Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Grijs kenteken

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BorderFox
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 feb 2012, 01:41
Locatie: Lelystad

Grijs kenteken

Bericht door BorderFox »

Wie is er op de hoogte welke over de regelgeving over het grijs kenteken en dan mn voor een vereniging. De vereniging staat op mijn naam incl. KvK nummer, statuten, zakelijke rekening etc. Er worden facturen verstuurd dus er zijn continu inkomsten en de T4 wordt ook daadwerkelijk gebruikt voor dit doel.

Ik kan hierover geen éénduidig antwoord vinden behalve dan voor ondernemers. Wie heeft hier wellicht ervaring mee? :wjw
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peterk
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 mei 2012, 23:13
Locatie: Assendeft
Contacteer:

Re: Grijs kenteken

Bericht door Peterk »

Hoi
Als vereniging kan je gewoon op grijs kenteken rijden.
Ik kan een verenging die div. bussen op grijs heeft rondrijden.
Als er ook privé km mee gereden worden, moet je wel bijtelling betalen .
Je kan ook het onderhoud als kosten op voeren van de vereniging .
De regels zijn gewoon hetzelfde als Bv. Een Zzp er
Peter
:T44EVER
Gebruikersavatar
BorderFox
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 feb 2012, 01:41
Locatie: Lelystad

Re: Grijs kenteken

Bericht door BorderFox »

Dag Peter,

Dank voor je duidelijke antwoord, ik ga me in de bijtelling regeling verdiepen.

Grt. Michel
Afbeelding
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Grijs kenteken

Bericht door whizzi »

Bijtelling regeling is relatief simpel;

Bus ouder dan 15 jaar op grijs kenteken: Jaarlijkse bijtelling is 35% van de handelswaarde van het voertuig.
Bus jonger dan 15 jaar op grijs kenteken: Bijtelling van de nieuwprijs van het voertuig.

Dan kun je ook nog aanvragen dat je de bus alleen voor zakelijke kilometers gebruikt, dan betaal je geen bijtelling maar kun je ook niet meer naar de Efteling met de bus en bij controle kan de belastingdienst een naheffing doen. Dit is ook echt 0 km rijden privé, je hoeft dan geen KM administratie bij te houden alleen wel een agenda met waar je op dat moment bent met de bus.

Als je medewerkers in dienst hebt, zou je in theorie de bus kunnen 'leasen' aan de medewerker. Dit is alleen een heel onhandige constructie die alleen als voordeel kan hebben dat je geen bijtelling betaalt en toch 500 km privé mag rijden :bonk .

Als de bus grijs kenteken heeft, kun je brandstofkosten, onderhoud en afschrijving aftrekken als 'kostenpost' en ondertussen a €0,19/km doorberekenen aan je klant (waar je geen belasting over hoeft te betalen). Knappe jongen die 0,19 kost (ik heb uitgerekend dat mijn bus minimaal 0,24 per km kost, maar dan zou ik dus 0,05 aan inkomsten moeten noteren per kilometer (en daar weer belasting over betalen) :nuts )

Anyway, om het simpel te houden; bijtelling is niet zo spectaculair als je een bus van voor 1999 hebt ;). Ik _zou_ met mijn 1996 2.5Tdi €700 per jaar bijtelling betallen (handelswaarde is €2000), maar ik gebruik de bus niet voor privé kms :)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: Grijs kenteken

Bericht door Dick B »

Je betaalt dan niet €700, maar dat bedrag wordt bij je inkomen opgeteld en daar ga je inkomstenbelasting over betalen.
JanpeterJ
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Grijs kenteken

Bericht door JanpeterJ »

Bus prive houden, dan geen last van bijtelling en wel grijs kenteken bij minimaal 10% zakelijke km's.
Zakelijke km's mag je voor 19 cent/km doorberekenen.
Andere kosten kan je dan niet aftrekken. (de btw voor een deel wel)

Voor de nieuwere bussen kan dat voordelig zijn.
(voor mij met een 2001 bus is het voordeliger. Ik doe grotendeels zelf het onderhoudt, alleen WA verzekerd, weinig kosten gehad)
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Grijs kenteken

Bericht door rick_k »

Mijn bus staat ook nog privé. Dus ik betaal gewoon voor particulier. De Trafic staat op de zaak met een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik. Die kost mij dus € 108 per kwartaal, je moet inderdaad wel met bonnen en andere "bewijsstukken" kunnen aantonen dat je de bus zakelijk hebt gebruikt. Als je namelijk op zondag middag bij de Gamma staat, dan valt dat best wel op en ze rijden er gewoon op te controleren.

Dus dan moet je daar even een BTW bonnetje op de zaak laten printen. Dan kun je daarmee aantonen dat je er voor de zaak was, je moest iets verbouwen.

Feitelijk moet je er dan dus geel kenteken ernaast hebben. Dat hebben wij ook. Mijn broertje heeft er een Golf 1 naast. Ook nog een diesel, dus belasting ontvangen ze genoeg.

Ik wil mijn bus nog wel grijs zetten, maar het is omslachtig met de km-registratie en dat soort dingen. Dat wil ik gewoon niet, kan teveel fout aan gaan.

mvg Rick
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Grijs kenteken

Bericht door MrMillion »

Daarom heb ik ook een uit 1996, bijtelling gaat dan idd over dagwaarde dus stel 2000,- handelswaarde, 700,- bijtelling op je winst. Voor het gemak houden we het bij box 1 en moet je dan 253,75 belasting betalen.

Dit valt mee, maar is je bus een paar jaar jonger (jonger dan15 jaar)en val je dus in de bijtelling over nieuwwaarde.
Catalogus ... 22000? Is met 25% bijtelling 5500,- er bij op en in box 1 1993,25 aan extra inkomstenbelasting.

En krijg je kilometerregistratie maar eens sluitend, ik moet er niet aan denken in ieder geval
JanpeterJ
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Grijs kenteken

Bericht door JanpeterJ »

Als op privé is een sluitende km registratie geen probleem.
Het enige wat de belastingdienst hoeft te weten is waar de zakelijke kilometers naartoe gaan. voor de 19cent/km.
De rest staat als privé.
Rijd ik een week alleen privé km, dan staat dat als één keer vermeldt als de privé kilometers tussen twee zakelijk ritten.

Maar ik heb die beslissing ruim 5 jaar geleden genomen, toen was 15 jaar oud een bus uit 1994 en ik kon toen niks leuks vinden.
Van een bijstelling registratie zou ik ook niet vrolijk worden.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Grijs kenteken

Bericht door rick_k »

Het valt wel mee. Tegenwoordig kan het gewoon met je smartphone of met een systeem in je auto.

Ik wil het straks wel gaan doen, als ik een zware terreinauto ga rijden voor de aanhanger. Maar ik denk dat ik dan ook gewoon een systeem in ga bouwen. Een Nissan Patrol van 15 jaar oud, dat is dan wel leuk om te doen.

mvg Rick
Plaats reactie