Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5-AXD spruitstuk gelast.
T5-AXD spruitstuk gelast.
Hallo weetjewel!
Hieronder een welbekende situatie;
Het scheuren van lassen of de overgangszones van lassen in het r.v.s. uitlaatspruitstuk van het axd blok.
Al enige tijd merkte ik ook een uitlaatgaslucht bij koude start en stilstaan in file.
Ook mijn spruitstuk bleek lek.
Op e-bay een vervangend exemplaar (gebruikt) gescoord, en deze eens grondig onder handen genomen.
Als eerste viel op dat het spruitstuk op de vlaktafel niet met alle flenzen gelijk was, de twee flenzen weerszijden naast de turbo flens raakten de tafel niet en een kant stak 2,2 m/m te hoog!!
Dit is veel te veel, en al helemaal voor rvs ( er zijn rvs legeringen die wel tot 40% meer uitzetten en krimpen bij laswerkzaamheden dan bv staal 53.) bedenk eens hoeveel spanning je in dit dunne materiaal brengt als dit met een 0.6 m/m metalen pakking wordt gemonteerd!
Daarnaast constateerde ik onvolledige doorlassen in een aantal lassen.
Als een las ergens iets gevoelig is voor scheuren, is het wel in een niet doorgelast gedeelte.
Na demontage van mijn lekke spruitstuk, bleek dat er maar liefst vier lassen gescheurd waren, waarvan er 2 dusdanig lekte, dat ik zowaar weer een ouderwets 'turbogat' ervaarde in de koppelkromme van de motor.( onderin gebeurde er niets, en rond 2200rpm moest je haast weer liften.)
Dus alles doorgelast, uitlaatflenzen op nieuw gevlakt, alles op nieuw gemonteerd met nieuw pakking setje.
Al met al ongeveer 12 uur bezig geweest ( incl. lassen uitslijpen, spruitstuk maatvast opstellen, formeergas, voorverwarmen,lassen, temperen en vlakken)
Hopelijk is dit getweakte spruitstuk nu degelijker en meer spanningsvrij gemonteerd dan het originele...
Hier een paar foto's.
Scheuren in spruitstuk.
Foto's van onvolledige doorlassing & herstelde situatie.
Oplassen van overgangszone
Nu maar weer eens lekker rijden, en kijken of het de moeite waard was om de ± € 475,= ex. voor een nieuw spruitstuk uit te sparen.
Immers zijn hier geen herziene delen voor te krijgen, en liggen er bij de gemiddelde VW dealer vrijwel altijd een paar 'op voorraad' ( ja,ja... hoe zou dat nu komen...)
gegroet,
Sjemmie.
(oh ja, ik ben idd pijp/fotolasser...)
Hieronder een welbekende situatie;
Het scheuren van lassen of de overgangszones van lassen in het r.v.s. uitlaatspruitstuk van het axd blok.
Al enige tijd merkte ik ook een uitlaatgaslucht bij koude start en stilstaan in file.
Ook mijn spruitstuk bleek lek.
Op e-bay een vervangend exemplaar (gebruikt) gescoord, en deze eens grondig onder handen genomen.
Als eerste viel op dat het spruitstuk op de vlaktafel niet met alle flenzen gelijk was, de twee flenzen weerszijden naast de turbo flens raakten de tafel niet en een kant stak 2,2 m/m te hoog!!
Dit is veel te veel, en al helemaal voor rvs ( er zijn rvs legeringen die wel tot 40% meer uitzetten en krimpen bij laswerkzaamheden dan bv staal 53.) bedenk eens hoeveel spanning je in dit dunne materiaal brengt als dit met een 0.6 m/m metalen pakking wordt gemonteerd!
Daarnaast constateerde ik onvolledige doorlassen in een aantal lassen.
Als een las ergens iets gevoelig is voor scheuren, is het wel in een niet doorgelast gedeelte.
Na demontage van mijn lekke spruitstuk, bleek dat er maar liefst vier lassen gescheurd waren, waarvan er 2 dusdanig lekte, dat ik zowaar weer een ouderwets 'turbogat' ervaarde in de koppelkromme van de motor.( onderin gebeurde er niets, en rond 2200rpm moest je haast weer liften.)
Dus alles doorgelast, uitlaatflenzen op nieuw gevlakt, alles op nieuw gemonteerd met nieuw pakking setje.
Al met al ongeveer 12 uur bezig geweest ( incl. lassen uitslijpen, spruitstuk maatvast opstellen, formeergas, voorverwarmen,lassen, temperen en vlakken)
Hopelijk is dit getweakte spruitstuk nu degelijker en meer spanningsvrij gemonteerd dan het originele...
Hier een paar foto's.
Scheuren in spruitstuk.
Foto's van onvolledige doorlassing & herstelde situatie.
Oplassen van overgangszone
Nu maar weer eens lekker rijden, en kijken of het de moeite waard was om de ± € 475,= ex. voor een nieuw spruitstuk uit te sparen.
Immers zijn hier geen herziene delen voor te krijgen, en liggen er bij de gemiddelde VW dealer vrijwel altijd een paar 'op voorraad' ( ja,ja... hoe zou dat nu komen...)
gegroet,
Sjemmie.
(oh ja, ik ben idd pijp/fotolasser...)
alles weer origineel
Re: T5-AXD spruitstuk gelast.
Toppie!!!! Hoe wordt je snel rijk!!! Verkoop of plaats slechte onderdelen, zodat je als klant binnen niet al te lange tijd weer aan de deur staat om hetzelfde slechte nieuwe onderdeel voor veel geld te moeten kopen!
Re: T5-AXD spruitstuk gelast.
Keurig gedaan hoor,ook nog spannings vrij gemaakt na het lassen?
Re: T5-AXD spruitstuk gelast.
spanningsvrij gemaakt idd,
of in ieder geval wat binnen mijn bereik ligt.
eigenlijk moet dit met een oven of keramische gloei-elementen die het werkstuk op hoge temperatuur brengen, en vervolgens zeer langzaam laten afkoelen. van bv. 500 ºc in stappen van 25 ºc per uur terug naar 0.
zelf heb ik het spruitstuk ongeveer 20 min. op 650 ºc gestookt (lasertemp) vervolgens in een kist met steenwol ingepakt aflaten koelen.
daarna de flenzen gevlakt.
tuurlijk is het niet helemaal volgens NAM-NACAP specs, maar ik verwacht dat dit het zo langer uithoud dan het origineel.
gr.Sjemmie.
of in ieder geval wat binnen mijn bereik ligt.
eigenlijk moet dit met een oven of keramische gloei-elementen die het werkstuk op hoge temperatuur brengen, en vervolgens zeer langzaam laten afkoelen. van bv. 500 ºc in stappen van 25 ºc per uur terug naar 0.
zelf heb ik het spruitstuk ongeveer 20 min. op 650 ºc gestookt (lasertemp) vervolgens in een kist met steenwol ingepakt aflaten koelen.
daarna de flenzen gevlakt.
tuurlijk is het niet helemaal volgens NAM-NACAP specs, maar ik verwacht dat dit het zo langer uithoud dan het origineel.
gr.Sjemmie.
alles weer origineel
- Multivan Generation
- Berichten: 34219
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5-AXD spruitstuk gelast.
Mooi gedaan
En de oude van jezelf die er af gekomen is,
kun je ook repareren zodat je er eentje op voorraad hebt.
Of als "ruildeel" voor een andere weetjeweller, die dan zijn defecte weer bij je kan inleveren..
En de oude van jezelf die er af gekomen is,
kun je ook repareren zodat je er eentje op voorraad hebt.
Of als "ruildeel" voor een andere weetjeweller, die dan zijn defecte weer bij je kan inleveren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T5-AXD spruitstuk gelast.
multivan generation,
ik krijg hier idd ook PB tjes over.
Of ik voor die en die ook zo'n ding wil lassen.
Bij deze;
Ik wil even kijken hoe de mijne het houdt.
Vooral tijdens de wintermaanden bij grote en snelle (!) temperatuurswisselingen.
Het zou mij namelijk niets verbazen als deze scheuren ook hierdoor ontstaan.
Aangezien het spruitstuk met haar hitteschildjes en daartussen een zeer minimale, slechts deels aansluitende isolator, nogal een vrij grote ruimte onge-isoleerd laat.(tussen de rand van het hitteschild en de flens v het spruitstuk is zeker 15m/m. ongeisoleerd; laten daar nu net altijd de scheuren ontstaan...)
Wellicht wordt het volgende experiment om een soort asbestwikkel om het uitlaatspruitstuk te wikkelen daar waar VW dit verzuimt heeft.
Blijft een gegeven dat hiervoor zeer weinig plaats is, maar aangezien ik nu idd een gedemonteerd exemplaar heb kan ik mooi iets voor maken.
Het sleutelen kostte mij ongeveer 6.0 uur. (tip koop een T55 twaalfkant torx (?) om de turbo van haar olietoevoer los te draaien met drie bouten. Ik heb dit uiteindelijk met een torx 55 gedaan maar dat was op z'n minst..... ehm... spannend.)
gr.
Sjemmie.
ik krijg hier idd ook PB tjes over.
Of ik voor die en die ook zo'n ding wil lassen.
Bij deze;
Ik wil even kijken hoe de mijne het houdt.
Vooral tijdens de wintermaanden bij grote en snelle (!) temperatuurswisselingen.
Het zou mij namelijk niets verbazen als deze scheuren ook hierdoor ontstaan.
Aangezien het spruitstuk met haar hitteschildjes en daartussen een zeer minimale, slechts deels aansluitende isolator, nogal een vrij grote ruimte onge-isoleerd laat.(tussen de rand van het hitteschild en de flens v het spruitstuk is zeker 15m/m. ongeisoleerd; laten daar nu net altijd de scheuren ontstaan...)
Wellicht wordt het volgende experiment om een soort asbestwikkel om het uitlaatspruitstuk te wikkelen daar waar VW dit verzuimt heeft.
Blijft een gegeven dat hiervoor zeer weinig plaats is, maar aangezien ik nu idd een gedemonteerd exemplaar heb kan ik mooi iets voor maken.
Het sleutelen kostte mij ongeveer 6.0 uur. (tip koop een T55 twaalfkant torx (?) om de turbo van haar olietoevoer los te draaien met drie bouten. Ik heb dit uiteindelijk met een torx 55 gedaan maar dat was op z'n minst..... ehm... spannend.)
gr.
Sjemmie.
alles weer origineel
- Multivan Generation
- Berichten: 34219
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5-AXD spruitstuk gelast.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T5-AXD spruitstuk gelast.
multivan generation...
Heb onlangs een uitlaat systeem van een schip ontmanteld, en gerepareerd.
meters van die zooi in de toko.
thnx voor meedenken!!
gr.sjemmie.
Heb onlangs een uitlaat systeem van een schip ontmanteld, en gerepareerd.
meters van die zooi in de toko.
thnx voor meedenken!!
gr.sjemmie.
alles weer origineel
- Multivan Generation
- Berichten: 34219
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5-AXD spruitstuk gelast.
Mocht je over hebben,
dan wil ik het ook wel eens proberen als proef,
om wat rond mijn downpijp te wikkelen..
Kijken wat dat brengt..
dan wil ik het ook wel eens proberen als proef,
om wat rond mijn downpijp te wikkelen..
Kijken wat dat brengt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 25 feb 2012, 22:38
- Locatie: Den Haag / Rest van Nederland
Re: T5-AXD spruitstuk gelast.
Mijn spruitstuk lekte ook al zachtjes maar sinds vandaag is het wel erg alsof je een kaartje tussen de spaken van je fiets heb
http://www.janvermolen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Mijn zaak.
Re: T5-AXD spruitstuk gelast.
Netjes gedaan Sjemmie!
Heb altijd het idee dat de dunne flens er ook voor zorgt dat er zoveel spanning op komt te staan waardoor door de spanning er een draadeind uit de kop getrokken wordt of domweg afbreekt, hebben we hier nu ook een aantal keer meegemaakt. Hier wordt je niet blij van aangezien dit net diegene is waar je nauwelijks bij kunt.
Het vervelende van het nieuw door dealer geleverde RVS spruitstuk is dat het gewoon weer scheurt, het alternatief door Darkside Developments ontwikkelde spruitstuk blijft in ieder geval heel.
Jos.
Heb altijd het idee dat de dunne flens er ook voor zorgt dat er zoveel spanning op komt te staan waardoor door de spanning er een draadeind uit de kop getrokken wordt of domweg afbreekt, hebben we hier nu ook een aantal keer meegemaakt. Hier wordt je niet blij van aangezien dit net diegene is waar je nauwelijks bij kunt.
Het vervelende van het nieuw door dealer geleverde RVS spruitstuk is dat het gewoon weer scheurt, het alternatief door Darkside Developments ontwikkelde spruitstuk blijft in ieder geval heel.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM