Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Banden vraagje
Banden vraagje
Ik had graag wat info inverband met banden gehoord.
Ik heb voor mijn T4 net nieuwe alu velgen gekocht en nu ben ik aan het rondkijken voor banden.
Ik heb enkele merken in gedacht die er eventueel zou opleggen.
Daarom vraag ik heier even of er iemand ervaring heeft met deze banden.
Het gaat over de GT RADIAL CHAMPIRO en het merk WANLI.
Beide zijn goedkopere banden waarmee ik helemaal geen ervaring heb, ik heb altijd met merkbanden gereden.
Kan iemand mij hierover wat info verschaffen ?
Kwa levensduur en grip, droog of nat ?
Is het de moeite om goedkopere banden te kopen of toch beter voor een zogenaamde merkband gaan?
Ik wil er wel even bijzeggen dat ik nogal sportief rijdt en de grip van mijn banden echt wel (op)gebruik soms
Het gaat om de maat 235/45/17 loadindex 97
Ik heb voor mijn T4 net nieuwe alu velgen gekocht en nu ben ik aan het rondkijken voor banden.
Ik heb enkele merken in gedacht die er eventueel zou opleggen.
Daarom vraag ik heier even of er iemand ervaring heeft met deze banden.
Het gaat over de GT RADIAL CHAMPIRO en het merk WANLI.
Beide zijn goedkopere banden waarmee ik helemaal geen ervaring heb, ik heb altijd met merkbanden gereden.
Kan iemand mij hierover wat info verschaffen ?
Kwa levensduur en grip, droog of nat ?
Is het de moeite om goedkopere banden te kopen of toch beter voor een zogenaamde merkband gaan?
Ik wil er wel even bijzeggen dat ik nogal sportief rijdt en de grip van mijn banden echt wel (op)gebruik soms
Het gaat om de maat 235/45/17 loadindex 97
RON
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
tja, als je veel eisen stelt aan een band.... ga dan voor een goed merk (goodyear / michelin / bridgestone / dunlop / vredestein topsegment enz)
Gaat het alleen om de kosten dan KUN je goed uitvallen met goedkopere merken, maar pas op!
soms is een band van 3/4 van de prijs van een merkband soms minder dan 3/4 van de kilometers haalt en dan vaak ook met mindere prestaties.
Zelf heb ik sinds kort wanli op de bus (ik had door technische mankementen even het geld niet om 600 euro neer te leggen voor 4 goodyears/bridgestones ofzo (235/45zr1794h)) deze heb ik met 90% profieldiepte gekocht voor 150 euro de vier.
Eerste dat me opviel bij het rijden met deze banden is VEEL LAWAAI......
verder valt het wel mee, ik heb nog geen wegliggingproblemen gehad. op een forum in duitsland (bij google zoeken op wanli en je komt er wel wat tegen) zag ik wel goede reacties over wanli.
Goedkopere prijs kan verschillende oorzaken hebben, inferieure materialen maar ook (en dat zie je bij aziatische banden vaak) minder research kosten (ze jatten het profiel van een merkband en waarschijnlijk het compound ook...)
een goedkopere band is niet per definitie slechter, maar de kans zit er wel in
Gaat het alleen om de kosten dan KUN je goed uitvallen met goedkopere merken, maar pas op!
soms is een band van 3/4 van de prijs van een merkband soms minder dan 3/4 van de kilometers haalt en dan vaak ook met mindere prestaties.
Zelf heb ik sinds kort wanli op de bus (ik had door technische mankementen even het geld niet om 600 euro neer te leggen voor 4 goodyears/bridgestones ofzo (235/45zr1794h)) deze heb ik met 90% profieldiepte gekocht voor 150 euro de vier.
Eerste dat me opviel bij het rijden met deze banden is VEEL LAWAAI......
verder valt het wel mee, ik heb nog geen wegliggingproblemen gehad. op een forum in duitsland (bij google zoeken op wanli en je komt er wel wat tegen) zag ik wel goede reacties over wanli.
Goedkopere prijs kan verschillende oorzaken hebben, inferieure materialen maar ook (en dat zie je bij aziatische banden vaak) minder research kosten (ze jatten het profiel van een merkband en waarschijnlijk het compound ook...)
een goedkopere band is niet per definitie slechter, maar de kans zit er wel in
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Banden vraagje
Als je deze maat banden rijdt dan zijn ze altijd zowieso veel sneller kaal als dat je gewoon standaard 195/70 R 15C loadindex 104 rijdtdukerider schreef:Ik had graag wat info inverband met banden gehoord.
Ik heb voor mijn T4 net nieuwe alu velgen gekocht en nu ben ik aan het rondkijken voor banden.
Ik heb enkele merken in gedacht die er eventueel zou opleggen.
Daarom vraag ik heier even of er iemand ervaring heeft met deze banden.
Het gaat over de GT RADIAL CHAMPIRO en het merk WANLI.
Beide zijn goedkopere banden waarmee ik helemaal geen ervaring heb, ik heb altijd met merkbanden gereden.
Kan iemand mij hierover wat info verschaffen ?
Kwa levensduur en grip, droog of nat ?
Is het de moeite om goedkopere banden te kopen of toch beter voor een zogenaamde merkband gaan?
Ik wil er wel even bijzeggen dat ik nogal sportief rijdt en de grip van mijn banden echt wel (op)gebruik soms
Het gaat om de maat 235/45/17 loadindex 97
(daarmee rijdt je 90.000 km voor en 120.000km achter, met merkbanden
continentall, michelin achilles, en bridgestone duravis R630)
en 235/45/17 loadindex 97 zijn duurder in aanschaf, dus economisch gezien
niet zo'n goede keuze als 195/70R15C
Tip:
deze firma heeft ook best wel concurerende banden prijzen en royale keuze
met beoordeling.
http://www.autobandenmarkt.nl/start.html
ik heb Merit banden (Hercules is hetzelfde) 235/45/17 loadidex 97 nu 45000 km mee gereden en zit nog profiel genoeg op en de kosten 119 euro ps waar bij Alltyre in Acht bij Eindhoven http://www.alltyre.com/
- Pascal-141
- Berichten: 10855
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Banden vraagje
En op het gebied van wegligging met die 195/70/15 ?? Dat is 0,0 .frank884 schreef: Als je deze maat banden rijdt dan zijn ze altijd zowieso veel sneller kaal als dat je gewoon standaard 195/70 R 15C loadindex 104 rijdt
(daarmee rijdt je 90.000 km voor en 120.000km achter, met merkbanden
continentall, michelin achilles, en bridgestone duravis R630)
en 235/45/17 loadindex 97 zijn duurder in aanschaf, dus economisch gezien
niet zo'n goede keuze als 195/70R15C
Tip:
deze firma heeft ook best wel concurerende banden prijzen en royale keuze
met beoordeling.
http://www.autobandenmarkt.nl/start.html
De laagprofielbanden zullen inderdaad sneller slijten , dat weet iedereen die logisch nadenkt , want een laagprofielband is een "sportieve" band ,dus met betere grip op de weg door de zachtere rubbersamenstelling , dus met als gevolg ook snellere slijtage.
Het hangt er gewoon vanaf wat je zelf wil . Wil je een beetje sportief rijden , dan is een laagprofielband de aangewezen oplossing.
Ik rijd met mijn banden 235/45/17 gemiddeld tussen 20 en 25.000km en dan zijn ze op. Nou en ? Ik heb een "nogal" sportieve rijstijl , dus banden slijtage hoort erbij. Maar ik rij dan wel graag met een band waarvan ik weet dat die mijn T4 op de weg houd...
Enne ... ik betaal een 235/45/17 ongeveer 110eur ,terwijl ik voor een 205/65/15 band ook al bijna 100 eur moet neerleggen... Is dat prijsverschil dan zo groot ?
Ik heb zelf 3 auto's , en koop minimaal 12 banden /jaar (3 sets) ... ach , we kunnen er maar plezier aan beleven denk ik soms ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
de bandenspecialist
werk zelf in de banden bij euromaster leeuwarden.
Zou persoonlijk niet kiesen voor en merk als wanli etc geef liever iets meer geld uit.
goodyear redelijk maar slijt sneller. michelin gewoon top maar duurder.
Kleber 2e merk michelin ook erg goed.
en wil je goedkoop en toch goede kwaliteit moet je eens kijken om maxis banden heb er zelf ook 2 er onder en voldoet mij tot nu toe erg goed.
goedkoop is meestal duurkoop.
Zou persoonlijk niet kiesen voor en merk als wanli etc geef liever iets meer geld uit.
goodyear redelijk maar slijt sneller. michelin gewoon top maar duurder.
Kleber 2e merk michelin ook erg goed.
en wil je goedkoop en toch goede kwaliteit moet je eens kijken om maxis banden heb er zelf ook 2 er onder en voldoet mij tot nu toe erg goed.
goedkoop is meestal duurkoop.
Bedankt voor de reakties
Als de Wanli's zoveel lawaai geven zoals boven vermeld dan vallen die zowiezo af.
Heeft er nog iemand ervaring met de Champiro's tegenover een merkband dan hoor ik het graag.
Op bandenmarkt.nl kan je de Champiro's kopen voor 95€ het stuk daarbij komt nog ongeveer 6€ voor het monteren op de velgen.
Ik kan Dunlops SP 01 hebben gemonteerd voor 131€ het stuk.
Is het dan de moeite om de Champiro's te kopen.
Bij mij gaat een stelletje laagprofielbanden niet veel langer als 20000km mee.
Als de Wanli's zoveel lawaai geven zoals boven vermeld dan vallen die zowiezo af.
Heeft er nog iemand ervaring met de Champiro's tegenover een merkband dan hoor ik het graag.
Op bandenmarkt.nl kan je de Champiro's kopen voor 95€ het stuk daarbij komt nog ongeveer 6€ voor het monteren op de velgen.
Ik kan Dunlops SP 01 hebben gemonteerd voor 131€ het stuk.
Is het dan de moeite om de Champiro's te kopen.
Bij mij gaat een stelletje laagprofielbanden niet veel langer als 20000km mee.
RON
ik zou dan voor de dunlops gaan. een goede tip nog lijn je bus eens goed uit.
Ken genoeg voorbeelden op mijn werk dat de sporing wel goed staat maar caster en camber een puinhoop is.Owja en de banden spanning hou die lekker op het maximum wat de band mag hebben zo heb je het langse plezier van je banden.
En banden via bandenmarkt is een leuke optie prijzen zijn niet erg hoog montage kan bij ieder banden bedrijf gebeuren. Alleen willen de banden wel vaak een jaar of twee oud zijn. dat kun je zien aan de dot nummers.
Ken genoeg voorbeelden op mijn werk dat de sporing wel goed staat maar caster en camber een puinhoop is.Owja en de banden spanning hou die lekker op het maximum wat de band mag hebben zo heb je het langse plezier van je banden.
En banden via bandenmarkt is een leuke optie prijzen zijn niet erg hoog montage kan bij ieder banden bedrijf gebeuren. Alleen willen de banden wel vaak een jaar of twee oud zijn. dat kun je zien aan de dot nummers.
- Multivan Generation
- Berichten: 34124
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
ik heb GT radial champiro er onder zitten
had hiervoor Fulda carat excellero
Met die fulda ruim 45000 km gereden.
nu die champiro's eronder
vergelijking: de zijwangen zijn stugger als die van de fulda
geluidsproductie ietsje hoger maar geen herrie hoor, zeker niet.
Ik heb er nu bijna 8000 mee gereden en vind het wel een aarader.
de grens ligt wel iets dichter bij als bij de Fulda
misschien 10% eerder
doe er je voordeel mee.
had hiervoor Fulda carat excellero
Met die fulda ruim 45000 km gereden.
nu die champiro's eronder
vergelijking: de zijwangen zijn stugger als die van de fulda
geluidsproductie ietsje hoger maar geen herrie hoor, zeker niet.
Ik heb er nu bijna 8000 mee gereden en vind het wel een aarader.
de grens ligt wel iets dichter bij als bij de Fulda
misschien 10% eerder
doe er je voordeel mee.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Banden vraagje
Dat is maar net hoe je er tegenaan kijkt: ik heb daar geen behoefte aanPascal-141 schreef:En op het gebied van wegligging met die 195/70/15 ?? Dat is 0,0 .frank884 schreef: Als je deze maat banden rijdt dan zijn ze altijd zowieso veel sneller kaal als dat je gewoon standaard 195/70 R 15C loadindex 104 rijdt
(daarmee rijdt je 90.000 km voor en 120.000km achter, met merkbanden
continentall, michelin achilles, en bridgestone duravis R630)
en 235/45/17 loadindex 97 zijn duurder in aanschaf, dus economisch gezien
niet zo'n goede keuze als 195/70R15C
Tip:
deze firma heeft ook best wel concurerende banden prijzen en royale keuze
met beoordeling.
http://www.autobandenmarkt.nl/start.html
De laagprofielbanden zullen inderdaad sneller slijten , dat weet iedereen die logisch nadenkt , want een laagprofielband is een "sportieve" band ,dus met betere grip op de weg door de zachtere rubbersamenstelling , dus met als gevolg ook snellere slijtage.
Het hangt er gewoon vanaf wat je zelf wil . Wil je een beetje sportief rijden , dan is een laagprofielband de aangewezen oplossing.
Ik rijd met mijn banden 235/45/17 gemiddeld tussen 20 en 25.000km en dan zijn ze op. Nou en ? Ik heb een "nogal" sportieve rijstijl , dus banden slijtage hoort erbij. Maar ik rij dan wel graag met een band waarvan ik weet dat die mijn T4 op de weg houd...
Enne ... ik betaal een 235/45/17 ongeveer 110eur ,terwijl ik voor een 205/65/15 band ook al bijna 100 eur moet neerleggen... Is dat prijsverschil dan zo groot ?
Ik heb zelf 3 auto's , en koop minimaal 12 banden /jaar (3 sets) ... ach , we kunnen er maar plezier aan beleven denk ik soms ...
Ik moet mijn euro's 1 voor 1 verdienen en daarvoor sta ik al om 3.45 uur dagelijks op,en ben blij dat ik 1 auto kan betalen met ide 99 euro wegenbelasting per maand erbij..... en dan ga ik liever wat rustiger met het materieel om, dan ben ik goedkoper uit... zowel in brandstof als slijtage en neem minder risiko's .....en ik heb echt geen problemen om de T4 op de weg te houden ook niet met de standaard banden, die ligt als een huis op de weg, het is maar net waar je het mee vergelijkt:.....
... maar dat komt mischien om dat ik de hele week met een 50 tons vrachtwagen combinatie rijdt,... die 4 meter hoog is en als ik daar zo mee zou rijden zou ik zo op een kant liggen met het spul.
Ps: ik heb vroeger ook wel zo gedacht ........ maar als je al 16 jaar
100.000km /jaar met de vrachtwagen rijdt en nog 20.000 met de prive wagen,
en je ziet dat het vaak misgaat door net effe te hard door de bocht of net nog ingehaald waar het niet meer kon..........dan vraag je je af wat het nut ervan is.
- Pascal-141
- Berichten: 10855
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Banden vraagje
Ik geef je daar helemaal gelijk in , Frank884, en het is inderdaad zo dat de rijstijl een keuze is dat ieder voor zichzelf uitmaakt.frank884 schreef: Dat is maar net hoe je er tegenaan kijkt: ik heb daar geen behoefte aan
Ik moet mijn euro's 1 voor 1 verdienen en daarvoor sta ik al om 3.45 uur dagelijks op,en ben blij dat ik 1 auto kan betalen met ide 99 euro wegenbelasting per maand erbij..... en dan ga ik liever wat rustiger met het materieel om, dan ben ik goedkoper uit... zowel in brandstof als slijtage en neem minder risiko's .....en ik heb echt geen problemen om de T4 op de weg te houden ook niet met de standaard banden, die ligt als een huis op de weg, het is maar net waar je het mee vergelijkt:.....
... maar dat komt mischien om dat ik de hele week met een 50 tons vrachtwagen combinatie rijdt,... die 4 meter hoog is en als ik daar zo mee zou rijden zou ik zo op een kant liggen met het spul.
Ps: ik heb vroeger ook wel zo gedacht ........ maar als je al 16 jaar
100.000km /jaar met de vrachtwagen rijdt en nog 20.000 met de prive wagen,
en je ziet dat het vaak misgaat door net effe te hard door de bocht of net nog ingehaald waar het niet meer kon..........dan vraag je je af wat het nut ervan is.
En ja, ook de portemonnee beslist daarin mee
Ik heb trouwens eens als test een tijdje met standaard 195/70/15 banden gereden op mijn T4 , en het was echt niet te doen ... Man wat was ik tevreden toen ik terug de laagprofielbandjes erop had
Mijn winterbanden 205/65/15 (Kleber) zijn trouwens ook nog baanvast , maar ik pas dan ook mijn rijstijl een beetje aan (t'is dan tenslotte ook winterperiode hé wanneer je zo'n banden gebruikt)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34124
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer: