Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rijgedrag moter na EGR klep dicht zetten

vragen over de T4
Plaats reactie
Sandrrr
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2007, 23:49
Locatie: Zaanstad

Rijgedrag moter na EGR klep dicht zetten

Bericht door Sandrrr »

Hallo,
voordat ik mijn egr afdopte trok mijn 2.5 tdi 102 pk intercooler op tot rond de 2000 toeren waarna je duidelijk de turbo in voelde komen en lekker door kon trekken.
Ik heb onlangs mijn egr klep afgedopt.
Ik neem aan dat door het wegvallen van de geregelde egr klep de luchtstroom zuurstofrijker en stabieler wordt.
Bij het rijden merk ik nu een veel geleidelijkere opbouw van het vermogen.

Het echte inkomen van de turbo mis ik nu echter.
Ook lijkt het wel of ik minder koppel heb en hij minder vel is.
Dus ik krijg het idee dat er mogelijk iets niet klopt.
Ook heb ik een vacuum slangetje vervangen omdat die doorgesleten was.
Misschien dat hij in noodloop staat of zo?
anyways heeft iemand hier ervaring mee en tips.
grt sandrrr

Hierdoor
T4-EVERREADY
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Bericht door Rico »

Hoi!

Ik heb ook een 102pk motor en herken deels wat je schrijft. Inderdaad, je voelt minder dat de motor rond de 2000 rpm begint "te sleuren". Volgens mij komt dat juist doordat de turbo met afgedopte EGR eerder op toeren komt dus al bint mee te werken. Het "sleuren" zal daardoor gelijkmatiger gebeuren waardoor jij misschien het gevoel hebt dat de motor minder trekt.

Ik heb juist niet het idee dat de motor minder trekt. Vind zelf de turbo mooi inkomen en de motor reageert allerter dan voorheen. Ik rij nu een half jaar met afgedopte EGR, bevalt prima.

Zit er nog wel aan te denken de roetkat te verwijderen, maar door al dat gedoe juist rond roetfilters weet ik nog niet wat nou verstandig is. Op zich wil ik wel af van de weerstand die de kat veroorzaakt in de uitlaat, aan de andere kant wil ik later geen probleem krijgen als het verplicht zou worden ook bij bestaande diesels een roetfilter te monteren.....

Groet uit Maleisië (ben daar voor't werk, zeker geen vakantie!),

Rico
Sandrrr
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2007, 23:49
Locatie: Zaanstad

check chekc recheck

Bericht door Sandrrr »

Nou na enig chechen kwam ik er achter dat er tijdens de montage een van de grote slangen klemmen er weer afgesprongen was en de luchtbuis vanaf het spruitstuk naar de intercooler er niet goed op zat vandaar dat hij voor geen meter trok. de turbo kwam niet goed in omdat hij geen goede waarde van zijn senser kreeg.
Nu zit tie goed en rijdt hij weer als een speer en inderdaad hij pakt veel mooier op!, trekt voor beter door etc.
Wat betreft de kat, tja weet je dat ding zit er niet voor niets en als hij niet te oud is zal hij wel een goede doorstroming hebben want hij is drie of vier keer zo breed als je uitlaatpijp.
En omdat je nu met egr dicht rijdt zal je verbrandingstemperatuur wat hoger liggen en zal hij misschien wat beter schoongehouden worden, omdat er ook minder roet door hoeft.
Maar goed kan begrijpen dat je steeds meer wil dus. wil ik ook en dus zat ik over hetzelfde te twijfelen.

grt sandrrr
T4-EVERREADY
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Tip: check regelmatig de slangklemmen van de interkoeler.
Daarmee bedoel ik de slangklemmen op de gehele luchtroute vanaf het luchtfilterhuis, naar de turbo, naar de interkoeler en naar het inlaatspruitstuk.
Het komt best vaak voor dat de originele slangklemmen niet helemaal optimaal klemmen.
Om nog erger, dat de slang eraf schiet.
Heb dat namelijk zelf ook al eens gehad.
Ik heb toen bijna alles vervangen door RVS-slangklemmen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie