Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraagje display huishoudaccu!

vragen over de T4
Joerai
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jul 2015, 17:44

Vraagje display huishoudaccu!

Bericht door Joerai »

Hallo allemaal,

Ik ben sinds een jaar de eigenaar van een VW t4 California 2.4d uit 1992 het bevalt me prima! :driveT4 Het is een oude bus dus het forum heeft me al vaak geholpen als ik ergens met mijn twee linker handen niet uit kwam! Dus in ieder geval bedankt voor alle inzicht tot nu toe!!

Nu is er echter iets aan de hand waar ik zelf niet uit kom en waar ik niets over terug kan vinden.

Ik heb een nieuwe huishoudaccu achterin de bus aangesloten. Deze accu werkt naar behoren. Hij laadt onder het rijden en aan 220v. Alle aangesloten apparatuur werkt ook prima. Ik zie echter in het display voorin de bus niet wat de staat is van de accu. Het onderste deel van het display is helemaal leeg (daar waar normaal het balkje van de accu moet staan) en de indicator voor netstroom (het stekkertje) brand voortdurend.
(Het display werkte toen ik de camper kocht! De accu die erin zat was alleen kapot dus heb het het eerste jaar zonder hhaccu gedaan!)

Is er iemand die een idee heeft waar dit door kan komen? Krijgt het display de info vanuit de accu of de omvormer? Kan het zijn dat er bij het aansluiten van de accu iets niet goed is gegaan waardoor het display niet werkt?

Ik ben benieuwd of er op het forum iemand is die me hiermee kan helpen!!! Een accu is super handig maar ik zou het wel fijn vinden als ik een beetje een idee heb hoeveel peut er nog in zit!

Joris
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Vraagje display huishoudaccu!

Bericht door Hella »

Achterop het display zitten jumpers om het display in te stellen. Zo ook voor de HH accu; om 1 of 2 accu's in te stellen.
Misschien dat het daaraan ligt?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraagje display huishoudaccu!

Bericht door Multivan Generation »

zelfde type accu teruggeplaatst?

Anders eens de dipswitches achterop het display aanpassen.

http://www.eldiape.com/downloadmap/bedi ... %20dak.pdf

groeten Peter
PS de zoekfunctie hier op het forum werkt erg goed hoor en welkom op weetjewel :toppie :zwaai
Joerai
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jul 2015, 17:44

Re: Vraagje display huishoudaccu!

Bericht door Joerai »

Bedankt voor de tips! Als ik vanmiddag vrij ben ga ik er eens even naar kijken! Vrijdag gaan we weg dus misschien dat ik het voor de tijd nog voor elkaar heb :adhd
Joerai
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jul 2015, 17:44

Re: Vraagje display huishoudaccu!

Bericht door Joerai »

Nuttige info van jullie gekregen! Bedankt! Maar ik heb er eens naar gekeken maar wordt nog niet veel wijzer. Als ik de dipswitches achter het display anders instel veranderd er niets. Heb op beide accu soorten ingesteld.

Het testprogramma werkt naar behoren en meet het stroomverbruik prima. Als je het testprogramma start lichten alle elementen van het display op inclusief de balk voor de accu, het display zelf lijkt dus helemaal in orde. Wanneer ik het testprogramma afsluit heb ik nog steeds geen balkje zichtbaar... Ook de 220v indicator blijft stug branden als ik de stekker eruit heb.

Kan het zijn dat er elders in de bus iets niet in orde is? Bijvoorbeeld bij het installeren van de accu zelf iets niet goed gegaan ofzo?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraagje display huishoudaccu!

Bericht door Multivan Generation »

inderdaad, in die ruimte wordt volgens mij ook de temperatuur gemeten,
mogelijk zit die sensor niet vastgeklikt.
Joerai
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jul 2015, 17:44

Re: Vraagje display huishoudaccu!

Bericht door Joerai »

stekker.png
stekker.png (88.81 KiB) 1430 keer bekeken
Heee, nu komen we ergens denk ik! Ben in de kast geduikeld en kwam deze stekker tegen. Is dat die sensor? En is die compleet? Er zit ook een "loos" beugeltje in de kast (aan de andere kant van de kast). Moet die stekker aan de accu zelf? Ik zie daarvoor namelijk geen mogelijkheid in de accu.

Heb de accu in laten bouwen in een garage die dit veel vaker doet. Deze hadden dit dan toch moet zien of weten?!

Top zeg, al die goeie reacties hier! :jumpklap
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraagje display huishoudaccu!

Bericht door Multivan Generation »

ik denk dat er ergens een losse connector met sensor zou moeten liggen.
Hoe die er uit ziet weet ik niet.

Veel succes met zoeken.

Groeten Peter
Joerai
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jul 2015, 17:44

Re: Vraagje display huishoudaccu!

Bericht door Joerai »

Helaas, de kast is verder leeg, dan moet ik die dus ergens zien te kopen! Zag net elders op het forum inderdaad een vergelijkbare foto met een extra stuk eraan.
sensor.png
sensor.png (253.12 KiB) 1423 keer bekeken
Dat zal het dan wel zijn. En (als ik het goed begrijp) als ik die in de ruimte van de accu installeer is het compleet en zou mijn display voorin het ook weer moeten doen?

Ik ga eens aan het googelen of je die dingen ergens kan bestellen... en anders maar even terug naar de garage met dit verhaal. Zal wel een beste zoektocht worden, als iemand suggesties heeft: graag :-).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraagje display huishoudaccu!

Bericht door Multivan Generation »

vraag het eens aan Pascal-141 of Oskar of die zo'n sensor hebben liggen.

Een vergelijkbaar uitziende wordt ook in de voorbumper gebruikt bij een auto met climatronic,
om de buiten temperatuur te meten.
Ik kan vanavond desnoods wel eens voor je spitten of ik een onderdeelnummer kan achterhalen.

Maar wellicht kun je ondertussen dat zelf al wel achterhalen :knipoog
Temperaturgeber california zou ik gebruiken als zoekquery op T4 wiki
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2731
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Vraagje display huishoudaccu!

Bericht door Erdem50 »

Dat is de temperatuursensor voor de accu, deze gaat naar het oplaadapparaat. Als je nog even de moeite zou willen nemen om de slaapbank naar voren te schuiven en de afdekplaat vd koelkast los te halen kan je zien of het originele oplaadapparaat nog aanwezig is.

http://www.t4-wiki.de/wiki/Ladeger%C3%A4t_A10
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4889
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraagje display huishoudaccu!

Bericht door Hanz »

Dit is misschien ook nuttig, o.a. onderdeelnummer van de sensor:

http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G18_(T ... tbatterie)
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2731
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Vraagje display huishoudaccu!

Bericht door Erdem50 »

Kost tegenwoordig trouwens 28,75 excl BTW en PON heeft er op dit moment (16.11) nog 3 op voorraad.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Joerai
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jul 2015, 17:44

Re: Vraagje display huishoudaccu!

Bericht door Joerai »

hmmm. kan het zo niet goed zien. Zal de plaat er morgenochtend maar eens voor weghalen, kijken of deze idd origineel is. Nog maar even geen onderdelen bestellen voordat ik dat weet dan! Ik wordt dr nog eens handig mee :).

to be continued!
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Vraagje display huishoudaccu!

Bericht door HenkK »

Inderdaad zit het ontbrekende deel, een 470 Ohm NTC weerstand in de buurt van de HH-accu. De aansluiting hiervan gaat naar de 6 polige stekker die in de lader gestoken wordt. Normaal gaat de lader in storing als deze niet aangesloten is en geeft een hoog spanningsignaal af > 15.1 volt. Het display hoor dit ook aan te geven met deze melding.

De stekker symbool krijgt ook een signaal vanaf de lader. Deze spanning wordt alleen vrijgegeven als de 230 volt aangesloten is en de klemspanning aanwezig.

Als er een originele lader is aangesloten werkt het als boven. Mocht de garage een andere lader hebben aangesloten en het stekkersymbool signaal aangesloten hebben op een 12 volts uitgang, dan krijg je jouw situatie, Het stekkersymbool blijft als indicatie aanwezig. Dus check even welke lader er in zit.

Als de originele lader er nog wel inzit, vermoed ik dat er iets niet goed aangesloten is.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Plaats reactie