Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Mijn T4 rookt overmatig blauwe walm na tunen
Mijn T4 rookt overmatig blauwe walm na tunen
Mijn T4 (Blauwe TDI, 2003) is omgebouwd naar camper (Westfalia). Om meer pk's te krijgen is hij getuned. Hij rookt nu overmatig blauwe walm. (geen olie). De garaghouder heeft geen oplossing; weet het niet goed.
Ik heb de extra pk's echt nodig om ook in de bergen met het verkeer mee te komen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan er aan de hand zijn?
Ik hoor graag tips.
Alvast bedankt.
Ik heb de extra pk's echt nodig om ook in de bergen met het verkeer mee te komen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan er aan de hand zijn?
Ik hoor graag tips.
Alvast bedankt.
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Mijn T4 rookt overmatig blauwe walm na tunen
TDI's roken altijd wat blauwig.
Dat heeft onder andere te maken met het type verstuivers.
Er zitten normaal gesproken een traps verstuivers van stanadyne in.
Wat wel vreemd is, is dat na tuning het duidelijk veranderd is.
Waar ben je voor die tuning geweest?
En wat zegt die er van?
Wat is je kilometerstand?
Mogelijk zijn je verstuivers ook aan revisie toe.
Wat heb je nog meer aan je bus veranderd?
Groeten Peter
Dat heeft onder andere te maken met het type verstuivers.
Er zitten normaal gesproken een traps verstuivers van stanadyne in.
Wat wel vreemd is, is dat na tuning het duidelijk veranderd is.
Waar ben je voor die tuning geweest?
En wat zegt die er van?
Wat is je kilometerstand?
Mogelijk zijn je verstuivers ook aan revisie toe.
Wat heb je nog meer aan je bus veranderd?
Groeten Peter
Re: Mijn T4 rookt overmatig blauwe walm na tunen
Beste Peter,
Dank voor je snelle reactie. Omdat ik niet met het verkeer meekwam, heeft mijn garagehouder tuning geadviseerd. Dat gaf wel, vanaf een bepaald toerental, een stuk meer power. Maar sindsdien vallen auto's achter mij direct een stuk terug, opvallend, en klaagt de buurt. Nu ben ik zelf eens in een andere auto achter mij VW gaan rijden: asociaal wat een stank.
Toch is er geen olieverbruik dus het moet de brandstof zijn, het verbruik kan ik, ongeregelde ritten, moeilijk nagaan.
Mijn kilometerstand is 180.000 en het onderhoud regelmatig.
Wat ik verder nog aan onze VW T4 van 1993 veranderd heb? Ik vermoed... niks!
Zo kan het niet blijven, ik heb bij devgarage grjlaagd maar dat heeft geen resultaat opgeleverd. Kan ik onze VW ergens deskundig laten nameten, naar je weet?
Met vriendelijke groet,
Reindert
Dank voor je snelle reactie. Omdat ik niet met het verkeer meekwam, heeft mijn garagehouder tuning geadviseerd. Dat gaf wel, vanaf een bepaald toerental, een stuk meer power. Maar sindsdien vallen auto's achter mij direct een stuk terug, opvallend, en klaagt de buurt. Nu ben ik zelf eens in een andere auto achter mij VW gaan rijden: asociaal wat een stank.
Toch is er geen olieverbruik dus het moet de brandstof zijn, het verbruik kan ik, ongeregelde ritten, moeilijk nagaan.
Mijn kilometerstand is 180.000 en het onderhoud regelmatig.
Wat ik verder nog aan onze VW T4 van 1993 veranderd heb? Ik vermoed... niks!
Zo kan het niet blijven, ik heb bij devgarage grjlaagd maar dat heeft geen resultaat opgeleverd. Kan ik onze VW ergens deskundig laten nameten, naar je weet?
Met vriendelijke groet,
Reindert
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Mijn T4 rookt overmatig blauwe walm na tunen
Waar ruikt het naar dan?
Waar ben je geweest voor die tuning?
Kun je het weer origineel laten zetten?
Zit de roetkat er nog onder?
Groeten Peter
Waar ben je geweest voor die tuning?
Kun je het weer origineel laten zetten?
Zit de roetkat er nog onder?
Groeten Peter
Re: Mijn T4 rookt overmatig blauwe walm na tunen
Komt de bus nu uit 2003 of 1993 ?
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: Mijn T4 rookt overmatig blauwe walm na tunen
Oeps, hij komt uit 2003
Re: Mijn T4 rookt overmatig blauwe walm na tunen
Reinderd heb je de EGR al afgedopt . Dit scheelt , bij de mijne ieder geval .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Mijn T4 rookt overmatig blauwe walm na tunen
Als je met een T4 TDI (zelfs een 88pk versie) denkt niet mee te kunnen met het verkeer , dan moet je in eerste plaats niet gaan laten chippen , maar eerst de oorzaak zoeken waarom dat ding niet meekan met het verkeer ...
Er is vast wel een en ander mis met je motor , dus is het aangewezen om eerst alles in orde het hebben , en dan pas te gaan denken aan chippen ...
Enkele aandachts punten :
-roetkat : zit die er nog onder ? En zo ja : zit die niet dichtgeslibt ?
-inlaattraject : zit die nog niet dichtgeslibt ?
-verstuivers : zijn die al eens gecheckt in een Bosch center ?
-Timing : hoe lang zitten de 2 riemen (distributie zijde en pomp zijde) er al op ? Is de timing recent nog gecontroleerd ?
-Filters : hoe lang zitten luchtfilter en dieselfilter er al op ?
-LMM : is deze op goede werking al eens gecontroleerd ? (rijdend uitgelezen ?)
Als bovenstaande zaken allemaal in orde zijn , dan zul je een goed rijdende TDI hebben. En wil je wat extra PK's (wat niet verkeerd is) , dan kun je uiteraard laten chippen . Maar doe het dan wel bij een chipper die ervaring heeft met T4 , er zijn er wel een paar die hun vak kennen . En dan zal door het chippen je auto niet ineens gaan overmatig blauw roken en associaal stinken hoor . Dat heeft echt wel een andere reden .
Tenzij die "chipper" zijn vak niet kent , en zomaar wat zit te rommelen in de ECU ... Je zou de eerste niet zijn ...
Er is vast wel een en ander mis met je motor , dus is het aangewezen om eerst alles in orde het hebben , en dan pas te gaan denken aan chippen ...
Enkele aandachts punten :
-roetkat : zit die er nog onder ? En zo ja : zit die niet dichtgeslibt ?
-inlaattraject : zit die nog niet dichtgeslibt ?
-verstuivers : zijn die al eens gecheckt in een Bosch center ?
-Timing : hoe lang zitten de 2 riemen (distributie zijde en pomp zijde) er al op ? Is de timing recent nog gecontroleerd ?
-Filters : hoe lang zitten luchtfilter en dieselfilter er al op ?
-LMM : is deze op goede werking al eens gecontroleerd ? (rijdend uitgelezen ?)
Als bovenstaande zaken allemaal in orde zijn , dan zul je een goed rijdende TDI hebben. En wil je wat extra PK's (wat niet verkeerd is) , dan kun je uiteraard laten chippen . Maar doe het dan wel bij een chipper die ervaring heeft met T4 , er zijn er wel een paar die hun vak kennen . En dan zal door het chippen je auto niet ineens gaan overmatig blauw roken en associaal stinken hoor . Dat heeft echt wel een andere reden .
Tenzij die "chipper" zijn vak niet kent , en zomaar wat zit te rommelen in de ECU ... Je zou de eerste niet zijn ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Mijn T4 rookt overmatig blauwe walm na tunen
Heren (neem ik aan),
Hartelijk dank voor jullie aanwijzingen, ik ga er mee aan de slag. De wagen rijdt prima verder, dus geen paniek, maar die overmatig-rokende uitlaat is toch een probleem dat opgelost moet.
Ben ik eruit, laat ik het weten.
Vriendelijke groet,
Reindert
Hartelijk dank voor jullie aanwijzingen, ik ga er mee aan de slag. De wagen rijdt prima verder, dus geen paniek, maar die overmatig-rokende uitlaat is toch een probleem dat opgelost moet.
Ben ik eruit, laat ik het weten.
Vriendelijke groet,
Reindert
Re: Mijn T4 rookt overmatig blauwe walm na tunen
Zou het niet zo kunnen zijn dat de afstelling van een blauwe TDI, wat aan de late kant is .
Onze vorige t4 met een 1.9 TD rookte ook niet ,en dat zijn toch zeker eentraps verstuivers .
Of zit ik nu vel te simpel te denken.
Jan h
Onze vorige t4 met een 1.9 TD rookte ook niet ,en dat zijn toch zeker eentraps verstuivers .
Of zit ik nu vel te simpel te denken.
Jan h
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Mijn T4 rookt overmatig blauwe walm na tunen
Jan H schreef:Zou het niet zo kunnen zijn dat de afstelling van een blauwe TDI, wat aan de late kant is .
Onze vorige t4 met een 1.9 TD rookte ook niet ,en dat zijn toch zeker eentraps verstuivers .
Of zit ik nu vel te simpel te denken.
Jan h
ja
Een 88PK TDI (met de eentraps Stanadyne verstuivers) rookt bij een koude start en stationair draaien altijd . Daar hebben ze allemaal last van , en ze staan er om gekend.
Een 102PK TDI (met de 2-trapsverstuivers ) hebben daar bijna geen (of veel minder) last van.
Ik heb in mijn 88PK een tijd terug ook de 102PK verstuivers gemonteerd , (en uiteraard de ECU laten aanpassen om de verstuivers correct aan te sturen) , en nu heb ik geen last meer van blauwe rook . Met de originele verstuivers was dat (na 315.000km) wel anders : toen ik na een koude start de T4 even wat liet warm draaien op de oprit , hing er al een blauwe rookwolk tot bij mijn buurman ... Dat is nu met de ACV verstuivers helemaal over .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Mijn T4 rookt overmatig blauwe walm na tunen
Waar is die auto getuned en bij wie?
Hoe is dit gebeurd?
Chiptuning, of met een powerbox, via OBD of solderen?
groeten Peter
Hoe is dit gebeurd?
Chiptuning, of met een powerbox, via OBD of solderen?
groeten Peter
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Mijn T4 rookt overmatig blauwe walm na tunen
Gok op Tunex
Grtzzz Rene
Grtzzz Rene
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Mijn T4 rookt overmatig blauwe walm na tunen
Daar vrees ik ook voor of Ziptuning, zelfde "kwaliteit".
Re: Mijn T4 rookt overmatig blauwe walm na tunen
Beste mensen, het probleem is nog onveranderd groot: te veel bittere rook.
Waar kan ik in de buurt van Alkmaar hiermee het beste terecht?
Ik zoek een vakkundige tuner die kan controleren of de tuning goed is en of eventueel iets aan verbeterd kan worden.
Graag suggesties. Ik ben geen kenner of sleutelaar dus graag praktische concrete aanwijzingen.
Waar kan ik in de buurt van Alkmaar hiermee het beste terecht?
Ik zoek een vakkundige tuner die kan controleren of de tuning goed is en of eventueel iets aan verbeterd kan worden.
Graag suggesties. Ik ben geen kenner of sleutelaar dus graag praktische concrete aanwijzingen.