Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bus verlaagd, vraagje over het sturen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door Pascal-141 »

Ook nog nooit gemerkt dat een T4 zwaarder zou gaan sturen door het verlagen . En ik heb al met allerlei schokdempers gereden , Bilstein B4 ,B6 , Sachs normaal , Sachs HD , Koni gewoon , Koni regelbaar , V-Maxx , Monroe Van Magnum ...

Mijn zwarte T4 is ipv verlaagd een stuk omhoog gegaan , daar hetzelfde verhaal : geen verschil te merken in zwaar sturen (of niet) , en ook slijten de wielen perfect gelijkmatig af (zitten er nu +25.000km op) , trekt ook niet nr links of rechts .
Het verschil in zwaarder sturen bij mijn zwarte T4 voel ik wel door de brede BFG terreinbanden icm de hoge ET waarde vd velgen , tegenover de standaard bandjes .

Bij het verlagen van T1,T2 en T3 heb ik al meermaals wel gehad dat die zwaarder sturen na het (extreem) verlagen , maar dat komt dan doordat de fusees gewoon op het einde gewrongen worden door de verlaging , deze gaan dan onder zo'n hoek staan , dat ze niet meer echt 'vrij' lopen , en dan word het sturen wel zwaarder . De slijtage van die fusees is dan ook onvermijdelijk.
Bij een T4 heb ik nog niet meegemaakt dat de fusees niet meer "vrij" lopen , mede door de constructiewijze van de T4 ophanging .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door jos_br »

Het zwaar sturen heeft niets met "wringen" van de fuseekogels te maken, alleen door de stand van de wielen. Met een beetje geluk lopen de banden niet eens scheef af, alleen kun je op de uitlijnbank wel degelijk zien dat de sporing en wielvlucht niet goed meer staan.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door Pascal-141 »

jos_br schreef:Het zwaar sturen heeft niets met "wringen" van de fuseekogels te maken, alleen door de stand van de wielen. Met een beetje geluk lopen de banden niet eens scheef af, alleen kun je op de uitlijnbank wel degelijk zien dat de sporing en wielvlucht niet goed meer staan.

Jos.
Bij een T4 is dat inderdaad niet zo , dat had ik ook al vermeld . Maar bij de oude busjes wel degelijk WEL hoor , bij een "klassieke" verlaging wel te verstaan , bij gebruik van "dropped spindels" heb je dat probleem niet /minder .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen

Bericht door arjanzevenaar »

Ik heb de bus weer terug. Hij is goedgekeurd. Gisteren even kort ritje mee gereden en mijn schoonvader heeft er ook mee gereden.laten we zeggen dat de bus anders stuurt. Ik vind het erg positief, mijn schoonvader (van die blauwe witte layca bus...) vond hem ook strakker en directer rijden. Voor de verlaging stuurde de bus lichter maar ook zweveriger. Dat is nu dus helemaal verdwenen. De bus is wel nog uitgelijnd maar heb geen terugkoppeling gekregen over de speling. Ik ben op dit moment erg tevreden. Ik ga vandaag met de bus op vakantie dus zal mij benieuwen.

Groetjes Arjan.
Plaats reactie