Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Trillen
Trillen
Heren en dames, een vraag:
Vorig jaar heb ik de rechter aandrijfas preventief vervangen. Ben alleen zo dom geweest (ivm leversnelheid) de goedkoopste te nemen. Nu al een tijdje bespeur ik een trilling als ik gasgeef (versnel). Op de zelfde snelheid rijden alles ok. Omdat ik ook bij koude motor een flikte trilling had, heb ik een paar maanden geleden het 2massvliegwiel laten vervangen. Trimmen bij wegrijden met koude motor is weg. Banden laten balanceren, Weer wat minder trilling. Maar het is niet weg. Voor de vervangen van de aandrijfas had ik dit niet.
Welke oorzaak zou het meeste kans hebben :
- aandrijfas
- een pompverstuiver (hoe kun je daar achter komen)
- iemand nog een suggestie ?
Met groet
Vorig jaar heb ik de rechter aandrijfas preventief vervangen. Ben alleen zo dom geweest (ivm leversnelheid) de goedkoopste te nemen. Nu al een tijdje bespeur ik een trilling als ik gasgeef (versnel). Op de zelfde snelheid rijden alles ok. Omdat ik ook bij koude motor een flikte trilling had, heb ik een paar maanden geleden het 2massvliegwiel laten vervangen. Trimmen bij wegrijden met koude motor is weg. Banden laten balanceren, Weer wat minder trilling. Maar het is niet weg. Voor de vervangen van de aandrijfas had ik dit niet.
Welke oorzaak zou het meeste kans hebben :
- aandrijfas
- een pompverstuiver (hoe kun je daar achter komen)
- iemand nog een suggestie ?
Met groet
Re: Trillen
Controleer eens je 3 motorsteunen ik heb alle 3 vervangen en het lijkt wel of ik in een Tesla rij zo stilInfoMuis schreef:Heren en dames, een vraag:
Vorig jaar heb ik de rechter aandrijfas preventief vervangen. Ben alleen zo dom geweest (ivm leversnelheid) de goedkoopste te nemen. Nu al een tijdje bespeur ik een trilling als ik gasgeef (versnel). Op de zelfde snelheid rijden alles ok. Omdat ik ook bij koude motor een flikte trilling had, heb ik een paar maanden geleden het 2massvliegwiel laten vervangen. Trimmen bij wegrijden met koude motor is weg. Banden laten balanceren, Weer wat minder trilling. Maar het is niet weg. Voor de vervangen van de aandrijfas had ik dit niet.
Welke oorzaak zou het meeste kans hebben :
- aandrijfas
- een pompverstuiver (hoe kun je daar achter komen)
- iemand nog een suggestie ?
Met groet
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
![fun :bifun](./images/smilies/bigfun.gif)
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Re: Trillen
Hoi Henk, Dat is ook een mogelijkheid. Zijn ze eenvoudig zelf te vervangen ?henkru schreef: Controleer eens je 3 motorsteunen ik heb alle 3 vervangen en het lijkt wel of ik in een Tesla rij zo stil![]()
Re: Trillen
Zonder brug is het niet te doen zelf dat is mijn conclusie.InfoMuis schreef:Hoi Henk, Dat is ook een mogelijkheid. Zijn ze eenvoudig zelf te vervangen ?henkru schreef: Controleer eens je 3 motorsteunen ik heb alle 3 vervangen en het lijkt wel of ik in een Tesla rij zo stil![]()
Heb het bij Ismet Vijfhuizen laten doen.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Re: Trillen
Hoi Henk, Dank je voor de info. Heb het u bij de vw garage gevraagd wat het kost en bij een lokale garage. Eens kijken wat daar uit komt.
Re: Trillen
Ik denk dat je schriktInfoMuis schreef:Hoi Henk, Dank je voor de info. Heb het u bij de vw garage gevraagd wat het kost en bij een lokale garage. Eens kijken wat daar uit komt.
![fun :muur](./images/smilies/muur.gif)
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Re: Trillen
Heb de email dan ook nog niet durven openenhenkru schreef:Ik denk dat je schrikt
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
Re: Trillen
Mijn ervaring: Wanneer motorsteunen te veel marge krijgen dan is het meestal bonken/schokken bij gas geven of loslaten.
Kwestie is wel: had je het direct na het vervangen van de aandrijfas? Zoiets verneem je in de regel namelijk meteen omdat je er op gefocust bent na het vervangen lijkt mij. Het kan natuurlijk ook een ander euvel zijn wat achtereenvolgend om de hoek komt kijken..
Voordat je op de gok onderdelen (motorsteunen) gaat vervangen zou ik eerst wat moeite steken in mogelijke oplossingen die ook de oorzaak van kunnen zijn/ uitsluitsel kunnen geven. Wielen (+banden) van voor naar achteren gewisseld? Je zou ook kunnen kijken of je een even een setje wielen kunt wisselen met iemand uit jouw regio/buurt (of misschien heeft een banden/velgenboer wel een setje liggen wat je mag uitproberen?) Kost behalve een doos gebak een stuk minder dan gokken op de steunen.
Je geeft aan dat het na het balanceren minder is geworden, lijkt mij een indicatie dat je het toch in de aandrijflijn / alles na de bak zou moeten zoeken ipv verstuivers o.i.d.
Je kunt ook eens (laten) kijken naar conditie de draagarmrubbers. Wanneer er een kleine onbalans in (één van de) aandrijfassen zit en de draagarmrubbers zijn slap geworden dan voel je die trilling terwijl bij voldoende stijve rubbers dit gedempt wordt.
