Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Nieuwe T4 bedrijfsbus
Nieuwe T4 bedrijfsbus
Hallo,
Ik ben Sam en heb voor mijn eigen bedrijf "FiCom" gisteren een T4 102PK 2.5 TDI DC gekocht.
Na een aantal andere bedrijfswagens te hebben gereden en hier steeds problemen mee te ondervinden, ben ik op aanraden van mijn garage op zoek gegaan naar een T4. Dit is wel even iets anders als je gewend ben om bedrijfswagens te rijden tussen de 3 en 5 jaar oud. Om de T4 het comfort te geven van een nieuwere auto moet er dan ook veel aan gebeuren en zal ik een aantal concessies moeten doen.
Gisteren heb ik dus een zwarte T4 uit 98 weten te bemachtigen welken totaal uitgeleefd is en waar veel aan dient te gebeuren, dit gaat dus een heel project worden. Om te beginnen moet er voor worden gezorgd dat de bus in technisch goede staat word gebracht waarna ik de optische staat en het comfort van de bus zal aanpakken. Maandag zal ik die bus van de verkoper naar mijn garage rijden waar ze de technische staat van de bus zullen gaan beoordelen en in orde brengen. Hierna zal ik langzamerhand de bus gaan opknappen.
Een aantal zaken die gedaan moeten worden zijn:
- Het uitlaatsysteem rammelt aan alle kanten, waarschijnlijk de kat vervangen of er tussen uit halen.
- Er zijn geen gegevens bekend over de distributieriem dus deze moet vervangen worden.
- Alle vloeistoffen gaan er uit, de systemen worden waar nodig grondig gereinigd en opnieuw afgevuld.
- Naar waarschijnlijkheid is de bak overleden en moet er een revisie bak in
- De koppeling lijkt goed, maar indien deze er aan zit te komen gaat deze gelijk met de bak revisie mee
- De bus remt slecht, remblokken en evt. de remschijven moeten worden vervangen.
- De banden zijn helemaal kaal en moeten dus ook worden vervangen.
- Het stuur trilt, mogelijk opnieuw uitlijnen of nieuwe fusekogels.
- Er is een plek op de onderdorpel doorgeroest, deze moet gelast en gespoten worden.
- Diverse roestplekken behandelen en spuiten.
- Schijfdeur gaat stroef, nieuwe rollers plaatsen
- Het elektrische raam aan de bestuurderszijde werkt niet, de moet ik repareren
- Ramen in de achterdeuren zitten er niet meer in, hierin plaatsen lassen en spuiten.
- Raam in dubbele cabine wand heeft geen functie meer deze word dichtgemaakt.
- Het interieur is uitgeleefd, en moet worden schoon gemaakt c.q. deels worden vervangen en gemoderniseerd.
- Gaten in de dubbele cabine wand waar woofers hebben gezeten moeten worden dichtgemaakt.
- Hier en daar wat deukjes en krasjes wegspuiten.
- Het installeren van een audiosysteem met navigatie en achteruitrijcamera
- Het vervangen van de speakers
- Het opnieuw betimmeren van de laadruimte zodat deze toegesneden is voor mijn werkzaamheden.
- en alles wat ik nog vergeten ben of boven water gaat komen.
Zoals je ziet een hele lijst waar ik het komende jaar nog wel mee zoet ben
Ik ben Sam en heb voor mijn eigen bedrijf "FiCom" gisteren een T4 102PK 2.5 TDI DC gekocht.
Na een aantal andere bedrijfswagens te hebben gereden en hier steeds problemen mee te ondervinden, ben ik op aanraden van mijn garage op zoek gegaan naar een T4. Dit is wel even iets anders als je gewend ben om bedrijfswagens te rijden tussen de 3 en 5 jaar oud. Om de T4 het comfort te geven van een nieuwere auto moet er dan ook veel aan gebeuren en zal ik een aantal concessies moeten doen.
Gisteren heb ik dus een zwarte T4 uit 98 weten te bemachtigen welken totaal uitgeleefd is en waar veel aan dient te gebeuren, dit gaat dus een heel project worden. Om te beginnen moet er voor worden gezorgd dat de bus in technisch goede staat word gebracht waarna ik de optische staat en het comfort van de bus zal aanpakken. Maandag zal ik die bus van de verkoper naar mijn garage rijden waar ze de technische staat van de bus zullen gaan beoordelen en in orde brengen. Hierna zal ik langzamerhand de bus gaan opknappen.
Een aantal zaken die gedaan moeten worden zijn:
- Het uitlaatsysteem rammelt aan alle kanten, waarschijnlijk de kat vervangen of er tussen uit halen.
- Er zijn geen gegevens bekend over de distributieriem dus deze moet vervangen worden.
- Alle vloeistoffen gaan er uit, de systemen worden waar nodig grondig gereinigd en opnieuw afgevuld.
- Naar waarschijnlijkheid is de bak overleden en moet er een revisie bak in
- De koppeling lijkt goed, maar indien deze er aan zit te komen gaat deze gelijk met de bak revisie mee
- De bus remt slecht, remblokken en evt. de remschijven moeten worden vervangen.
- De banden zijn helemaal kaal en moeten dus ook worden vervangen.
- Het stuur trilt, mogelijk opnieuw uitlijnen of nieuwe fusekogels.
- Er is een plek op de onderdorpel doorgeroest, deze moet gelast en gespoten worden.
- Diverse roestplekken behandelen en spuiten.
- Schijfdeur gaat stroef, nieuwe rollers plaatsen
- Het elektrische raam aan de bestuurderszijde werkt niet, de moet ik repareren
- Ramen in de achterdeuren zitten er niet meer in, hierin plaatsen lassen en spuiten.
- Raam in dubbele cabine wand heeft geen functie meer deze word dichtgemaakt.
- Het interieur is uitgeleefd, en moet worden schoon gemaakt c.q. deels worden vervangen en gemoderniseerd.
- Gaten in de dubbele cabine wand waar woofers hebben gezeten moeten worden dichtgemaakt.
- Hier en daar wat deukjes en krasjes wegspuiten.
- Het installeren van een audiosysteem met navigatie en achteruitrijcamera
- Het vervangen van de speakers
- Het opnieuw betimmeren van de laadruimte zodat deze toegesneden is voor mijn werkzaamheden.
- en alles wat ik nog vergeten ben of boven water gaat komen.
Zoals je ziet een hele lijst waar ik het komende jaar nog wel mee zoet ben
Laatst gewijzigd door ficom op 26 jun 2015, 21:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe T4 bedrijfsbus
Eigenlijk heb je wel gelijk Rob, Ik had hem ook bijna laten staan. Maar ik had er ook niet heel veel voor betaald. Liever had ik er nog wat minder voor betaald maar dat zat er niet in, als er niet te veel verassingen bij komen kom ik er wel mee uit qua prijs. En aan de andere kant is het wel weer mooi dat als de bus klaar is dat van een hoop dingen zeker ben dat ze goed zijn. Daarnaast kan ik gelukkig een hoop dingen zelf waardoor de kosten enigszins zijn te drukken, alleen het motorische deel laat ik doen.
Laatst gewijzigd door ficom op 26 jun 2015, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe T4 bedrijfsbus
Welkom Sam,
Tjonge ...... dit is wel een heel project
Ik zou het denk ik ook anders doen, maar goed ik neem aan dat je er over na hebt gedacht.
Suc6 met je bus.
Groet Ab
Tjonge ...... dit is wel een heel project
Ik zou het denk ik ook anders doen, maar goed ik neem aan dat je er over na hebt gedacht.
Suc6 met je bus.
Groet Ab
Re: Nieuwe T4 bedrijfsbus
Ik koop ook altijd opknappers maar als ik dit lees zou ik hem zelfs hebben laten staan :)
Succes met het opknappen!
Succes met het opknappen!
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- Pascal-141
- Berichten: 10855
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Nieuwe T4 bedrijfsbus
Heb je die T4 gratis gehad of zo ?
dat is een heeeeeeele waslijst aan reparaties , voor een 98-er.
Voor pakweg 4000eur vind je wel een complete , goedlopende T4 , waar nagenoeg geen werk aan zit , en die ook nog eens veel jonger is
dat is een heeeeeeele waslijst aan reparaties , voor een 98-er.
