Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Steek van een velg/ naaf??

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Steek van een velg/ naaf??

Bericht door hendrikus »

Ik ben voor onze trailer op zoek naar een extra reserve wiel, maar hoe kom ik aan de preciese steek maat. Is dit gewoon van 1 gat van een velg naar een ander gat?? of hoe kun je dat het beste opmeten??
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij een 4-gats veld is het makkelijk, hartafstand van schuin tegenover elkaar liggende bouten opmeten.

Bij andere aantallen bouten is dit moeilijker (en veel trailers hebben 5gats velgen)

Past je T4 velg erop? dan is het 5x100 (5 bouten, steek 100)

Het gaat om de straal van de cirkel door door het hart van alle bouten gaat.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Sorry,ik meen toch dat dat 5x112 is??

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

oeps mijn fout... natuurlijk is dat 5x112
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 09 sep 2007, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

idd is 5x112 :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Bericht door Adrie 260 »

@Roger
Volgens mij is het de doorsnee van de cirkel en niet de straal, dit is nl de halve doorsnee :knipoog .
De groewten uut Sommersdiek
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

voor de steek van een 5 gats velg 1 gat overslaan...en dan hart op hart.
grtz.harry
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Adrie 615 schreef:@Roger
Volgens mij is het de doorsnee van de cirkel en niet de straal, dit is nl de halve doorsnee :knipoog .

:bonk :bonk :bonk :muur :muur :muur

was echt niet meer fris toen ik dat bericht postte ....

en uiteraard is het de diameter of doorsnee en niet de straal
(diagonaal meten tussen viergats gaten is ook diameter tenslotte)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

Ben aan het meten geweest en kwam uit op 5*110. Is dit een bestaande maat? en weet iemand misschien welke merken deze maat hebben.

En VW werkt dus met 5*112. Ga je dit verschil merken die 2 mm of zal dat ook gewoon gaan passen.

Ben dus op zoek naar een Velg met band id mat 185/65/14 en dan dus waarschijnlijk 5*110
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

5x110 is de steek van Opel
Alleen met springbouten kun je dat op een steek van 5x112 krijgen , anders lukt het niet.
Maar springbouten zou ik niet aanraden op een aanhanger , aangezien je op een aanhanger meestal toch gewicht gaat laden ... EN dan zou ik die springbouten niet zomaar vertrouwen...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
aernout

Bericht door aernout »

de meeste trailers hebben 5 * 112.
een T4 velg past niet, het naafgat is te klein.
let ook op de ET waarde en de J.

staan de gegevens niet in een van de velgen die er nu onder zitten?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

In de meeste velgen zitten losse centreerringen die je er zo kan uithalen , dan passen de velgen wel over de meeste aanhangernaven :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Bericht door koos 890 »

Je ken/kan de centreer-ringen er wel uit halen maar dan moet je OPPASSEN dat de velg niet aan de bouten gaat hangen i.p.v. de naaf . Dan krijg je een onbalance in je wielen en de bouten kunnen in het ergste geval afbreken. Die centreer-ringen zitten er niet voor niets.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Het voordeel van die verwijderbare centreerringen is dat je ze eruit kan halen , en vervangen door een dunnere ring die wel past over de naaf hé :knipoog

Zo'n ringen zijn simpel te maken indien je met een draaibank kan werken :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie