Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
motor slaat helemaal niet aan
motor slaat helemaal niet aan
OBeste mensen, graag jullie tips en advies met betrekking tot het volgende.
Na een aantal maal startproblemen te hebben gehad na een korte rit, is het nu helemaal over. de startmotor werkt prima maar de motor slaat niet aan.
Vandaag de wegenwacht erbij gehad die ruim een uur aan het meten en controleren is geweest, ruggespraak heeft gehad met een collega, maar het eigenlijk ook niet weet.
om een lang verhaal niet nog langer te maken.... er loopt geen brandstof, niets. de versuivers laten geen druppie zien. de wegenwacht meneer heeft met zijn stethocoop de afsluiter op de brandstofpomp beluisterd en hoort deze niet open gaan ( zit gewoon totaal geen beweging in.) zijn conclusie, er moet iets mis zijn in het transpondersysteem ( de beveiliging chipje sleutel kastje, noem maar op. ) zijn twijfel of er werkelijk iets mis is met dit systeem bestaat eruit dat hij vermoed dat het dan zo moet zijn dat de motor wel even aanslaat maar daarna weer uitvalt ( dit wist hij niet zeker juliie misschien ?)
ik heb al het een en ander gelezen over "relais 109" maar uit metingen blijkt dat alles naar behoren zou moeten werken. de meneer van de wegenwacht kon niet doormeten of er een signaal vanuit het contactslot naar de electronica op de afsluiter loopt. help help wat kan ik zelf nog proberen. kan het probleem in de sleutels zitten, is de electronica kaduuk. kennen anderen van jullie dit probleem. om de vw dealer alles te laten uitpluizen lijkt me erg kostbaar.
tip van de wegenwacht ontmantel het volledige transponder systeem en sluit de afluiter op een andere manier aan op het contact. ( noodmateregel )
kortom wat is wijsheid.
alvast bedankt voor het meedenken.
groeten Bart
Na een aantal maal startproblemen te hebben gehad na een korte rit, is het nu helemaal over. de startmotor werkt prima maar de motor slaat niet aan.
Vandaag de wegenwacht erbij gehad die ruim een uur aan het meten en controleren is geweest, ruggespraak heeft gehad met een collega, maar het eigenlijk ook niet weet.
om een lang verhaal niet nog langer te maken.... er loopt geen brandstof, niets. de versuivers laten geen druppie zien. de wegenwacht meneer heeft met zijn stethocoop de afsluiter op de brandstofpomp beluisterd en hoort deze niet open gaan ( zit gewoon totaal geen beweging in.) zijn conclusie, er moet iets mis zijn in het transpondersysteem ( de beveiliging chipje sleutel kastje, noem maar op. ) zijn twijfel of er werkelijk iets mis is met dit systeem bestaat eruit dat hij vermoed dat het dan zo moet zijn dat de motor wel even aanslaat maar daarna weer uitvalt ( dit wist hij niet zeker juliie misschien ?)
ik heb al het een en ander gelezen over "relais 109" maar uit metingen blijkt dat alles naar behoren zou moeten werken. de meneer van de wegenwacht kon niet doormeten of er een signaal vanuit het contactslot naar de electronica op de afsluiter loopt. help help wat kan ik zelf nog proberen. kan het probleem in de sleutels zitten, is de electronica kaduuk. kennen anderen van jullie dit probleem. om de vw dealer alles te laten uitpluizen lijkt me erg kostbaar.
tip van de wegenwacht ontmantel het volledige transponder systeem en sluit de afluiter op een andere manier aan op het contact. ( noodmateregel )
kortom wat is wijsheid.
alvast bedankt voor het meedenken.
groeten Bart
wat voor typpe heb jij? .1.9 td 2.4 d of 2.5 tdi
dat kan nog een verschil zijn denk ik.
ik had een 2.4 d met bijna het zelf de probleem.
draait wel maar stard niet, bij mij was het inder daat het rele 109 maar later bleek ook bijn zekering door ge brad te ziijn, die zit onder de motor kap tegen het schutbort vlak bij de accu de zekering is een dik alu plaatje van 50 amp.
hoop dat je hier wat aan heb suc 6.
Groet
Carl
dat kan nog een verschil zijn denk ik.
ik had een 2.4 d met bijna het zelf de probleem.
draait wel maar stard niet, bij mij was het inder daat het rele 109 maar later bleek ook bijn zekering door ge brad te ziijn, die zit onder de motor kap tegen het schutbort vlak bij de accu de zekering is een dik alu plaatje van 50 amp.
hoop dat je hier wat aan heb suc 6.
Groet
Carl
Bart
Als het in de sleutel zou zitten dan slaat de motor wel aan, maar valt na 1 seconde weer stil. Wegenwacht heeft gelijk.
Probeer eens een stroomdraadje op de afsluiter te zetten en probeer het dan nog eens.
Als hij nu aanslaat en blijft lopen zit het in de stroomaansluiting naar de afsluiter.
Als het in de sleutel zou zitten dan slaat de motor wel aan, maar valt na 1 seconde weer stil. Wegenwacht heeft gelijk.
Probeer eens een stroomdraadje op de afsluiter te zetten en probeer het dan nog eens.
Als hij nu aanslaat en blijft lopen zit het in de stroomaansluiting naar de afsluiter.
De groewten uut Sommersdiek
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Hebben wij afgelopen week ook gehad bij wat ombouw werk aan rene zijn bus. Startmotor ging als een gek in de rondte, maar sloeg niet aan, geen enkel pufje. (ook uitlaat walmde niet en rook niet naar diesel)
Ook wij hebben 12V op de afsluiter gezet, maar motor sloeg nog niet aan.
Was een zekering geval.
Welke weet ik niet meer maar niet die allemaal op een rij zitten, maar één van de extra toegevoegde zekeringen, met geel/zwarte draden aan de bovenkant van de zekeringen kast.
Groeten Berrie
Als ik kan helpen met uitlezen e.d. moet je het maar ff zeggen, schagen is niet zo ver weg vanuit Heerhugowaard.
René
Ook wij hebben 12V op de afsluiter gezet, maar motor sloeg nog niet aan.
Was een zekering geval.
Welke weet ik niet meer maar niet die allemaal op een rij zitten, maar één van de extra toegevoegde zekeringen, met geel/zwarte draden aan de bovenkant van de zekeringen kast.
Groeten Berrie
Als ik kan helpen met uitlezen e.d. moet je het maar ff zeggen, schagen is niet zo ver weg vanuit Heerhugowaard.
René
bedankt alvast voor de snelle reacties, moet nu met de twingo van mijn vriendin even richting amsterdam. het betreft trouwens een 1.9td uit 2000.
( zijn die uberhaupt ook uittelezen ) zit niet zo gek veel electronica in denk ik.
ik kom vanmiddag nog wel weer even terug op het forum. nogmaal alvast hartelijk dank
groeten Bart
( zijn die uberhaupt ook uittelezen ) zit niet zo gek veel electronica in denk ik.
ik kom vanmiddag nog wel weer even terug op het forum. nogmaal alvast hartelijk dank
groeten Bart
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
zoals gezegd, bij problemen met de startblokkering zal de motor wel aanslaan, maar direct na het bereiken van het stationair toerental weer afslaan. In het management wordt dan een storing opgeslagen dat ie op de immobiliser afgeslagen is.
Had je vooraf al problemen met starten als ie langer gestaan had? (hoe langer staan hoe slechter starten? kijk dan ook eens of het rubbertje van het brandstoffilter nog wel goed afsluit.
Ik het iets dergelijks ook gehad (variërend van helemaal niet reageren op het contactslot tot inderdaad gewoon starten maar niet aanslaan.
Als ik dan op de relais' van de zekeringkast druk (aandrukken) dan doet ie het wel weer..... kan nog niet echt achterhalen/reproduceren waar dat precies vandaan komt..... (aandrukken van alle relias' helpt me weer op weg dat is het belangrijkst)
Had je vooraf al problemen met starten als ie langer gestaan had? (hoe langer staan hoe slechter starten? kijk dan ook eens of het rubbertje van het brandstoffilter nog wel goed afsluit.
Ik het iets dergelijks ook gehad (variërend van helemaal niet reageren op het contactslot tot inderdaad gewoon starten maar niet aanslaan.
Als ik dan op de relais' van de zekeringkast druk (aandrukken) dan doet ie het wel weer..... kan nog niet echt achterhalen/reproduceren waar dat precies vandaan komt..... (aandrukken van alle relias' helpt me weer op weg dat is het belangrijkst)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
heb juist helemaal geen startproblemen gehad na lang staan.
vorige week eerste keer niet willen starten na een boodschap. na vijf minuutjes nog een keer proberen en dan geen probleem. de keer daarop zelfde verhaal. sinds gister lukt het dus helemaal niet meer. de tip om 12 v op de afluiter te zetten wil ik wel proberen, sluit ik dan de stekker uit het zwarte kastje ( op de brandstof pomp) door op een twaalf volt aansluiting ( en waar vind ik deze )
groetjes Bart
vorige week eerste keer niet willen starten na een boodschap. na vijf minuutjes nog een keer proberen en dan geen probleem. de keer daarop zelfde verhaal. sinds gister lukt het dus helemaal niet meer. de tip om 12 v op de afluiter te zetten wil ik wel proberen, sluit ik dan de stekker uit het zwarte kastje ( op de brandstof pomp) door op een twaalf volt aansluiting ( en waar vind ik deze )
groetjes Bart
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Wanneer is je brandsoffilter voor het laatst vervangen, heb namelijk net zoals de andere melders het vermoeden dat je motor je filter leeg trekt en onderdruk in je filter houdt. Na lange tijd van "rust" loopt je filter weer vol en kun je ongestraft starten en de motor doen aanslaan. Hierna wederom hetzelfde probleem, niet te starten of ingehouden rijden.
René
René
he rene, en anderen,
heb de bus gekocht begin juli, vervanging van filter weet ik dus niet. bus is een project ( ombouw naar camper ) waar ik van de winter mee ga beginnen. we krijgen een dezer dagen een kindje, dus had een familiebak nodig. een luxe peronenwagen is niet mijn stijl, een vw-bus voor de hele familie en surfuitrusting past me beter. er is geen sprake van ingehouden rijden, en de bus staat nu al ruim 30 uur op de zelfde plek en krijg em niet aan de praat. de wegenwacht gaf aan geen enkele activitiet te horen in de afsluiter. van jou kwam ook de tip met de twaalf volt op de afsluiter, hoe doe ik dat. ik ga zo ook even rommelen aan mijn filter. groeten Bart
heb de bus gekocht begin juli, vervanging van filter weet ik dus niet. bus is een project ( ombouw naar camper ) waar ik van de winter mee ga beginnen. we krijgen een dezer dagen een kindje, dus had een familiebak nodig. een luxe peronenwagen is niet mijn stijl, een vw-bus voor de hele familie en surfuitrusting past me beter. er is geen sprake van ingehouden rijden, en de bus staat nu al ruim 30 uur op de zelfde plek en krijg em niet aan de praat. de wegenwacht gaf aan geen enkele activitiet te horen in de afsluiter. van jou kwam ook de tip met de twaalf volt op de afsluiter, hoe doe ik dat. ik ga zo ook even rommelen aan mijn filter. groeten Bart
- bas caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
- Locatie: Huizen ( Noord Holland )
Wat ook mogelijk is, is dat de afsluiter ( groene of blauwe sensor op de pomp ) wel stroom krijgt, maar inwendig stuk is. Ook bij extern aansturen gaat deze dan niet open. Nieuwe monteren ( let wel op plunjer ) en klaar
Deze zijn via de reguliere handel te koop voor ongeveer 59.-
Startblokkering zal het niet zijn. Aangezien hij helemaal niet wil aanslaan of pogingen daartoe doet.
Suc6, Bas
ps: je kan ook testen door de sensor eruit te halen, plunjer te verwijderen en dan terug monteren. Alleen afslaan zal je moeten doen met koppeling !! en dat zal niet meevallen.
Deze zijn via de reguliere handel te koop voor ongeveer 59.-
Startblokkering zal het niet zijn. Aangezien hij helemaal niet wil aanslaan of pogingen daartoe doet.
Suc6, Bas
ps: je kan ook testen door de sensor eruit te halen, plunjer te verwijderen en dan terug monteren. Alleen afslaan zal je moeten doen met koppeling !! en dat zal niet meevallen.
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
- Peter 887
- Berichten: 2455
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
- Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329
Werkt de transponder van je sleutel nog,probeer het eens met de reservesleutel,heb ik een s een keer met een ander merk gehad,toen startte hij allen nog met de reseve sleutel,voor de rest heb ik geen flauw idee.
voor de rest weet ik niet waar ik moet kijken in Schagen, en ik kom er elke dag.
voor de rest weet ik niet waar ik moet kijken in Schagen, en ik kom er elke dag.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago
zo'n beetje alle tips en trucs opgevolgd, vooralsnog zonder resultaat.
probleem lijkt toch te zitten in de afsluiter ( zit vast ). heb helaas niet voldoende sleutelruimte en tijd.... dus naar de garage dan maar. ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen. groeten Bart.
Oja probleem is begonnen na een tankbeurt excellium diesel. ( te schraal ?)
probleem lijkt toch te zitten in de afsluiter ( zit vast ). heb helaas niet voldoende sleutelruimte en tijd.... dus naar de garage dan maar. ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen. groeten Bart.
Oja probleem is begonnen na een tankbeurt excellium diesel. ( te schraal ?)
helemaal niet aanslaan motor OPGELOST
afsluiter van de brandstofpomp zat vast, op de branstofpomp zit om de afsluiter een groot plastic blok met het e.e.a aan elektronica. je kan hier niet zomaar bij, gezien het feit dat als je bij de afsluiter moet zijn het hele plastic geval moet weg hakken ( zit nl vast met breekbouten), heb ik dit maar laten doen door een monteur. er is nieuwe afsluiter geplaatst, en het probleem is opgelost. kosten .... 60 eetjes. dat noem ik nou nog es een sympathieke prijs.
bedankt allemaal
bart
bedankt allemaal
bart