Voor pakweg 4000eur vind je wel een complete , goedlopende T4 , waar nagenoeg geen werk aan zit , en die ook nog eens veel jonger is
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34124
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Nieuwe T4 bedrijfsbus
Een heel project?
---> dat kun je in het T4 projecten forum prima kwijt..
Is inderdaad een hele waslijst, zeker voor "een nieuwe eigenaar".
Wat voor motor ligt er in?
Groetjes en veel plezier van je bus..
Peter
---> dat kun je in het T4 projecten forum prima kwijt..
Is inderdaad een hele waslijst, zeker voor "een nieuwe eigenaar".
Wat voor motor ligt er in?
Groetjes en veel plezier van je bus..
Peter
Re: Nieuwe T4 bedrijfsbus
Idd een hele waslijst, maar er zitten daar ook wel wat kleine dingetjes tussen of dingen die niet geheel noodzakelijk zijn c.q. anders op te lossen zijn. Maar ik ben gewoon de gek die een 17 jaar oude bus in nagenoeg nieuwstaat wil brengen en dingen zelfs nog wil verbeteren. Daarnaast is een bus van 15 jaar of ouder voor mij qua bijtelling interessanter dan een van de laatste t4 modellen, of hij een wijsneus heeft of niet maakt voor mij niet uit.
Maar het is ook voor mij een hele gok, mocht er echt te veel dingen aan mis zijn dan gaat hij gewoon weer weg. Zo als ik het nu kon beoordelen gaven de synchronisatie-ringen bij het schakelen van 3 naar 4 een ligt probleem. Maar mogelijk kan dit ook andere oorzaken hebben, te weinig olie of slechte koppelingsplaten. De koppeling voelde iig niet zwaar aan dus de drukgroep lijkt mij in orde. Zoals ik het nu bekijk zal ik met die bak ook nog wel even door kunnen rijden, maar aan de andere kant los ik het probleem liever gelijk op. Maar het is gewoon even kijken wat mijn garage er maandag van zegt.
De motor die er in ligt is een 102 PK TDI en zodra ik er echt aan begin zal ik zeker bij projecten en topic aanmaken.
Mogelijk is het zelfs een caravelle uitvoering maar dat weet ik niet geheel zeker. Hij heeft wel tapijt in de cabine, hemel bekleding, dakraam, caravelle stoelen op de voorste rij. Echter ontbreekt het carevelle kunststof in de laadruimte en heeft hij geen schuiijfraam in de dubbele cabine, mogelijk is dit weggehaald of is hij deels omgebouwd naar een carevelle uitvoering.
Maar het is ook voor mij een hele gok, mocht er echt te veel dingen aan mis zijn dan gaat hij gewoon weer weg. Zo als ik het nu kon beoordelen gaven de synchronisatie-ringen bij het schakelen van 3 naar 4 een ligt probleem. Maar mogelijk kan dit ook andere oorzaken hebben, te weinig olie of slechte koppelingsplaten. De koppeling voelde iig niet zwaar aan dus de drukgroep lijkt mij in orde. Zoals ik het nu bekijk zal ik met die bak ook nog wel even door kunnen rijden, maar aan de andere kant los ik het probleem liever gelijk op. Maar het is gewoon even kijken wat mijn garage er maandag van zegt.
De motor die er in ligt is een 102 PK TDI en zodra ik er echt aan begin zal ik zeker bij projecten en topic aanmaken.
Mogelijk is het zelfs een caravelle uitvoering maar dat weet ik niet geheel zeker. Hij heeft wel tapijt in de cabine, hemel bekleding, dakraam, caravelle stoelen op de voorste rij. Echter ontbreekt het carevelle kunststof in de laadruimte en heeft hij geen schuiijfraam in de dubbele cabine, mogelijk is dit weggehaald of is hij deels omgebouwd naar een carevelle uitvoering.
Laatst gewijzigd door ficom op 27 jun 2015, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34124
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Nieuwe T4 bedrijfsbus
Een originele caravelle heeft een chassisnummer wat begint met WV2..
Re: Nieuwe T4 bedrijfsbus
Handig weetje, mijne is dus geen echte caravelle: WV1
Re: Nieuwe T4 bedrijfsbus
Zo als belooft het project draaitje.