Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
geleiderail zijdeur
geleiderail zijdeur
Bij de aankoop van mijn T5 had ik al gezien dat er een paar roestsporen onder de afdekplaat van de geleiderail vandaan kwamen. Vandaag had ik even tijd om hier wat aan te doen. Dus eerst de afdekplaat maar eens verwijderd.
Er was veel viezigheid en wat roest, vooral rond de boutjes, zichtbaar.
Er was veel viezigheid en wat roest, vooral rond de boutjes, zichtbaar.
![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)
Re: geleiderail zijdeur
Ik wilde natuurlijk de boutjes er uit draaien, maar dat ging niet zo gemakkelijk. Eentje ging er goed, de anderen draaiden meteen al dol. Het zijn een beetje gekke boutjes. Gewoonlijk worden bouten en moeren van een redelijk tot zeer hard staal gemaakt, maar deze zijn uitzonderlijk zacht.
Ik kon even niet anders dan de slijptol pakken en zo voorzichtig mogelijk een gleuf in de boutkop slijpen, zodat ik er een schroevendraaier op kon zetten.
Twee boutjes kreeg ik op deze manier los. De derde zat (en zit nog steeds) zo vast als een huis. Vastgeroest en alleen door uitboren weg te krijgen. En daar had ik nu net even geen tijd meer voor.
Op deze foto is te zien dat de schroevendraaier het zachte metaal gewoon wegdrukte.
Ik kon even niet anders dan de slijptol pakken en zo voorzichtig mogelijk een gleuf in de boutkop slijpen, zodat ik er een schroevendraaier op kon zetten.
Twee boutjes kreeg ik op deze manier los. De derde zat (en zit nog steeds) zo vast als een huis. Vastgeroest en alleen door uitboren weg te krijgen. En daar had ik nu net even geen tijd meer voor.
Op deze foto is te zien dat de schroevendraaier het zachte metaal gewoon wegdrukte.
![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)
Re: geleiderail zijdeur
Gelukkig is de schroefdraad gewoon metrisch. M6. Bouten met gewone kop kan ik hier niet ter vervanging indraaien, want die zouden de geleiderol raken. Ik had gelukkig nog een alternatief dat het voor nu wel even doet.
Maar deze zijn met verzonken kop en dat is niet geschikt voor de langere termijn.
Wordt vervolgd dus...![fun :zwaai](./images/smilies/zwaai.gif)
Maar deze zijn met verzonken kop en dat is niet geschikt voor de langere termijn.
Wordt vervolgd dus...
![fun :zwaai](./images/smilies/zwaai.gif)
![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: geleiderail zijdeur
Suc7 met je project.
ik blijf je volgen.
heb aan het eind ook een roest kleurig vlekje zitten maar kan die nog steeds weg poetsen.
Misschien een idee om de plaat er eens helemaal eraf te halen.
zit er aan de achter kant ook een bout om de plaat los te draaien?
ik blijf je volgen.
heb aan het eind ook een roest kleurig vlekje zitten maar kan die nog steeds weg poetsen.
Misschien een idee om de plaat er eens helemaal eraf te halen.
zit er aan de achter kant ook een bout om de plaat los te draaien?
Re: geleiderail zijdeur
Ja. Het rechterachterlicht moet even verwijderd (kwestie van twee schroefjes losdraaien en dan de lampenunit naar buiten toe wegdrukken) en dan zie je de schroef waarmee de afdekplaat vastzit. Zodra je die los hebt en de voorste is ook los, dan voorzichtig, maar toch een beetje ferm aantrekken en dan komt ie los.
![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: geleiderail zijdeur
zal dit weekend eens kijken of het "plekje" slimmer is dat het lijkt.
Bedankt voor je reactie
Bedankt voor je reactie
Re: geleiderail zijdeur
Gisteravond was het technisch weer, dus heb ik me maar weer eens bezig gehouden met de geleiderail.
Eerst die ene bout uitgeboord en opnieuw schroefdraad getapt. Daarna de hele rail losgemaakt en verwijderd.
Allereerst de deur wel ondersteund natuurlijk. En dit kwam er tevoorschijn. En het was geen oppervlakkige roest.
Eerst die ene bout uitgeboord en opnieuw schroefdraad getapt. Daarna de hele rail losgemaakt en verwijderd.
Allereerst de deur wel ondersteund natuurlijk. En dit kwam er tevoorschijn. En het was geen oppervlakkige roest.
![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)
Re: geleiderail zijdeur
Ziet er niet zo best uit. Helaas heb ik dit weekend geen tijd om dit op de juiste manier te behandelen en dus een alternatief bedacht dat het wel een tijdje uit zal houden. Toevallig had ik nog wat schroefasvet. Lekker dik spul dat niet wegsmelt bij een graadje of 30 en ook niet zomaar wegspoelt door de regen. Dus heb ik de roestplekken daarmee ingesmeerd.
Het probleem met de boutjes heb ik opgelost door M8 ringen achter de M6 boutjes met verzonken kop te monteren. Zo is de druk weer goed verdeeld op de rail, zonder dat de boutkop het geleidewiel raakt.
Natuurlijk had ik eerder al de boel schoongemaakt en daarbij kwam ik er achter dat de pakking van het zwarte stuk kunststof (wat is dat eigenlijk voor ding?) kapot was. Niet goed natuurlijk, want zo kan het inregenen.
Die pakking heb ik er uitgetrokken en voorlopig de boel maar dichtgemaakt met een randje kit.
Het probleem met de boutjes heb ik opgelost door M8 ringen achter de M6 boutjes met verzonken kop te monteren. Zo is de druk weer goed verdeeld op de rail, zonder dat de boutkop het geleidewiel raakt.
![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)
Re: geleiderail zijdeur
Bout met ring...
Zo ziet het er nu uit.....
Niet fraai, maar het beste wat ik er nu even van kon maken.![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: geleiderail zijdeur
das inderdaad schrikken.
zoiets verwacht je niet.
Wat wil je uit eindelijk er aan doen ?
Het geheel eruit halen en opnieuw erin lassen of is het niet Door geroest.
hou ons op de hoogte ik blijf het volgen.
Oh ja waar zit die pakking/rubber precies?
zit dat achter de schuifrail ?
en kan je die zo vervangen?
zoiets verwacht je niet.
Wat wil je uit eindelijk er aan doen ?
Het geheel eruit halen en opnieuw erin lassen of is het niet Door geroest.
hou ons op de hoogte ik blijf het volgen.
Oh ja waar zit die pakking/rubber precies?
zit dat achter de schuifrail ?
en kan je die zo vervangen?
Re: geleiderail zijdeur
Uiteindelijk wil ik natuurlijk die roestplekken serieus aanpakken. Goed schuren, een goede primer en dan een goede laklaag er op. Dat vet is een voorlopige oplossing, dat kan zo niet blijven. Er blijft stof, zand en allerhande andere viezigheid in hangen en op de lange duur is dat echt niet goed.
Wat betreft dat zwarte kunststof ding; je kunt op de foto's zien waar die zit. Wat voor functie het heeft; geen idee (zou het wel willen weten), maar daar is dus die pakking voor.
Wat betreft dat zwarte kunststof ding; je kunt op de foto's zien waar die zit. Wat voor functie het heeft; geen idee (zou het wel willen weten), maar daar is dus die pakking voor.
![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)
- Gerard 136
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08
Re: geleiderail zijdeur
Is het misschien een overdukklep die de overdruk bij het sluiten van de schuifdeur laat ontsnappen?
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
Gerard.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
Gerard.
Re: geleiderail zijdeur
Ik heb dat ding niet serieus bestudeerd, maar ik geloof niet dat er iets open kan, dus, hoe plausibel het ook klinkt, ik betwijfel het.
![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)