bij mijn t4 2.4D uit '92 heb ik de volgende problemen:
slecht starten (met veel rook en schudden...)gloeikaarsen?
een hoog verbruik..
en bij veel toeren inhouden vd motor en flink wat witte rook
iemand een suggestie???
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
witte rook hoog verbruik en slecht starten
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 19:44
- Locatie: harlingen
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: witte rook hoog verbruik en slecht starten
Als eerste, hou oud is je brandstof filter?
Als tweede, dit brandstoffilter ontluchten.
Als derde, hoe oud en fris/schoon is je luchtfilter?
Als vierde mate van onderhoud?
Als vijfde brandstofpomp staat die op tijd?
Als zesde lekt de brandstofpomp niet op het deksel?
Als zevende bij begin van de eerste startpoging, komt er meteen diesel bij de verstuivers aan, ja of nee? Zo nee, tank element controleren.
Als achste, gebruik de start vervroeger hendel links naast het stuur en trek die uit.
Als negende, valt de spanning in als je gaat gloeien, eventueel gloeibougies controleren en gloeirelais ook.
Kilometerstand van je oude beestje? ---> compressie meting ooit al eens laten doen?
Succes..
Als tweede, dit brandstoffilter ontluchten.
Als derde, hoe oud en fris/schoon is je luchtfilter?
Als vierde mate van onderhoud?
Als vijfde brandstofpomp staat die op tijd?
Als zesde lekt de brandstofpomp niet op het deksel?
Als zevende bij begin van de eerste startpoging, komt er meteen diesel bij de verstuivers aan, ja of nee? Zo nee, tank element controleren.
Als achste, gebruik de start vervroeger hendel links naast het stuur en trek die uit.
Als negende, valt de spanning in als je gaat gloeien, eventueel gloeibougies controleren en gloeirelais ook.
Kilometerstand van je oude beestje? ---> compressie meting ooit al eens laten doen?
Succes..
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 19:44
- Locatie: harlingen
Re: witte rook hoog verbruik en slecht starten
-brandstof filter is 1dag oud
-luchtfilter ziet er goed uit, heb ook al even zonder gereden maar maakt geen verschil.
-brandstofpomp lekt niet zichtbaar
-slaat aan bij eerste startpoging, maar vraag niet hoe (slecht).
-km stand 300000 precies compressie meting nog nooit laten doen.
het is niet alleen het starten waar ik me zorgen over maak maar ook als de motor warm is rookt ie bij hogere toeren en het verbruik is erg hoog 670 km op een tank
-luchtfilter ziet er goed uit, heb ook al even zonder gereden maar maakt geen verschil.
-brandstofpomp lekt niet zichtbaar
-slaat aan bij eerste startpoging, maar vraag niet hoe (slecht).
-km stand 300000 precies compressie meting nog nooit laten doen.
het is niet alleen het starten waar ik me zorgen over maak maar ook als de motor warm is rookt ie bij hogere toeren en het verbruik is erg hoog 670 km op een tank
Re: witte rook hoog verbruik en slecht starten
Gebruikt hij koelvloeistof?
mvg Rick
mvg Rick
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: witte rook hoog verbruik en slecht starten
Hoe lang moet je doorstarten alvorens de motor aanslaat?
Re: witte rook hoog verbruik en slecht starten
Slechte pomptiming.
Staat op de rand van z'n bereik, of brandstofpomp kan mechanisch versleten zijn.
Als deze motor ook nog verminderde (te weinig) compressie heeft, is het een optelsom.
Het is immers een 2.4D.
Deze hebben vaak last van scheurtjes tussen inlaat & uitlaatklep in de cilinderkop, waardoor compressie weglekt.
Als een motor warmer wordt, krimpen deze scheurtjes weer dicht.
En juist compressie heb je nodig om te starten.
Maatregelen:
Ga eerst je compressie meten op alle cilinders.
Deze moet tussen de 26 & 34 bar liggen.
26 Bar is de slijtgrens.
Onderling verschil tussen cilinders mag niet meer als 5 bar bedragen.
Controleer statisch je inspuitmoment, d.m.v. een afstelklokje.
Deze monteer je in het midden van je brandstofpomp, tussen de verstuiverleidingen, nadat het afsluitboutje is verwijderd.
Testwaarde: 0,93 -1,07
Afstelwaarde: 1,00
Als ik je klachten zo lees, lijkt het erop dat deze motor redelijk gaar is & wel een revisie kan gebruiken.
Maar meten is weten
Suc6
Staat op de rand van z'n bereik, of brandstofpomp kan mechanisch versleten zijn.
Als deze motor ook nog verminderde (te weinig) compressie heeft, is het een optelsom.
Het is immers een 2.4D.
Deze hebben vaak last van scheurtjes tussen inlaat & uitlaatklep in de cilinderkop, waardoor compressie weglekt.
Als een motor warmer wordt, krimpen deze scheurtjes weer dicht.
En juist compressie heb je nodig om te starten.
Maatregelen:
Ga eerst je compressie meten op alle cilinders.
Deze moet tussen de 26 & 34 bar liggen.
26 Bar is de slijtgrens.
Onderling verschil tussen cilinders mag niet meer als 5 bar bedragen.
Controleer statisch je inspuitmoment, d.m.v. een afstelklokje.
Deze monteer je in het midden van je brandstofpomp, tussen de verstuiverleidingen, nadat het afsluitboutje is verwijderd.
Testwaarde: 0,93 -1,07
Afstelwaarde: 1,00
Als ik je klachten zo lees, lijkt het erop dat deze motor redelijk gaar is & wel een revisie kan gebruiken.
Maar meten is weten
Suc6
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 19:44
- Locatie: harlingen
Re: witte rook hoog verbruik en slecht starten
Dank voor de reacties... de motor is idd helemaal af :(
Nu maar eens op zoek naar een vervangend blokje, of de bus de deur uit...
Nu maar eens op zoek naar een vervangend blokje, of de bus de deur uit...