Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geribde aandrijfriem 2x gebroken in de eerste 4 maanden!

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Geribde aandrijfriem 2x gebroken in de eerste 4 maanden!

Bericht door Gerard 136 »

De aandrijfriem voor de dynamo, airco en stuurbekrachtigingspomp van mijn nieuwe California brak na 4000 km tijdens een vakantie in Spanje. De lokale garage gaf als oorzaak de vrijlooppoelie op de dynamo, en verving de poelie en de riem. Hun verklaring was dat de vastzittende vrijloop van de poelie de snaar te zwaar had belast tijdens toerendalingen van de motor tijdens het schakelen van de automaatbak door de massatraagheid van de dynamo.

Nu is de snaar bij 10.000 km voor de 2e keer stuk. In beide gevallen lag de snaar volledig aan gort, met veel rafels en scheuren in de lengte richting. De eerste keer brak de snaar, en de tweede keer lag hij er zwaar beschadigd naast.
De bus staat nu bij de garage en ik hoop echt dat ze nu met een overtuigende oorzaak komen. Dat de poelie voor de 2e keer stuk is geloof ik niet echt, en zelfs dat de riem daardoor stukgaat vind ik wat vreemd omdat bij toerendalingen de belaste dynamo vanzelf ook wel afremt. De automatische spanrol en alle poelies lijken onbeschadigd, en verder werkt alles perfect. Het gaat trouwens om een modeljaar 2015 California 180 pk DSG met een CFCA motor.

Ik moet er niet aan denken dat ik in een haarspeldbocht in de bergen mijn stuurbekrachtiging plotseling kwijtraak :ie :gif , dus ik begin me zorgen te maken over de werkelijke oorzaak! Heeft een van jullie een idee? Kan de vastzittende vrijloop van de dynamo poelie de riem beschadigen, of heeft een van jullie hier ervaring mee??
Bijlagen
aandrijfriem.jpg
aandrijfriem.jpg (68.76 KiB) 1717 keer bekeken
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Geribde aandrijfriem 2x gebroken in de eerste 4 maanden!

Bericht door Pim 328 »

Waarschijnlijk de ribriemspanner, deze willen nog wel eens stuk gaan.
Deze staat dan een klein beetje om en zorgt dat de riem een beetje scheef ligt, hierdoor kan deze kapot gaan.

Laat tevens even naar de airco compressor kijken of er wel pasbussen gemonteerd zitten, zo niet kun je hetzelfde probleem krijgen

Heb je een motoronderplaat en rijd je veel door de modder, dan kan door de zand ook de riem kapot gaan.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Geribde aandrijfriem 2x gebroken in de eerste 4 maanden!

Bericht door Jakob G »

Pim 328 schreef:Waarschijnlijk de ribriemspanner, deze willen nog wel eens stuk gaan.
Deze staat dan een klein beetje om en zorgt dat de riem een beetje scheef ligt, hierdoor kan deze kapot gaan.

Laat tevens even naar de airco compressor kijken of er wel pasbussen gemonteerd zitten, zo niet kun je hetzelfde probleem krijgen

Heb je een motor onderplaat en rijd je veel door de modder, dan kan door de zand ook de riem kapot gaan.
De riemspanner dat wil wat zeggen, die zorgt er voor dat de riem de juiste spanning heeft en tegelijk een buffer is bij temperatuur wisselingen en vangt ook plotselinge veranderingen op, is de riem te strak gespannen kan de riemspanner zijn werk niet goed doen en kan de riem schade oplopen zoals waarschijnlijk is gebeurd.

Groet,
Jakob.
Ps, zie ook: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=72727
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Geribde aandrijfriem 2x gebroken in de eerste 4 maanden!

Bericht door Gerard 136 »

@ Pim;
Waarschijnlijk de ribriemspanner, deze willen nog wel eens stuk gaan.
Deze staat dan een klein beetje om en zorgt dat de riem een beetje scheef ligt, hierdoor kan deze kapot gaan.
Bedankt, ik zal de garage vragen de riemspanner extra te bekijken. bijgaand nog een foto van de rollen, helaas vertekent de lens waarschijnlijk nogal.
IMG_9730.jpg
IMG_9730.jpg (76.23 KiB) 1680 keer bekeken
IMG_9726.jpg
IMG_9726.jpg (81.87 KiB) 1680 keer bekeken
IMG_9723.jpg
IMG_9723.jpg (35.43 KiB) 1680 keer bekeken
Laat tevens even naar de airco compressor kijken of er wel pasbussen gemonteerd zitten, zo niet kun je hetzelfde probleem krijgen
Het is een nieuwe auto, dus dat zou in orde moeten zijn. Waar zitten die pasbussen? in de ophanging?
Heb je een motoronderplaat en rijd je veel door de modder, dan kan door de zand ook de riem kapot gaan.
Ik neem aan dat je bedoelt Geen motoronderplaat? Ik heb er wel een, en de motor ziet er redelijk schoon uit.

@ Jacob; De auto is nieuw, dus de eerste keer zal de riem niet te strak hebben gestaan, dat kan eigenlijk alleen gebeuren als er een verkeerde riem in zit? Verder zit er toch geen afstel mogelijkheid? De spanner lijkt inderdaad de meest waarschijnlijke oorzaak!
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Geribde aandrijfriem 2x gebroken in de eerste 4 maanden!

Bericht door Pim 328 »

Ik bedoel wel een onderplaat, zand gaat zich dan ophopen op de plaat en dan loopt de riem door het zand te schuren.
(maar is niet bij jouw van toepassing)

Aircopomp zit met 3 bouten vast, deze heeft op 2 van de 3 bouten een pasbus (de bouten aan de riemzijde)

Laat ze er tevens goed voor zorgen dat alle rollen goed schoon gemaakt worden, want als daar rotzooi op blijft zitten kan de riem ook knappen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Geribde aandrijfriem 2x gebroken in de eerste 4 maanden!

Bericht door Gerard 136 »

De garage heeft de spanrol vervangen. Volgens de monteur was daar een begrenzing van stuk, zodat hij over het dode punt ging en de spanning hoog opliep en te hoog bleef.

Hoewel ik niet begrijp hoe de spanrol zo ver kon bewegen dat hij een dood punt passeerde (de riem was toch na 5000 km nog niet zo ver opgerekt?) is op de foto wel te zien dat hij de vaste geleiderol raakt. Dus als er al een begrenzing aanwezig is, werkte die niet.

Hij heeft ook volgens voorschrift de dynamo vrijloop getest en de distributieriem ruimte geopend en gecontroleerd op riem restanten.

Nu hoop ik maar dat de oorzaak verholpen is en de riem nu heel blijft. Maar als iemand kan bevestigen dat de spanrol een begrenzing heeft (en dus de vaste rol niet raakt als de riem verwijderd is) dan hoor ik dat graag!
En als iemand een oude spanrol heeft neem ik die graag over om hem eens open te maken...

Pim en Jacob: bedankt voor het meedenken! :yes
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Geribde aandrijfriem 2x gebroken in de eerste 4 maanden!

Bericht door Pim 328 »

Als er geen riem op zit dan raakt die de vaste rol.
Oude spanner type was met een open veer en de nieuwe zit in een gesloten module.
Oude type ging vrij vaak kapot, van het nieuwe type zijn ook meerdere varianten, het nieuwe type wat eindigt op AM (vw nr) is een
versterkte uitvoering, waar ik nog geen problemen mee heb gezien.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Geribde aandrijfriem 2x gebroken in de eerste 4 maanden!

Bericht door Gerard 136 »

Dan klopt het verhaal van de garage over de begrenzing dus niet. En weet ik ook niet zeker of het probleem is opgelost! :ie
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Geribde aandrijfriem 2x gebroken in de eerste 4 maanden!

Bericht door Jakob G »

Aan allen,,,, kan het ook nog zo zijn dat de lagers ook aangetast zijn??? :ie

Dan is de schade uiteindelijk nog groter en zal dat gevolgen hebben in de toekomst. :werkaanT4 :politie



Gerard 136, neem het mee in je overwegingen maar maak je in eerst instantie niet te grote zorgen, het kan mee vallen. :yes
Je hebt ons trouwen verwend met mooie duidelijke foto's :proost :sjaal :T5cruisin

DIT IS EVEN BIJ ZAAK MAAR MOEST HET EVEN KWIJT.
We hopen dat je met een nieuw T5 de kinderziekten er uit zijn de T5 serie heeft meer problemen dan de T4 maak in uit op ons forum, we zitten er over na te denken op onze T5-campertje in te ruilen voor een T4-campertje ondanks dat hij nog geen 50.000 km heeft gereden, na nog geen 30.000 km te hebben gereden was de 2massavliegwiel als stuk bij de aankoop we vonden al dat hij vreemd onregelmatig schudden, we waren in de garantie periode naar de Century Volkswagen dealer Groningen gegaan om te vragen wat het was de chef monteur vertelde ons, O dat is de 2massavliegwiel op een manier dat we dachten dat zal wel zo horen en hebben er meer door gereden tot hij bij een garage vast liep, ruim €2000,- heeft de schade ons gekost, nu de rechter aandrijfas die moet worden vervangen, de stabilisatiestang is al direct bij de garage vervangen die maakte ook lawaai, wat word het volgende probleem, wat kunnen we binnen kort verwachten, nee wij hebben geen zekerheid meer met onze wagen, heel jammer we kunnen ons waarschijnlijk in de toekomst geen andere wagen permitteren en moeten het hier wel mee doen.
DIT IS EVEN BIJ ZAAK MAAR MOEST HET EVEN KWIJT.

Hopelijk komt er nog een deskundige reactie op bovenstaande.

Groet,
Jakob. :wjw
Ps, op ons forum hebben ze trouwen mooie plaatjes, kan het niet laten ze regelmatig te gebruiken. :jump :zwaai
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Geribde aandrijfriem 2x gebroken in de eerste 4 maanden!

Bericht door Jakob G »

Gerard 136 schreef:@ Pim;
Waarschijnlijk de rib riemspanner, deze willen nog wel eens stuk gaan.
Deze staat dan een klein beetje om en zorgt dat de riem een beetje scheef ligt, hierdoor kan deze kapot gaan.
Bedankt, ik zal de garage vragen de riemspanner extra te bekijken. bijgaand nog een foto van de rollen, helaas vertekent de lens waarschijnlijk nogal.

Ik denk dat er niet mis is met je lens, het is de groothoekstand waar je mee hebt gefotografeerd. :nuts

Het is een nieuwe auto, dus dat zou in orde moeten zijn. Waar zitten die pasbussen? in de ophanging?
Heb je een motorbeschermplaat en rijd je veel door de modder, dan kan door de zand ook de riem kapot gaan.
Ik neem aan dat je bedoelt Geen motorbeschermplaat? Ik heb er wel een, en de motor ziet er redelijk schoon uit.

En er zit duidelijk geen zand of modder op, of het blok heeft een antikleeflaag wat dat betreft. :knipoog

@ Jacob; De auto is nieuw, dus de eerste keer zal de riem niet te strak hebben gestaan, dat kan eigenlijk alleen gebeuren als er een verkeerde riem in zit? Verder zit er toch geen afstel mogelijkheid? De spanner lijkt inderdaad de meest waarschijnlijke oorzaak!
Groet,
Jakob.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Geribde aandrijfriem 2x gebroken in de eerste 4 maanden!

Bericht door Multivan Generation »

Gerard 136 schreef:En als iemand een oude spanrol heeft neem ik die graag over om hem eens open te maken...
Ik heb wel een automatische spanner van een T4 liggen en weet niet of die anders zijn..
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Geribde aandrijfriem 2x gebroken in de eerste 4 maanden!

Bericht door Gerard 136 »

Helaas is die anders dan die voor de T5, dus dat zal me niet wijzer maken. Maar bedankt voor het aanbod! :yes
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Plaats reactie