Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

LWB 2.5 TDI

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: mijn eerste bus !

Bericht door odorf »

mot schreef:Odorf, alvast bedankt voor je uitleg en de verwijzingen naar het nodige leesvoer ! :yes
Graag gedaan ... en met dat plaatwerk, een plaat van 50x50 x0,8 mm kost niet zoveel. Minder dan 10 euro. Ik zou daar eens lekker mee gaan oefenen.
mot schreef:Een lasapparaat heb ik niet... ik zou er een gaan huren. (met elektrode) Maar eerst alle laswerken in kaart brengen, er zijn hier en daar nog kleine stukjes die gedaan moeten worden...
Electrode lassen heb ik ook ooit gedaan. Maar dat is echt voor 2mm dik of meer. Zelfs met MIG smelt het dunne staal als je niet oplet al snel helemaal weg. Laat staan met het geweld van een electrode app. Enige andere methode zou met een gevulde draad lassen. Dit is MIG zonder gas. Maar daat zitten ook weer nadelen aan zoals dat dit veel meer spat. Bij electrode lassen is ook nog dat je de 'slak' er weer af moet tikken. Bij dunner plaatwerk sla je daarmee er weer veel moeten in. Is er misschien een Doe-Het-Zelf-garage in de buurt waar je zoiets kunt doen?
mot schreef:Wat betreft het "primeren", ik heb hier 1K primer staan, maar deze kan ik dus beter niet gebruiken heb ik begrepen. Ik heb ook ergens gelezen van eerst zinkspray te spuiten... is dit aan te raden? En is een primer dan nog nodig? Dat was wat ik in gedachte had, dus eerst zinkspray en dan 1K primer erover. We zullen alvast maar een bus 2k primer halen dan.
Tja primeren is ook erg persoonlijk. Ik zou proberen waar jij je lekker mee voelt. Ik heb het eerst ook geprobeerd met zinkprimer en daarover gewone primer en dan lak. Bij mij hield dat op een aantal plekken goed, en op een paar plekken maar een half jaar. Vandaar dat ik nu alles met 2K doe. Al is dat ook niet zaligmakend.
Nadeel van 2K primer uit een spuitbus (a20,-) is dat je dat bij gebruik maar 24u oid te gebruiken is. Daarna kun je de spuitbus weggooien. 2K primer uit een blik kun je gewoon een gebruikshoeveelheid van aanmaken. En de rest blijft lang goed. Literblik is iets van 60,-

Maar soms zijn het gekke dingen; mijn bovenrand van mijn radiator heb ik als tussendoor oplossing even snel roestvrij geborsteld. En met simpele spuitbussen zwart gespoten en na 3 jaar is de roest nog niet terug. :bonk
mot schreef:Nog veel te leren, maar ik vind het boeiend. En er is geen haast bij mijn project, dat is al een voordeel... :lach
Dat is zeker een voordeel :toppie Ik zou zeggen probeer wat, en kijk hoe het werkt. En werkt het niet probeer wat anders. Ik wil absoluut niet suggereren dat mijn methodes 100% perfect en duurzaam zijn. Ik leer ook steeds bij.
mot schreef:Hoe staat het trouwens met het vervangen van je dorpel?
Tja dat ligt even stil. Te weinig aaneengesloten tijd om er iets aan te doen. Moet toch met ±4 dagen rekening houden.
1 dag weghalen oude dorpel (en vanalles daaromheen demonteren), 1dag pasmaken nieuwe en inlassen en Primeren. 3e dag Primer bijwerken en plamuren en weer primer en 4e dag lak erop. Zo ongeveer met droogtijd. En de temperaturen zijn ook te laag aan het worden om in mijn (nog) onverwarmde hok comfortabel te kunnen lakken. Helaas, maar we zien wel wanneer ik weer verder kan. Ik had eigenlijk gehoopt voor de winter. Maar het zal wel voorjaar worden. :nuts

rick_k schreef:Ook een 2k epoxy is poreus, daarom roest geprimerd materiaal gewoon door. Primer eronder is meer zodat de hechting aan het staal beter is. Maar goed, dat is mij verteld. Ikzelf gebruik ook 2k epoxy primer.

Mvg Rick
Ik heb mijn uitspraak aangepast :yes Ik wilde alleen maar aangeven dat 2K epoxy primer beter is dan gewone primer van bijv Motip. En inderdaad ook goed om te vermelden, ook 2K primer heeft geen enkele roeststoppende eigenschap. Geroest metaal roest door, ook al smeer je daar vele lagen 2K primer op. :toppie

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: mijn eerste bus !

Bericht door mot »

Door omstandigheden heeft het project wat langer geduurd, maar er is licht aan het einde van de tunnel...

Gisteren heeft de bus na lange tijd het zonlicht gezien...

Ik zal enkele sfeerbeelden plaatsen van het proces :werkaanT4

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: mijn eerste bus !

Bericht door mot »

Alle zwarte onderdelen aan de buitenkant van een laagje plastidip voorzien, ziet er plots allemaal weer nieuw uit!

Ook alle boutjes die verroest waren heb ik vervangen, dwarsbalk boven de radiator ook opnieuw gespoten.

Mistlichten gestoken, deze moeten alleen nog aangesloten worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: mijn eerste bus !

Bericht door Multivan Generation »

Je maakt er mooi werk van,
mijn complimenten :yes
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: mijn eerste bus !

Bericht door RichardK »

Multivan Generation schreef:Je maakt er mooi werk van,
mijn complimenten :yes
+1
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: mijn eerste bus !

Bericht door mot »

Dankuwel heren, het is voor mij een leerzaam proces, bijna alles was/is de eerste keer...

Vandaag nieuwe brandstoffilter gestoken en de voorkant afgewerkt, ook nog wat klein grut onder handen genomen, hier volgen nog enkele beelden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie