Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bed multivan

vragen over de T5
Plaats reactie
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

bed multivan

Bericht door freek »

Wij denken erover om een t5 multivan met 7 zitplaatsen in duitsland te kopen. Nu vraag ik me af of de achterbank die tot bed kan worden omgevormd voldoet aan de eisen van de rdw. Dus een lengte heeft van 180cm (ik weet dat het niet echt een lekker bed is maar zie dit als een tijdelijke oplossing). Ben benieuwd naar het antwoord!
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: bed multivan

Bericht door matje86 »

indien je een kampeer tarief wilt zul je een stoel moeten opofferen (je keuken moet ergens staan)
en bed is oke (als hij uitgetrokken is leg je er gewoon een matras op met de gewenste formaat :ie )
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: bed multivan

Bericht door freek »

Dankjewel voor de reactie! Bed is dus ok, We hebben ook geen 7 zitplaatsen nodig en willen inderdaad 1 opofferen voor het keukenblokje. Mijn idee is om de auto uit duitsland te halen, het keukenblokje te plaatsen en hem dan door de rdw als kampeerauto te laten registreren. Hierna 2 of 3 maanden rijden om re zien of de auto inderdaad goed is ( a 200,- MRB per maand) en dan pas het (vrij kostbare) hefdak te laten plaatsen. Als ik het goed begrepen heb kan hierna de aanvraag voor het kwarttarief worden gedaan ahv foto's en hoeft er geen herweging plaats te vinden. Heb ik het goed begrepen?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: bed multivan

Bericht door matje86 »

zou het ff vragen , als je toch naar de rdw gaat
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Mart s
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 okt 2012, 17:26

Re: bed multivan

Bericht door Mart s »

Beste Freek,

Ik heb het zelfde gedaan maar werd wel voor het kwart tarief op nieuw gewogen.
Ik heb de negen zitter gewoon in Nederland gekocht en omgebouwd.
Hij is gekeurd met zes zitplaatsen.

Groeten Mart :T54LIFE
dpmtuning
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jun 2012, 08:18

Re: bed multivan

Bericht door dpmtuning »

Je vergeet oa dat je een verplichte stahoogte moet hebben.
Ook voldoet de bank na uitklappen niet aan de vereiste maten.
Deze snelle 'truuk' werkt helaas niet.
Ik zou mij eerst maar even goed in de eisen gaan verdiepen, om terleurstellingen te voorkomen;

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33864
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bed multivan

Bericht door Multivan Generation »

dpmtuning schreef:Je vergeet oa dat je een verplichte stahoogte moet hebben.
Ook voldoet de bank na uitklappen niet aan de vereiste maten.
Deze snelle 'truuk' werkt helaas niet.
Ik zou mij eerst maar even goed in de eisen gaan verdiepen, om terleurstellingen te voorkomen;

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting
Om hem op personen auto met kampeerinrichting volgens de RDW te krijgen hoef je niet aan verplichte stahoogte te voldoen :zwaai
Wil je in aanmerking komen voor het kwart-tarief, een Belastingsdienst aangelegenheid, dan is stahoogte wel een verplichting..

Groeten en succes.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: bed multivan

Bericht door jacobsentertainment476 »

Waarom zou je in hemelsnaam een "multivan" willen ombouwen tot camper, als je al een bus wilt gaan ombouwen tot camper dan kun je toch beter een caravelle of een transporter nemen. Bij de multivan heb je een rail systeem met banken die je er vervolgens niet kunt gebruiken omdat er een keukenblok in moet en een bed, vervolgens betaal je ook voor de luxe hemel ventilatie in een multivan die je er uit kan gaan zagen omdat er een hefdak in moet voor de sta hoogte. Een beetje vergelijkbaar met een porche 911 voorzien van tractor banden en een trekhaak.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: bed multivan

Bericht door matje86 »

je hoeft alleen je dak maar te verbouwen in een multivan, en 1 stoel opgeven(daar komt kast met keuken)
slaapbank is je bed :kus
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10823
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bed multivan

Bericht door Pascal-141 »

Zijn bij een T5 Multivan de 2 back-2-back stoelen niet nodig om de slaapbank te vormen ?
Ik meende dat toch zo al een paar gezien te hebben ... De rugleuning van de back-2-backs plat leggen , en dat geeft dan een deel van het bed .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: bed multivan

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ik ben zelf maar 1.88m mar had inderdaad wel de twee stoelen nodig om de bank lang genoeg te maken om daar met z'n tweeën op te kunnen slapen. Ook ligt de bank iets hoger dan de stoelen, dus had er zelf twee kussens op gelegd om het zo wat vlakker te maken. Maar een volwaardig bed zou ik het niet willen noemen.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 okt 2014, 14:38
Locatie: Kullen/Nyhammar Dalarna Zweden

Re: bed multivan

Bericht door Marcel.S »

als je een keuken hebt , en je hebt een slaaphefdak , en draaiende voorstoelen .
dan heb je geen slaapbank nodig.

slaapplaats kan met behulp van het hefdak ,je moet 2 zitplaatsen hebben ,dat kan met omgedraaide cabine stoelen .
en een tafel hoeft niet vast te staan of gemonteerd zijn in de bus .

en volgens mij is enige bergruimte ook een eis van de BD .
rdw valt mee , maar de BD is even strenger , raar dat ze dat niet op elkaar afstemmen zou het een stuk makkelijker maken en duidelijker .
maar je dit is NL :driveT5

persoonlijk vind ik het makkelijker om een transporter om te bouwen , dan begin je bij 0 , het liefst een dubbelcabine ivm zitplaatsen en ramen .
onze bus is enkel cabine dus moet ook omgekeurd worden naar meerdere zitplaatsen denk ik maar dat moet ik nog uitzoeken .
er zit al een raam in de schuifdeur en achterklep, dus wel voldoende denk ik , maar 1 laten plaatsen is 175 euro dus valt mee . :winter
Groetjes Marcel .

T5 2004 1.9 TDI 140 PK :driveT5
lekker in Zweden Mieps huset
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: bed multivan

Bericht door freek »

tijd voor een update: er staat inmiddels een Multivan voor de deur. Van de week uit duitsland gehaald. Niet zozeer omdat ze daar goedkoper zijn (ik vind Multivans behoorlijk prijzig) maar omdat je bij de buren enorm veel keus hebt. En dan bedoel ik een 'echte' multivan, met 7 zitplaatsen, en niet een kale met schot. Vandaag de import bij de RDW geregeld. Het is een 128kW uit 2004 waar in 2009 een nieuwe 'VW rumpfmotor' in is gezet en die inmiddels 100.000km heeft gelopen. Dus een lage BPM door de leeftijd (1000,-) en een beetje verse motor. Ik kreeg er een dik pak rekeningen bij waarvan je stijl achterover slaat wat de eerste eigenaar eraan heeft uitgegeven. Ongeveer alles wat kapot kan is inmiddels vervangen. We hadden al een T4 tdi uit 2003 en die heeft inmiddels 435.000 gelopen zonder abnormale kosten. De verhalen op internet hebben mij inmiddels overtuigd dat dit met een AXE motor een illusie zal zijn.
Idee is nu om er een slaaphefdak in te laten zetten en een mini-keukenblokje op de rails. Dit kan zelfs met behoud van de 7 zitplaatsen. En dan rijd je voor een kwart van de normale MRB (50,- p mnd) en een goedkope camperverzekering in een waanzinnig luxe personenauto waar je ook nog plezier van hebt als je 3 weken op vakantie gaat. Om dagelijks met een complete camper te rijden zie ik niet zitten (en de kinderen helemaal niet).
Het dak wordt nog wel een forse investering: de multivan heeft een 'Klimahimmel' en het slaapdak moet de auto niet lawaaiiger maken. Bij Polyroof in Duitsland kunnen ze het originele Californiadak inbouwen met de klimaatregeling volgens de California-oplossing (aan de zijkanten). Dus misschien wordt dat het wel...
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33864
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bed multivan

Bericht door Multivan Generation »

als je op kwart-tarief wilt rijden dan zul je ten alle tijden aan de inrichtings eisen moeten voldoen.
Bed kun je eventueel verlengen met een multiflexboard mocht je dat er nog niet bij hebben.
En denk voor het dak ook eens aan hilo..
Voor de klimahemel zijn ook oplossingen, zie onder andere op mijn website.

Geniet van je multivan, het is een multifunctionele lifestyle auto en geen uitrustingspakketje zoals je al hintte.

Groeten peter
Plaats reactie