Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

vragen over de T5
Gebruikersavatar
wilfriedus
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 mar 2007, 15:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door wilfriedus »

Beste weetjewellers,

Na jaren T4 te hebben gereden is het dan zo ver, ik heb een verlengde T5 gekocht, 114000 km bj 2008. Gekocht bij een erkende Bosch garage.
Er zaten heavy duty veren onder, de bus stuiterde..die heb ik door de originele Suplex veren laten vervangen in de hoop dat de auto daarna normaal zou veren. Ik weet dat de T5 rondom schokbrekers heeft in tegenstelling tot de T4 maaar ik erger me nog steeds dood aan de onmogelijke vering. Ik rij de auto leeg, zonder gewicht in de laadruimte (ik gebruik hem voor mijn hondenuitlaatservice) en op wat slechtere wegen in de stad word ik voortdurend heen en weer geslingerd. De bus stuitert op de punten van de schokbrekers.De schokbrekers zijn niet lek..alles is in orde maar zo een vering is onmogelijk..Heeft niemand hier dezelfde ervaring met de T5?
Is er iets aan te doen? Het is toch niet fijn rijden als je kont voortdurend heen en weer gaat? Zelfs als je langzaam een bocht neemt met maar 40/ uur dan gaat de bus zelfs in de bocht nog een paar x heen en weer..
Iedereen die ik gevraagd heb (ook de ANWB) zegt: de T5 heeft schokbrekers die meer verticaal staan, die is gedaan om de bus comfortabeler te laten rijden:) maar ze hebben een verschrikking gefabriceerd. De T4 reed veel beter, stabieler.
Met de T4 kon je keihard over de klinkers en zelfs door kuilen. Met de T5 kan dat niet..je wordt voortdurend heen en weer geknikkerd.
Op de snelweg is de besturing te overgevoelig, de bus duikt. Dit schijnt ook bij de T5 te horen..Ik heb erg veel busjes en auto's gereden maar de T5 heeft absoluut het slechtste onderstel. Op hobbelweggetjes heb ik het gevoel dat het hele onderstel het gaat begeven. Waarom durven mensen 180 te rijden met zo een bagger?
NB de auto mankeert niets en is grondig geinspecteer+ proefgereden door verschillende garages.
Ik zou blij zijn als er een oplossing voor was...zonder 20 zakken zand in de auto te moeten laden.


Wilfriedus :ie
T5 1.9TDI 105 PK bj 2008, je blijft rijden!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10863
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door Pascal-141 »

Ik denk dat het eerder aan je persoonlijke ervaring/beleving ligt ,of aan de technische toestand van jouw T5 , dan aan de T5 in het algemeen .
Ik vind de T5 eigenlijk heel goed afgeveerd (in originele toestand) .

Een paar opmerkingen :
1.
Ik weet dat de T5 rondom schokbrekers heeft in tegenstelling tot de T4
Zowel de T4 als de T5 hebben gewoon 4 schokbrekers hoor ... Maar je bedoeld misschien heel wat anders : de T5 heeft 4 spiraalveren , de T4 heeft er alleen achteraan , en vooraan torsiestaven .
2.
die heb ik door de originele Suplex veren laten vervangen
origineel en Suplex gaat niet samen in 1 zin :knipoog je hebt "originele" veren , en je hebt aftermarket "Suplex" veren . Welke veren zijn er onder gegaan dan ? En met welk draagvermogen ? Als je dan zo al last had van een hard afgeveerde T5 , dan heb je (hoop ik toch) een veer-variant genomen met minder draagvermogen , die dus een stuk soepelere afveerd ?
3.
Iedereen die ik gevraagd heb (ook de ANWB) zegt: de T5 heeft schokbrekers die meer verticaal staan, die is gedaan om de bus comfortabeler te laten rijden
:muur Aan wie heb jij dat dan gevraagd ?? De schokdempers zitten achteraan bij de T5 nagenoeg op dezelfde manier als bij de T4 !
4.
je wordt voortdurend heen en weer geknikkerd
de bus duikt
: mij lijkt het dat de schokdempers aan vervanging toe zijn ... Er is een groot verschil tussen "schokdempers zijn niet lek" , en schokdempers die versleten zijn (aan vervanging toe zijn) !!
Mijn T5 begon een tijd terug ook te "deinen" bij hoge snelheid op een weg met lichte hobbels , verder voelde de T5 nog steeds aan alsof de schokdempers nog steeds OK waren , maar ik heb de schokdempers vervangen door een setje Bilstein B4 en dat rijd super , het verschil tussen de "oude" schokdempers (hadden toen ongeveer 140.000km) en de nieuwe was heel groot .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door Anno »

TS,
Ik heb hier 2 T5's.
Eentje, van 2004 en voorzien van 2.5 blok, is omgebouwd tot camper en voorzien van standaard dempers en vering. Deze rijdt redelijk strak en vering voelt comfortabel aan vergeleken bij mijn andere T5. Vanwege overhellen in bochten zit ik er over te denken om dikkere stab. stang achter te monteren. Deze deint niet na, de schokbrekers lijken nog voldoende te zijn.


De andere gebruik ik voor dagelijks werk en is een T5GP. Deze is verlaagd en rijdt zeer strak en veel oneffenheden worden doorgegeven aan de bestuurder. Je kan met deze T5 vreselijk snel door een bocht rijden zonder al te veel overhellen of schuiven over de voorwielen.

Kortom, ik herken je verhaal niet. Wel van belang is dat vering, schokbrekers en stab. stang afgestemd moeten zijn op je wensen.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door Multivan Generation »

Met welke bandenspanning rijd je in de rondte?
Welke bandenmaat?

En heb je al eens een schokdemper test laten uitvoeren?
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door robertTREBOR »

Merk en type band is ook heel belangrijk !
Mijn T5 stuiterde ook met rondom keiharde, geen comfort Dunlop banden.
Leek wel met houten wielen te rijden.
Nadat ik er een groot aantal bandentest op had nagelezen besloten om ze te
vervangen voor Hankook !

Kon daarna ook volgas over de klinkers en de kuilen, de soepele band gaf enorm
veel rijplezier, ook de grip verbeterde enorm.
Succes !
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door ktmkrik »

wilfriedus schreef:Beste weetjewellers,

Na jaren T4 te hebben gereden is het dan zo ver, ik heb een verlengde T5 gekocht, 114000 km bj 2008. Gekocht bij een erkende Bosch garage.
Er zaten heavy duty veren onder, de bus stuiterde..die heb ik door de originele Suplex veren laten vervangen in de hoop dat de auto daarna normaal zou veren. Ik weet dat de T5 rondom schokbrekers heeft in tegenstelling tot de T4 maaar ik erger me nog steeds dood aan de onmogelijke vering. Ik rij de auto leeg, zonder gewicht in de laadruimte (ik gebruik hem voor mijn hondenuitlaatservice) en op wat slechtere wegen in de stad word ik voortdurend heen en weer geslingerd. De bus stuitert op de punten van de schokbrekers.De schokbrekers zijn niet lek..alles is in orde maar zo een vering is onmogelijk..Heeft niemand hier dezelfde ervaring met de T5?
Is er iets aan te doen? Het is toch niet fijn rijden als je kont voortdurend heen en weer gaat? Zelfs als je langzaam een bocht neemt met maar 40/ uur dan gaat de bus zelfs in de bocht nog een paar x heen en weer..
Iedereen die ik gevraagd heb (ook de ANWB) zegt: de T5 heeft schokbrekers die meer verticaal staan, die is gedaan om de bus comfortabeler te laten rijden:) maar ze hebben een verschrikking gefabriceerd. De T4 reed veel beter, stabieler.
Met de T4 kon je keihard over de klinkers en zelfs door kuilen. Met de T5 kan dat niet..je wordt voortdurend heen en weer geknikkerd.
Op de snelweg is de besturing te overgevoelig, de bus duikt. Dit schijnt ook bij de T5 te horen..Ik heb erg veel busjes en auto's gereden maar de T5 heeft absoluut het slechtste onderstel. Op hobbelweggetjes heb ik het gevoel dat het hele onderstel het gaat begeven. Waarom durven mensen 180 te rijden met zo een bagger?
NB de auto mankeert niets en is grondig geinspecteer+ proefgereden door verschillende garages.
Ik zou blij zijn als er een oplossing voor was...zonder 20 zakken zand in de auto te moeten laden.





Wilfriedus :ie

Misschien is het wel handig om volgend Youtube filmpje eens te gaan kijken om te zien wat er allemaal mogelijk is wat veren en schokbrekers betreft.

https://www.youtube.com/watch?v=cyNzdoeeh3I" onclick="window.open(this.href);return false;

De punten die jij beschrijft wijzen allemaal naar een niet goed werkend (persoonlijk denk ik een te stug afgeveerd) demper/veersysteem en heeft in mijn ogen niet veel met het onderstel te maken.
Zoals je al aangeeft en weet niet of je dat figuurlijk bedoeld dat je 20 zakken zand in de auto gooit, maar daar mee geef je al aan dat jij je veerweg gaat verkorten, een hobbel, slecht wegdek of drempel laat jou schokbreker duiken tot op een punt dat er geen veerweg meer is en gaat dan capriolen vertonen die jij beschrijft als zijnde dat je door de auto word geslingerd omdat jou schokbreker dan ineens uit veert en onhandelbaar word
Zoals Gerard Seesing van Reiger schokbrekers in het filmpje al aangeeft dat het mogelijk is met de juiste schokbreker met 170 180 over een drempel te vliegen geeft wel zoveel aan dat het voor jou T5 ook mogelijk is deze comfortabel te laten veren.
Paar voorbeelden van goede dempers is Bilstain en Koni en eventueel veren Bilstain en Eibach, dit zijn merken die hoogwaardige kwaliteit leveren.
Rij zelf met Koni Red dempers en Eibach veren en ben er super over te spreken.
Succes!
Gebruikersavatar
wilfriedus
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 mar 2007, 15:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door wilfriedus »

Er zitten continental banden onder de T5..normale maat.Toen ik hem kocht zater er achter heavy duty (extra dikke) spiraalveren onder. Die zijn inmiddels door Suplex miniblock spings vervangen, was dat fout? Bij een garage die niet gespecialiseerd is in een merk..
Hierboven schrijft iemand dat ik misschien te zware schokbrekers onder de auto heb, die ketsen dan af op hobbelwegen en blijven deinen.ik denk dat dat het geval is.
De bus zal ik bij een transporter gespecialiseerd bedrijf in Wageningen laten controleren..
Bedankt voor alle reacties.


Wilfriedus
T5 1.9TDI 105 PK bj 2008, je blijft rijden!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10863
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door Pascal-141 »

wilfriedus schreef:Er zitten continental banden onder de T5..normale maat.Toen ik hem kocht zater er achter heavy duty (extra dikke) spiraalveren onder. Die zijn inmiddels door Suplex miniblock spings vervangen, was dat fout? Bij een garage die niet gespecialiseerd is in een merk..
Hierboven schrijft iemand dat ik misschien te zware schokbrekers onder de auto heb, die ketsen dan af op hobbelwegen en blijven deinen.ik denk dat dat het geval is.
De bus zal ik bij een transporter gespecialiseerd bedrijf in Wageningen laten controleren..
Bedankt voor alle reacties.


Wilfriedus
Te zware schokdempers ? Bijna onmogelijk. Wat zou er dan onder zitten , schokdempers van een 40tonner truck ? :knipoog
Er bestaan wel schokdempers die harder zijn dan het originele , maar dat zijn dan schokdempers van een verlagingsset , en vaak zijn die schokdempers dan ook korter . Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk als jij er al heavy duty veren onder had. (Dus hoger , ipv verlaagd)
Welke kleurcode (en dus draagvermogen) hebben die veren die er nu onder zitten ?

Ik vermoed dat je gewoon te zware veren eronder hebt , in combinatie met versleten schokdempers.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
teevijf
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jan 2007, 20:12

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door teevijf »

Nieuwe veren met oude dempers vermoed ik. Bij een lekke demper veert de bus alleen maar, demper kan ook vast zitten en dan stuiter je lekker.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door ktmkrik »

Er zijn ook wel normale schokdempers die harder zijn dan de originele en dat hoeven niet speciaal schokkers van verlaging setjes te zijn Pascal.
Als ik Wilfriedus zijn verhaal zo lees denk ik ook te zware veren met schokkers die tegen het eind aan lopen en aan vervanging toe zijn.
Vering van auto motor of wat voor voertuig dan ook is vaak een onderschat iets, zelf veel ervaring daarmee vanuit de motorcross en in die sport is vering vaak het verschil tussen winnen en verliezen.
Te zware schokbrekers is een beetje een verkeerde benaming Wilfriedus, de manier hoe je een verstelbare schokbreker afstelt kan wel zorgen dat een voertuig onhandelbaar word en dan moet je spreekwoordelijk gaan denken aan rijden op een wild paard of rijden op een handelbaar paard die doet wat jij wil.
Lijkt me niet verkeerd om zoals je al aangeeft een bezoek te brengen aan een gespecialiseerd bedrijf die kaas heeft gegeten van vering in zijn algemeen voor een gepast advies wat te doen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10863
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door Pascal-141 »

ktmkrik schreef:Er zijn ook wel normale schokdempers die harder zijn dan de originele en dat hoeven niet speciaal schokkers van verlaging setjes te zijn Pascal.
.
Geef eens een paar voorbeelden , voor de T5 , die dus niet voortkomen uit de verlagingssets :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 665
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door jos_br »

Pascal-141 schreef:
ktmkrik schreef:Er zijn ook wel normale schokdempers die harder zijn dan de originele en dat hoeven niet speciaal schokkers van verlaging setjes te zijn Pascal.
.
Geef eens een paar voorbeelden , voor de T5 , die dus niet voortkomen uit de verlagingssets :knipoog
Er zijn inderdaad "heavy duty" schokdempers die onder een normale auto niet fijn rijden. Hier moeten dan ook de veren bij horen en dan nog rijden deze combi's alleen fijn met een zware belasting. Meestal worden deze combi's gebruikt bij auto's die van huis uit (campers en andere omgebouwde auto's) die al zwaarder zijn. Heb de vergissing al eens onder een Passat meegemaakt door heavy duty dempers te gebruiken, dit reed echt niet fijn.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door doka Rick »

Misschien handig om eens te kijken wat de "rijhoogte" van deze T5 is, want als de originele dempers nog gemonteerd zijn dan hebben deze een bypass die werkt als de "rijhoogte" 450mm bedraagt.

Die meet je door de afstand te meten tussen onderkant spatbord rand tot hard as / naaf.

Als de maat afwijkt kom je dus naast de bypass in de demper en dat verklaart het stugge gevoel. Deze bypass vermindert de demperkrachten en geeft dus een comfort gevoel. Wordt de auto beladen dan zakt deze en wordt de demper korter en daarmee wordt deze straffer; wat men wil bij meer belading.

Het is een idee om dit eens te bekijken lijkt me. EN als de hoogte niet gehaald wordt, kan je er altijd een schijf bij leggen ipv meteen andere veren te kopen/monteren.

groet Rick
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door doka Rick »

en toen was het stil................................
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10863
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door Pascal-141 »

Enkele foto's van de auto zou handig zijn , eventueel ook foto van de veen en schokdempers
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie