De T5 1.9tdi is verkocht, en heeft plaats gemaakt voor een GP uit 2010.
De bus:
T5gp uit 2010 140pk DSG DC
Het is een verlengde uitvoering met dubbele schuifdeuren en achter deurtjes.
Verder voorzien van een hele optie lijst.
Het verhaal:
Ik heb de bus gekocht van een particulier die niet helemaal duidelijk was over de auto.
In het kort gezegd onderhoud en KM's zijn discutabel.
Met dit in het achterhoofd een bod uit gebracht wat natuurlijk een flinke discussie werdt.
Maar uiteindelijk de T5 meegenomen voor €4,500 minder dan de vraagprijs.
Op de terugweg naar huis genoten van het comfort en rij plezier op het vermogen na boven de 140km/h.
Direct per telefoon alle spullen besteld voor een grote onderhoudsbeurt en een complete distributiekit incl waterpomp.
Ook direct DSG olie in filter vervangen.
Het vervangen van de Distributie met waterpomp was geen overbodige luxe.
De pomp was zo lek als een mandje(dacht ik)
De T5 voorzien van een verse APK, hier was alleen een nieuw H4 lampje voor nodig.
Tijdens de GROTE controle bij mij in de werkplaats bleek dat de intercooler lek was. Steenslag had een klein gaatje geslagen in de intercooler waardoor ik dus vermogen miste.
Direct een Wagner intercooler besteld en de volgende dag gemonteerd.
Direct bij de intercooler een set verlagingsveren besteld, scheelt weer verzendkosten.
Na een paar dagen met plezier gereden te hebben de T5 weer eens binnen gezet voor wat checkups en VCDS aanpassingen.
Ook direct een golf6 mf stuur ingebouwd.
En een lijst gemaakt met wat kleine dingen die ik vandaag wilde doen aan de T5.
Dus vandaag na het klanten werk de bus weer in de werkplaats gereden.
To do list:
Verlagen (done)
Nieuw vet homokineten (Forté super grease done)
Controle olie en koelvloeistof na eerste 500km
Nu komt het, ik dacht dat de waterpomp lekte en dat de eventuele lekkage/koelvloeistof verlies opgelost zou zijn.
Niets is minder waar, bij controle bleven dat ik ruim 0,5L kwijt ben in 500km.
Dus bodemplaat er onderuit en ja hoor druppels aan het carter.
Dus multiriem en distributie kappen gedemonteerd alles rondom de waterpomp is weer nat.
Alles droog gemaakt en op druk gezet, halve bak koffie later is er weer lekkage zichtbaar.
Besloten om de distributie compleet eraf te halen incl de achterste kap.
Eerste gedachte is een verkeerd tapeind gebruikt voor de distiebutie (door de vorige bewoners) maar nee de lekkage komt van hoger.
Na een goede inspectie lijkt het uit de vriesplug te komen die in de cilinderkop zit, na dat deze eruit ligt blijkt mijn grootste vrees werkelijkheid te worden.
Cilinderkop gescheurd vanuit gat van de vries plug naar onderkant kop.
Dus direct een revisie kop besteld en al het materiaal, kunnen we maandag weer aan de gang
Aanpassingen tot nu toe:
Diverse instellingen met VCDS aangepast
Multivan achterlichten gemonteerd
Logo'smat zwart gemaakt
17" staal met winterbanden gemonteerd
Killswitch gemonteerd (extra start blokkering)
Smoke zij knipperlichten gemonteerd
Climair zijwindscheen gemonteerd
Kunststof bumperbescherming gemonteerd
Heb nog een verlanglijstje in de T5 liggen, maar eerst maar eens zorgen dat de T5 weer rijdt.