Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppelingspedaal weggezakt bij 2.5 TDI van 96

vragen over de T4
Plaats reactie
adriaanT4
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2008, 21:12

koppelingspedaal weggezakt bij 2.5 TDI van 96

Bericht door adriaanT4 »

Beste busjesliefhebbers,

Gisteren een vervelende ervaring met mijn trouwe 2.5 TDI van 96 met ACV motor gehad: in de file op de snelweg werkte het koppelingspedaal steeds minder en schakelen en ontkoppelen werd op een gegeven moment onmogelijk. Een hachelijke situatie waarbij het is gelukt om toch een goede stalplaats te bereiken door rijdend te blijven in dezelfde versnelling.
Maar nu de vraag wat er aan de hand is. Heeft iemand ervaring?

Ik heb mijn zorgen over de drukgroep omdat bij lage temperaturen/ koude motor de koppeling al een tijdje schokkend doet optrekken, behalve als de motor warm is, dan koppelt hij soepel/ normaal. Ook deze zomer probleemloos veel warme km in de alpen gemaakt zonder schokkende koppeling, maar bij lagere temperaturen thuis weer meteen hetzelfde kwaaltje van schokkend optrekken.....

Wat is jullie advies en wellicht verklaring voor wegvallen koppeling en het niet soepel optrekken afhankelijk van de temperatuur?

Ik ben benieuwd!
Adriaan
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: koppelingspedaal weggezakt bij 2.5 TDI van 96

Bericht door Pim 328 »

Kan ook een lekkende koppelingscilinder zijn.
Bij het pedaal zit er een, als je onder bij pedaal kijkt zie je hem zitten en als deze lek is
kun je dat zien daar.
De andere cilinder zit in de bak, dit is tevens je druklager (gecombineerd, hydraulisch druklager)
Mocht die langzaam lekken kun je eventueel nog proberen een paar keer te pompen met je pedaal,
grote kans dat die dan weer werkt (wel tijdelijk)
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: koppelingspedaal weggezakt bij 2.5 TDI van 96

Bericht door matje86 »

en kijk ff onder de mat,voor olie
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koppelingspedaal weggezakt bij 2.5 TDI van 96

Bericht door Pascal-141 »

adriaanT4 schreef:Beste busjesliefhebbers,

Gisteren een vervelende ervaring met mijn trouwe 2.5 TDI van 96 met ACV motor gehad: in de file op de snelweg werkte het koppelingspedaal steeds minder en schakelen en ontkoppelen werd op een gegeven moment onmogelijk. Een hachelijke situatie waarbij het is gelukt om toch een goede stalplaats te bereiken door rijdend te blijven in dezelfde versnelling.
Maar nu de vraag wat er aan de hand is. Heeft iemand ervaring?

Ik heb mijn zorgen over de drukgroep omdat bij lage temperaturen/ koude motor de koppeling al een tijdje schokkend doet optrekken, behalve als de motor warm is, dan koppelt hij soepel/ normaal. Ook deze zomer probleemloos veel warme km in de alpen gemaakt zonder schokkende koppeling, maar bij lagere temperaturen thuis weer meteen hetzelfde kwaaltje van schokkend optrekken.....

Wat is jullie advies en wellicht verklaring voor wegvallen koppeling en het niet soepel optrekken afhankelijk van de temperatuur?

Ik ben benieuwd!
Adriaan
Hoe lang zit de remolie er al op ?

Ik had net hetzelfde voor , 2 jaar geleden (met mijn 151pk Westfalia) toen ik in de file stond in Engeland (onderweg naar een vw meeting) , ik had toen net pakweg 400km gereden. Het ging nog net om te schakelen , soms met een keertje of twee te pompen met het koppelingspedaal. Een paar km verder was ik op bestemming. De dag nadien vertrokken naar huis , en koppeling voelde terug normaal en liet zich terug normaal schakelen.

Eens thuis heb ik de remolie vervangen , doorgespoeld , en natuurlijk ook het koppelingstraject van de remolie doorgespoeld en vervangen . Heb sindsdien nergens meer last van gehad , en we zijn nu alweer 2 jaar verder.
Door de hitte (van motor , bak , koppelingswrijving) , word de remolie plaatselijk ook heel warm , en kan er wel eens een luchtbel inkomen ook , dus best op tijd de olie vervangen en ontluchten . Dat kan al veel helpen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1291
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: koppelingspedaal weggezakt bij 2.5 TDI van 96

Bericht door heartbeat »

Wat ook vaak gebeurt is dat het pedalen stel scheurt dus als je je koppling intrapt dat de kopplings cilinder wegkanteld dan heb je bijna geen koppling meer
ik heb laatst er een stuk over op het foum gezet met foto's zoek even terug DOE BIJ ZOEKEN KOPPELING HYDRO EN ZOEK ONDER T4 DAN STAAT HIJ GELIJK BOVEN AAN

had een mooie goedkope noodoplossing

kijk even onder je dashboord bedien de koppling met de hand een beetje en kijk naar je koppelings cillinder onder het dashboord beweegt deze dan zal het pedalenstel gescheurt zijn probeer even met een stukje hout ofzo iets tussen de cilinder en de vloer bedekking te steken en kijk dan of je koppeling weer werkt

grt rob
Rob & Lize
Plaats reactie