Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hard tikken en schudden tijdens lange ritten

vragen over de T4
Plaats reactie
we.ro
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2007, 21:08

Hard tikken en schudden tijdens lange ritten

Bericht door we.ro »

Ik heb een T4 2.4 uit 94.
Tijdens de afgelopen vakantie kwam er op de 2e dag, na een paar uur rijden, een hard tikkend geluid onder de auto vandaan. De moter bleef regelmatig lopen. Het verdween en kwam tijdens lange ritten terug.
Op de terugweg naar Nederland kwam daar ook nog en flink schudden bij.
Motorsteunen, uitlaat, homokineten, aandrijfas, enz, het blijkt allemaal in orde.
Wie kan mij zeggen wat een oorzaak zou kunnen zijn?
groet Emile
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Bericht door Tinus »

Heb je ook gekeken of er voldoende vet in de stofhoezen van de homokneten zit....
Droog "knikken" ze niet zo makkelijk... :lach

Dit is mij namelijk overkomen...
De vorige eigenaar heeft er wel nieuwe hoezen om gedaan maar het vet vergeten... :bonk
Gevolg: soms een tikkend (knokkend) geluid.. en soms hevig schudden...
Leek wel op een lekke band... :ie
Mijn gevoel was dat het bij de achterwielen vandaan kwam maar na onderzoek het was de homokeet.

Homokneetvet er in gedaan en klaar was het... :jumpklap

Tinus
we.ro
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2007, 21:08

Bericht door we.ro »

bedankt voor je reactie Tinus,
Ja dat is nagekeken en in orde bevonden.
Bij zowel de dealer waar ik de auto heb gekocht, als VWgarage hebben ze er geen echte verklaring voor.
Als het probleem zich voordeed reageerde het tikken direct op het gasgeven.
Het verdween er echter niet zomaar door. Ik kon het er zeg maar niet mee weg krijgen.
De enige verklaring tot nu toe waar ik me iets bij kan voorstellen is dat er vervuilde diesel in terecht is gekomen. Dat zou dan op bepaalde momenten 1 of zelfs meer cylinders hebben laten uitvallen. Mij is verteld dat dat hard tikken tot gevolg kan hebben. Het schudden zou dan door het onregelmatiger lopen van de motor moeten komen. Wat er dan voor heeft gezorgd dat het steeds pas na een paar uur rijden voor het eerst op trad en ook weer kon verdwijnen, zie ik dan weer niet zo goed voor me.
Iemand anders wel?
groet Emile
Plaats reactie