Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door Multivan Generation »

whizzi schreef:Continental banden zijn niet echt de goedkope rommel banden dacht ik :P
Niet goedkoop, maar als je vanco's er onder hebt wel rommel.
Lees: geen aanrader..
Die banden(Vanco) staan bekend om cupping, slechter weggedrag bij vochtig weer, veels te lange levensduur in kilometers door knalhard rubber, minder comfort en meer herrie..
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door kikker »

Wat Peter zegt. Bij mij ligt de eerste set er achter nog op. Met 200.000 op de teller. Volgend seizoen gaan er gelukkig andere onder.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door whizzi »

Ik heb (helaas) nog geen tijd gehad om de banden te wisselen. Ik heb gisterenavond wel een 2 tal filmpjes gemaakt van hoe het cabinegeluid is nu:
Hier een stukje optrekken zonder radio met een max naar ±120 km
Video 1

Hier een stukje met muziek om een beetje een indicatie te geven wat het geluid is bij 120-140 (km's zijn geijkt overigens dus ik reed te hard..)
Video 2
De radio staat hier op een niveau dat het bij stilstand "comfortabel" klinkt, qua volume. Dus niet idioot hard.

Wat ik mij dus vooral afvraag, zijn dit de band of de lagers. Dan kan ik het budget vast vrijmaken voor nieuwe band OF een vervanging van lagers. Het is namelijk bij een aantal snelheden echt overdreven hard en het is niet de motor die zo klinkt, het is een lage frequentie van geluid dus je hoort dit niet op laptop speakers ;)

Ik ben benieuwd wat jullie er van denken of dat ik misschien overdrijf en dit heel normaal is voor een 2.5Tdi (waar overigens 2 drumstellen achter in lagen op dat moment)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door matje86 »

is de bus wel eens uitgelijnd? bij een bedrijfswagen uitlijner?
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door whizzi »

Ik vermoed van niet eigenlijk.. dit moet sowieso binnenkort eens gebeuren want hij trekt nu een beetje naar rechts.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door Rico »

Ik heb aardig wat ervaring met cuppende banden, dus ik reageer toch maar ff.

Cuppen ontstaat met name door relatief zachte banden in combi met stugge vering en weinig gewicht op de wielen. Met name op de achteras. Banden met een blokprofiel hebben er veel kans op. Banden met een lijnprofiel cuppen niet of nauwelijks. Ik had er zowel bij m'n vorige Vito als bij m'n Caddy last van. Vooral de Caddy met z'n stugge bladveren (stugge demping) en vanwege comfort heb ik daar een tijdje met een wat lagere bandenspanning gereden. Geen goed idee.

Heb beide filmpjes beluisterd en bekeken. Het komt niet als gecupte banden op me over, het klinkt in ieder geval niet zoals bij de Vito/Caddy. Bij mij was het geluid veel "donkerder" (lastig te omschrijven).

Gecupte banden kun je met de hand goed voelen. Als je met de hand over het loopvlak gaat, en in één richting voel je weinig weerstand, en in de andere richting voel je een soort weerstand (zaagvlak), dan zijn de banden gecupt.

Eerder werden ook Conti Vanco's genoemd. Had ik ook onder de T4, superlange levensduur, maar verder is die band redelijk ruk. Hoewel, de nieuwste versie ervan is al een stuk beter, vooral op nat wegdek. Maar cuppen deden ze bij mij niet op de T4.

Groet,

Rico
Plaats reactie