Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Klepstoters tikken weer
Klepstoters tikken weer
hoi
heb een vervelend probleem. Gaat om 1.9TD, 1999. 370k op teller.
begin dit jaar de klepstoters vervangen, tevens distributieriem, handel lag toch open. Dit omdat de motor in eens na een lange rit aanzienlijk begon te tikken, klepdeksel er afgehaald en geconstateerd dat er in ieder geval twee stoters niet meer op druk bleven. Kan gebeuren na 350k km.
Nu, 20k km verder wederom een tik, moet klepdeksel er nog af halen maar moet me toch sterk vergissen als het niet weer de kleppen zijn. Ligt hier mogelijk een andere oorzaak aan ten grondslag? oliedruk?
Ik heb op dit forum al gelezen over toevoegingen in de olie om de diverse olieleidingen te reinigen, dit heeft helaas niets opgeleverd.
Vraag is:
wat kan mogelijk de oorzaak zijn dat de klepstoters binnen 20000km wederom tikken en hoe kan dit opgelost worden.
Hoor graag van jullie.
heb een vervelend probleem. Gaat om 1.9TD, 1999. 370k op teller.
begin dit jaar de klepstoters vervangen, tevens distributieriem, handel lag toch open. Dit omdat de motor in eens na een lange rit aanzienlijk begon te tikken, klepdeksel er afgehaald en geconstateerd dat er in ieder geval twee stoters niet meer op druk bleven. Kan gebeuren na 350k km.
Nu, 20k km verder wederom een tik, moet klepdeksel er nog af halen maar moet me toch sterk vergissen als het niet weer de kleppen zijn. Ligt hier mogelijk een andere oorzaak aan ten grondslag? oliedruk?
Ik heb op dit forum al gelezen over toevoegingen in de olie om de diverse olieleidingen te reinigen, dit heeft helaas niets opgeleverd.
Vraag is:
wat kan mogelijk de oorzaak zijn dat de klepstoters binnen 20000km wederom tikken en hoe kan dit opgelost worden.
Hoor graag van jullie.
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Klepstoters tikken weer
Welke olie gebruik je ?
en om de hoeveel km vervang je de olie?
en om de hoeveel km vervang je de olie?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Klepstoters tikken weer
Laatste keer olie verversen was na 17000 km. Normaal op 15000.
Olie is 5w40. Weet ff niet uit het hoofd welk merk. Niet van de halfords of hema in ieder geval.
Olie is 5w40. Weet ff niet uit het hoofd welk merk. Niet van de halfords of hema in ieder geval.
- Multivan Generation
- Berichten: 33919
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Klepstoters tikken weer
Als je het mij vraagt is dat te dunne olie voor die motor.
Ik zou zelf eerder naar 10W40 of 15W40 gaan..
Doe er je voordeel mee.
Enne die olie van de Hema is prima geschikt voor je auto.
De olie eisen van je motor zijn namelijk niet zo heel hoog..
groeten Peter
Ik zou zelf eerder naar 10W40 of 15W40 gaan..
Doe er je voordeel mee.
Enne die olie van de Hema is prima geschikt voor je auto.
De olie eisen van je motor zijn namelijk niet zo heel hoog..
groeten Peter
Re: Klepstoters tikken weer
ik had er 15w40 , en later 10w40
ik zou niet dunner gaan,
waarschijnlijk als je je olie vervangt , is het tikken weer over.
succes.
ik zou niet dunner gaan,
waarschijnlijk als je je olie vervangt , is het tikken weer over.
succes.
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Klepstoters tikken weer
Half synthetische 10w40 gebruiken , en MAX om de 10.000km vervangen .edwino schreef:Laatste keer olie verversen was na 17000 km. Normaal op 15000.
Olie is 5w40. Weet ff niet uit het hoofd welk merk. Niet van de halfords of hema in ieder geval.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Klepstoters tikken weer
Oke, dat is een duidelijk verhaal.
Zit sinds gisteren halve liter atf bij tbv reiniging, daarna dikkere olie er in.
Heb het wel ff nagekeken op de facturen en er heeft wel altijd 5w40 in gezeten maar even goed gaat er dikkere olie in.
Bedankt voor de adviezen heren. Hartstikke goed.
Zit sinds gisteren halve liter atf bij tbv reiniging, daarna dikkere olie er in.
Heb het wel ff nagekeken op de facturen en er heeft wel altijd 5w40 in gezeten maar even goed gaat er dikkere olie in.
Bedankt voor de adviezen heren. Hartstikke goed.
Re: Klepstoters tikken weer
Daarom zullen je vorige stoters wel gesneuveld zijn...
Re: Klepstoters tikken weer
Misschien al eens ooit erbij stil gestaan dat na 370.000km de cilinderkop niet meer zo fris is.......bij een 1.9
En de mogelijkheid dat er één of meerdere klepzitting ingeslagen zijn?
Of een klep verbrand?
Want na 20.000 km alweer een klepstoter kapot, nadat ze vervangen zijn , roept toch wel vraagtekens op.
Ben je er al eens met een voelermaatje onder geweest, terwijl de nok omhoog staat?
Als er eentje aanzienlijk strakker aanvoelt t.o.v. de rest, riekt het er wel naar, dat een klep ingeslagen is op de zitting.
En de mogelijkheid dat er één of meerdere klepzitting ingeslagen zijn?
Of een klep verbrand?
Want na 20.000 km alweer een klepstoter kapot, nadat ze vervangen zijn , roept toch wel vraagtekens op.
Ben je er al eens met een voelermaatje onder geweest, terwijl de nok omhoog staat?
Als er eentje aanzienlijk strakker aanvoelt t.o.v. de rest, riekt het er wel naar, dat een klep ingeslagen is op de zitting.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Klepstoters tikken weer
Beste Geert, daar is zeker over nagedacht maar lijkt niet het geval omdat er met 220k km een compleet nieuwe kop op is gegaan van VW. Is geen garantie natuurlijk maar ligt toch niet in de verwachting.
Even goed de moeite waard om een voelermaat er tussen te steken.
AFgelopen maandag het klepdeksel er af gehad en de stoters voelen keihard aan, niet sponzig. Wat idd ook weer vragen oproept.
Geen voelermaat er tussen gehad, dat dan niet maar kan altijd nog.
Korste en min of meer "goedkoopste" klap lijkt nu de 5W er uit en vervangen voor 10W en afstand meten tussen stoter en nok.
Vervolgens kijken of dit soelaas biedt en anders weer verder zoeken.
Evengoed geldt nog steeds: alle tips zijn welkom
Even goed de moeite waard om een voelermaat er tussen te steken.
AFgelopen maandag het klepdeksel er af gehad en de stoters voelen keihard aan, niet sponzig. Wat idd ook weer vragen oproept.
Geen voelermaat er tussen gehad, dat dan niet maar kan altijd nog.
Korste en min of meer "goedkoopste" klap lijkt nu de 5W er uit en vervangen voor 10W en afstand meten tussen stoter en nok.
Vervolgens kijken of dit soelaas biedt en anders weer verder zoeken.
Evengoed geldt nog steeds: alle tips zijn welkom
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Klepstoters tikken weer
... en de olie sneller verversen ! (bij zo'n km stand voor een 1.9td is dat geen overbodige luxe hoor)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Klepstoters tikken weer
ik zou er voor nu 15w 40 in doen , en de volgende week 10w40
dan kan alles ff lekker in de dikkere olie lopen...
dan kan alles ff lekker in de dikkere olie lopen...
Re: Klepstoters tikken weer
Update van tikkende kleppen.
Week gereden met halve liter ATF, op valreep nog halve liter er bij gedaan maandag middag en maandag avond olie er uit.
Was smerig.
Aanzuigfilter gecheckt, ook erg smerig.
15W40 er in gedaan. Motor maakt een stuk minder herrie, dat is zeker.
Jammer is alleen dat de tik is gebleven en feitelijk nu meer opvalt.
Kan natuurlijk zijn dat met een week rijden met 15w40 het alsnog beter gaat.
Begin wel te twijfelen (meeste bijgeluiden zijn nu weg) of het niet een drijfstang danwel krukas lager kan zijn, mede gezien de vervuiling in het aanzuig filter.
Oja oliedrukken gemeten:
stationair: rond 3 bar.
toeren: 4-5 bar.
Lijkt voldoende.
Kom maar op met de tips.
Week gereden met halve liter ATF, op valreep nog halve liter er bij gedaan maandag middag en maandag avond olie er uit.
Was smerig.
Aanzuigfilter gecheckt, ook erg smerig.
15W40 er in gedaan. Motor maakt een stuk minder herrie, dat is zeker.
Jammer is alleen dat de tik is gebleven en feitelijk nu meer opvalt.
Kan natuurlijk zijn dat met een week rijden met 15w40 het alsnog beter gaat.
Begin wel te twijfelen (meeste bijgeluiden zijn nu weg) of het niet een drijfstang danwel krukas lager kan zijn, mede gezien de vervuiling in het aanzuig filter.
Oja oliedrukken gemeten:
stationair: rond 3 bar.
toeren: 4-5 bar.
Lijkt voldoende.
Kom maar op met de tips.
Re: Klepstoters tikken weer
een krukas lager tik niet , die bonkt
en hoort heel anders..
geeft het even de tijd
olie uit de stoters kan soms lang duren,.....
en hoort heel anders..
geeft het even de tijd
olie uit de stoters kan soms lang duren,.....
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 13 mei 2017, 15:43
Re: Klepstoters tikken weer
heb ook een t4 .....topbak ...maar....... olie ververst alle filters vernieuwd .
af en toe hoorde ik ligt tikken (klep waarschijnlijk ) is nu erger geworden na de beurt !
wel andere olie erin gedaan maar is speciaal voor vw !! mobil super 2000 10w40 toch niet echt rommel dacht ik
heb de vacuumslang los gehad maar geluid blijft dus pomp is goed .....
wil nu toch maar wat toevoegen aan de olie of heeft iemand beter idee ???
af en toe hoorde ik ligt tikken (klep waarschijnlijk ) is nu erger geworden na de beurt !
wel andere olie erin gedaan maar is speciaal voor vw !! mobil super 2000 10w40 toch niet echt rommel dacht ik
heb de vacuumslang los gehad maar geluid blijft dus pomp is goed .....
wil nu toch maar wat toevoegen aan de olie of heeft iemand beter idee ???