Ik had een soortgelijk euvel bij mijn vorige T5 (12-2004) 120.000) en heb er de 3,5 ton versie in laten persen (de zwaarste, massieve uitvoering origineel bij de dealer, gebruik de zoekfunctie op 'draagarmrubbers'.
Kwestie is wel: had je het direct na het vervangen van de aandrijfas? Zoiets verneem je in de regel namelijk meteen omdat je er op gefocust bent na het vervangen lijkt mij. Het kan natuurlijk ook een ander euvel zijn wat achtereenvolgend om de hoek komt kijken..
Voordat je op de gok onderdelen (motorsteunen) gaat vervangen zou ik eerst wat moeite steken in mogelijke oplossingen die ook de oorzaak van kunnen zijn/ uitsluitsel kunnen geven. Wielen (+banden) van voor naar achteren gewisseld? Je zou ook kunnen kijken of je een even een setje wielen kunt wisselen met iemand uit jouw regio/buurt (of misschien heeft een banden/velgenboer wel een setje liggen wat je mag uitproberen?) Kost behalve een doos gebak een stuk minder dan gokken op de steunen.
Je geeft aan dat het na het balanceren minder is geworden, lijkt mij een indicatie dat je het toch in de aandrijflijn / alles na de bak zou moeten zoeken ipv verstuivers o.i.d.
Je kunt ook eens (laten) kijken naar conditie de draagarmrubbers. Wanneer er een kleine onbalans in (één van de) aandrijfassen zit en de draagarmrubbers zijn slap geworden dan voel je die trilling terwijl bij voldoende stijve rubbers dit gedempt wordt.
Ik had een soortgelijk euvel bij mijn vorige T5 (12-2004) 120.000) en heb er de 3,5 ton versie in laten persen (de zwaarste, massieve uitvoering origineel bij de dealer, gebruik de zoekfunctie op 'draagarmrubbers'.
Re: Trillen
Dank voor je meedenken.heemskerk schreef:Mijn ervaring: Wanneer motorsteunen te veel marge krijgen dan is het meestal bonken/schokken bij gas geven of loslaten.
Kwestie is wel: had je het direct na het vervangen van de aandrijfas? Zoiets verneem je in de regel namelijk meteen omdat je er op gefocust bent na het vervangen lijkt mij. Het kan natuurlijk ook een ander euvel zijn wat achtereenvolgend om de hoek komt kijken..
![fun :yes](./images/smilies/yes.gif)
Het is goed mogelijk dat het langzaam erger geworden is het laatste jaar. Weet in ieder geval zaken dat het er tot voor 1 jaar terug niet was.
Nee dat zal het iet zijn. Bij m'n windebranden hat ik het ook. Dat is de reden dat ik nog niet aan gedaan had, omdat ik veronderstelde dat velden/banden een oorzaak kon zijn.heemskerk schreef:Voordat je op de gok onderdelen (motorsteunen) gaat vervangen zou ik eerst wat moeite steken in mogelijke oplossingen die ook de oorzaak van kunnen zijn/ uitsluitsel kunnen geven. Wielen (+banden) van voor naar achteren gewisseld? Je zou ook kunnen kijken of je een even een setje wielen kunt wisselen met iemand uit jouw regio/buurt (of misschien heeft een banden/velgenboer wel een setje liggen wat je mag uitproberen?) Kost behalve een doos gebak een stuk minder dan gokken op de steunen.
Je kunt ook eens (laten) kijken naar conditie de draagarmrubbers. Wanneer er een kleine onbalans in (één van de) aandrijfassen zit en de draagarmrubbers zijn slap geworden dan voel je die trilling terwijl bij voldoende stijve rubbers dit gedempt wordt.heemskerk schreef:Je geeft aan dat het na het balanceren minder is geworden, lijkt mij een indicatie dat je het toch in de aandrijflijn / alles na de bak zou moeten zoeken ipv verstuivers o.i.d.
Ik had een soortgelijk euvel bij mijn vorige T5 (12-2004) 120.000) en heb er de 3,5 ton versie in laten persen (de zwaarste, massieve uitvoering origineel bij de dealer, gebruik de zoekfunctie op 'draagarmrubbers'.[/quote]
Je is ook een kandidaat. Al die rubberen delen krijgen na 11 jaar toch wel wat problemen.
Is even afwachten wat de garage hier in de buurt denk dat het kost om de motorophangen te vervangen.
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: Trillen
Heb je toevallig ook de prijzen van de motorsteunen gekregen van de dealer?(zonder montage) Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze kosten..InfoMuis schreef:iets meer dan 450 ex btw.henkru schreef: Ik denk dat je schrikt![]()
![]()
![]()
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Trillen
ik heb alle drie de motorsteunen zelf vervangen. Is te doen. zoek anders op "motorsteunen vervangen". Staan ook links naar websites. (ik heb geen idee hoe ik een topic kan linken....
)
![fun :muur](./images/smilies/muur.gif)
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: Trillen
Maar ik heb wel liever origineel. Heb van 2 andere auto's hele slechte ervaring met imitatie motorsteuen. Bij de 1 waren ze heel snel weer kapot en bij de ander waren ze veel te stug waardoor de hele auto stond te trillen...
Ik ga ze er ook zelf onder zetten, vandaar de vraag of hij de prijs van de dealer voor de onderdelen weet![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Ik ga ze er ook zelf onder zetten, vandaar de vraag of hij de prijs van de dealer voor de onderdelen weet
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen