Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onderhoud T5 2009 Gasklephuis reinigen

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Onderhoud T5 2009 Gasklephuis reinigen

Bericht door Burp »

Als je je gasklephuis wilt verwijderen en schoonmaken dan zit je hier goed. De EGR verwijderen is wat extra sleutelwerk.

Hier zie je links de EGR en rechts het gasklephuis. Beide connectoren even loshalen (palletje indrukken en voorzichtig eraf trekken). tevens de kabels uit de houder verwijderen en opzij leggen achter de vulopening van de ruitensproeiervloeistof.
Afbeelding

Hoe moeilijk kan het zijn, de slangenklem losdraaien en van de bevestiging schuiven.
Afbeelding

Als je de terugvoer van je uitlaatgas wilt verwijderen neem je een 12 kant M10.
Afbeelding

Deze twee bouten draai je de pijp mee los van de EGR koeler
Afbeelding

De andere kant loshalen kan ook, dan moet je wel een kleine ratel gebruiken omdat er wat weinig ruimte is. Ik heb de EGR deze keer laten zitten. Maak ik wel een keer een nieuw topic over. Hier zie je de twee bouten aan de onderkant van je EGR klep.
Afbeelding

De EGR klep zit op het inlaatspruitstuk vast met een Torx T30. Als de deze drie bouwen los wilt halen dan moet je eerst de pijp in de voorgaande foto verwijderen omdat je anders niet bij de onderste bout kan komen. Beetje slecht ontworpen.
Afbeelding

Verder met het gasklephuis. Drie boutjes verwijderen en het huis kun je in zijn geheel verwijderen
Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet is hij best wat vuil, ik had al wat verwijderd met remmen reiniger. Verder gewoon met de bus schoonspuiten en weg vegen. De klep niet verdraaien!
Afbeelding

Hier zit de EGR klep nog op zijn plaats, die pak ik volgende keer aan. Bij mij is hij uitgeschakeld dus er zou geen extra vervuiling meer op moeten treden. Voor nu heb ik hem laten zitten.
Afbeelding

Je ziet dat hij van binnen best wel wat vervuild is. Niet zo erg als ik bij sommige zie maar wat mij betreft moet dit gewoon schoon zijn.

Ik heb een nieuwe O-ring geplaatst in het gasklephuis en de boel weer terug gezet. Is allemaal recht toe recht aan.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Plaats reactie