Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ACV gestrand.....

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: ACV gestrand.....

Bericht door Geert G »

Peter73 schreef:Hoi,

Ik ben gisteravond gestrand met de ACV 2003. Kort trillend gevoel, daarna motor uit. ANWB erbij geweest. Wat testjes gedaan.
- Distr is ok
- Spanning op afsluiter
- Pomp krijgt ook diesel, tijdens starten geeft hij terug aan de retour dus zuigt aan,
- Motor loopt als er startpiloot in het inlaat spr stuk gespoten wordt,
- Inspuitleiding losgehaald tijdens starten, klein pisbeetje komt er dan uit.

Wie kan me op basis van deze gegevens vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Bedankt, Peter

Wat is in jouw geval een pisbeetje???
Verneveld de verstuiver....... m.a.w komt er diesel uit de verstuiver-nozzel?
Nee???

Alle schijn, dat het hogedruk gedeelte van de brandstofpomp overleden is. (lagedruk is ok, hij zuigt immers aan + geeft retour)
Remedie: ruil brandstofpomp via http://www.buchli.nl/content.php?l=&p=3&id=16 of pomprevisie

Zo ja....volg dan de aanwijzingen van Mulivan Generation. Want dan is het inderdaad een inspuit timing probleem.
Distributieriem of pompriem kan een tand versprongen zijn.

Hoeveel kilometer heeft je bus, cq huidige brandstofpomp gelopen?
Rond de 400.000 worden VE-pompen redelijk gaar.

Dealers???? Helaas weinig vertrouwen in.....de huidige generatie monteurs weten alles van pompverstuiver & CommonRail motoren, maar een ouderwedse roterende dieselpomp afstellen zoals op een T4, kunnen er nog maar weinig.
THS Automotive in Den Bosch Noord (Siloweg 684) is hier erg goed in. http://www.ths-automotive.nl/
Dit is prima te slepen vanuit Vianen :ikrij
Vraag maar aan Multivan Generation :knipoog :lach

Gr, Geert.
Laatst gewijzigd door Geert G op 25 jul 2015, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: ACV gestrand.....

Bericht door Peter73 »

Multivan Generation schreef:Ben eerst even mijn bus aan het poetsen :nuts
Dat heeft die van mij nog niet verdient! :jump
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ACV gestrand.....

Bericht door Multivan Generation »

@ Peter,
had je mijn PB al gelezen? :knipoog

Het email adres wat gebruikt is door jou, werkt niet; ---> ik kreeg de email terug.

Groeten Peter
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: ACV gestrand.....

Bericht door koensch »

Geert G schreef: ........
Hoeveel kilometer heeft je bus, cq huidige brandstofpomp gelopen?
Rond de 400.000 worden VE-pompen redelijk gaar.
..........
even een off-topic vraag...... wat bedoel je met VE pompen? mijn busje (AJT) heeft er nu 5-ton op zitten met de originele pomp (en verstuivers). Zou ik binnenkort ook aan de beurt komen dan?

of kan ik dan beter een keer preventief dit laten reviseren?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: ACV gestrand.....

Bericht door m.c van den berg »

Ik wil je wel naar Thomas slepen naar Den Bosch. is een klein stukje. :ikrij
En woon 15 min van Vianen.

Maar wel even laten weten. Dinsdagochtend kan ik niet .

Gr Marinus
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: ACV gestrand.....

Bericht door Peter73 »

m.c van den berg schreef:Ik wil je wel naar Thomas slepen naar Den Bosch. is een klein stukje. :ikrij
En woon 15 min van Vianen.

Maar wel even laten weten. Dinsdagochtend kan ik niet .

Gr Marinus
Hoi Marinus,

Dank voor je aanbod. Mocht het nodig zijn laat ik het je weten.

Mvg, Peter
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
dennisnotebaart
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 aug 2014, 09:00

Re: ACV gestrand.....

Bericht door dennisnotebaart »

hoi peter, ik heb hier een 102 pk staan die naar de sloop gaat van bj 1996, deze is compleet,mocht je een pomp nodig hebben of iets, en het past dan kun je die hier ophalen,(nix zo vervelend als niet op vakantie kunnen)

groeten dennis
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: ACV gestrand.....

Bericht door Geert G »

dennisnotebaart schreef:hoi peter, ik heb hier een 102 pk staan die naar de sloop gaat van bj 1996, deze is compleet,mocht je een pomp nodig hebben of iets, en het past dan kun je die hier ophalen,(nix zo vervelend als niet op vakantie kunnen)

groeten dennis
@Dennis:
Jou pomp van een 1996er past niet op een 2003 model. :politie
De stekker/bekabeling is anders. :muur
Omslagpunt voor een ACV ligt op 11/1997. vanaf chassisnummer 70..W..081101

Peter73 moet hebben brandstofpomp Bosch 0 460 415 983 / VW 074 130 109 B
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
dennisnotebaart
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 aug 2014, 09:00

Re: ACV gestrand.....

Bericht door dennisnotebaart »

ohhh jammer , had graag een helpende hand geboden :wjw
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: ACV gestrand.....

Bericht door Peter73 »

Hoi,

Nou ...vandaag maar weer aan de gang gegaan. Gisteren was de dealer dicht dus kon ik niets doen. Nou ja, niets....toch wel. Eea gelezen over de T4. Vandaag weer met frisse moed aan de gang. De ex. collega's hadden even geen idee meer wat nu te controleren. "Ik wel" zei ik heel zelfverzekerd, misschien wel tegen beter weten in. Pomptiming is niet goed! "Oh", was de reactie. "Maar die hebben we toch gecontroleerd?"

Ik ben dus begonnen om de pomptiming net even anders te zetten dan in de wpl boeken staat. BDP een half tandje verder 30 min verder, en het merkteken op de pompoelie op de kerflijn van het huis. Ik had een blad van een stanleymes om de denkbeeldige rechtelijn goed te kunnen zien. Na ongeveer 30 min kon de sleutel omgedraaid worden. Starten,starten,starten....en ineens een vorm van leven. Het was nog niet veel. Leek een beetje op een oude stoomloc die op gang moet komen. Hij sloeg nog net niet aan. Dit waarschijnlijk door de plas diesel die inmiddels ongetwijfeld in de cilinders stond. Even een beetje wondermiddel (lees: remmenreiniger) erbij, en ja hoor "het" leeft!!!

Na een hete bak koffie was de motor op bedrijfstemp en kon de kast er aan. Tijd voor de dynamische afstelling. Nog even een vorm van lichte paniek toen displayveld 2 structureel op "0" bleef staan, en wat ik ook draaide aan de spanrol, ik kreeg geen juiste waarde in beeld. Goed, nokkenaspoelie iets gelost, iets doorgedraaid en weer de afstelling opvragen. Na een paar kleine stukjes doordraaien kreeg ik beeld op displayveld 2. Hij gaf 95 aan. Ik had als advies 58 opgekregen. Na een beetje bijstellen kwam deze waarde in beeld. OK, spul dichtbouwen en tijd voor de proefrit. Hij rookt wel een beetje meer als hij deed, maar dat zal nog wat aan onverbrande diesel zijn in de motor/uitlaat.

Hij loopt weer lekker, al moet ik wel zeggen dat het vertrouwen in de techniek wel een beetje weg is, dat moet weer even groeien. Al heeft de bus me in de 200k dat ik er nu mee rijd nog nooit laten staan, dus eigenlijk moet ik niet piepen. De vraag blijft wel hoe de riemspanning dusdanig is gewijzigd waardoor hij een tand versprongen is. Want dat is er waarschijnlijk gebeurd. Aan de riem en rollen is niets te ontdekken.

Anyway. De afgelopen dagen heb ik enorm veel geleerd. Met name dat de beschrijvingen in de officiële wpl boeken niet altijd 100% werken.
Morgenochtend gaan we alsnog met vakantie. Hopend dat het vooral :ikrij wordt en klaar voorlopig weer even klaar is met :werkaanT4

Langs deze weg wil ik iedereen bedanken voor het meedenken en de adviezen. De aanbiedingen voor transport en onderdelen verbaasden me positief. Het hart onder de riem gevoel zeg maar. Klasse dat het nog kan.

@Peter/Multivan Generation: ontzettend bedankt voor je uitgebreide documentatie en advies! Je bent een topper!

Cheers,

Peter
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ACV gestrand.....

Bericht door Multivan Generation »

Graag gedaan hoor.
En nu rustig en stress-vrij op vakantie en laat het even bezinken..

Groetjes Peter

PS mooi dat je weer op weetjewel kunt :zwaai :knipoog :jump
fiddler
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: ACV gestrand.....

Bericht door fiddler »

Multivan Generation schreef:klinkt als timing van de brandstofpomp niet meer juist.
heb bij 90.000 en t4 2.5TDI uit '98 een gedeeltelijk beschadigde brandstof pomp riem gehad, paar tandjes weg was diagnose van dealer ... mijn klacht was; motor liep afentoe niet lekker ... F
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10829
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ACV gestrand.....

Bericht door Pascal-141 »

fiddler schreef:
Multivan Generation schreef:klinkt als timing van de brandstofpomp niet meer juist.
heb bij 90.000 en t4 2.5TDI uit '98 een gedeeltelijk beschadigde brandstof pomp riem gehad, paar tandjes weg was diagnose van dealer ... mijn klacht was; motor liep afentoe niet lekker ... F
Dat was net op tijd dan , bij een T4 TDI moeten de riemen vervangen worden op 90.000km ...
Was eerst 120.000km , maar wegens klachten van kapotlopende spanrollen , is dat destijds teruggebracht naar 90.000km
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie