Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VAG COM

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

VAG COM

Bericht door Roger B. (11)61 »

Enkele vragen over VAG com.

hoe stel ik het inspuittijdstip dynamisch af met VAG-com? (net pomp vervangen en globaal (want beter kan het niet met die merktekens op pomp en krukas) op tijd staan, motor loopt wel redelijk, maar zit nog knikker geluidje in van verkeerde timing.


Aangezien ik vanochtend bij de puppycursus bijna te voet naar huis kon (mwah is maar 40 km.....) omdat de motor telkens na het aanslaan na een seconde weer afsloeg (ik vermoedde de oorzaak toen al) en vanavond bij uitlezen de foutmelding dat de motor door immobilizer gestopt was naar voren kwam wil ik die ook graag UITschakelen.
Als ze de bus willen hebben nemen ze hem ook MET immobilizer wel mee, geen zin om een keer echt langs de weg te staan vanwege dat stuk electronica

HOE schakel ik de immobilizer uit met VAG com?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Kijk eens bij de website van de Vagcom specialist. Ik heb hier gisteren ook nog veel info weggehaald ivm het niet willen aanslaan van de bus.

Vag Com specilist

Enne, vragen hier hoe je je startblokkering uitzet lijkt me niet zo heel verstandig, ook mensen met verkeerde bedoelingen kunnnen mee kijken.

Succes.

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik ging er van uit dat je zonder de originele sleutel het systeem niet kon deactiveren (transponderchip nodig om die functie te gebruiken oid)

maar begrijp wel dat dit gevoelige info is....
(eventueel per mail.. KAN het wel met VAGcom?)

Wat pomptiming betreft zegt de site van jouw link dat het met de shareware versie van VAG com niet afgesteld kan worden..... maar ik heb de volledige versie.... kan het daar wel mee dan? en hoe?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

met vagcom niet uit te schakelen, jammer maar helaas

vagcom kun je gebruiken om het inspuittijdstip te controleren.
Daarna wat sleutelen, en weer controleren.

Enne een fractie van een milimeter heeft al een groot effect hoor.
Is maar een tip.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Hoi, als je even kijkt bij onmogelijkheden van Vag com:

2. Kan ik de 'factory ignition kill setup' (startonderbreker) (immobilizer) en het fabrieks-alarm uitschakelen, want ik wil een andere alarm monteren.

Nee, dan kan niet met VAG-COM. Zie het officiele VAG-COM standpunt.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het op een andere manier wel kan. Ik heb wel een adres die het een en ander kan regelen voor je. Dit doe ik alleen ff buiten het forum om, ik wil niemand in discrediet/verkeerde gedachtes brengen.

Hoe je de pomp timing zelf kan veranderen in Vagcom weet ik zelf niet, misschien dat T4Dick je hiermee verder kan helpen??

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

pomptiming zelf kun je er niet mee veranderen, alleen controleren..

dacht ik althans :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik weet ook wel iemand die aangegeven heeft dat ie het kan uitzetten (die startblokkering) maar das een end rijden alleen daarvoor...

Dat van die pomptiming... Ja dat het bijna niet af te stellen is met sleutelen is me duidelijk (heb de pomp net zelf erop gezet en zo goed en kwaad als het ging afgesteld, maar moet nog beter vandaar de vraag.

Omdat ze op die site zo expliciet zeggen dat de timing niet aan te passen is met de sharewareversie van VAGcom vroeg ik me af of het met de volledige versie dan wel kan....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

wil je hem softwarematig ophogen dan?
zo ja, dan moet dat in de software van de motorcomputer gebeuren,

evenals het andere dat je wilde.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

ophogen??

ik weet dat bij de dealer de timing dynamisch afgesteld wordt via de computer, dat wilde ik ook doen, en liefst voor minder dan de 135 euro :ie EX btw :ie :ie die de dealer vraagt voor pomptiming afstellen........

en dat andere....tja dan moet ik maar een keertje langs die man die het wel kan doen rijden.....hoop dat ie me niet totaal in de steek laat voor die tijd :groteogen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Hoi Roger,

De waardes voor de pomptiming kun je aflezen onder motor 1 en dan Basic Settings 4 en dan groep 000 activeren (volledige versie nodig).

(Je kunt in hetzelfde scherm ook op TDI timing rechtsonder drukken en dan krijg je een soort scoopbeeld met daarin aangegeven de grenswaardes, wel even de juiste inspuitpomp aanklikken, werkt fijner vind ik zelf).

Op plaats 2 zie je dan de timing en op plaats 9 de brandstoftemperatuur.
De brandstoftemperatuur moet ongeveer tussen 120 en 190 staan, warme motor dus.

Het 2e getal moet dan binnen bepaalde waardes staan.
Voor een TDI uit ongeveer 1998 met ACV motor tussen 38 en 67.
(dit is de afstelwaarden, controle tussen 30 en 85?) heb deze waardes uit ELSA. Als je het TDI timing scherm gebruikt en je kiest de juiste motorcode heb je altijd de juiste waarden!


Voor het afstellen heb ik 2 methodes, officiele en de VEILIGE methode zullen we maar zeggen......

Het afstellen gebeurt bij de riem die de inspuitpomp aandrijft, dus NIET de distributieriem. De bovenste rol is een omlooprol en de onderste is de spanrol.
Door de omlooprol een weinig te verdraaien kunnen we het inspuitmoment zeer nauwkeurig afstellen. We maken de riem dan effectief wat langer en korter in het strakke deel, de totale lengte kunnen we natuurlijk niet veranderen. De spanning van de riem zal maar een ietsje veranderen en opnieuw afstellen van de riemspanning is meestal niet nodig.

De pomp zelf heeft met deze basisinstelling dan een bepaald verstelbereik, aangestuurt door de motor ECU. Staat de basisafstelling niet goed dan loopt de inspuitverstelling mechanisch tegen het begin of eind aan zullen we maar zeggen. De rol is te verdraaien met een imbussleutel en zit vast met een 13 mm moer. (wel eerst een aantal kappen enz. verwijderen om er bij te kunnen.

Bij de officiele methode gebeurt dit afstellen met lopende motor, vandaar dus dynamisch afstellen. Spelingen enz. worden dan weggewerkt. Gevaar is dat we bij draaiende motor met een sleutel 13mm en een imbussleutel bij de riem zitten te prutsen. Is te doen maar dan wel het hoofd koel houden en niets laten vallen of te ver losdraaien. Ook moet je nog op de PC kunnen kijken, of laten kijken.

Bij de veilige methode kun je de moer een eindje lossen en dan met de imbussleutel de rol een ietsje verdraaien en dan weer vastzetten. Daarna de motor starten en de waarde controleren. Je ziet dan vanzelf wel of je de goede kant op versteld. Kost iets meer tijd maar is wel veiliger. Draai de 13 mm moer niet TE vast (20Nm).

Mocht het afstellen met deze methode niet willen. Dat wil zeggen dat je de omlooprol veel te ver moet verstellen om bij de juiste waarde in de buurt te komen, dan heb je de mechanische afstellingen van de beide riemen niet goed gedaan. Dit zal dan helaas nog een keer moeten.

DIT ALLES IS GEHEEL VOOR EIGEN RISICO!

Zie ook op de site van Gerrit Speek bij pomptiming.

Succes.
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Voor Audi/VW voertuigen met IMMO1 en IMMO2 is er een Immo emulator te koop voor rond de 100 euro. Dit is een printplaatje met IC's die de Immo code genereren en zo het Immo stuurapparaat vrijgeven.
Is niet illegaal en wordt gebruikt door tuners die bijvoorbeeld de Audi (turbo) motoren gebruiken in kitcars. Of een nieuwere motor in een classic car.
Het is dan vaak niet te doen om volledige kabelbomen enz. om te zetten, deze maken ze dan zelf zonder speciale sleutels enz. ; )

Weet niet of dit slim is gezien de diefstalgevoeligheid.

Even Googelen met VW Immo Emulator.

Heb hier geen ervaring en/of binding mee. Weet dus ook niet of het gaat werken. Zal zeker niet werken met IMMO3 (er staat dan w3 op je sleutel).

Groeten.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Bedankt voor de info...ga maar een aan het sleutelen met de laptop ernaast ;-)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Multivan Generation schreef:met vagcom niet uit te schakelen, jammer maar helaas

vagcom kun je gebruiken om het inspuittijdstip te controleren.
Daarna wat sleutelen, en weer controleren.

Enne een fractie van een milimeter heeft al een groot effect hoor.
Is maar een tip.
dat zei ik dus al, controleren.... :knipoog

Zeer goede uitleg T4dick :toppie :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie