Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hulp bij problemen aandrijving t4 syncro

vragen over de T4
Plaats reactie
jvt
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2007, 09:00

hulp bij problemen aandrijving t4 syncro

Bericht door jvt »

hoi,

ik heb een t4 syncro 2.5i benzine.

een tijdje terug begon er geluid te komen uit het achterdifferentieel. het leek alsof iets aanliep hiervan de olie vervangen echter dit hielp niet. waarschijnlijk was ergens een lager kapot.

omdat ik geen geld over had voor een revisie heb ik op advies van een kennis de aandrijfas naar achteren laten verwijderen alsmede het achterdifferentieel en de aandrijfassen naar de wielen.

zodoende had ik alleen nog voorwielaandrijving.

echter na een paar honder kilometer heb ik hiermee problemen gekregen. er zit een tikkend geluid in het voordifferentieel en er lijkt een onbalans in de aandrijving te zitten.

volgens een andere kennis kun je zoiets helemaal niet doen omdat het syncro systeem in deze situatie denkt dat de achterwielen continu doorslippen en daarom zoveel mogelijk aandrijving naar de achterwielen probeert te sturen en daardoor het voordifferentieel warmloopt.

iemand verstand van deze techniek ? ik ben bang dat me dit veel geld gaat kosten :-(

groet Joost
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik ben bang dat die tweede kennis gelijk heeft....

Een synchro is voorzien van een limited slip tussendifferentieel, in dit geval een visco-koppeling.

Deze viscokoppeling gaat meer blokkeren naarmate hij warmer wordt (door toerental verschil tussen voor-en achteras. Als je de aandrijfas naar achteren verwijderd is er dus 100% slip op de achteras en probeert je viscokoppeling dit 100% te blokkeren (dat kan niet je houdt altijd slip) dit heeft een giga-slijtage van je viscokoppeling tot gevolg.

Ik vrees dat je nu een (tussen)versnellingsbakrevisie en een achterdiff reparatie nodig hebt. dat gaat denk ik voorbij de 2000 euri.

Alleen bij een blokkeerdif tussen voor- en achteras (dat met knop of hendel te blokkeren is kun je een van de aandrijfassen naar voor- of achteras verwijderen.

Het diff in de achteras had kunnen blijven zitten, steekassen (tussen diff en wiel) en aandrijfas verwijderen is in zo'n geval voldoende
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie