Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Turbo defect?
- vwcampersite
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
- Contacteer:
Turbo defect?
Hallo,
Ik heb sinds vorige week bij het optrekken (iets steviger) een sis en iets verlies van turbo druk. Dit gebeurd ongeveer vanaf 2000rpm en als ik doortrek nog 1 of meerdere malen. Het klink een beetje als een dumpvalve....
Eea is gekomen nadat de bus getuned is en de roetfilter en kat eronderuit zijn.
Het betreft de T5 174pk uit 2004. Tevens, ter info, ben ik geen racer.... het is immers een camper.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Garage gaf aan dat het turbo asje goed voelde wat betreft speling (gecontroleerd bij vervangen uitlaat) en dat het waarschijnlijk te maken heeft met vervuilde venen/ schoepen , die door de vervuiling wat trager reageren. Door het aanpassen van de uitlaat en de tuning spoeld de turbo sneller op en zou er overdruk ontstaan die misschien via de wasteklep wordt geloosd.
Nu zou het best kunnen dat die venen wat vervuild zijn maar dan kan ik die sis/ puf nog niet helemaal plaatsen. Ik kan me niet helemaal voorstellen dat die (interne) wasteklep zo duidelijk hoorbaar is...
Ik heb afgelopen weekend turbo reiniger ingespoten aan de inlaat kant en wellicht kan ik een product als Forte nog proberen (iemand ervaringen hiermee? kan me niet echt voorstellen dat deze nog werking heeft als het door de verbrandingskamers is geweest..).
Iemand een idee wat ik zou kunnen horen en wat het probleem en de oplossing zou kunnen zijn.
Mogelijkheden waar ik nog aan denk zijn.
- lekkende turboslang
- lekkend uitlaatspruitstuk (maar dan zou je waarschijnlijk een constante sis horen)
De bus rijd verder prima en start goed (wel met wat blauwe rook als ie koud is).
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb sinds vorige week bij het optrekken (iets steviger) een sis en iets verlies van turbo druk. Dit gebeurd ongeveer vanaf 2000rpm en als ik doortrek nog 1 of meerdere malen. Het klink een beetje als een dumpvalve....
Eea is gekomen nadat de bus getuned is en de roetfilter en kat eronderuit zijn.
Het betreft de T5 174pk uit 2004. Tevens, ter info, ben ik geen racer.... het is immers een camper.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Garage gaf aan dat het turbo asje goed voelde wat betreft speling (gecontroleerd bij vervangen uitlaat) en dat het waarschijnlijk te maken heeft met vervuilde venen/ schoepen , die door de vervuiling wat trager reageren. Door het aanpassen van de uitlaat en de tuning spoeld de turbo sneller op en zou er overdruk ontstaan die misschien via de wasteklep wordt geloosd.
Nu zou het best kunnen dat die venen wat vervuild zijn maar dan kan ik die sis/ puf nog niet helemaal plaatsen. Ik kan me niet helemaal voorstellen dat die (interne) wasteklep zo duidelijk hoorbaar is...
Ik heb afgelopen weekend turbo reiniger ingespoten aan de inlaat kant en wellicht kan ik een product als Forte nog proberen (iemand ervaringen hiermee? kan me niet echt voorstellen dat deze nog werking heeft als het door de verbrandingskamers is geweest..).
Iemand een idee wat ik zou kunnen horen en wat het probleem en de oplossing zou kunnen zijn.
Mogelijkheden waar ik nog aan denk zijn.
- lekkende turboslang
- lekkend uitlaatspruitstuk (maar dan zou je waarschijnlijk een constante sis horen)
De bus rijd verder prima en start goed (wel met wat blauwe rook als ie koud is).
Alvast bedankt voor het meedenken!
Re: Turbo defect?
Heb een overeenkomend euvel gehad met mijn vorige T5. Uiteindelijk bleek de las van de katvervangende pijp niet sluitend te zijn aan de bovenkant. Precies waar men (EPS) er moeilijk bij kon voor de laatste milimeters dicht te lassen. Bovendien mis je (na verwijdering van) de demping van het filter en/of kat. Sisser was minder/bijna weg, gorgel bleef die er voorheen niet was.. (de achterste las op de onderstaande foto, niet scherp te zien).
Ik had daarvoor de turbo kapot gehad en had preventief het roetfilter verwijderd ivm oververhitting door (mogelijke) blokkades in het roetfilter. Bij demontage bleek het keramisch materiaal nog puntgaaf te zijn (160.000km). Oorzaak toch eerder gelegen in lekkende verstuivers/ verschraalde olie.
Ik had een retrofit roetfilter en kat af fabriek (AXD 12/2004). Laten verwijderen. Een paar weken daarna een nieuwe originele uitlaat (inclusief een nieuwe kat)van turbo tot achterbumper er onder gezet. Kon ik voor een sterk gereduceerde prijs kopen.
Waarom?
- stank: man wat een stank, alsof ik weer een Golf 1 diesel reed van 20 jaar terug!
- meer lawaai: alsof er een gorgel in zat, daarnaast nog dat vervelende sissend geluid.
- Geen merkbare vermogenstoename door verwijdering van kat en (passief)(retro)roetfilter.
- doordat het roet niet meer werd gefilterd een pluimpje bij heftig accelereren
Sterker nog: met de nieuwe kat n demper er weer onder (weliswaar een nieuwe en geen passief roetfilter meer) was het vermogen zelfs iets beter dan met de katvervanger..
Ik had daarvoor de turbo kapot gehad en had preventief het roetfilter verwijderd ivm oververhitting door (mogelijke) blokkades in het roetfilter. Bij demontage bleek het keramisch materiaal nog puntgaaf te zijn (160.000km). Oorzaak toch eerder gelegen in lekkende verstuivers/ verschraalde olie.
Ik had een retrofit roetfilter en kat af fabriek (AXD 12/2004). Laten verwijderen. Een paar weken daarna een nieuwe originele uitlaat (inclusief een nieuwe kat)van turbo tot achterbumper er onder gezet. Kon ik voor een sterk gereduceerde prijs kopen.
Waarom?
- stank: man wat een stank, alsof ik weer een Golf 1 diesel reed van 20 jaar terug!
- meer lawaai: alsof er een gorgel in zat, daarnaast nog dat vervelende sissend geluid.
- Geen merkbare vermogenstoename door verwijdering van kat en (passief)(retro)roetfilter.
- doordat het roet niet meer werd gefilterd een pluimpje bij heftig accelereren
Sterker nog: met de nieuwe kat n demper er weer onder (weliswaar een nieuwe en geen passief roetfilter meer) was het vermogen zelfs iets beter dan met de katvervanger..
Re: Turbo defect?
Op het moment dat de turbo opspoolt, bollen de turboslangen zich op.
Het is immers ongeveer 1½ bar boost.
Vervang alle VW knijpveren slang-klemmen door degelijke brede industriële boutschroef slang-klemmen.
Een veerklem is niet sterk genoeg en gaat open staan & laat turbodruk ontsnappen.
Dit is waarschijnlijk de sis die je hoort.
Effe een rectificatie:
Jij hebt natuurlijk dat "leuke" kliksysteem met die groene pakkingsringen borgveren.
Ook zo'n fragiel flut systeem, als het onder druk komt te staan.
Daarvan gaan de nokken wel eens slijten, komt de slang er scheef in te zitten, dus lekken/turbodruk verlies.
Enigste remedie is dan de desbetreffende slang te vernieuwen.
Kijk ze allemaal na...of ze nog goed vast zitten, vervang tevens alle groene pakkingsringen, in het gehele circuit.
Die verslijten redelijk snel door alle bewegingen.
Vanaf 2009 is de VAG group gelukkig weer overgestapt naar turboslang systemen met ouderwetse slang-klemmen.
Juist omdat de turbodrukken steeds groter worden.
Het is immers ongeveer 1½ bar boost.
Vervang alle VW knijpveren slang-klemmen door degelijke brede industriële boutschroef slang-klemmen.
Een veerklem is niet sterk genoeg en gaat open staan & laat turbodruk ontsnappen.
Dit is waarschijnlijk de sis die je hoort.
Effe een rectificatie:
Jij hebt natuurlijk dat "leuke" kliksysteem met die groene pakkingsringen borgveren.
Ook zo'n fragiel flut systeem, als het onder druk komt te staan.
Daarvan gaan de nokken wel eens slijten, komt de slang er scheef in te zitten, dus lekken/turbodruk verlies.
Enigste remedie is dan de desbetreffende slang te vernieuwen.
Kijk ze allemaal na...of ze nog goed vast zitten, vervang tevens alle groene pakkingsringen, in het gehele circuit.
Die verslijten redelijk snel door alle bewegingen.
Vanaf 2009 is de VAG group gelukkig weer overgestapt naar turboslang systemen met ouderwetse slang-klemmen.
Juist omdat de turbodrukken steeds groter worden.
- Bijlagen
-
- Niet geschikt voor zwaarder turbo boost
- images2.jpg (15.98 KiB) 3677 keer bekeken
-
- Deze zijn prima voor goede turbo boost.
- eteha-9.jpg (10.53 KiB) 3678 keer bekeken
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Multivan Generation
- Berichten: 34124
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Turbo defect?
Kijk ook even goed naar de aansluitingen van de slangen op de interkoeler.
- vwcampersite
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
- Contacteer:
Re: Turbo defect?
Bedankt voor de reacties zover!
Ik heb inderdaad het systeem met nokjes... Onderste slang die op de intercooler zit is al eens vervangen omdat die er uit plofte...
Degene het dichts bij de turbo heeft war speling dus het zou me niet verbazen als die lekt.
Als dat het niet is kan het dan toch zijn dat ik de wasteklep hoor ?(die zit er toch in? ) of zou ie dan bij te hoge druk in noodloop moeten gaan?
Ik ga eerst de slang testen en laat het weten!
Ik heb inderdaad het systeem met nokjes... Onderste slang die op de intercooler zit is al eens vervangen omdat die er uit plofte...
Degene het dichts bij de turbo heeft war speling dus het zou me niet verbazen als die lekt.
Als dat het niet is kan het dan toch zijn dat ik de wasteklep hoor ?(die zit er toch in? ) of zou ie dan bij te hoge druk in noodloop moeten gaan?
Ik ga eerst de slang testen en laat het weten!
- Pascal-141
- Berichten: 10855
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Turbo defect?
interkoeler wil ook nog wel eens scheuren ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- vwcampersite
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
- Contacteer:
Re: Turbo defect?
waarschijnlijk het 'lek' gevonden. De aansluiting van de uitlaat op de turbo lekt een beetje. Als je de uitlaat aan de achterzijde dicht houdt dan hoor en voel je daar lucht.
Deze aansluiting zit met een slangenklem vast.
Ik ga er van uit dat de sis die hoor hier vandaan komt. Bedankt voor het meedenken!
Deze aansluiting zit met een slangenklem vast.
Ik ga er van uit dat de sis die hoor hier vandaan komt. Bedankt voor het meedenken!
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Re: Turbo defect?
Ik hoop dat dat het is, heb je ook je spruitstuk gecontroleerd. komt ook regelmatig voor
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
- vwcampersite
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
- Contacteer:
Re: Turbo defect?
opgelost! De klem waarmee de downpipe op de turbo zit even helemaal losgehaald en daar kwam ik er achter dat wat ik op de foto al dacht te zien klopte. Aan een zijde valt de flens van de downpipe niet helemaal in de klem, en lekt dus...
De downpipe wijkt een beetje. Met wat geklooi de pijp goed tegen de turbo aan kunnen drukken en daarna de klem er goed omheen gezet (van bovenaf en zonder het goed te zien en met net een hand tekort #@!)
Nu geen gesis meer !
Als je de twee foto vergelijkt zie je waar de pijp er niet in zat en ergens tussen de klem beland.
Tevens nog een plaatje van het turbinewiel. Hier natuurlijk wat roet te zien en waarschijnlijk zal dit op het verstelbare gedeelte ook wel zo zijn. Nu is bij mij de EGR al weer een paar jaar afgedicht dus dit zal niet heel erg meer vervuilen.
Ik denk geen reden om de turbo er helemaal af te halen en schoon te maken..
De downpipe wijkt een beetje. Met wat geklooi de pijp goed tegen de turbo aan kunnen drukken en daarna de klem er goed omheen gezet (van bovenaf en zonder het goed te zien en met net een hand tekort #@!)
Nu geen gesis meer !
Als je de twee foto vergelijkt zie je waar de pijp er niet in zat en ergens tussen de klem beland.
Tevens nog een plaatje van het turbinewiel. Hier natuurlijk wat roet te zien en waarschijnlijk zal dit op het verstelbare gedeelte ook wel zo zijn. Nu is bij mij de EGR al weer een paar jaar afgedicht dus dit zal niet heel erg meer vervuilen.
Ik denk geen reden om de turbo er helemaal af te halen en schoon te maken..
- didrickydo
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:02
Re: Turbo defect?
Leuk he
Ik heb bij mijn bus ook de roetfilter leeggehaald omdat de losse brokken klem zaten tussen de sensor en de flens . Hierdoor kon de motor ze druk niet kwijt en is de turbo kapot gegaan . Nieuwe turbo erop en een lege kat zorgde bij mij ook wel voor wat meer gefluit rond de regio van de turbo . Komt bij mij denk ik door de mooie geluidskast van een leeg roetfilter ..
Bus is van 2007 dus affabriek met roetfilter . De egr moet ook nog even softwarematig afgedopt worden . Ook dan heb ik weer wat meer geluid rond de turbo omdat dan alle druk direct naar de turbo gaat
Ik heb bij mijn bus ook de roetfilter leeggehaald omdat de losse brokken klem zaten tussen de sensor en de flens . Hierdoor kon de motor ze druk niet kwijt en is de turbo kapot gegaan . Nieuwe turbo erop en een lege kat zorgde bij mij ook wel voor wat meer gefluit rond de regio van de turbo . Komt bij mij denk ik door de mooie geluidskast van een leeg roetfilter ..
Bus is van 2007 dus affabriek met roetfilter . De egr moet ook nog even softwarematig afgedopt worden . Ook dan heb ik weer wat meer geluid rond de turbo omdat dan alle druk direct naar de turbo gaat
- Multivan Generation
- Berichten: 34124
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Turbo defect?
Iedere diesel produceert roet, maakt hierbij niet uit dat de EGR dicht staat.Tevens nog een plaatje van het turbinewiel. Hier natuurlijk wat roet te zien en waarschijnlijk zal dit op het verstelbare gedeelte ook wel zo zijn. ...Ik denk geen reden om de turbo er helemaal af te halen en schoon te maken..
Dus het wordt gewoon steeds erger..die roet in de turbo en ja het verstel systeem zal hieronder gaan leiden.
Kijk als informatie maar eens hier:
http://www.eldiape.com/vtglader/vtglader2.htm