? Wat kan ik met roest verwachten? Ga ik voor een ombouwer? Ik zou het op prijs stellen als jullie je ervaringen en mening willen delen. Alvast bedankt voor het nemen van de tijd daarvoor!

Groet,

Martijn
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Keuzehulp.....

Bericht door matje86 »

t4 na 99 tdi 102 pk :T44EVER
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
T3camperaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 aug 2014, 13:43

Re: Keuzehulp.....

Bericht door T3camperaar »

matje86 schreef:t4 na 99 tdi 102 pk :T44EVER
En dan doel je neem ik aan op een bus en die zelf ombouwen? vanwege de roest en het vermogen? Dank alvast.
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Keuzehulp.....

Bericht door busbart »

Misschien is die "gewone" bus en dan beginnen met de camperspulletjes van je T3 tijdelijk erin te zetten (eventueel voor een keuring zodat je vlug van die dure belasting afbent) een optie?
camperspulletjes heb je toch al, misschien kun je dan een en ander aanpassen voor in je T4?

Bart
Groet, Bart
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Keuzehulp.....

Bericht door matje86 »

na 99 is ie verzinkt, en 102 pk is lekker na jaren 1.9 td gereden te hebben, een hele vooruitgang


er zijn ook kampers na 99 en met 102 pk
neem als voorbeeld project van theo the sandman, lwb omgebouwt tot ......kampeerwagen :T44EVER


viewtopic.php?f=12&t=34278" onclick="window.open(this.href);return false; als je t4 kant en klaar koopt zit je alleen iets hoger in aanschaf kosten
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Keuzehulp.....

Bericht door m.c van den berg »

Een zelfstandige wat is lees; kan op grijskenteken , geen BPM en BTW aftrek.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Keuzehulp.....

Bericht door freek »

matje86 schreef:na 99 is ie verzinkt, en 102 pk is lekker na jaren 1.9 td gereden te hebben, een hele vooruitgang
Afgaande op onze T4 van 2003 is een T4 na 99 niet helemaal verzinkt. Ik ben er nog niet helemaal achter wat wel en wat niet verzinkt is. Ik heb het vermoeden dat plaatwerk als deuren en motorklep verzinkt is omdat kale plekjes door steenslag inderdaad niet roesten. Maar vervelende plekken zoals rondom de voorruit en wielkastranden roesten wel degelijk, net als de onderzijde. Niet erg, na 11 jaar valt het reuze mee, maar toch iets om in de gaten te houden.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 386
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Keuzehulp.....

Bericht door Erwin L »

jan2009 schreef:Wellicht ook nog op te voeren als rijdend kantoor?
:knipoog

Met grijs kenteken voor een ondernemer zou ik niet eens moeite doen voor het kwarttarief.
Dan ben je ook niet zo gebonden aan hun regeltjes.
Door de rdw als camper op kenteken en dat is het.

:driveT4
Let wel even op het addertje: genaamd bijtelling. Rijd je hem zakelijk, dan krijg je te maken met 25% bijtelling over de toenmalige nieuwwaarde. Dat is beslist niet misselijk ! En komt elk jaar terug.......
Om hieraan te ontsnappen zou je een T4 van 15 jaar oud kunnen kopen, dan val je in de youngtimer regeling en is de bijtelling 35% van de economische waarde. En die wordt elk jaar lager.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 256
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Keuzehulp.....

Bericht door autocaravana »

Maar vervelende plekken zoals rondom de voorruit en wielkastranden roesten wel degelijk, net als de onderzijde.
Bij de mijne nog nauwelijks roest gevonden (bj 1999), alleen het tankklepje moet behandeld worden. Zal ook iets te maken kunnen hebben met de hoeveelheid pekel die geïncasseerd is (de mijne vrij weinig).
Voor zover ik weet bestaan geen volledig verzinkte T4's.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Keuzehulp.....

Bericht door Anno »

Als je ondernemer bent dan vraag ik mij af of het omkeuren wel slim is. Ik zou eerst maar eens een rekensom maken.

Daar tegen over staan allerlei regels betreffende slapen in een bestelwagen.

Kortom, ik zou eerst even alles op een rijtje zetten voordat je iets koopt.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Keuzehulp.....

Bericht door odorf »

Mocht je willen weten waar het aan een (oudere) T4 allemaal kan roesten is er onder het kopje projecten e.e.a. te vinden.

zomaar een greep:
viewtopic.php?f=12&t=37565&start=45
viewtopic.php?f=12&t=46218
viewtopic.php?f=12&t=46556
viewtopic.php?f=12&t=43360
viewtopic.php?f=12&t=38841
viewtopic.php?f=2&t=42158
viewtopic.php?f=12&t=31508

Odorf
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Keuzehulp.....

Bericht door thomas b »

hallo martijn,

Afgezien van bijtelling, aanschafkosten etc, dus alleen op technisch vlak zou ik opzoek gaan naar een t4 2.4 diesel.
aangezien je niet gaat voor power of snelheid, zal een 2.4 diesel goed genoeg voor je zijn; via de tips van odorf weet je nu wat de zwakke plekken zijn: bij bezoek van koop deze plekken goed bekijken. indien een bus goed is onderhouden zal de schade beperkt zijn. daarbij is het metaal van volkswagen van betere kwaliteit dan bv franse merken; de roest gaat niet zo vlug indien behandeld (daarentegen is pekel funest.)
td en tdi hebben turbo, heerlijk rijden maar gevoelig , in de 2.5 diesel geen electronica dus geen garage nodig als je handig bent.

daarbij zijn de holle ruimtes die roestgevoelig zijn makkelijk te behandelen met was 'spuitbus): ieder jaar voor een uurtje onder de bus, 4 spuitbussen à 6 euro en je bent weer het mannetje.

ik heb een verlengde minibus uit 94 gevonden (9 zetels) zonder één enkel spatje roest voor de helft van jou budget. sinds 1 jaar één enkele reparatie: vacuumpomp. na 265.000 km. uiteraard de bus goed onderhouden;
voor de vakantie heb ik een platform gemaakt (niet bevestigd aan de wagen) waarop een matras van 1.60 op twee meter ligt. daarnaasr klap ik 'snachts de eerse rij passagiersstoelen neer en daar kan ik nog een matras kwijt van 1.60 op 95 cm; goed voor mijn zoon.
zo rij ik met mijn minibus gewoon rond, en op een uurtje tijd heb ik hem omgebouwd tot een slaapbus..met vier zittingen voor het reizen..

een goede camper voor het bedrag wat jij te besteden hebt zal moeilijk worden....

groet
thomas B
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Keuzehulp.....

Bericht door Multivan Generation »

Ik ben het niet met je eens.
De turbomotoren en dan met name de turbo's geven zelden problemen.
De 2400 diesel daarentegen heeft regelmatig last van behoorlijk wat warmte,
omdat het ontwerp van de interne koelvloeistof kanalen "niet optimaal" is..

Nadeel van de 1,9 td is de wat korte bak in de transporter modellen,
maar als je de caravelle modellen zoekt, die hebben langere uitgevoerde versnellingsbakken,
dus met iets langere overbrengings verhoudingen..

Het is maar net waar jij je prettig bij voelt en wat je eigen capaciteiten zijn, om er eventueel zelf iets aan te doen.. :knipoog
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Keuzehulp.....

Bericht door thomas b »

hallo miltivan,

prima dat je het niet met mij eens bent, dat geeft alleen duidelijkheid. ik heb geen ervaring met turbo, maar op de site vind ik toch vaak problemen over de turbo. voor mij hoeft hij er niet in. hoe meer je hebt, hoe meer zorgen......

over het warm lopen van een aab motor: ik heb 3 t4's , waarvan de eerste sinds 6 jaar ' 1992-1994_1995 nog nooit, nimmer heb ik de temperatuurindicator boven normaal peil zien stijgen, zelfs niet bij mijn garavelle lwb bij 32 graden in de pré-alpen met een behoorlijke lading; het gaat mij niet om gelijk te hebben, het probleem is bekend, maar het gaat om martijn een beeld te geven voor de hulp in de keuze.....indien hij deze site bezoekt nog steeds bezoekt......?

met vriendelijke groet

thomas b
één, twee, drie (T) vier's
Plaats reactie