Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zonnepaneel
- Mickel Moen
- Berichten: 2028
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Zonnepaneel
Ik ben om. Eerst wilde ik geen zonnepaneel, aangezien we met ons verbruik makkelijk 3 a 4 dagen vrij konden staan. Een andere reden en eigenlijk wel de belangrijkste was, dat ik geen mooi paneel kon vinden, dat met de bus matchte.
Deze zomer is daar echter verandering in gekomen.
Het was een hete zomer in Zweden dit jaar, met de prachtigste plekjes. Dan wil je wel eens wat langer ergens blijven staan. Daarbij is het stroomverbruik, o.a. met twee iPads toch wel wat toegenomen.
Maar het belangrijkste: Ik heb het perfecte zonnepaneel voor onze bus gevonden. Een vereiste is voor mij dat het paneel zo onopvallend mogelijk op het hefdak zit. Het is een zwarte VW T5 met een zwart SCA hefdak. Kortom egaal zwart en in een geschikte maatvoering. Lang leek het erop, dat dit paneel niet bestond. Echter na weer eens het internet afgespeurd te hebben, heb ik het perfecte paneel gevonden.
Dit is hem:
Hier verder wat foto's. De complete montagebeschrijving kun je vinden op mijn blog: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/03/zonnepaneel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze zomer is daar echter verandering in gekomen.
Het was een hete zomer in Zweden dit jaar, met de prachtigste plekjes. Dan wil je wel eens wat langer ergens blijven staan. Daarbij is het stroomverbruik, o.a. met twee iPads toch wel wat toegenomen.
Maar het belangrijkste: Ik heb het perfecte zonnepaneel voor onze bus gevonden. Een vereiste is voor mij dat het paneel zo onopvallend mogelijk op het hefdak zit. Het is een zwarte VW T5 met een zwart SCA hefdak. Kortom egaal zwart en in een geschikte maatvoering. Lang leek het erop, dat dit paneel niet bestond. Echter na weer eens het internet afgespeurd te hebben, heb ik het perfecte paneel gevonden.
Dit is hem:
Hier verder wat foto's. De complete montagebeschrijving kun je vinden op mijn blog: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/03/zonnepaneel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 01 dec 2014, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zonnepaneel
Hallo Geert,
in deze samenhang toch een vraag betreffende de connectie startaccu / huishoudaccu.
Ik begrijp dat nu ook het zonnepannel, (net als de 12V acculader 'aan de paal'), de AGM-accu's en via het Cyrix-relais ook de startaccu oplaadt.
Nu heb je ooit op je dashboard een extra schakelaar ingebouwd omdat je het Cyrix-relais wilt kunnen uitschakelen wanneer je de AGM-accu's wilt doorladen. Normaliter staat deze schakelaar dus uit, d.w.z. dat het Cyrix bij aanbod van de hoogere spanning (aan de paal dus of door spanningaanbod van je zonnepaneel) de laadstroom altijd ook gaat doorschakelen naar je startaccu.
Ik neem aan dat je je lader normaliter niet op 'AGM' hebt staan? (dat zou dan wel betekenen, dat je de capaciteit van de AGM-accu's nooit ten volle gebruiken kunt). De intelligente lader 'kijkt' immers naar de toestand van de hele combinatie AGM's+startaccu, past de laadstroom daarop aan en dan bestaat de gevaar dat de startaccu overladen wordt.. Hoe dan ook, (tenzij de startaccu via de regelaar geladen wordt, als dat al kan) blijft naar mijn mening manueel 'regelen' nodig:
of je schakelt de cyrix na een half uurtje stilstand uit (dan is je startaccu weer 'bij'), of je AGM's komen niet vol en moet je ze van tijd tot tijd 'afkoppelen' en doorladen, waardoor je weinig of geen voordeel aan je AGM's hebt.
Zo maar wat (nacht-)gedachten ...
Groet, Heiko
in deze samenhang toch een vraag betreffende de connectie startaccu / huishoudaccu.
Ik begrijp dat nu ook het zonnepannel, (net als de 12V acculader 'aan de paal'), de AGM-accu's en via het Cyrix-relais ook de startaccu oplaadt.
Nu heb je ooit op je dashboard een extra schakelaar ingebouwd omdat je het Cyrix-relais wilt kunnen uitschakelen wanneer je de AGM-accu's wilt doorladen. Normaliter staat deze schakelaar dus uit, d.w.z. dat het Cyrix bij aanbod van de hoogere spanning (aan de paal dus of door spanningaanbod van je zonnepaneel) de laadstroom altijd ook gaat doorschakelen naar je startaccu.
Ik neem aan dat je je lader normaliter niet op 'AGM' hebt staan? (dat zou dan wel betekenen, dat je de capaciteit van de AGM-accu's nooit ten volle gebruiken kunt). De intelligente lader 'kijkt' immers naar de toestand van de hele combinatie AGM's+startaccu, past de laadstroom daarop aan en dan bestaat de gevaar dat de startaccu overladen wordt.. Hoe dan ook, (tenzij de startaccu via de regelaar geladen wordt, als dat al kan) blijft naar mijn mening manueel 'regelen' nodig:
of je schakelt de cyrix na een half uurtje stilstand uit (dan is je startaccu weer 'bij'), of je AGM's komen niet vol en moet je ze van tijd tot tijd 'afkoppelen' en doorladen, waardoor je weinig of geen voordeel aan je AGM's hebt.
Zo maar wat (nacht-)gedachten ...
Groet, Heiko
- Mickel Moen
- Berichten: 2028
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Zonnepaneel
Heiko,
Hele goede nachtgedachten.
Waar het om gaat, is dat de startaccu niet belast wordt met een te hoge spanning.
Bij de Ctek-lader staat deze op de stand normaal = max 14,4V als we recreatief aan de paal staan. Extra belasting van de startaccu van eventueel binnenverlichting, autoradio en dat soort kleine dingetjes worden dan gecompenseerd, aangezien de Cyrix dan bidirectioneel schakelt. Zowel de startaccu als de hh-accubank worden dan geladen. Overigens als deze vol zijn, is dit al snel op floatspanning = 13,6V
Periodiek laad ik op Vorst/AGM stand en dat is 14,7V. In de praktijk is dat iedere keer na thuiskomst van een recreatief moment. De startaccu wordt dan ontkoppelt en de HH-accubank laadt dan weer helemaal vol. Hierna ontkoppel ik alles en kan de HH-acubank in rust komen. Er is dan ook geen enkele belasting, behalve de accumonitor, maar dit is minimaal.
De solarlader geeft ook max 14,4 en op floatstand max 13,8 V. Deze heeft geen AGM-stand. Bij recreatief gebruik laat ik het de solarlader en Cyrix mooi uitzoeken wat er gebeurt. Bij hoge belasting van de HH-accu door de koelkast zal de cyrix ontkoppelen. Afhankelijk van de trend, zal deze echter ook weer koppelen. Indien de Ctek bijschakelt omdat ik aan de paal ga zullen de solarregelaar en de Ctek dus beiden hun best doen om te laden. Dit hoeft geen enkel probleem te zijn, naar mijn mening. Volgens anderen ook niet. Overigens kennen de Optima;s die ik heb ruime laadmarges.
Na thuiskomst ontkoppel ik ook het zonnepaneel. Immers bij geen recreatief gebruik, kunnen de HH-accu's in rust.
Ik moet nog ervaren hoe een en ander samenwerkt. Daarvoor zit het paneel er te kort op. We zullen het zien.
Maar om terug te komen op jouw opmerking. Op geen enkel moment, wordt de startaccu dus blootgesteld aan een te hoge laadstroom i.v.m een AGM-stand.
Periodiek laden van de Optima's middels de Ctek = optimaliseren is volgens velen voldoende. Bij mij zal dit zo eens in de 3 a 4 weken zijn.
Het kan vast nog optimaler, maar dan ben je constant aan het meten en schakelen en dat is nu ook weer niet de bedoeling als je op reis bent.
Hele goede nachtgedachten.
Waar het om gaat, is dat de startaccu niet belast wordt met een te hoge spanning.
Bij de Ctek-lader staat deze op de stand normaal = max 14,4V als we recreatief aan de paal staan. Extra belasting van de startaccu van eventueel binnenverlichting, autoradio en dat soort kleine dingetjes worden dan gecompenseerd, aangezien de Cyrix dan bidirectioneel schakelt. Zowel de startaccu als de hh-accubank worden dan geladen. Overigens als deze vol zijn, is dit al snel op floatspanning = 13,6V
Periodiek laad ik op Vorst/AGM stand en dat is 14,7V. In de praktijk is dat iedere keer na thuiskomst van een recreatief moment. De startaccu wordt dan ontkoppelt en de HH-accubank laadt dan weer helemaal vol. Hierna ontkoppel ik alles en kan de HH-acubank in rust komen. Er is dan ook geen enkele belasting, behalve de accumonitor, maar dit is minimaal.
De solarlader geeft ook max 14,4 en op floatstand max 13,8 V. Deze heeft geen AGM-stand. Bij recreatief gebruik laat ik het de solarlader en Cyrix mooi uitzoeken wat er gebeurt. Bij hoge belasting van de HH-accu door de koelkast zal de cyrix ontkoppelen. Afhankelijk van de trend, zal deze echter ook weer koppelen. Indien de Ctek bijschakelt omdat ik aan de paal ga zullen de solarregelaar en de Ctek dus beiden hun best doen om te laden. Dit hoeft geen enkel probleem te zijn, naar mijn mening. Volgens anderen ook niet. Overigens kennen de Optima;s die ik heb ruime laadmarges.
Na thuiskomst ontkoppel ik ook het zonnepaneel. Immers bij geen recreatief gebruik, kunnen de HH-accu's in rust.
Ik moet nog ervaren hoe een en ander samenwerkt. Daarvoor zit het paneel er te kort op. We zullen het zien.
Maar om terug te komen op jouw opmerking. Op geen enkel moment, wordt de startaccu dus blootgesteld aan een te hoge laadstroom i.v.m een AGM-stand.
Periodiek laden van de Optima's middels de Ctek = optimaliseren is volgens velen voldoende. Bij mij zal dit zo eens in de 3 a 4 weken zijn.
Het kan vast nog optimaler, maar dan ben je constant aan het meten en schakelen en dat is nu ook weer niet de bedoeling als je op reis bent.
Re: Zonnepaneel
Je verhaal is duidelijk.
Ik maak me toch een beetje zorgen om de startaccu.
Bij mij dezelfde (basis-)situatie : startaccu, AGM, Ctek (plus dashboardschakelaar en batterij-hoofdschakelaar)
Als ik aan de paal sta en de Ctek 'kickt in', wordt ook de startaccu meegeladen. Vol of niet, hij krijgt toch (in ieder geval een poosje) weer 14.4V voor z'n kiezen...
Het in laadstand gaan van de Ctek gebeurd bij ingeschakelde koelkast en warm weer soms toch wel enkele keren per dag (mijn HH-accu is wat aan de kleine kant). Dus gaat 14.4V laadstroom iedere keer ook weer naar de startaccu.
In jouw situatie gebeurt dat dus (door jezonnepaneel) ook nog als je niet aan de paal staat.
Om de startaccu op den duur niet te overladen, schakel ik na enkele uren aan de paal de Cyrix eenvoudig uit. Is 'tie zeker vol en kan hij niet ontladen, maar ook niet overladen worden.
Het brandende lampje op hte dashboard herinnert me dat ik niet vergeet hem weer 'bij' te schakelen als ik weer ga rijden...
groet, Heiko
Ik maak me toch een beetje zorgen om de startaccu.
Bij mij dezelfde (basis-)situatie : startaccu, AGM, Ctek (plus dashboardschakelaar en batterij-hoofdschakelaar)
Als ik aan de paal sta en de Ctek 'kickt in', wordt ook de startaccu meegeladen. Vol of niet, hij krijgt toch (in ieder geval een poosje) weer 14.4V voor z'n kiezen...
Het in laadstand gaan van de Ctek gebeurd bij ingeschakelde koelkast en warm weer soms toch wel enkele keren per dag (mijn HH-accu is wat aan de kleine kant). Dus gaat 14.4V laadstroom iedere keer ook weer naar de startaccu.
In jouw situatie gebeurt dat dus (door jezonnepaneel) ook nog als je niet aan de paal staat.
Om de startaccu op den duur niet te overladen, schakel ik na enkele uren aan de paal de Cyrix eenvoudig uit. Is 'tie zeker vol en kan hij niet ontladen, maar ook niet overladen worden.
Het brandende lampje op hte dashboard herinnert me dat ik niet vergeet hem weer 'bij' te schakelen als ik weer ga rijden...
groet, Heiko
- Mickel Moen
- Berichten: 2028
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Zonnepaneel
Heiko,
Er is geen standaard oplossing. Ik denk dat iedereen het meest ideale scenario zelf moet bepalen.
Ik begrijp, dat als bij jouw de Ctek laadt en de koelkast schakelt, dat de Ctek dan weer met een laadcyclus begint. Klopt het dat jouw koelkas dus alleen op die 12V werkt. Bij mij is dat niet zo. Mijn koelkast schakelt bij het aan de paal gaan over naar 230V.De overige belastingen 12V zijn dermate minimaal, dat dit niets verandert aan de laadcyclus van de Ctek. Indien de accu's vol zijn gaat de Ctek daarom al vlot naar de floatstand van 13,6V.
Nu de solarlader erbij komt, zou dat dus een floatlading van max 13,8 kunnen worden. Ik heb een en ander nog niet echt uitgeprobeerd. Ik ga in de komende periode dit eens goed meten en volgen. Zodra ik voldoende informatie heb, kom ik hier op terug.
Er is geen standaard oplossing. Ik denk dat iedereen het meest ideale scenario zelf moet bepalen.
Ik begrijp, dat als bij jouw de Ctek laadt en de koelkast schakelt, dat de Ctek dan weer met een laadcyclus begint. Klopt het dat jouw koelkas dus alleen op die 12V werkt. Bij mij is dat niet zo. Mijn koelkast schakelt bij het aan de paal gaan over naar 230V.De overige belastingen 12V zijn dermate minimaal, dat dit niets verandert aan de laadcyclus van de Ctek. Indien de accu's vol zijn gaat de Ctek daarom al vlot naar de floatstand van 13,6V.
Nu de solarlader erbij komt, zou dat dus een floatlading van max 13,8 kunnen worden. Ik heb een en ander nog niet echt uitgeprobeerd. Ik ga in de komende periode dit eens goed meten en volgen. Zodra ik voldoende informatie heb, kom ik hier op terug.
- Mickel Moen
- Berichten: 2028
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Zonnepaneel
Ha Jan!
Mijn vrouw hoeft geen handleiding. Ze neemt mij gewoon mee.
En dat van die paal. Ja is helemaal waar. Kan ook net zo goed. Tot aan die paneel heb ik ook altijd beweerd, dat als je uitrekent, hoe vaak je aan de paal kunt tegen de kosten van zo'n paneel met alles wat erbij hoort, dat het heel lang duurt, voordat je quitte speelt. Echter, wij gaan veel naar Scandinavië. Als je aan de paal gaat, ben je op een camping toch gebonden aan bepaalde plekjes. Meestal zeggen ze in deze landen, zoek maar wat uit, en dan zijn er vaak mooie plekjes, waar je niet aan de paal kunt. Het maakt het allemaal net even wat vrijer.
Echter, zoals al aangegeven, de doorslag gaf, dat ik het perfecte paneel tegenkwam en toen kon ik het niet meer laten. Het blijft ook een beetje hobby he!
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Zonnepaneel
In ons geval op het dak van het huis,Mickel Moen schreef: Echter, zoals al aangegeven, de doorslag gaf, dat ik het perfecte paneel tegenkwam en toen kon ik het niet meer laten. Het blijft ook een beetje hobby he!
is het geen hobby maar een lifestyle..
Wat ik niet snap aan je verhaal is, dat je het zonnepaneel en of de huishoud accu's loskoppelt bij even niet gebruiken.
Ik zou het lekker laten zitten, je hebt tenslotte al die intelligente elektronica niet voor niets aangeschaft..
groeten Peter
- Mickel Moen
- Berichten: 2028
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Zonnepaneel
Tja Peter,
Daar zijn dus de meningen over verdeeld.
De een zegt, maakt niets uit. Je kunt een accu gerust constant aan de lader laten.
Een ander zegt weer, als de accu vol is, is het constant blootstellen van de accu aan een laadspanning zinloos, zelfs niet goed. Bedenk ook, dat een solarlader iedere dag weer met een laadcyclus begint. Bij een goede lader weliswaar afgestemd op de spanning van de accu, maar toch. Vandaar als er geen belasting is en de accu is in rust, is laden niet nodig.
Vooralsnog ga ik met deze laatste mening mee.
Daar zijn dus de meningen over verdeeld.
De een zegt, maakt niets uit. Je kunt een accu gerust constant aan de lader laten.
Een ander zegt weer, als de accu vol is, is het constant blootstellen van de accu aan een laadspanning zinloos, zelfs niet goed. Bedenk ook, dat een solarlader iedere dag weer met een laadcyclus begint. Bij een goede lader weliswaar afgestemd op de spanning van de accu, maar toch. Vandaar als er geen belasting is en de accu is in rust, is laden niet nodig.
Vooralsnog ga ik met deze laatste mening mee.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Zonnepaneel
Hoi geert,
Waar ik benieuwd naar ben is hoe jij de kabel hebt laten lopen na de doorvoer in het dak.
Want als je het dak open en dicht doet komt er toch een knik in de kabel? Bij de T4 zitten de scharnieren van het dak aan de binnenzijde en omdat het dak omhoog gaat zal er een zekere "loos" in de kabel moeten zitten. Bij ons zou dit op z'n slechts tussen het scharnier komen met dichtdoen. Bij de T5 is dit misschien weer anders?
Hoe is dit bij jou opgelost?
Groetzz
Waar ik benieuwd naar ben is hoe jij de kabel hebt laten lopen na de doorvoer in het dak.
Want als je het dak open en dicht doet komt er toch een knik in de kabel? Bij de T4 zitten de scharnieren van het dak aan de binnenzijde en omdat het dak omhoog gaat zal er een zekere "loos" in de kabel moeten zitten. Bij ons zou dit op z'n slechts tussen het scharnier komen met dichtdoen. Bij de T5 is dit misschien weer anders?
Hoe is dit bij jou opgelost?
Groetzz
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Mickel Moen
- Berichten: 2028
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Zonnepaneel
Ik denk dat het niet zozeer afhankelijk is van het type bus, maar van het type hefdak. Ik heb een SCA-dak.
je kunt alle informatie op mijn blog vinden: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/03/zonnepaneel.html
Citaat van mijn Blog:
je kunt alle informatie op mijn blog vinden: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/03/zonnepaneel.html
Citaat van mijn Blog:
Het elektrische gedeelte.
Het eerste probleem was de dakdoorvoer. Dit paneel is uitgevoerd met een stekkerverbinding op ±10 cm van de junction box / aansluitdoos. Nu was het de afweging, of de stekker er af knippen, of het gat door het dak zo groot, dat de stekker er door kon. Ik heb voor het eerste gekozen, waarmee het gat door het dak minimaal werd.
Het kon precies. De kabel gaat door een opstaande rand in het dak en dan bleef er nog net genoeg kabel over om aan de andere kant een verbinding te maken. Ik heb besloten geen gebruik te maken van wartels o.i.d. Op de bovenzijde van het dak heb ik een rubber ringetje om de kabel geschoven. Daarna kabel door het dak. Afgekit met de montagelijm en rubberringetje vervolgens stijf tegen het dak geschoven.
Aan de andere kant, komt de kabel dan aan de buitenkant van het doek uit. Hier heb ik een verbinding gemaakt met 6mm2 Twin flex solarkabel. Aansluitingen gekrompen en gesoldeerd en met kabelboomtape omwikkeld en daarna met flink wat lijmkit aan het dak bevestigd en daarmee tevens de doorgang afgekit.
Voor het zicht heb ik dit stukje grijs gespoten. Hierna de kabel met een bocht achterlangs het schaargedeelte van het dak geleid. `Kabel op een aantal plaatsen in de rand vastgekit. Vervolgens aan de achterkant in het midden van het dak de kabel door het doek geleid, waar het doek met klittenband aan elkaar zit. Hier gaat de kabel dus binnendoor meteen door de schaal van het hefdak. Tussen het stalen frame en de schaal zit hiervoor voldoende ruimte. In dichte toestand vouwt de kabel hier keurig naar binnen.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Zonnepaneel
Geert, bedankt voor de info!
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Zonnepaneel
@ Geert,
netjes beschreven maar ik zou er nog wel een veiligheids opmerking over willen maken ter aanvulling.
Bij de laatste foto heb je een gat geboord waardoor de kabels naar beneden gaan.
Ik weet niet door welk materiaal die kabels gaan, maar ze zouden onderhevig kunnen zijn/worden aan (door)schuren,
door de isolatie heen met mogelijke kortsluiting tot gevolg :alarm
Ik zou een kabeldoorvoerrubber er voor gebruiken,
of anders speciaal HPX-tape om de kabels te beschermen tegen doorschuren.
Wellicht kun je er iets mee..
groeten Peter
netjes beschreven maar ik zou er nog wel een veiligheids opmerking over willen maken ter aanvulling.
Bij de laatste foto heb je een gat geboord waardoor de kabels naar beneden gaan.
Ik weet niet door welk materiaal die kabels gaan, maar ze zouden onderhevig kunnen zijn/worden aan (door)schuren,
door de isolatie heen met mogelijke kortsluiting tot gevolg :alarm
Ik zou een kabeldoorvoerrubber er voor gebruiken,
of anders speciaal HPX-tape om de kabels te beschermen tegen doorschuren.
Wellicht kun je er iets mee..
groeten Peter
- Mickel Moen
- Berichten: 2028
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Zonnepaneel
Peter,
Bedankt voor het advies. Het materiaal is polyester van de afdekschaal over het frame. Volgens mij kan het wel , maar ik zal er nog eens goed naar kijken. Wordt vervolgd.
Bedankt voor het advies. Het materiaal is polyester van de afdekschaal over het frame. Volgens mij kan het wel , maar ik zal er nog eens goed naar kijken. Wordt vervolgd.